Rev2 1964/2022 3.5.9; zarada, minimalna zarada, minimalna cena rada, naknada zarade i druga primanja

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 1964/2022
06.07.2022. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Jasminke Stanojević, predsednika veća, Biserke Živanović, Spomenke Zarić, Dragane Mirosavljević i Gordane Komnenić, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Milenko Todoreskov, advokat iz ..., protiv tužene Elektrotehničke škole „Mihajlo Pupin“ Novi Sad, čiji su punomoćnici Milan Kozomora, Dušan Kozomora i Vesna Popović, advokati iz ..., radi isplate, odlučujući o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 295/22 od 09.02.2022. godine, u sednici od 06.07.2022. godine, doneo je

P R E S U D U

PRIHVATA SE odlučivanje o reviziji tužene kao izuzetno dozvoljenoj.

PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 295/22 od 09.02.2022. godine i presuda Osnovnog suda u Novom Sadu P1 57/2021 od 22.10.2021. godine u stavovima prvom, drugom, četvrtom i šestom izreke, tako što se odbija kao neosnovan tužbeni zahtev tužilje da se obaveže tužena da joj isplati naknadu troškova za ishranu u toku rada za period od 01.12.2017. godine do 30.11.2020. godine, ukupno 89.859,01 dinar sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti pojedinačnih mesečnih iznosa do isplate, i da joj isplati naknadu regresa za korišćenje godišnjeg odmora za 2017., 2018., 2019. i 2020. godinu, ukupno 69.643,28 dinara sa zakonskom zateznom kamatom na pojedinačne iznose od dospelosti do isplate. Odbija se zahtev tužilje za naknadu troškova parničnog postupka u iznosu od 90.980,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti odluke do isplate.

OBAVEZUJE SE tužilja da tuženoj naknadi troškove revizijskog postupka u iznosu od 47.122,00 dinara u roku od 8 dana od prijema presude.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Novom Sadu P1 57/2021 od 22.10. 2021. godine, stavom prvim izreke delimično je usvojen tužbeni zahtev. Stavom drugim izreke tužena je obavezana da tužilji naknadi troškove za ishranu u toku rada za period od 01.12.2017. godine do 30.11.2020. godine, ukupno 89.859,01 dinar sa zakonskom zateznom kamatom na pojedinačne mesečne iznose od dospelosti do isplate. Stavom trećim izreke odbijen je kao neosnovan tužbeni zahtev tužilje za naknadu troškova ishrane u toku rada u preostalom delu. Stavom četvrtim izreke tužena je obavezana da tužilji naknadi troškove regresa za korišćenje godišnjeg odmora za 2017., 2018., 2019. i 2020. godinu sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti do isplate. Stavom petim izreke odbijen je tužbeni zahtev tužilje za naknadu troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora u preostalom delu. Stavom šestim izreke tužena je obavezana da tužilji naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 90. 980,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti odluke do isplate. Stavom sedmim izreke odbijen je zahtev tužilje za oslobađanje obaveze plaćanja sudskih taksi.

Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 295/22 od 09.02.2022. godine, odbijena je kao neosnovana žalba tužene i potvrđena prvostepena presuda u usvajajućem delu.

Protiv drugostepene presude, tužena je blagovremno izjavila reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava i iz razloga propisanih članom 404. Zakona o parničnom postupku.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, ispunjeni su zakonski uslovi za odlučivanje o reviziji tužene kao izuzetno dozvoljenoj, u smislu člana 404. stav 1. važećeg Zakona o parničnom postupku – ZPP, zbog potrebe ujednačavanja sudske prakse. Zato je odlučeno kao u stavu prvom izreke.

Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu presudu u smislu člana 408. ZPP i utvrdio da je revizija tužene osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je u radnom odnosu kod tužene na poslovima ..., sa koeficijentom za obračun plate 6,30. U spornom periodu od 01.12.2017. godine do 30.11.2020. godine tužena je tužilji obračunavala i isplaćivala platu tako što je osnovicu koju objavljuje Vlada Republike Srbije množila sa koeficijentom njenog radnog mesta, a tako obračunata plata bila je niža od minimalne zarade, pa je tužena vršila korekciju, odnosno dopunu plate tužilje do visine minimalne zarade za pun fond sati rada. U čitavom spornom periodu plata tužilje je bila niža od minimalne zarade, osim u januaru i oktobru 2019. godine, aprilu, maju i avgustu 2020. godine, za koji period je tužbeni zahtev odbijen kao neosnovan. Tužilji u pretežnom delu spornog perioda, po oceni nižestepenih sudova nisu isplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora kroz platu obračunatu na navedeni način, a visina naknade je utvrđena nalazom i mišljenjem veštaka.

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su tužbeni zahtev tužilje usvojili i tuženu obavezali da joj isplati naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora u spornom periodu, u visini utvrđenoj veštačenjem, sa pripadajućom kamatom, jer su zaključili da u iznosu minimalne zarade, po definiciji iz člana 111. Zakona o radu, ne može da bude sadržana predmetna naknada troškova, nezavisno od činjenice što je odredbom člana 4. stav 1. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama propisano da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stavom 2. istog člana, da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Po mišljenju nižestepenih sudova, u situaciji kada je tužena tužilji isplaćivala minimalnu zaradu sledi da tužilji nije isplaćena naknada za topli obrok i regres, pa je tužena dužna da joj tu naknadu isplati u iznosu utvrđenom veštačenjem, prema kriterijumima u uporednim važećim Kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji za preduzeća koja se finansiraju iz budžeta, koji su bili važeći u istom vremenskom periodu na koji se odnosi i predmetno potraživanje tužilje.

Vrhovni kasacioni sud nalazi da su nižestepeni sudovi pogrešno primenili materijalno pravo.

Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Službeni glasnik RS“, br. 88/2017... 129/2021), u odredbi člana 187. stav 3. propisuje da se na utvrđivanje i obračun plata, naknada i dodataka zaposlenih u ustanovi primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama.

Zakon o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19), propisuje način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave (član 1. stav 1. tačka 3.). Odredbom člana 3. stav 1. tog Zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Na osnovu odredbe člana 4. stav 1. istog Zakona, propisano je da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a prema stavu 2. istog člana Zakona, koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.

Poseban Kolektivni ugovor za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik RS“, br. 21/15 i 99/20), u odredbi člana 20. propisuje elemente za utvrđivanje plate, tako da se plata utvrđuje na osnovu: osnovice za obračun plate, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodataka na platu i obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata u skladu sa Zakonom (stav 1.), a ukoliko je osnovna plata zaposlenog, koja je utvrđena na osnovu osnovice za obračun plata i koeficijenta iz propisa o koeficijentima za obračun i isplatu plata, za puno radno vreme i ostvareni standardni učinak, niže od minimalne zarade, osnovna plata zaposlenog utvrđena na gore opisani način, isplaćuje se u visini minimalne zarade (stav 2.).

Zakonom o radu („Službeni glasnik RS“, br. 24/05... 75/14), odredbom člana 118. stav 1. propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu i to, između ostalog, za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način (tačka 5.) i regres za korišćenje godišnjeg odmora (tačka 6.), a prema stavu 2. te odredbe visina troškova iz stava 1. tačka 5. ovog člana mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog Zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drugačije određeno, na osnovu odredbe člana 2. stav 2 tog Zakona.

Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama, koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Odredbom člana 2. stav 1. tačka 1. te Uredbe, utvrđeni su koeficijenti za obračun isplata zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe, koji se primenjuju na zaposlene u osnovnom obrazovanju.

U konkretnom slučaju, tužilja je zaposlena u školi, pa se na utvrđivanje i obračun njene plate, kao i naknada i dodataka po osnovu rada, primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijerna primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih nisu drugačije uređeni. Pošto poseban zakon ( Zakona o platama u državnim organima i javnim službama) propisuje da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, sledi da ta odredba posebnog Zakona isključuje primenu opšte norme iz Zakona o radu. Posebnim Kolektivnim ugovorom za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik RS“, br. 21/2015) nije predviđeno pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora, a to pravo nije predviđao ni prethodno važeći Posebni kolektivni ugovor („Službeni glasnik RS“, br. 12/2009). Dakle, iz navedenih propisa proizlazi da su primanja po osnovu naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržana u koeficijentu kao jednom od elemenata plate, pa ne postoji pravni osnov za ostvarivanje predmetnog prava tužilje, kako u opštem, tako ni u posebnom aktu. To znači da tužilji ne pripada pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, pošto su te naknade sadržane u koeficijentu njene plate, pa to što je tužilji u spornom periodu isplaćivana minimalna zarada nije od uticaja na drugačije odlučivanje.

Iz navedenih razloga, Vrhovni kasacioni sud je odlučio kao u stavu drugom izreke, na osnovu člana 416. stav 1. ZPP.

Tužena je uspela u revizijskom postupku, pa joj na osnovu člana 165. stav 2. u vezi čl. 153. stav 1. i 154. ZPP pripadaju opredeljeni troškovi revizijskog postupka za sastav revizije, taksu na reviziju i taksu na revizijsku odluku, ukupno 47.122,00 dinara, prema važećoj Advokatskoj tarifi i Taksenoj tarifi iz Zakona o sudskim taksama.

Iz navedenih razloga, Vrhovni kasacioni sud je odlučio kao u stavu trećem izreke.

Predsednik veća – sudija

Jasminka Stanojević, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić