Rev 6955/2023 3.19.1.25.1.3; 3.19.1.25.1.4

Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev 6955/2023
04.10.2023. godina
Beograd

Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dobrile Strajina, predsednika veća, Dragane Mirosavljević, Nadežde Vidić, Mirjane Andrijašević i Zorana Hadžića, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Marica Radovanović, advokat iz ..., protiv tužene Republike Srbije, Ministarstva unutrašnjih poslova, Sektor za vanredne situacije, čiji je zakonski zastupnik Državno pravobranilaštvo, Beograd, radi naknade štete, odlučujući o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Višeg suda u Beogradu Gž 22274/22 od 03.11.2022. godine, u sednici održanoj 04.10.2023. godine, doneo je

R E Š E NJ E

NE DOZVOLJAVA SE odlučivanje o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Višeg suda u Beogradu Gž 22274/22 od 03.11.2022. godine, kao o izuzetno dozvoljenoj.

ODBACUJE SE, kao nedozvoljena, revizija tužene izjavljena protiv presude Višeg suda u Beogradu Gž 22274/22 od 03.11.2022. godine.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Prvog osnovnog suda u Beogradu P 7249/18 od 24.10.2018. godine, ispravljenom rešenjem istog suda od 08.06.2022. godine, stavom prvim izreke, usvojen je tužbeni zahtev i obavezana tužena da tužilji na ime naknade štete isplati 352.800,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 24.10.2018. godine do isplate. Stavom drugim izreke, odbijen je zahtev tužilje da se obaveže tužena da joj isplati zakonsku zateznu kamatu na iznos od 352.800,00 dinara, počev od 14.05.2015. godine do 24.10.2018. godine. Stavom trećim izreke, obavezana je tužena da tužilji na ime troškova postupka isplati 54.712,00 dinara.

Presudom Višeg suda u Beogradu Gž 22274/22 od 03.11.2022. godine, stavom prvim izreke, odbijena je kao neosnovana žalba tužene i potvrđena prvostepena presuda, ispravljenu rešenjem istog suda od 08.06.2022. godine, u stavu prvom izreke. Stavom drugim izreke, preinačena je prvostepena presuda, ispravljena rešenjem istog suda od 08.06.2022. godine, u stavu drugom izreke, tako što je tužena obavezana da tužilji isplati zakonsku zateznu kamatu na iznos od 352.800,00 dinara, počev od 14.05.2015. godine do 24.10.2018. godine. Stavom trećim izreke, preinačena je prvostepena presuda, ispravljena rešenjem istog suda od 08.06.2022. godine, u stavu trećem izreke, tako što je obavezana tužena da tužilji na ime troškova postupka isplati 62.212,00 dinara. Stavom četvrtim izreke, odbijen je, kao neosnovan, zahtev tužene za naknadu troškova drugostepenog postupka. Stavom petim izreke, obavezana je tužena da tužilji na ime troškova drugostepenog postupka isplati 12.000,00 dinara.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tužena je blagovremeno izjavila reviziju, zbog bitne pogrešne primene materijalnog prava, sa predlogom da se o reviziji odluči kao o izuzetno dozvoljenoj, u smislu odredbe člana 404. Zakona o parničnom postupku.

Prema odredbi člana 404. stav 1. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“ 72/11...87/18), revizija je izuzetno dozvoljena zbog pogrešene primene materijalnog prava i protiv drugostepene presude koja ne bi mogla da se pobija revizijom, ako je po oceni Vrhovnog kasacionog suda potrebno da se razmotre pravna pitanja od opšteg interesa ili pravna pitanja u interesu ravnopravnosti građana, radi ujednačavanja sudske prakse, kao i ako je potrebno novo tumačenje prava (posebna revizija).

Predmet tražene pravne zaštite o kom je odlučeno pobijanom presudom je naknada materijalne štete tužilji koja joj je prouzrokovana na malinama, zbog nevremena praćenog gradom u situaciji kada protivgradna odbrana nije dejstvovala. Revizija tužene usmerena je na razrešenje činjeničnog pitanja konkretnog spora, kao i pravilnost ocene dokaza koji su izvedeni tokom postupka, što nisu razlozi za odlučivanje o posebnoj reviziji. Osim toga, uz reviziju nisu dostavljene drugačije odluke Vrhovnog kasacionog suda donete u identičnoj ili sličnoj činjeničnoj i pravnoj situaciji, a što bi bilo od uticaja na odlučivanje o reviziji, kao izuzetno dozvoljenoj, radi ujednačavanja sudske prakse.

U smislu člana 8. stav 1. tačka 3. Zakona o vanrednim situacijama (''Službeni glasnik RS'' br. 111/09, 92/11, 93/12), grad predstavlja elementarnu nepogodu, a u skladu sa odredbom člana 4. stav 1. tačka 1. tog Zakona, subjekti zaštite su i državni organi. Odredbom člana 5. tačka a) tog zakona utvrđeno je načelo prava na zaštitu, kojim je propisano da svako ima pravo na zaštitu od nesreća i katastrofa prouzrokovanih elementarnim nepogodama, a u smislu tačke g) istog člana, shodno načelu preventivne zaštite, organi državne uprave, organi autonomne pokrajine i organi jedinica lokalne samouprave, prilikom obezbeđenja zaštite od elementarnih nepogoda i drugih nesreća, prioritetno sprovode preventivne mere zaštite u skladu sa svojim nadležnostima. Nadležnost ovih organa utvrđena je istim Zakonom tako što je, shodno odredbi člana 11.Zakona o vanrednim situacijama, utvrđena nadležnost MUP-a RS, koji, između ostalog, koordinira rad sa svim subjektima sistema zaštite i spasavanja po pitanjima organizacije, planiranja, pripreme i sprovođenja mera i aktivnosti, prevencije i smanjenja rizika, zaštite i spasavanja (tačka 5), organizuje sistem osmatranja, obaveštavanja, ranog upozoravanja i uzbunjivanja na teritoriji Republike Srbije (tačka 6), priprema i sprovodi bezbedonosnu zaštitu (član 11.tačka 8.zakona). To znači da Republika Srbija, preko nadležnog sektora MUP-a, vrši isporuku protivgradnih raketa, obučava i finansira naknadu za rad strelaca i daje dozvolu za dejstvo protivgradnih stanica u slučaju vanrednih situacija i elementarnih nepogoda (gradonosni oblaci), pa u slučaju štete nastale tim štetnim događajem, tužena Republika Srbija jeste odgovorna i dužna da istu naknadi oštećenima, shodno odredbi člana 35. Ustava Republike Srbije, člana 172. Zakona o obligacionim odnosima i citiranim pravilima i načelima Zakona o vanrednim situacijama.

Iz izloženih razloga, Vrhovni sud je ocenio da u konkretnom slučaju ne postoji potreba za razmatranjem pravnih pitanja od opšteg interesa, pravnih pitanja u interesu ravnopravnosti građana, niti potreba ujednačavanja sudske prakse i novog tumačenja prava, pa je odluka kao u stavu prvom izreke ovog rešenja doneta u smislu odredbe člana 404. stav 2. Zakona o parničnom postupku.

Ispitujući dozvoljenost revizije, u smislu odredbe člana 410. stav 2. tačka 5. Zakona o parničnom postupku, Vrhovni sud je našao da revizija tužene nije dozvoljena.

Revizija tužene izjavljena je protiv presude Višeg suda u Beogradu kojom je, u odnosu na glavni tužbeni zahtev, odbijena žalba tužene i potvrđena prvostepena presuda za iznos materijalne štete od 352.800,00 dinara.

Tužilja je tužbu podnela 04.05.2018. godine, a tada je srednji kurs evra iznosio 118,1854 dinara. Iznos od 352.800,00 dinara u odnosu na koji pobijanom presudom Višeg suda u Beogradu je odbijena žalba tužene, kao neosnovana, i potvrđena prvostepena presuda, iznosi 2.985,14 evra na dan podnošenja tužbe. Budući da se tužbeni zahtev odnosi na potraživanje u novcu koje očigledno ne prelazi dinarsku protivvrednost 3.000 evra po srednjem kursu NBS na dan podnošenja tužbe, radi se o sporu male vrednosti u smislu člana 468.stav 1. Zakona o parničnom postupku, a članom 479. stav 6. istog zakona je propisano da revizija u sporovima male vrednosti nije dozvoljena.

Iz navedenih razloga, Vrhovni sud je odlučio kao u stavu drugom izreke, na osnovu člana 413. Zakona o parničnom postupku.

Predsednik veća - sudija

Dobrila Strajina,s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić