Rev2 2677/2023 3.5.9

Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 2677/2023
01.11.2023. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Gordane Komnenić, predsednika veća, dr Ilije Zindovića i Marije Terzić, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Aleksandar Milutinović, advokat iz ..., protiv tuženog Dom za lica mentalno ometena u razvoju iz Tutina, koga zastupa Državno pravobranilaštvo, Odeljenje u Kraljevu, radi naknade štete, odlučujući o reviziji tužilje izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Kragujevcu Gž1 3777/22 od 05.04.2023. godine, u sednici koja je održana dana 01.11.2023. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE, kao neosnovana, revizija tužilje izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Kragujevcu Gž1 3777/22 od 05.04.2023. godine.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog sudau Novom Pazaru, Sudska jedinica Tutin P1 255/21 od 11.07.2022. godine, stavom I izreke, usvojen je tužbeni zahtev tužilje i obavezan tuženi da tužilji, na ime naknade štete zbog neisplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada, za period od 01.07.2019. godine do 31.05.2021. godine, isplati pojedinačno opredeljenje mesečne iznose sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog iznosa do isplate, bliže opredeljeno u tom stavu. Stavom II izreke, usvojen je tužbeni zahtev tužilje i obavezan je tuženi da tužilji na ime naknade štete zbog neisplaćenog regresa za korišćenje godišnjeg odmora isplati pojedinačno opredeljenje iznose za 2019. godinu, 2020. godine i 2021. godine sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog iznosa do isplate, bliže navedeno u tom stavu. Stavom III izreke, obavezan je tuženi da tužilji na ime naknade troškova postupka isplati iznos od 87.900,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od dana izvršnosti presude do isplate.

Apelacioni sud u Kragujevcu je presudom Gž1 3777/22 od 05.04.2023. godine, stavom prvim izreke, preinačio presudu Osnovnog suda u Novom Pazaru, Sudska jedinica u Tutinu P1 255/21 od 11.07.2022. godine, tako što je pod 1. odbio tužbeni zahtev tužilje kojim je tražila da se obaveže tuženi da joj na ime naknade štete zbog neisplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada za period od 01.07.2019. godine do 31.05.2021. godine isplati pojedinačno opredeljenje mesečne iznose sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svkaog iznosa do isplate, bliže opredeljeno u tom stavu; pod 2. odbio je tužbeni zahtev tužilje kojim je tražila da se obaveže tuženi da joj na ime naknade štete zbog neisplaćene naknade troškova za regres za korišćenje godišnjeg odmora isplati pojedinačno opredeljenje iznose za 2019. godinu, 2020. godine i 2021. godine sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog iznosa do isplate, bliže navedeno u tom stavu i pod 3. obavezana je tužilja da tuženom naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 39.000,00 dinara.

Protiv pravnosnažne drugostepene presude, tužilja je blagovremeno izjavila reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava.

Vrhovni sud je ispitao pobijanu presudu, primenom odredbe člana 408. u vezi člana 403. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku – ZPP („Službeni glasnik RS“, br. 72/11... 18/20) i ocenio je da je revizija tužilje neosnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku, na koju Vrhovni sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je zaposlena kod tuženog na radnom mestu ... sa koeficijentom za obračun plate od 7,43. U utuženom periodu, tuženi je tužilji obračunavao platu tako što je koeficijent radnog mesta množen sa osnovicom za dati mesec, a nakon uvećavanja po svim osnovama. U utuženom periodu, tužilji je zarada isplaćivana u visini minimalne zarade. Tužena u obračunskim listama plate tužilje nije iskazivala kao posebnu stavku naknadu za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora. Visina potraživanja tužilje za utuženi period utvrđena je veštačenjem od strane sudskog veštaka ekonomsko – finansijske struke, a prema kriterujimima iz Opšteg kolektivnog ugovora iz 1997. godine, koji varijantu je sud prihvatio.

Polazeći od ovako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je primenom odredbi člana 111. i 112. Zakona o radu, zaključio da u iznosu minimalne zarade po definiciji te zarade iz člana 111. ovog zakona, ne može da bude sadržana naknada potraživanih troškova, zbog čega je tužena dužna da tužilji te troškove isplati u iznosu utvrđenim veštačenjem.

Drugostepeni sud je stanovišta da su ove naknade u skladu sa odredbom člana 4. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama tužilji bile uračunate u koeficijent i isplaćene kroz platu. Iz navedenih razloga, drugostepeni sud je preinačio prvostepenu presudu i odbio tužbene zahteve tužilje, kao neosnovane.

Po oceni Vrhovnog suda, drugostepeni sud je pravilno primenio materijalno pravo.

Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19) propisan je način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Odredbom člana 3. stav 1. tog zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Prema odredbi člana 4. tog zakona, koeficijent plate izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu i sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.

Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama, koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave. Odredbom člana 2. stav 1. tačka 1. te uredbe, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih iz člana 1. koji se primenjuje na zaposlene u osnovnom obrazovanju.

Odredbom člana 118. stav 1. tač. 5. i 6. Zakona o radu, propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu, pored ostalog i za ishranu u toku rada, ako poslodavac to pravo nije obezbedio na drugi način i na regres za korišćenje godišnjeg odmora. Pritom, visina troškova ishrane u toku rada mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima terijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drugačije određeno (član 2. stav 2.).

Tužilja je zaposlena u Domu za lica ometana u mentalnom razvoju, koji predstavlja javnu ustanovu, pa se na utvrđivanje i obračun njene plate, kao i naknada i dodataka po osnovu rada, primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo u slučaju kada posebnim zakonom, položaj, prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih nisu drugačije uređeni. Kako je odredbom člana 4. stav 2. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama propisano da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, proizlazi da ta odredba posebnog zakona isključuje primenu odredbe člana 118. stav 1. tač. 5. i 6. Zakona o radu, pri čemu i Posebnim kolektivnim ugovorima za zaposlene u javnim službama nije predviđeno njihovo pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.

S obzirom da je naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa u utuženom periodu tužilji isplaćivana kroz koeficijent za obračun njene plate, to tužilji ne pripada pravo na dodatnu isplatu potraživanih naknade, bez obzira na činjenicu da je plata isplaćivana u visini minimalne zarade.

Po stanovištu ovog suda, kad ne postoji važeći opšti akt koji predviđa pravo zaposlenih na isplatu navedenih naknada i pri izričitoj zakonskoj odredbi da su te naknade sadržane u koeficijentu za obračun plata, tužilji kao zaposlenom u javnoj službi ne pripada pravo na ove naknade u vidu samostalnog potraživanja. Iz tih razloga, navodima revizije tužilje neosnovano pobija pravilna primena materijalnog prava.

Pravilna je i odluka o troškovima parničnog postupka, jer je doneta pravilnom primenom odredbe člana 153. stav 1, 154. i 165. stav 2. Zakona parničnom postupku.

Iz navedenih razloga, Vrhovni sud je odluku kao u izreci doneo primenom odredbe člana 414. stav 1. Zakona parničnom postupku.

Predsednik veća - sudija

Gordana Komnenić, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić