Rev2 1704/2021 3.5.7; preobražaj radnog odnosa

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 1704/2021
10.02.2022. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Branislava Bosiljkovića, predsednika veća, Branke Dražić i Katarine Manojlović Andrić, članova veća, u parnici iz radnog odnosa tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Filip Filipović advokat iz ..., protiv tužene Republike Srbije, koju zastupa Državno pravobranilaštvo - Odeljenje u Valjevu, radi utvrđenja radnog odnosa, poništaja rešenja i vraćanja na rad, odlučujući o reviziji tužilje izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2882/20 od 16.03.2021. godine, u sednici veća održanoj dana 10.02.2022. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE kao neosnovana revizija tužilje izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2882/20 od 16.03.2021. godine.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2882/20 od 16.03.2021. godine, stavom prvim izreke, usvojena je žalba tužene i ukinuta presuda Osnovnog suda u Šapcu P1 255/19 u usvajajućem delu. Stavom drugim izreke, odbačena je kao nedozvoljena tužba u delu zahteva za poništaj rešenja tužene Republike Srbije - Prekršajnog suda u Šapcu broj Su V-35 ../2019 od 26.11.2019. godine kojim je tužilji, zaključno sa 26.11.2019. godine, prestao radni odnos na određeno vreme zbog isteka roka na koji je zasnovan. Stavom trećim izreke, odbijen je tužbeni zahtev za utvrđenje da je radni odnos tužilje, zasnovan ugovorom o radu broj Su V-35 ../16 od 27.10.2016. godine na određeno vreme, postao radni odnos na neodređeno vreme dana 02.11.2018. godine i obavezivanje tužene da tužilju vrati na rad i rasporedi je na radno mesto koje odgovara njenoj stručnoj spremi i radnoj sposobnosti. Stavom četvrtim izreke, utvrđeno je da su ugovori o radu navedeni u ovom stavu izreke, zaključeni između tužilje i tužene, fiktivni i kao takvi apsolutno ništavi i da nisu proizvodili pravno dejstvo. Stavom petim izreke, određeno je da svaka stranka snosi svoje troškove parničnog postupka. Stavom šestim izreke, obavezana je tužilja da naknadi tuženoj troškove drugostepenog postupka u iznosu od 12.000,00 dinara.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tužilja je blagovremeno izjavila reviziju zbog bitnih povreda odredaba parničnog postupka i pogrešne primene materijalnog prava.

Odlučujući o izjavljenoj reviziji, na osnovu člana 408. i člana 441. ZPP, Vrhovni kasacioni sud je našao da tužiljina revizija nije osnovana.

U sprovedenom postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti. Revizijom se posebno ne ukazuje na druge bitne povrede odredaba parničnog postupka zbog kojih se, pod uslovima iz člana 407. stav 1. tačke 2. i 3. tog zakona, ovaj pravni lek može izjaviti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je u periodu od 27.10.2016. godine do 27.04.2019. godine sukcesivno zaključila šest ugovora o radu na određeno vreme (na po šest meseci) za radno mesto ..., zbog povećanog obima posla. Za sve to vreme tužilja nije obavljala poslove ..., za koje je zaključila ugovore o radu, već poslove ... . Između stranaka je 27.10.2019. godine zaključen još jedan ugovor o radu na određeno vreme u trajanju od mesec dana, zbog povećanog obima posla na radnom mestu ..., ali je tužilja i u tom periodu radila kao ... . Rešenjem od 26.11.2019. godine utvrđeno je da je tužilji radni odnos prestao zbog isteka vremena za koji je zaključen ugovor o radu od 27.10.2019. godine. Protiv tog rešenja tužilja, saglasno datoj pouci o pravnom leku, nije izjavila žalbu Žalbenoj komisiji sudstva.

Polazeći od tako utvrđenog činjenčinog stanja, drugostepeni sud je pravilnom primenom materijalnog prava izveo zaključak o nenadležnosti suda za odlučivanje o zahtevu za poništaj rešenja o prestanku radnog odnosa.

Tužilja je ugovorom o radu od 27.10.2019. godine zasnovala radni odnos na određeno vreme u statusu državnog službenika. Zakonom o državnim službenicima, pored ostalog, propisano je: da državni službenik ima pravo žalbe na rešenje kojim se odlučuje o njegovim pravima i dužnostima, ako žalba zakonom nije izričito isključena (član 16); da se pri odlučivanju o pravima i dužnostima državnog službenika primenjuje zakon kojim se uređuje opšti upravni postupak, izuzev kod odlučivanja o odgovornosti za štetu (član 140. stav 4); da žalbene komisije odlučuju o žalbama državnih službenika na rešenja kojima se u upravnom postupku odlučuje o njihovim pravima i dužnostima (član 142).

Sledstveno izloženom, zakonitost rešenja od 27.10.2019. godine o prestanku radnog odnosa tužilje na određeno vreme ispituje se u upravnom postupku, žalbom izjavljenom Žalbenoj komisiji, a sudska zašita je obezbeđena u upravnom sporu saglasno članu 143. stav 3. Zakona o državnim službenicima. Zbog toga redovni sud nije nadležan da odlučuje o tužbi kojom je tražen poništaj označenog rešenja. Tužilja je podnošenjem ove tužbe izabrala pogrešan pravni put za zaštitu svog prava jer je protiv rešenja o prestanku radnog odnosa morala da izjavi žalbu, odnosno da tužbom pokrene upravni spor u slučaju da je nezadovoljna odlukom drugostepenog organa o njenoj žalbi.

Tužbeni zahtev za utvrđenje da je radni odnos tužilje na određeno vreme prerastao u radni odnos na neodređeno vreme drugostepeni sud je odbio sa obrazloženjem da je u periodu od 26.10.2016. godine do 26.10.2019. godine tužilja poslove obavljala u statusu nameštenika, a od 27.10.2019. godine u statusu državnog službenika, tako da različiti radno-pravni status tužilje implicira primenu ne samo člana 37. stav 2. i 6. Zakona o radu, kao opšteg propisa o radu, već i Zakona o državnim službenicima. Po stanovištu tog suda, tužilji je radni odnos kao namešteniku prestao 27.10.2019. godine, kada je primljena u radni odnos na određeno vreme kao državni službenik, a taj prijem tužilja nije osporavala u odgovarajućem upravnom postupku i rešenje o prestanku radnog odnosa tužilje u statusu državnog službenika nije poništila.

Po stanovištu revizijskog suda, tužbeni zahtev za utvrđenje postojanja radnog odnosa na neodređeno vreme nije osnovan, ali iz drugih razloga. Odlukom o maksimalnom broju zaposlenih na neodređeno vreme u sistemu državnih organa, sistemu javnih službi, sistemu Autonomne pokrajine Vojvodine i sistemu lokalne samouprave, donetom na osnovu člana 4. stav 1. Zakona o načinu određivanja maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru, maksimalan broj zaposlenih na neodređeno vreme u Prekršajnom sudu u Šapcu iznosi 52 zaposlena. Tužilja nije sporila tvrdnju tužene iznetu u odgovoru na tužbu da je broj zaposlenih na neodređeno vreme u označenom državnom organu isti kao maksimalni broj zaposlenih predviđen navedenom Odlukom, što znači da bi utvrđivanjem da je tužilja u radnom odnosu na neodređeno vreme bio prekršen prinudni propis.

Sa svega navedenog, po nalaženju Vrhovnog kasacionog suda, nisu osnovani navodi tužiljine revizije o pogrešnoj primeni materijalnog prava, zbog čega je na osnovu člana 414. stav 1. ZPP odlučeno kao u izreci.

Predsednik veća - sudija

Branislav Bosiljković, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić