Republika Srbija
VRHOVNI SUD SRBIJE
Gz 158/05

23.12.2005. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni sud Srbije u Beogradu, u veéu sastavljenom od sudija: Predraga Trifunovica, predsednika veca, Vesne
Popovi¢ i Mirjane Grubi¢, ¢lanova veca, u parnici tuzioca AA, cCiji je punomocénik AB, advokat, protiv tuZzenih: bb,
koga zastupa zakonski zastupnik BB, direktor, VV i GG, ¢iji je punomoc¢nik BV, advokat, radi objavljivanja
odgovora na informaciju, odlucujuci o zZalbi VV izjavljenoj protiv presude Okruznog suda u Zrenjaninu P.2/05 od

2.12.2005. godine, u sednici odrzanoj 23.12.2005. godine, doneo je
PRESUDU

ODBIJA SE kao NEOSNOVANA zalba tuzene VV i POTVRDU]JE presuda Okruznog suda u Zrenjaninu P.2/05 od
2.12.2005.godine.

Obrazlozenje

Presudom Okruznog suda u Zrenjaninu P.2/05 od 2.12.2005. godine: naredeno je tuzenoj VV, kao glavnom i
odgovornom uredniku informativnog nedeljnika \"BPD" sa sedistem u NJNJ da u tom nedeljniku objavi odmah, a
najkasnije u drugom narednom broju, na trecoj strani, na nacin kako je objavljen tekst sa naslovom \"DD" u tom
nedeljniku od 7.10.2005. godine tekst sa naznakom "Odgovor" sadrzine navedene u izreci te presude, a ako to ne
ucCini da tuziocu isplati 150.000,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 2.12.2005. godine do isplate;
odbijen je tuzbeni zahtev tuzioca u delu kojim je trazio obavezivanje tuzene VV da mu ako ne objavi odgovor
isplati pored odredenog iznosa od 150.000,00 dinara i iznos od 350.000,00 dinara sa zakonskom zateznom
kamatom od presudenja do isplate i u delu kojim je traZio obavezivanje tuzenih JP \"DPDP" i GG da objave odgovor
iste sadrzine i na nacin kao i tuzena VV, a ako to ne ucine da mu isplate 500.000,00 dinara sa zakonskom
zateznom kamatom od presudenja do isplate; obavezan je tuzilac da tuzenim JP \"DD" i GG nadoknadi troskove
postupka od 6.500,00 dinara; obavezana je tuZzena VV da tuZiocu nadoknadi troskove postupka od 15.350,00
dinara.

Protiv navedene presude u usvajajucem delu tuzena VV je blagovremeno izjavila Zalbu zbog bitne povrede
odredaba parnicnog postupka, pogresno i nepotpuno utvrdenog cinjeniCcnog stanja i pogreSne primene
materijalnog prava.

Ispitujuc¢i pobijanu presudu u smislu ¢lana 70. Zakona o javnom informisanju i ¢lana 372. stav 1. Zakona o
parni¢nom postupku, Vrhovni sud Srbije je nasao da zalba nije osnovana.

U postupku nisu ucinjene bitne povrede iz ¢lana 361. stav 2. ta¢. 1, 2, 5, 7.1 9. Zakona o parni¢nom postupku, na
koje drugostepeni sud pazi po sluzbenoj duznosti, a u obrazlozenju zalbe nije odredeno ukazano na ucinjene bitne
povrede odredaba postupka.

Prema utvrdenom cinjeni¢cnom stanju tuzena VV je glavni i odgovorni urednik informativnog nedeljnika \"bb". U
\"PP" je . godine na treéoj strani objavljen tekst sa nadnaslovom crne boje \"EE" i naslovom plave boje \"ZZ",
koji je potpisao Opstinski odbor Srpske Radikalne stranke. Tekst se nalazi na oko jednoj trecini dela stranice,
sastoji se od osam pasusa, a prvi pasus se odnosi na tuzioca, koji je predsednik Opstinskog odbora G-17 plus iz
NJNJ i savetnik predsednika Narodne skupstine Republike Srbije za medunarodne odnose. U prvom narednom
broju \"DP" od . godine objavljen je (bez pozivanja tuzioca da odgovor skrati ili prepravi), na 10-0j strani tekst
sa crnim nadnaslovom \"ZZ" i naslovom \"ZZ1" i podnaslovom \"ZZ2". Tuzilac je 17.10.2005. godine ponovio
zahtev za objavljivanje integralnog sadrzaja poslatog odgovora, koji tuZeni nisu objavili.

Polazeci od tako utvrdenog cCinjeni¢nog stanja pravilno je obavezana tuzena VV, kao glavni i odgovorni urednik
\"DPD", da odmah, a najkasnije u drugom narednom broju \"DD", na trecoj strani, na nacin kako je objavljen tekst
sa naslovom \"ZZ" objavi tekst tuzioca sa naznakom "Odgovor", a ako to ne ucini da tuZiocu isplati 150.000,00
dinara.

Informacije koje su objavljene u tekstu sa naslovom \"ZZ" odnose se li¢no na tuZioca i podesne su da povrede
njegova prava i interese, pa su ispunjeni uslovi predvideni ¢lanom 47. stav 1. Zakona o javnom informisanju da
on od tuzene VV zahteva objavljivanje odgovora. Odgovor tuzioca nije objavljen na istoj strani, u istoj rubrici, sa
istom opremom i bez izostavljanja i komentarisanja, Sto je predvideno ¢l. 56. i 57. tog zakona. Tim odredbama
odredeno je nacelo jednakosti informacije i odgovora i zabranjeno preinacenje i komentarisanje odgovora. Kako
odgovor nije objavljen na propisan nacin, tuzilac je na osnovu Clana 47. stav 2. tog zakona imao pravo na
podnoSenje tuzbe za objavljivanje odgovora. Stavom tri tog Clana predvideno je da se u parnicama radi
objavljivanja odgovora raspravlja samo o cCinjenicama odredenim tim zakonom od kojih zavisi obaveza

ndonvornna nirednilka da ahiavi ndonvnr a razlazi 7a nanhiavliivania ndanvara nradvideni e flanam R2 tarr



VMY U VUL LIUY UL UM WU US/JU VL UMY U VUL, U L U4V A AU AUV JU VLIV ULV UMY U VUL U UL UM VAMULIL UU ULUIIULLL UU. LUy

zakona.

Kako je odgovor tuzioca objavljen protivno ¢l. 56. i 57. Zakona o javnom informisanju, nisu osnovani zalbeni
navodi o pogresnoj primeni materijalnog prava.

Novcani iznos od 150.000,00 dinara, koji je obavezana tuzena VV da isplati tuziocu u slucaju neobjavljivanja
odgovora, odreden je prema Clanu 53. stav 2. Zakona o javnom informisanju, pa je neosnovano isticanje u Zalbi
da ne odgovara tezini povrede prava tuzioca.

TuZilac je u celini uspeo u sporu sa osnovnim zahtevom prema tuzenoj VV, a visina odredenog novcanog iznosa u
slu¢aju neobjavljivanja odgovora, kao sporednog zahteva, bez uticaja je na troskove koje je imao vodenjem
parnice. Njemu su dosudeni troskovi postupka na osnovu clana 149. stav 1. i ¢lana 150. Zakona o parni¢cnom
postupku.

Na osnovu ¢lana 70. Zakona o javnom informisanju i ¢lana 373. stav 1. tacka 2. Zakona o parni¢nom postupku
odluceno je kao u izreci.

Predsednik veca-sudija,
Predrag Trifunovig, s.r.
Za tacnost otpravka

mz



