
Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Ks 3/2025
11.06.2025. godina
Beograd
Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Milene Rašić, predsednika veća, Gordane Kojić i Aleksandra Stepanovića, članova veća, sa savetnikom Vrhovnog suda Vesnom Zarić kao zapisničarem, u krivičnom predmetu okrivljenog AA, zbog krivičnog dela neovlašćena proizvodnja i stavljanje u promet opojnih droga iz člana 246. stav 1. Krivičnog zakonika, odlučujući o sukobu nadležnosti koji je pokrenuo Viši sud u Beogradu predlogom K.br.390/17 od 04.04.2025. godine, u sednici veća održanoj dana 11.06.2025. godine, doneo je
R E Š E NJ E
Za odlučivanje o predlogu izvršnog poverioca, Republika Srbija, Viši sud u Beogradu za sprovođenje izvršenja protiv izvršnog dužnika AA iz ..., Ulica ... broj .., na osnovu izvršne isprave, rešenja Višeg suda u Beogradu K.br.390/17 od 31.05.2023. godine, STVARNO I MESNO JE NADLEŽAN Viši sud u Beogradu.
O b r a z l o ž e nj e
Osnovni sud u Bečeju, sudksa jedinica Novi Bečej rešenjem Ii 459/23 od 25.02.2025. godine oglasio se mesno i stvarno nenadležnim za odlučivanje o predlogu izvršnog poverioca Republika Srbija, Viši sud u Beogradu za sprovođenje izvršenja protiv izvršnog dužnika AA iz ..., Ulica ... broj .., radi naplate troškova krivičnog postupka. Po pravnosnažnosti rešenja spis je dostavljen Višem sudu u Beogradu, kao stvarno i mesno nadležnom sudu.
Viši sud u Beogradu je predlogom K.br.390/17 od 04.04.2025. godine pokrenuo pred Vrhovnim sudom postupak za rešavanje sukoba nadležnosti u smislu člana 36. ZKP.
Vrhovno javno tužilaštvo je podneskom Ktr-I br. 4/25 od 16.04.2025. godine iznelo svoje mišljenje da je za postupanje u konkretnom predmetu mesno nadležan Viši sud u Beogradu.
Vrhovni sud je u sednici veća razmotrio spise predmeta, sa predlogom Višeg suda u Beogradu za rešavanje sukoba nadležnosti i mišljenjem javnog tužioca Vrhovnog javnog tužilaštva, pa je našao da je za postupanje u predmetnoj krivičnoj stvari stvarno i mesno nadležan Viši sud u Beogradu.
Odredbom člana 276. stav 2. Zakonika o krivičnom postuku propisuje da se troškovi krivičnog postupka prinudno naplaćuju u korist budžeta Republike Srbije, po službenoj dužnosti.
Odredbom člana 3. stav 1. Zakona o izvršenju i obezbeđenju je propisano da se izvršni postupak i postupak obezbeđenja pokreću tako što izvršni poverilac podnosi predlog za izvršenje na osnovu izvršne ili verodostojne isprave ili predlog za obezbeđenje, a po službenoj dužnosti pokreće se samo ako je zakonom određeno.
Odredbom člana 4. stav 4. Zakona o izvršenju i obezbeđenju je propisano da su javni izvršitelji isključivo nadležni za izvršenje rešenja za koja je zakonom propisano da se izvršavaju po službenoj dužnosti. Na postupak prinudnog izvršenja shodno se primenjuju odredbe zakona kojima se uređuje naplata sudskih taksi.
Članom 40. Zakona o sudskim taksama je propisano da ako fizičko lice, kao takseni obveznik, ne plati taksu u roku određenom u članu 37. tog zakona, sud u narednih pet dana donosi rešenje o izvršenju u kome obavezuje taksenog obveznika da u roku od pet dana od dana prijema rešenja plati dugovanu taksu i kaznenu taksu od 50% od visine takse i u kome ne određuje sredstvo i predmet izvršenja, rešenje o izvršenju dostavlja izvršitelju, a u spisu zabeležava da je rešenje dostavljeno izvršitelju. Uz rešenje o izvršenju sud prilaže i dokaz o tome da je taksenom obvezniku dostavljen nalog, odnosno opomena o plaćanju takse. Izvršitelj dostavlja rešenje o izvršenju taksenom obvezniku.
Redovni pravni lek protiv rešenja o izvršenju, koji može da se izjavi u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja, ne odlaže izvršenje rešenja.
Postupak izvršenja sprovodi se prema zakonu kojim se uređuje izvršenje i obezbeđenje.
Izvršitelja koji sprovodi izvršenje određuje predsednik suda, tako što rešenje o izvršenju dostavlja izvršitelju čije se sedište nalazi na području suda koji je doneo rešenje o izvršenju, a ako više izvršitelja ima sedište na području tog suda, rešenja o izvršenju dostavljaju se ravnomerno, prema redosledu po kome su izvršitelji upisani u Imenik izvršitelja i zamenika izvršitelja.
Kaznena taksa iz stava 1. ovog člana ne može biti manja od dvostrukog iznosa najniže takse propisane Taksenom tarifom.
Od sredstava ostvarenih naplatom takse izvršitelj na ime nagrade zadržava za sebe 10% naplaćene vrednosti takse i kaznene takse, ostatak uplaćuje na račun propisan za naplatu sudskih taksi, a troškove izvršenja naplaćuje od taksenog obveznika.
Sud ne plaća predujam izvršitelju.
Dakle, shodno odredbi člana 276. stav 2. ZKP koja propisuje da se troškovi krivičnog postupka prinudno naplaćuju u korist budžeta Republike Srbije, po službenoj dužnosti, te odredbama člana 3. stav 1. i člana 4. stav 4. Zakona i izvršenju i obezbeđenju i članu 40. Zakona o sudskim taksama, rešenje o izvršenju troškova krivičnog postupka donosi sud, odnosno sudija koji je postupao u krivičnom predmetu u prvom stepenu i dostavlja to rešenje javnom izvršitelju, koga odredi predsednik suda, zajedno sa odlukom o troškovima krivičnog postupka i dokazom da je ta odluka dostavljena izvršnom dužniku, koji u ostavljenom roku nije izvršio obavezu, a izvršitelj dostavlja rešenje o izvršenju dužniku i dalje sprovodi postupak izvršenja prema zakonu kojim se uređuje izvršenje i obezbeđenje.
Kako je u konkretnom slučaju sud koji je postupao u krivičnom postupku u prvom stepenu Viši sud u Beogradu, to je iz iznetih razloga, na osnovu odredaba člana 36. stav 1. tačka 1) ZKP i člana 32. stav 2. Zakona o uređenju sudova, Vrhovni sud doneo odluku kao u izreci rešenja.
Zapisničar-savetnik Predsednik veća-sudija
Vesna Zarić, s.r. Milena Rašić, s.r.
Za tačnost otpravka
Zamenik upravitelja pisarnice
Milanka Ranković