Rev2 1540/2021 3.19.1.25.1.4; posebna revizija; 3.5.9; zarada, minimalna zarada, minimalna cena rada, naknada zarade i dr. primanja

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 1540/2021
30.09.2021. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija Katarine Manojlović Andrić, predsednika veća, Gordane Džakula, Slađane Nakić Momirović, Dobrile Strajina i Marine Milanović, članova veća, u parnici tužioca AA iz ..., čiji je punomoćnik Jovana Petković Branisavljević, advokat iz ..., protiv tuženog JKP „Vodovod i kanalizacija“ Pančevo, čiji je punomoćnik Saša Levnajić, advokat iz ..., radi isplate, odlučujući o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 803/21 od 25.02.2021. godine, u sednici veća održanoj 30.09.2021. godine, doneo je

P R E S U D U

DOZVOLJAVA SE odlučivanje o posebnoj reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 803/21 od 25.02.2021. godine.

PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Beogradu Gž1 803/21 od 25.02.2021. godine i presuda Osnovnog suda u Pančevu P1 795/19 od 30.11.2020. godine, tako što se ODBIJA kao neosnovan tužbeni zahtev tužioca kojim je tražio da se obaveže tuženi da mu za period od 08.12.2016. do 08.12.2019. godine, isplati na ime razlike zarade između pripadajuće i isplaćene naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora ukupan iznos od 83.814,54 dinara i to: - za mesec decembar 2016. godine iznos od 1.981,11 dinara; - za mesec januar 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec februar 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec mart 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec april 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec maj 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec jun 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec jul 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec avgust 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec septembar 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec oktobar 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec novembar 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec decembar 2017. godine iznos od 2.090,73 dinara; - za mesec januar 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec februar 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec mart 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec april 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec maj 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec jun 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec jul 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec avgust 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec septembar 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec oktobar 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec novembar 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec decembar 2018. godine iznos od 2.206,97 dinara; - za mesec januar 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara; - za mesec februar 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara; - za mesec mart 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara; - za mesec april 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara; - za mesec maj 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara; - za mesec jun 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara; - za mesec jul 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara; - za mesec avgust 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara; - za mesec septembar 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara; - za mesec oktobar 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara; - za mesec novembar 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara i - za mesec decembar 2019. godine iznos od 2.521,76 dinara; kao i na ime razlike između isplaćene i pripadajuće naknade za ishranu u toku rada ukupan iznos od 68.991,14 dinara i to: - za mesec decembar 2016. godine iznos od 1.051,70 dinara; - za mesec januar 2017. godine iznos od 2.103,39 dinara; - za mesec februar 2017. godine iznos od 1.893,05 dinara; - za mesec mart 2017. godine iznos od 2.418,90 dinara; - za mesec april 2017. godine iznos od 1.893,05 dinara; - za mesec maj 2017. godine iznos od 2.208,56 dinara; - za mesec jun 2017. godine iznos od 2.313,73 dinara; - za mesec jul 2017. godine iznos od 1.156,86 dinara; - za mesec avgust 2017. godine iznos od 2.418,90 dinara; - za mesec septembar 2017. godine iznos od 2.208,56 dinara; - za mesec oktobar 2017. godine iznos od 2.208,56 dinara; - za mesec novembar 2017. godine iznos od 2.313,73 dinara; - za mesec decembar 2017. godine iznos od 2.208,56 dinara; - za mesec januar 2018. godine iznos od 2.208,56 dinara; - za mesec februar 2018. godine iznos od 1.893,05 dinara; - za mesec mart 2018. godine iznos od 2.313,73 dinara; - za mesec april 2018. godine iznos od 1.472,37 dinara; - za mesec maj 2018. godine iznos od 105,17 dinara; - za mesec jun 2018. godine iznos od 1.682,71 dinara; - za mesec jul 2018. godine iznos od 2.313,73 dinara; - za mesec avgust 2018. godine iznos od 315,51 dinara; - za mesec septembar 2018. godine iznos od 1.577,54 dinara; - za mesec oktobar 2018. godine iznos od 2.418,90 dinara; - za mesec novembar 2018. godine iznos od 2.208,56 dinara; - za mesec decembar 2018. godine iznos od 2.208,56 dinara; - za mesec januar 2019. godine iznos od 2.103,39 dinara; - za mesec februar 2019. godine iznos od 1.998,22 dinara; - za mesec mart 2019. godine iznos od 2.208,56 dinara; - za mesec april 2019. godine iznos od 2.103,39 dinara; - za mesec maj 2019. godine iznos od 841,35 dinara; - za mesec jul 2019. godine iznos od 2.418,90 dinara; - za mesec avgust 2019. godine iznos od 2.418,90 dinara; - za mesec septembar 2019. godine iznos od 2.208,56 dinara; - za mesec oktobar 2019. godine iznos od 2.418,90 dinara; - za mesec novembar 2019. godine iznos od 2.103,39 dinara i - za mesec decembar 2019. godine iznos od 1.051,70 dinara; što ukupno iznosi 152.805,70 dinara, a sve sa pripadajućom zakonskom kamatom na svaki pojedinačni mesečni iznos počev od 01. u narednom mesecu za prethodni dospeli mesec, pa do isplate, sve u roku od osam dana od dana prijema pisanog otpravka presude pod pretnjom prinudnog izvršenja.

OBAVEZUJE SE tužilac da tuženom naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 64.151,00 dinara, u roku od 15 dana od dana prijema otpravka presude.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Pančevu P1 795/19 od 30.11.2020. godine, stavom prvim izreke, usvojen je tužbeni zahtev tužioca i obavezan tuženi da tužiocu, za period od 18.12.2016. do 18.12.2019. godine, isplati na ime razlike između isplaćene i pripadajuće naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora ukupan iznos od 83.814,56 dinara u pojedinačnim mesečnim iznosima sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do isplate i na ime razlike između isplaćenog i pripadajućeg iznosa na ime naknade troškova ishrane u toku rada ukupan iznos od 68.991,14 dinara u pojedinačnim mesečnim iznosima sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do isplate, sve bliže navedeno u izreci. Stavom drugim izreke, obavezan je tuženi da tužiocu nadoknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 69.816,00 dinara u roku od osam dana od prijema pisanog otpravka presude, uvećane za iznos zakonske kamate od dana izvršnosti presude pa do isplate pod pretnjom prinudnog izvršenja.

Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 803/21 od 25.02.2021. godine, stavom prvim izreke, odbijena je kao neosnovana žalba tuženog i potvrđena prvostepena presuda. Stavom drugim izreke, odbijen je kao neosnovan zahtev tuženog za naknadu troškova postupka po žalbi.

Protiv pravnosnažne drugostepene presude tuženi je blagovremeno izjavio posebnu reviziju u smislu člana 404. Zakona o parničnom postupku, zbog pogrešne primene materijalnog prava.

Prema odredbi člana 404. stav 1. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“ br. 72/11, 49/13-US, 74/13-US i 55/14) - u daljem tekstu: ZPP, revizija je izuzetno dozvoljena zbog pogrešne primene materijalnog prava i protiv drugostepene presude koja ne bi mogla da se pobija revizijom ako je po oceni Vrhovnog kasacionog suda potrebno da se razmotre pravna pitanja od opšteg interesa ili pravna pitanja u interesu ravnopravnosti građana, radi ujednačavanja sudske prakse, kao i ako je potrebno novo tumačenje prava (posebna revizija). U stavu 2. istog člana propisano je da o dozvoljenosti i osnovanosti revizije iz stava 1. ovog člana odlučuje Vrhovni kasacioni sud u veću od pet sudija.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, u ovom sporu postoji potreba za odlučivanjem o reviziji predviđenoj navedenom odredbom (posebna revizija), radi ujednačavanja sudske prakse imajući u vidu različite odluke apelacionih sudova u istoj pravnoj situaciji (što ukazuje na potrebu ujednačavanja sudske prakse apelacionih sudova) zbog čega je odlučeno kao u stavu prvom izreke.

Odlučujući o izjavljenoj reviziji, na osnovu člana 408. ZPP, Vrhovni kasacioni sud je našao da je revizija tuženog osnovana.

U sprovedenom postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2) ZPP, na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilac je sa tuženim zaključio ugovor o radu od 18.11.2016. godine na neodređeno vreme, radi obavljanja poslova ... . Tuženi je tužiocu kao svom zaposlenom u utuženom periodu isplaćivao naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora u skladu sa svojim Programom poslovanja za navedene godine. Posebnim kolektivnim ugovorom za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Srbije („Službeni glasnik RS” br. 27/15 od 18.03.2015. godine - stupio na snagu 26.03.2015. godine) je u čl. 65. i 66. bilo utvrđeno da zaposleni ima pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada u visini utvrđenoj opštim aktom i ugovorom o radu, da se visina naknade troškova za ishranu u toku rada sa pripadajućim porezima i doprinosima utvrđuje dnevno najmanje u iznosu od 250,00 dinara, da pored toga zaposleni ima pravo na regres za korišćenje godišnjeg odmora sa pripadajućim porezima i doprinosima najmanje u visini 1/12 mesečno od 75% prosečne isplaćene zarade po zaposlenom u Republici Srbije. Kako je u utuženom periodu bio u primeni i Poseban kolektivni ugovor za javna i javno komunalna preduzeća grada Pančeva („Službeni glasnik RS” broj 59/2015 – 30 - stupio na snagu 03.07.2015. godine) kojim je u čl. 84. i 85. utvrđeno da zaposleni ima pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada u visini utvrđenoj posebnim kolektivnim ugovorom, ovim ugovorom, opštim aktom kod poslodavca i ugovorom o radu, da se visina naknade troškova za ishranu u toku rada sa pripadajućim porezima i doprinosima utvrđuje dnevno najmanje u iznosu od 250,00 dinara, kao i da zaposleni ima pravo na regres i korišćenje godišnjeg odmora sa pripadajućim porezima i doprinosima najmanje u visini 1/12 mesečno od 75% prosečno isplaćene zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, prvostepeni sud je stao na stanovište da je isplatu naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora trebalo vršiti u skladu sa odredbama ovih opštih akata kojima su bili predviđeni povoljniji uslovi za zaposlene pa i ovde tužioca. Visina ukupnog potraživanja tužioca utvrđena je na osnovu nalaza i mišljenja veštaka u skladu sa kojim je tužilac opredelio tužbeni zahtev.

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su, primenjujući odredbe član 118. stav 1. tač. 5) i 6), član 246. st. 1. i 2, čl. 256. i 257. Zakona o radu, člana 9. st. 1. i 2. Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, pravila iz odredbi čl. 60, 65. i 66. Posebnog kolektivnog ugovora za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike Srbije i odredbe čl. 80, 84. i 85. Posebnog kolektivnog ugovora za javna i javno komunalna preduzeća Grada Pančeva, ocenili da tužilac osnovano potražuje manje isplaćenu naknadu troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora i naknadu za ishranu u toku rada u skladu sa posebnim kolektivnim ugovorima, da se pravila iz člana 4. Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata odnosno zarada i drugih javnih primanja kod korisnika javnih sredstava ne odnose na naknadu regresa za korišćenje godišnjeg odmora i naknadu za ishranu u toku rada, pa je kao osnovan usvojio postavljen tužbeni zahtev.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda osnovano se revizijom tuženog ukazuje da su nižestepeni sudovi na pravilno utvrđeno činjenično stanje pogrešno primenili materijalno pravo.

