Rev2 1732/2022 3.5.9

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 1732/2022
22.02.2023. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Zvezdane Lutovac, predsednika veća, Dragane Marinković, Ivane Rađenović, Vladislave Milićević i Tatjane Miljuš, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Aleksandra Jovanović, advokat iz ..., protiv tužene Osnovne škole „Ivo Lola Ribar“ iz Novog Sada, koju zastupa Pravobranilaštvo Grada Novog Sada, radi isplate, odlučujući o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 490/22 od 09.03.2022. godine, u sednici održanoj 22.02.2023. godine, doneo je

P R E S U D U

PRIHVATA SE odlučivanje o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 490/22 od 09.03.2022. godine, kao izuzetno dozvoljenoj.

PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 490/22 od 09.03.2022. godine i presuda Osnovnog suda u Novom Sadu P1 1579/2021 od 18.11.2021. godine, tako što se ODBIJA tužbeni zahtev kojim je tužilja tražila da se obaveže tužena da joj za period od 01.03.2018. godine do 28.02.2021. godine isplati na ime naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 115.314,50 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 04.11.2021. godine do isplate i iznos od 22.480,94 dinara na ime obračunate zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do 03.11.2021. godine, i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 82.969,29 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 04.11.2021. godine do isplate i iznos od 16.001,85 dinara na ime obračunate zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do 03.11.2021. godine, i ODBIJA zahtev tužilje za naknadu troškova parničnog postupka.

OBAVEZUJE SE tužilja da naknadi tuženoj troškove postupka u iznosu od 66.000,00 dinara, u roku od 15 dana od dana prijema otpravka ove presude.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Novom Sadu P1 1579/2021 od 18.11.2021. godine, stavovima prvim i drugim izreke, usvojen je tužbeni zahtev i obavezana je tužena da isplati tužilji za period od 01.03.2018. godine do 28.02.2021. godine na ime naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 115.314,50 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 04.11.2021. godine do isplate i iznos od 22.480,94 dinara na ime obračunate zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do 03.11.2021. godine, i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 82.969,29 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 04.11.2021. godine do isplate i iznos od 16.001,85 dinara na ime obračunate zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do 03.11.2021. godine. Stavom trećim izreke, obavezana je tužena da naknadi tužilji troškove parničnog postupka u iznosu od 51.000,00 dinara sa zateznom kamatom od dana izvršnosti presude do isplate. Stavom četvrtim izreke, tužilja je oslobođena plaćanja troškova sudskih taksi.

Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 490/22 od 09.03.2022. godine, odbijena je žalba tužene i potvrđena prvostepena presuda.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tužena je blagovremeno izjavila reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava, sa predlogom da se o reviziji odluči kao o izuzetno dozvoljenoj, primenom člana 404. Zakona o parničnom postupku, radi ujednačavanja sudske prakse.

Pravnosnažnom presudom odlučeno je o zahtevu za isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, ispunjeni su uslovi za odlučivanje o posebnoj reviziji tužene radi ujednačavanja sudske prakse o pravu zaposlenih u školskim ustanovama na isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, na osnovu odredbe člana 404. stav 1. Zakona o parničnom postupku - ZPP („Službeni glasnik RS“, br. 72/11... 18/20), pa je primenom odredbe člana 404. stav 2. istog zakona odlučeno kao u stavu prvom izreke.

Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu presudu primenom člana 408. ZPP, pa je našao da je revizija tužene osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je u radnom odnosu kod tužene i u utuženom periodu od 01.03.2018. godine do 28.02.2021. godine obavljala je poslove ..., sa koeficijentom za obračun i isplatu plate od 6,30. U spornom periodu tužena je tužilji obračunavala i isplaćivala platu tako što je osnovicu, koju objavljuje Vlada Republike Srbije, množila sa koeficijentom radnog mesta na osnovu metodologije obračuna plate u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19, koji se primenjuje od 18.06.2001. godine), prema kom zakonu se dodaci za regres i ishranu u toku rada za zaposlene kod tužene nisu posebno obračunavali i isplaćivali, jer su sadržani u koeficijentu radnog mesta. Pošto je tako dobijena visina osnovne plate u spornom periodu bila niža od iznosa minimalne zarade, tužena je tužilji svakog meseca vršila korekciju plate do iznosa minimalne zarade, pa je tužilji u spornom periodu, isplaćivana plata u visini minimalne zarade. U obračunskim listama plata tužilje nije iskazivana kao posebna stavka naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Veštačenjem je utvrđeno da, na osnovu prisustva na radu i najpovoljnijih kriterijuma u uporednim važećim kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji, između ostalog PKU za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike Srbije, dnevni iznos toplog obroka je 250,00 dinara bruto, a regres za korišćenje godišnjeg odmora iznosi 1/12 minimalne zarade u RS na mesečnom nivou. Tužilja je visinu potraživanja na ime naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora opredelila u skladu sa datim nalazom i mišljenjem sudskog veštaka za ekonomsko-finansijsku oblast.

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su usvojili tužbeni zahtev, zaključivši da u iznosu minimalne zarade, po definiciji iz člana 111. Zakona o radu, ne može da bude sadržana predmetna naknada troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, nezavisno od činjenice što je odredbom člana 4. stav 1. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama propisano da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stavom 2. istog člana da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Po mišljenju nižestepenih sudova, u situaciji kada je tužena isplaćivala tužilji platu u visini minimalne zarade sledi da tužilji nije isplaćena naknada troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, pa je tužena dužna da joj te naknade isplati u iznosima utvrđenim veštačenjem, a prema kriterijumima u uporednim važećim kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji za javna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta, koji su bili važeći u istom vremenskom periodu na koji se odnosi i predmetno potraživanje tužilje, a u nedostatku parametara iz opštih akata koji su bili na snazi kod tužene pre spornog perioda.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, stanovište nižestepenih sudova nije pravilno i zasnovano je na pogrešnoj primeni materijalnog prava.

Odredbom člana 187. stav 3. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Službeni glasnik RS“, br. 88/2017... 129/2021), propisano je da se na utvrđivanje i obračun plata, naknada i dodataka zaposlenih u ustanovi primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama.

Zakon o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19) propisuje način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave (član 1. stav 1. tačka 3). Odredbom člana 3. stav 1. tog Zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Odredbom člana 4. stav 1. istog Zakona propisano je da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, dok je odredbom iz stava 2. istog člana propisano da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.

Poseban Kolektivni ugovor za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik RS“, br. 21/15 i 92/20), u odredbi člana 20. propisuje elemente za utvrđivanje plate. Plata se utvrđuje na osnovu osnovice za obračun plate, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodataka na platu i obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata u skladu sa zakonom (stav 1). Ukoliko je osnovna plata zaposlenog, koja je utvrđena na osnovu osnovice za obračun plata i koeficijenta iz propisa o koeficijentima za obračun i isplatu plata, za puno radno vreme i ostvareni standardni učinak, manja od minimalne zarade, osnovna plata zaposlenog utvrđena na gore opisani način, isplaćuje se u visini minimalne zarade (stav 2). Članom 26. ovog Posebnog Kolektivnog ugovora, regulisano je pravo zaposlenih na naknadu troškova, ali nije ugovoreno pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.

Zakonom o radu („Službeni glasnik RS“, br. 24/05... 113/17), u odredbi člana 111. stav 1. i 2. propisano je da zaposleni ima pravo na minimalnu zaradu za standardni učinak i vreme provedeno na radu, a da se minimalna zarada određuje na osnovu minimalne cene rada utvrđene u skladu sa ovim zakonom, vremena provedenog na radu i poreza i doprinosa koji se plaćaju iz zarade; članom 118. stav 1. propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu i to, između ostalog, za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način (tačka 5.) i regres za korišćenje godišnjeg odmora (tačka 6.), a prema stavu 2. istog člana, visina troškova iz stava 1. tačka 5. ovog člana mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog Zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drugačije određeno, na osnovu odredbe člana 2. stav 2. tog zakona.

Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 44/01... 58/14), koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Odredbom člana 2. stav 1. tačka 1. te Uredbe utvrđeni su koeficijenti za obračun isplata zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe, koje se primenjuju na zaposlene u osnovnom obrazovanju.

U konkretnom slučaju, tužilja je zaposlena kao ... u osnovnoj školi, pa se na utvrđivanje i obračun njene plate, kao i naknada i dodataka po osnovu rada primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornostim zaposlenih nisu drugačije uređeni. Pošto poseban zakon – Zakon o platama u državnim organima i javnim službama propisuje da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, sledi da ta odredba posebnog Zakona isključuje primenu opšte norme iz Zakona o radu. Posebnim kolektivnim ugovorom za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika nije predviđeno pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Dakle, kako na osnovu člana 4. stav 2. citiranog Zakon o platama u državnim organima i javnim službama, kao lex specialis, proizlazi da su primanja po osnovu naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržana u koeficijentu radnog mesta kao jednom od elemenata plate, to ne postoji pravni osnov za ostvarivanje predmetnog prava tužilje. Taj osnov ne postoji ni u opštem aktu. Saglasno navedenom, tužilji ne pripada pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora pošto su te naknade sadržane u koeficijentu njene plate, pa je stoga činjenica da joj je u spornom periodu isplaćivana minimalna zarada (kao ona osnovna plata koja se isplaćuje u toj visini u situaciji kada je bila niža od minimalne zarade) bez uticaja na drugačiju odluku, jer ona ne aktivira prava iz Zakona o radu kao opšteg zakona.

Iz izloženih razloga, Vrhovni kasacioni sud je primenom odredbe člana 416. stav 1. ZPP odlučio kao u stavu drugom izreke.

Tužena je uspela u postupku po reviziji pa joj na osnovu odredbe člana 165. stav 2. u vezi člana 153. stav 1., 154. i 163. stav 2. ZPP pripadaju opredeljeni troškovi celog parničnog postupka, u iznosu koji bi se stranci priznao na ime nagrade advokatu u smislu člana 162. ZPP, i to: za sastav odgovora na tužbu 9.000,00 dinara, za pristup na dva održana ročišta po 10.500,00 dinara i za sastav žalbe i revizije po 18.000,00 dinara, sve prema Advokatskoj tarifi važećoj u vreme preduzimanja ovih parničnih radnji.

Vrhovni kasacioni sud je primenom odredbe člana 165. stav 2. ZPP odlučio kao u stavu trećem izreke.

Predsednik veća - sudija

Zvezdana Lutovac, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić