
Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 1896/2023
06.03.2024. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Gordane Komnenić, predsednika veća, dr Ilije Zindovića i Marije Terzić, članova veća, u parnici tužilaca AA iz ... i BB iz ..., Grad ..., čiji je zajednički punomoćnik Vladica Jović, advokat iz ..., protiv tužene Republike Srbije, Ministarstvo odbrane VP ... Kruševac, koju zastupa Vojno pravobranilaštvo – Odeljenje u Nišu, radi naknade štete, odlučujući o reviziji tužilaca izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Kragujevcu Gž1 3203/22 od 09.12.2022. godine, u sednici održanoj 06.03.2024. godine, doneo je
P R E S U D U
ODBIJA SE kao neosnovana revizija tužilaca izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Kragujevcu Gž1 3203/22 od 09.12.2022. godine.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Osnovnog suda u Kruševcu P1 133/21 od 28.09.2021. godine, stavom prvim izreke, usvojen je tužbeni zahtev tužioca AA i obavezana tužena da tužiocu na ime uvećane zarade za prekovremeni rad za period od 01.01.2015. do 01.01.2018. godine, odnosno za period od januara 2015. do septembra 2017. godine isplati pojedinačne mesečne iznose sa zakonskom zateznom kamatom u visini i na način bliže određen tim stavom izreke. Stavom drugim izreke, usvojen je tužbeni zahtev tužioca BB i obavezana tužena da mu na ime uvećane zarade za prekovremeni rad za period od 01.01.2015. do 01.01.2018. godine, odnosno za period od januara 2015. do oktobra 2017. godine isplati pojedinačne mesečne iznose sa zakonskom zateznom kamatom u visini i na način bliže određen tim stavom izreke. Stavom trećim izreke, obavezana je tužena da tužiocima na ime troškova parničnog postupka isplati 172.862,00 dinara.
Presudom Apelacionog suda u Kragujevcu Gž1 3203/22 od 09.12.2022. godine, stavom prvim izreke, preinačena je presuda Osnovnog suda u Kruševcu P1 133/21 od 28.09.2021. godine, tako što je odbijen kao neosnovan tužbeni zahtev tužilaca da se obaveže tužena da im na ime uvećane zarade za prekovremeni rad za period od 01.01.2015. do 01.01.2018. godine isplati pojedinačne mesečne iznose sa zakonskom zateznom kamatom od dospeća svakog iznosa do isplate, sve bliže označeno u stavovima prvom i drugom izreke. Stavom drugim izreke, obavezani su tužioci da tuženoj na ime troškova parničnog postupka isplate 6.000,00 dinara.
Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu, tužioci su blagovremeno izjavili reviziju, pozivajući se na odredbu člana 404. Zakona o parničnom postupku.
Vrhovni sud je ispitao pobijanu presudu, primenom odredbe člana 408. u vezi člana 403. stav 2. tačka 3. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS'', br. 72/11... 10/23) i utvrdio da revizija tužilaca nije osnovana.
U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužioci su u radnom odnosu kod tužene i obavljaju dužnost u svojstvu profesionalnih vojnika. U spornom periodu pored časova redovnog radnog vremena ostvarili su i sate prekovremenog rada za koje im tužena nije isplatila u celini dodatak na platu niti je donosila rešenje o preraspodeli radnog vremena. Veštačenjem je utvrđena visina potraživanja tužilaca, kao i da se koeficijent od 20% sadržan u koeficijentu plate tužilaca odnosi na posebne uslove rada u vojsci koje reguliše član 83. Zakona o Vojsci. Shodno utvrđenom činjeničnom stanju prvostepeni sud je zaključio da je tužbeni zahtev tužilaca osnovan.
Drugostepeni sud nije prihvatio ovakvo pravno stanovište prvostepenog suda. Ovo što imajući u vidu odredbu člana 83. st. 1. i 2. Zakona o Vojsci proizlazi da tužioci nemaju pravo na uvećanje plate zbog prekovremenog rada jer im je za takav rad osnovni koeficijent za obračun plate uvećan za 20% (prekovremeni rad) a prema članu 98. stav 1. naznačenog zakona tužioci po pravilu imaju pravo na slobodne sate (sat i po za svaki sat prekovremenog rada) a samo izuzetno pod uslovima iz člana 35. stav 3. Pravilnika o platama profesionalnih pripadnika Vojske Srbije može im se isplatiti zarada uvećana za 26% vrednosti radnog sata. Osim toga, prema čl. 141. i 142. Zakona o Vojsci Srbije o pravima i obavezama profesionalnih pripadnika Vojske Srbije odlučuje se u upravnom postupku. U prvom stepenu odlučuje starešina komandne jedinice ili vojne ustanove a o žalbi na rešenje doneto u prvom stepenu odlučuje starešina vojne jedinice ustanove koja je neposredno pretpostavljeni starešini koji je doneo ožalbeno rešenje. Protiv odluke u drugom stepenu ili u slučaju ćutanja administracije stranka može da pokrene upravni spor. Stoga proizlazi da su tužioci vezano za ostvarenje prava po osnovu prekovremenog rada bili u obavezi da se obrate starešini vojne jedinice radi priznavanja i konkretizovanja tog prava – utvrđivanja prava na slobodne sate, kao pravila ili prava na isplatu uvećane plate, što tužioci nisu učinili. Stoga je prvostepena presuda preinačena i tužbeni zahtev odbijen kao neosnovan.
Po oceni Vrhovnog suda, odluka drugostepenog suda zasnovana je pravilnoj primeni materijalnog prava.
Rad duži od punog radnog vremena predviđen je članom 83. stav 1. Zakona o Vojsci Srbije („Službeni glasnik Republike Srbije“, broj 116/07 ... 94/19), kao elemenat posebnih uslova pod kojima profesionalno vojno lice (oficir, podoficir i profesionalni vojnik) vrši službu u Vojsci Srbije, zbog kojih se utvrđuje koeficijent za obračun plate koji je za 20% do 50% veći od koeficijenta utvrđenog na osnovu položaja i čina, a u okviru sredstava za plate obezbeđenih u budžetu Republike Srbije namenjenim za finansiranje odbrane. Prema stavu 2. tog člana, pod radom dužim od punog radnog vremena iz stava 1. istog člana smatra se rad u slučaju preduzimanja mera pripravnosti, uzbune u jedinici, odnosno ustanovi, za vreme vojnih vežbi, borbe protiv elementarnih nepogoda, dežurstva ili sličnih dužnosti u komandi, jedinici ili ustanovi Vojske Srbije, kao i u prilikama koje zahtevaju da se produži započeti rad čije bi obustavljanje ili prekidanje imalo štetne posledice za operativnu sposobnost komande, jedinice odnosno ustanove, ili bi bila naneta materijalna šteta, ili ugroženi životi i zdravlje vojnih lica i drugih građana.
Odredbom člana 15. stav 1. Pravilnika o platama profesionalnih pripadnika Vojske Srbije („Službeni vojni list“, broj 10 od 20.04.2017. godine - prečišćeni tekst) propisano je da oficiru, odnosno podoficiru u radnom odnosu na određeno vreme i profesionalnom vojniku, zbog posebnih uslova rada pod kojima vrši službu u Vojsci Srbije propisanih članom 83. stav 1. i 2. Zakona o Vojsci Srbije, pripada koeficijent za posebne uslove službe u Vojsci Srbije u visini 20% od osnovnog koeficijenta.
Međutim, odredbom člana 98. Zakona o Vojsci Srbije propisano je da je profesionalno vojno lice dužno da radi duže od punog radnog vremena kad potrebe službe to zahtevaju, uz pismeni nalog nadležnog starešine (stav 1), s`tim što takav prekovremeni rad ne može da traje duže od osam sati nedeljno niti duže od četiri sata dnevno (stav 2), izuzev u slučajevima predviđenim u trećem stavu tog člana. Prema članu 85. stav 1. navedenog zakona, profesionalnom vojnom licu uvećava se plata za časove noćnog rada, rada u dane praznika koji su zakonom određeni kao neradni dani i rada dužeg od punog radnog vremena, osim rada dužeg od punog radnog vremena iz člana 83. tog zakona.
Odredbom člana 35. Pravilnika o platama profesionalnih pripadnika Vojske Srbije, pored ostalog, propisano je: da profesionalnom pripadniku Vojske Srbije za svaki sat koji, po pisanom nalogu nadležnog starešine, radi duže od punog radnog vremena (prekovremeni rad) pripada sat i po slobodno (stav 1); da se prekovremeni rad tromesečno preračunava u slobodne sate koje profesionalni pripadnik Vojske Srbije mora da iskoristi najkasnije u roku od šest meseci od proteka tromesečja u kojem ih je ostvario (stav 2); da se izuzetno, profesionalnom pripadniku Vojske Srbije koji ne može da iskoristi slobodne sate zbog toga što priroda poslova radnog mesta zahteva tako obiman prekovremeni rad, može isplatiti dodatak za svaki sat prekovremenog rada koji iznosi 26% vrednosti radnog sata plate, uz prethodno pribavljenu saglasnost ministra odbrane (stav 3); da profesionalnom pripadniku Vojske Srbije koji prekovremeno radi u slučajevima propisanim članom 83. stav 1. i 2. Zakona o Vojsci Srbije ne pripada uvećanje iz člana 32. i 33. Pravilnika (noćni rad i rad na dane praznika koji nije radni dan) i iz stava 1. i 3. ovog člana (stav 4).
Prema odredbama čl. 141. i 142. Zakon o Vojsci Srbije, o pravima i obavezama profesionalnih pripadnika Vojske Srbije odlučuje se u upravnom postupku. U prvom stepenu, o pravu tog lica odlučuje starešina komande jedinice ili vojne ustanove, a o žalbi na rešenje doneto u prvom stepenu odlučuje starešina vojne jedinice ili ustanove koji je neposredno pretpostavljeni starešini koji je doneo ožalbeno rešenje. Protiv odluke u drugom stepenu ili u slučaju „ćutanja administracije“, stranka može da pokrene upravni spor.
Odredbom člana 52. stav 3. Pravilnika o platama profesionalnih pripadnika Vojske Srbije propisano je da nadležni starešina rešenjem utvrđuje i dodatke na platu (izuzev dodatka za noćni rad i rad u dane praznika koji nisu radni dani, a koji se ostvaruje na osnovu radne liste), naknadu plate (izuzev naknade plate za vreme odsustva sa rada na dan praznika koji je neradni dan, a koja se ostvaruje na osnovu radne liste), otpremnini, jubilarnoj nagradi.
Iz izloženog, po stanovištu Vrhovnog suda, pravilan je zaključak drugostepenog suda da je za ostvarenje prava po osnovu prekovremenog rada tužilaca bilo neophodno obraćanje starešini vojne jedinice radi priznavanja i konkretizovanja tog prava - utvrđivanja prava na slobodne sate, kao pravila ili prava na isplatu uvećane plate, što je izuzetak za koji je potrebno utvrditi ispunjenost predviđenih uslova - nemogućnost korišćenja slobodnih sati zbog obimnosti prekovremenog rada i postojanje saglasnosti ministra odbrane za isplatu prekovremenog rada. Sve to utvrđuje nadležni starešina svojim rešenjem donetim po pravilima upravnog postupka, kroz prvi i drugi stepen odlučivanja, a sudska kontrola takvih odluka je propisana kroz upravni spor.
Stoga, u situaciji kada tužioci nisu podnosili zahtev nadležnom starešini za priznavanje slobodnih sati na ime prekovremenog rada ili utvrđenje prava na isplatu uvećane plate, nema osnova za njegovo potraživanje, koje bi mu bilo moguće dosuditi samo po pravilima o naknadi štete, u smislu člana 172. stav 1. Zakona o obligacionim odnosima, zbog nezakonitog ili nepravilnog rada državnog organa koji mu nije omogućio korišćenje slobodnih sati priznatih pravnosnažnim rešenjem nadležnog starešine, odnosno nije izvršio isplatu novčanog iznosa utvrđenog takvim rešenjem.
Na osnovu izloženog, Vrhovni sud je primenom odredbe člana 414. stav 1. ZPP odlučio kao u izreci.
Predsednik veća - sudija
Gordana Komnenić,s.r.
Za tačnost otpravka
Zamenik upravitelja pisarnice
Milanka Ranković