Odredbom člana 1. Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarade i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava („Službeni glasnik RS“, broj 116/14 – stupio na snagu 28.10.2014. godine) propisano je da se ovim zakonom privremeno uređuje osnovica, odnosno vrednost radnog časa, vrednost boda i vrednost osnovne zarade, za obračun i isplatu plata, odnosno zarada kao i drugih stalnih primanja izabranih, imenovanih, postavljenih i zaposlenih lica kod korisnika javnih sredstava, sa ciljem očuvanja finansijskog sistema u Republici Srbiji i sistema plata i zarada u javnom sektoru. U članu 3. stav 1. navedenog zakona, propisano je da se platom smatra zarada zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđena u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose, odnosno plate izabranog, imenovanog i postavljenog lica, zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđenog u skladu sa zakonom koji uređuje platu u državnim organima, organima lokalne vlasti, organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja i javnim službama. U članu 4. istog zakona propisano je da su ništave odredbe opšteg ili pojedinačnog akta kojima se povećavaju osnovice, koeficijenti i drugi elementi, odnosno uvode novi elementi, na osnovu kojih se povećava iznos plata i drugih stalnih primanja kod subjekata iz člana 2. ovog zakona, donet za vreme primene ovog zakona.

Tuženi je korisnik budžetskih sredstava i na njega se, osim pomenutog zakona, primenjuju Zakon o budžetu i Zakon o budžetskom sistemu, pa obaveze koje preuzima moraju odgovarati aproprijaciji koja mu je odobrena za tu namenu u odgovarajućoj budžetskoj godini (član 54. Zakona o budžetskom sistemu).

Pod zaradom se smatraju primanja iz radnog odnosa kao što je, između ostalog, naknada za regres za korišćenje godišnjeg odmora i naknada za ishranu u toku rada, a što proizlazi iz odredbe člana 105. Zakona o radu, pa pojam zarade u skladu sa Zakonom o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, podrazumeva zaradu utvrđenu u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose. Drugačijim tumačenjem pojma zarade ne bi bio ispunjen cilj Zakona o privremenom uređivanju osnovnice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava (član 1), jer bi to značilo selektivnu primenu zakona, imajući u vidu i da koeficijent za obračun plate izabranih, imenovanih i postavljenih lica i zaposlenih u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama, sadrži i dodatak na ime naknade za regres za korišćenje godišnjeg odmora i naknadu za ishranu u toku rada, na koje se kao i na zaposlene kod tuženog primenjuje Zakon o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarade i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava.

S obzirom da su pravila iz Zakona o privremenom uređivanju osnovnice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, Zakona o budžetu i Zakona o budžetskom sistemu imperativne prirode koja se moraju bezuslovno poštovati, bez prava da se u njima bilo šta menja, kod budžetskog finansiranja plata kod tuženog nije moguće primeniti korektivno pravilo iz člana 8. stav 2. Zakona o radu, jer je upravo zakonom određen način utvrđivanja osnovice za plate.

Zbog toga su po shvatanju Vrhovnog kasacionog suda odredbe Posebnog kolektivnog ugovora, donete nakon stupanja na snagu Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava ništave i kao takve ne mogu da proizvode pravno dejstvo (PKU ne može biti suprotan zakonu na osnovu člana 103. ZOO u vezi člana 240. Zakona o radu) zbog čega su nižestepene presude preinačene i tužbeni zahtev tužioca odbijen, kao neosnovan.

Na osnovu člana 416. stav 1. ZPP odlučeno je kao u stavu drugom izreke.

Prema konačnom uspehu tuženog u sporu, tuženom primenom čl. 153, 154. i 163. ZPP pripada pravo na naknadu troškova prvostepenog, drugostepenog i revizijskog postupka i to pravo na naknadu troškova za sastav odgovora na tužbu u iznosu od 6.000,00 dinara, za zastupanje tuženog od strane advokata na održanom ročištu u iznosu od 7.500,00 dinara, za taksu na žalbu 12.897,00 dinara, za taksu na odluku po žalbi 12.897,00 dinara, za sastav revizije u iznosu od 12.000,00 dinara, što sve ukupno iznosi 64.151,00 dinara, sve odmereno prema Tarifi o nagradama i naknadama troškova za rad advokata i Tarifi iz Zakona o sudskim taksama, zbog čega je primenom člana 165. stav 2. ZPP odlučeno kao u izreci.

Predsednik veća – sudija

Katarina Manojlović Andrić,s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić