Rev2 2081/2022 3.5.9

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 2081/2022
12.04.2023. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dobrile Strajina, predsednika veća, Dragane Mirosavljević i Nadežde Vidić, članova veća, u parnici tužioca AA iz ... čiji je punomoćnik Branislav Manić, advokat iz ..., protiv tužene Opšte bolnice „Pančevo“, čiji je punomoćnik Aleksandra Smilevski, advokat iz ..., radi naknade štete, odlučujući o reviziji tužioca izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 4697/2021 od 18.02.2022. godine, u sednici održanoj 12.04.2023. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE, kao neosnovana, revizija tužioca izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 4697/2021 od 18.02.2022. godine.

ODBIJA SE zahtev tužene za naknadu troškova revizijskog postupka.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Pančevu P1 119/2020 od 24.08.2021. godine, stavom prvim izreke, dozvoljeno je objektivno preinačenje tužbe od 12.05.2021. godine. Stavom drugim izreke, delimično je usvojen tužbeni zahtev tužioca i obavezana tužena da tužiocu isplati troškove ishrane u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora za period od februara 2017. godine do januara 2020. godine u iznosima, sa zateznom kamatom i datumima kamatnog početka kao u izreci. Stavom trećim izreke, tužbeni zahtev tužioca u delu kojim je tražio da se obaveže tužena da mu isplati zakonsku zateznu kamatu na dosuđeni iznos potraživanja, opredeljene iznose utvrđene u stavu drugom izreke presude od dana pravnosnažnosti do izvršenja, odbijen je kao neosnovan. Stavom četvrtim izreke, obavezana je tužena da tužiocu naknadi troškove parničnog postupka u ukupnom iznosu od 118.695,40 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od izvršnosti pa do konačne isplate.

Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 4697/2021 od 18.02.2022. godine, stavom prvim izreke, preinačena je prvostepena presuda u stavu drugom izreke i odbijen kao neosnovan tužbeni zahtev tužioca da se obaveže tužena da tužiocu naknadi troškove ishrane u toku rada i troškove regresa za korišćenje godišnjeg odmora, za period od februara 2017. godine do januara 2020. godine, sa zakonskom zateznom kamatom. Stavom drugim izreke, preinačeno je rešenje o troškovima parničnog postupka sadržano u stavu četvrtom izreke prvostepene presude, pa je odbijen zahtev tužioca za naknadu troškova parničnog postupka i obavezan tužilac da tuženom naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 71.397,70 dinara. Stavom trećim izreke, obavezan je tužilac da tuženom naknadi troškove postupka po žalbi u iznosu od 45.590,80 dinara.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu, tužilac je blagovremenu izjavio reviziju zbog bitne povrede odredaba parničnog postupka, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primene materijalnog prava.

Tužena je dala odgovor na reviziju.

Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu presudu, primenom odredbe člana 408. u vezi člana 403. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku – ZPP („Službeni glasnik RS“, br. 72/11...18/20) i utvrdio da je revizija neosnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti. Navodi revizije da je u postupku učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 1. u vezi člana 355. stav 5. i 396. stav 3. ZPP, kao i da je učinjena bitna povreda postupka iz člana 374. stav 2. tačka 12. ZPP, nisu revizijski razlog u smislu člana 407. ZPP.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilac je u radnom odnosu kod tužene na neodređeno vreme, sa punim radnim vremenom od 09.01.1997. godine, na poslovima ... u Službi za ... . U utuženom periodu tužena u obračunu plate tužiocu nije posebno iskazivala naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Veštačenjem od strane sudskog veštaka ekonomsko-finansijske struke, utvrđen je obračun regresa i ishrane za utuženi period prema odredbama Opšteg kolektivnog ugovora („Službeni glasnik RS“, br. 50/08, 104/08-Aneks i 8/09-Aneks II), koji nije bio na snazi u utuženom periodu.

Polazeći od ovako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je usvojio tužbeni zahtev i obavezao tuženu da tužiocu za utuženi period isplati naknadu za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, nalazeći da se zarade u zdravstvenim ustanovama obračunavaju i isplaćuju u skladu sa Zakonom o radu, Zakonom o zaposlenima u javnim službama i Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama, ali da se ne može prihvatiti stav tužene da su ovi troškovi bili uračunati u koeficijent, s obzirom da bi se na taj način zaposlenima sa različitim koeficijentima ovi troškovi isplaćivali u različitim iznosima.

Drugostepeni sud je preinačio prvostepenu presudu tako što je tužbeni zahtev tužioca odbio primenom odredbe člana 118. stav 1. tačke 5. i 6. Zakona o radu, u vezi odredbe člana 2. stav 1., 2. i člana 4. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, nalazeći da su primanja po osnovu zarade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržana u koeficijentu, kao jednom od elementa plate, a da Posebnim kolektivnim ugovorom nije predviđeno ovo pravo zaposlenih.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, drugostepeni sud je pravilno primenio materijalno pravo.

Zakon o radu, u odredbi člana 105. stav 3. propisuje da se pod zaradom smatraju sva primanja iz radnog odnosa, osim primanja iz člana 14, 42. stav 3. tačke 4. i 5. člana 118. stav 1. tačka 1-4, člana 119, člana 120. tačka 1. i 158. tog zakona. Prema odredbi člana 118. stav 1. tačke 5. i 6. Zakona o radu, zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa Opštim aktom i Ugovorom o radu, za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način i na regres za korišćenje godišnjeg odmora, a visina troškova iz stava 1. tačka 5. tog člana mora biti izražena u novcu (stav 2).

Zakon o platama u državnim organima i javnim službama, propisao je način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja, pored ostalog i za zaposlene u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta RS, AP i jedinica lokalne samouprave (član 1. stav 1. tačka 3). Odredbom člana 3. stav 1. tog zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plate utvrđuje Vlada, osim za Predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama Predsednika Republike i Narodne skupštine RS. Na osnovu odredbe člana 4. stav 1. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a na osnovu člana 2. istog člana zakona, koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.

Poseban kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač RS, AP i jednica lokalne samouprave („Sl. glasnik RS“, br.106/18), u odredbi člana 90. određuje elemente za utvrđivanje plate, tako što se plata utvrđuje na osnovu: osnovice za obračun plata, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodataka na platu, obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plate i dela plate po osnovu radnog učinka u skladu sa zakonom (stav 2); osnovna plata pripada zaposlenom koji radi puno radno vreme ili radno vreme koje se smatra punim radnim vremenom (stav 3).

Na osnovu odredbe člana 91. Posebnog kolektivnog ugovora za zdravstvene ustanove čiji je osnivač RS, AP i jedinica lokalne samouprave („Sl. glasnik RS“, br.96/19 i 58/19), određeni su elementi za utvrđivanje plate, tako da se plata utvrđuje na osnovu: osnovice za obračun plata, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodataka na platu, obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plate i dela plate po osnovu radnog učinka u skladu sa zakonom (stav 2);

Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama, koje je Vlada RS donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz Budžeta RS, AP i jedinica lokalne samouprave. Na osnovu odredbe člana 2. stav 1. tačka 13. te Uredbe utvrđeni su koeficijenti za obračun i isplatu plata zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe koje se primenjuje i na zaposlene u zdravstvenim ustanovama.

U konkretnom slučaju, tužilac je zaposlen u zdravstvenoj ustanovi pa se na utvrđivanje i obračun njegove plate, kao i naknade i dodataka po osnovu rada, primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom, položaj, prava iz obaveze i odgovornosti zaposlenih nisu drugačije uređeni. Kako je odredbom člana 4. stav 2. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama propisano da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, sledi da ta odredba posebnog zakona isključuje primenu odredbe člana 118. stav 1. tačke 5. i 6. Zakona o radu, kao i da Posebnim kolektivnim ugovorom za zaposlene u javnim službama nije predviđeno pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora. To pravo nije predviđeno ni PKU za zdravstvene ustanove čiji je osnivač RS, AP i jedinica lokalne samouprave („Sl. glasnik RS“, br.106/18), kao ni PKU za zdravstvene ustanove čiji je osnivač RS, AP i jedinica lokalne samouprave („Sl. glasnik RS“, br.96/19 i 58/19), niti prethodno važećem PKU iz 2010. godine. Pošto je naknada tužiocu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, u utuženom periodu, isplaćivana kroz koeficijent za obračun njegove plate, sledi da mu ne pripada pravo na isplatu koja je predmet ovog spora.

Pravilna je i odluka o troškovima parničnog postupka jer je doneta pravilnom primenom odredbe člana 153. stav 1, 154. i 165. ZPP.

Iz izloženih razloga, Vrhovni kasacioni sud je doneo odluku kao u stavu prvom izreke primenom odredbe člana 414. stav 1. ZPP.

Zahtev tužene za naknadu troškova na ime sastava odgovora na reviziju i takse na odgovor na reviziju je odbijen shodno članu 165. u vezi člana 154. ZPP, jer navedeni troškovi nisu bili potrebi za vođenje parnice.

Predsednik veća – sudija

Dobrila Strajina s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić