Rev2 1833/2023 3.19.1.25.1; 3.19.1.25.2

Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 1833/2023
17.08.2023. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dobrile Strajina, predsednika veća, Dragane Mirosavljević i Nadežde Vidić, članova veća, u parnici tužioca AA iz ..., čiji je punomoćnik Milenko Todoreskov, advokat iz ..., protiv tužene Osnovne škole „Veljko Vlahović“ iz Novog Sada, koju zastupa Pravobranilaštvo Grada Novog Sada, radi isplate, odlučujući o reviziji tužioca, izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 390/23 od 08.02.2023. godine, u sednici održanoj 17.08.2023. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE, kao neosnovana, revizija tužioca izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 390/23 od 08.02.2023. godine.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Novom Sadu P1 649/22 od 07.12.2022. godine, stavom prvim izreke, odlučeno je da se usvaja tužbeni zahtev. Stavom drugim izreke obavezana je tužena da tužiocu, za period od 01.10.2018. godine do 30.09.2021. godine isplati: na ime naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 113.386,75 dinara sa zateznom kamatom od 30.01.2022. godine do isplate i iznos od 17.966,48 dinara na ime zatezne kamate obračunate od dospelosti do 29.01.2022. godine i na ime naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 87.961,79 dinara sa zateznom kamatom od 30.01.2022. godine do isplate, kao i iznos od 13.452,09 dinara na ime zatezne kamate obračunate od dospelosti do 29.01.2022. godine. Stavom trećim izreke, obavezana je tužena da tužiocu isplati troškove parničnog postupka u iznosu od 78.500,00 dinara, sa zateznom kamatom od izvršnosti presude do isplate.

Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 390/23 od 08.02.2023. godine, stavom prvim izreke, usvojena je žalba tužene i preinačena prvostepena presuda, tako što je odbijen tužbeni zahtev tužioca kojim je tražio da mu tužena za period od 01.10.2018. godine do 30.09.2021. godine isplati: na ime naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 113.386,75 dinara sa zateznom kamatom od 30.01.2022. godine do isplate i obračunatu zateznu kamatu u iznosu od 17.966,48 dinara od dospelosti do 29.01.2022. godine i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 87.961,79 dinara sa zateznom kamatom od 30.01.2022. godine do isplate i obračunatu zateznu kamatu u iznosu od 13.452,09 dinara od dospelosti do 29.01.2022. godine. Stavom drugim izreke, preinačeno je rešenje o troškovima postupka, pa je odbijen zahtev tužioca za naknadu troškova parničinog postupka u iznosu od 78.500,00 dinara sa zateznom kamatom od izvršnosti presude do isplate. Stavom trećim izreke, obavezan tužilac da tuženoj naknadi troškove prvostepenog postupka u iznosu od 40.500,00 dinara sa zateznom kamatom od dana izvršnosti presude do isplate. Stavom četvrtim izreke obavezan je tužilac da tuženoj naknadi troškove drugostepenog postupka u iznosu od 31.820,00 dinara.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu, tužilac je blagovremeno izjavio reviziju, zbog pogrešne primene materijalnog prava.

Vrhovni sud je ispitao pobijanu presudu, primenom člana 408. Zakona o parničnom postupku – ZPP („Službeni glasnik RS“, br. 72/11 ... 18/20) i utvrdio da revizija tužioca nije osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, sada pok. BB je bila u radnom odnosu sa tuženom na radnom mestu ... sa koeficijentom za obračun plate 6,30. Nakon smrti pokojne BB, postupak je preuzeo AA, koji je oglašen za njenog jedinog naslednika. U spornom periodu, pokojnoj BB je plata obračunata na osnovu Zakona o platama u državnim organima, javnim službama i na osnovu Uredbe o koeficijentima za obračun i ispaltu plata zaposlenih u javnim službama. Na osnovu nalaza i mišljenja sudskog veštaka utvrđena je visina traženih naknada na ime toplog obroka i regresa za sada pokojnu BB u više varijanti i prema različitim parametrima, a tužba je konačno uređena tako što je tužbenim zahtevom tražen iznos obračunat po najpovoljnijem PKU za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike Srbije.

Polazeći od tako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je usvojio zahteve tužioca i obavezao tuženu da tužiocu, kao pravnom sledbeniku pok. BB, isplati naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora za sporni period, jer je zaključio da u iznosu minimalne zarade ne može da bude sadržana predmetna naknada troškova, nezavisno od činjenice što je članom 4. stav 1. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama propisano da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stavom 2. da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Po stanovištu prvostepenog suda, u situaciji kada je tužena pravnom predhodniku tužioca isplaćivala minimalnu zaradu sledi da joj nije isplaćen topli obrok i regres i da je tužena u obavezi da tužiocu tu naknadu isplati.

Drugostepeni sud je preinačio prvostepenu presudu i odbio, kao neosnovane zahteve tužioca primenom odredbi Zakona o javnim službama, Zakona o platama u državnim organima i javnim službama i Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, važećih u spornom periodu, smatrajući da se na zaposlene koji platu ostvaruju prema Zakonu o platama u državnim organima i javnim službama primenjuju parametri koji su unapred određeni od strane Vlade RS i Ministarstva finansija, te da u situaciji kada je posebnim aktima regulisano pravo, obaveze i odgovornost zaposlenog, konkrteno naknada troškova na ime ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, da nema mesta primeni člana 118. Zakona o radu, već se kao lex specialis primenjuje Zakon o platama u državnim organima i javnim službama, koji se primenjuje i na zaposlene u školama, kao javnim ustanovama, kao i da važećim Kolektivnim ugovorom za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika u spornom periodu nije ugovoreno pravo zaposlenih na isplatu naknade troškova na ime ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Pored toga drugostepeni sud je smatrao da se Zakon o radu, kao opšti propis primenjuje samo ako posebnim propisima nisu regulisana prava, obaveze i odgovornosti zaposelnih koji se finansiraju iz budžeta, te kako je naknada troškova na ime ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora propisana posebnim zakonom na način da su ove naknade sadržane u koeficijentu, da se u toj situaciji ne može primeniti Zakon o radu.

Po oceni Vrhovnog suda, drugostepeni sud je pravilno primenio materijalno pravo, sa kojih razloga su neosnovani navodi revizije o pogrešnoj primeni materijalnog prava.

Članom 187. stav 3. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Službeni glasnik RS“ br. 88/2017...129/2021), propisano je da se na utvrđivanje i obračun plata, naknada i dodataka zaposlenih u ustanovi primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama.

Članom 1. stav 1. tačka 3. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19) propisan je način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave Članom 3. stav 1. istog zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Članom 4. stav 1. istog zakona, propisano je da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stavom 2. da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.

Članom 20. stav 1. Posebnog Kolektivnog ugovora za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik RS“, broj 21/15 i 92/20), propisani su elementi za utvrđivanje plate, tako da se plata utvrđuje na osnovu: osnovice za obračun plata, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodataka na platu i obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata u skladu sa zakonom, a stavom 2. da ukoliko je osnovna plata zaposlenog, koja je utvrđena na osnovu osnovice za obračun plata i koeficijenata iz propisa o koeficijentima za obračun i isplatu plata, za puno radno vreme i ostvareni standardni učinak, niža od minimalne zarade, osnovna plata zaposlenog utvrđena na gore opisan način, isplaćuje se u visini minimalne zarade.

Zakonom o radu („Službeni glasnik RS“, br. 24/05... 75/14), članom 118. stav 1. propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu, i to, između ostalog za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način (tačka 5.) i regres za korišćenje godišnjeg odmora (tačka 6.), a prema stavu 2. tog člana zakona, visina troškova iz stava 1. tačka 5. ovog člana mora biti izražena u novcu. Odredbe Zakona o radu primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drukčije određeno, na osnovu člana 202. stav 2. tog zakona.

Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama, koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Članom 2. stav 1. tačka 1. te Uredbe, utvrđeni su koeficijenti za obračun i isplatu zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe, koji se primenjuju na zaposlene u osnovnom obrazovanju.

Sada pokojna BB je bila zaposlena kod tužene, sa kojih razloga se na utvrđivanje i obračun njene plate, kao i naknada i dodataka po osnovu rada, primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih nisu drugačije uređeni. S obzirom na to da poseban zakon (Zakon o platama u državnim organima i javnim službama) propisije da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, to sledi da ta odredba posebnog zakona isključuje primenu opšte norme iz Zakona o radu. Posebnim Kolektivnim ugovorom za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik RS“, br. 21/15) nije propisano pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora, koji nije propisan ni prethodno važećim Posebnim kolektivnim ugovorom („Službeni glasnik RS“, br. 12/09). Kada se ima u vidu sve napred navedeno, pravilno je zaključio drugostepeni sud da su primanja po osnovu naknada za ishrnu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržani u koeficijentu, kao jednom od elemenata plate, sa kojih razloga ne postoji pravni osnov za ostvarivanje predmetnog prava tužioca, sadržan bilo u opštem bilo u posebnom aktu. Stoga, kako je to pravilno zaključio drugostepeni sud, neosnovani su zahtevi tužioca, s obzirom da su naknade na ime troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržane u koeficijentu plate sada pokojne BB, a to što su joj u spornom periodu islaćivane minimalne zarade, je bez uticaja na drugačiju odluku.

Iz navedenih razloga, Vrhovni sud je na osnovu člana 416. stav 1. ZPP odlučio kao u izreci.

Predsednik veća-sudija

Dobrila Strajina s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić