Rev2 2103/2023 3.19.1.25.1.4; 3.5.9

Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 2103/2023
21.05.2024. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija Dobrile Strajina, predsednika veća, Dragane Mirosavljević, Nadežde Vidić, Mirjane Andrijašević i Zorana Hadžića, članova veća, u parnici tužioca AA iz mesta ..., ..., čiji je punomoćnik Jelena Petrović, advokat iz ..., protiv tuženog JP „Komunalac“ Bujanovac, čiji je punomoćnik Miodrag Krstić, advokat iz ..., radi duga, odlučujući o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Nišu Gž1 2944/22 od 07.07.2022. godine, u sednici održanoj dana 21.05.2024. godine, doneo je

P R E S U D U

PRIHVATA SE odlučivanje o posebnoj reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Nišu Gž1 2944/22 od 07.07.2022. godine.

PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Nišu Gž1 2944/22 od 07.07.2022. godine i presuda Osnovnog suda u Bujanovcu P1 53/21 od 26.04.2022. godine, tako što se ODBIJA kao neosnovan tužbeni zahtev tužioca kojim je tražio da se obaveže tuženi da tužiocu, za period od 06.05.2016. godine do 06.05.2019. godine, na ime manje isplaćene naknade troškova za topli obrok isplati 94.887,29 dinara i na ime naknade troškova za regres za korišćenje godišnjeg odmora 115.538,32 dinara, sve sa zakonskom zateznom kamatom na pojedinačne opredeljene iznose, uplati doprinose na dosuđene iznose fondovima PIO, fondu zdravstvenog osiguranja i Fondu nezaposlenosti, po stopi i osnovici doprinosa koja važi na dan uplate, za period od 06.05.2016. godine do 06.05.2019. godine, kao i da mu naknadi troškove parničnog postupka.

OBAVEZUJE SE tužilac da tuženom naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 191.042,06 dinara, u roku od 15 dana od dana prijema prepisa presude.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Bujanovcu P1 53/21 od 26.04.2022. godine, stavom prvim izreke, obavezan je tuženi da tužiocu na ime manje isplaćene naknade troškova za topli obrok za period od 06.05.2016. godine do 06.05.2019. godine, isplati 94.887,29 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom na pojedinačno opredeljene iznose. Stavom drugim izreke, obavezan je tuženi da tužiocu na ime naknade troškova za regres za korišćenje godišnjeg odmora za period od 06.05.2016. godine do 06.05.2019. godine, isplati 115.538,32 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom na pojedinačne opredeljene iznose. Stavom trećim izreke, obavezan je tuženi da tužiocu uplati doprinose na dosuđene iznose fondovima PIO, Fondu zdravstvenog osiguranja i Fondu nezaposlenosti, po stopi i osnovici doprinosa koja važi na dan uplate, za period od 06.05.2016. godine do 06.05.2019. godine. Stavom četvrtim izreke, obavezan je tuženi da tužiocu naknadi troškove postupka u iznosu od 170.518,00 dinara, s tim što će na iznos od 142.500,00 dinara teći zakonska zatezna kamata u smislu člana 277. Zakona o obligacionim odnosima, počev od dana izvršnosti do isplate.

Presudom Apelacionog suda u Nišu Gž1 2944/22 od 07.07.2022. godine, odbijena je kao neosnovana žalba tuženog i potvrđena prvostepena presuda.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu reviziju je blagovremeno izjavio tuženi zbog pogrešne primene materijalnog prava, sa predlogom da se o istoj odlučuje primenom odredbe člana 404. Zakona o parničnom postupku.

Vrhovni sud je dozvolio odlučivanje o posebnoj reviziji tuženog na osnovu člana 404. Zakona o parničnom postupku - ZPP („Sl. glasnik RS“, br. 72/11...18/20) smatrajući da postoji potreba za ujednačavanjem sudske prakse imajući u vidu drugačiju sudsku praksu u istoj činjenično pravnoj situaciji izraženoj u presudama Vrhovnog kasacionog suda i Vrhovnog suda na koje je revident ukazao.

Vrhovni sud je ispitao pobijanu presudu primenom člana 408. Zakona o parničnom postupku i našao da je revizija osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilac je u radnom odnosu kod tuženog na osnovu ugovora o uređenju međusobnih odnosa iz radnosa sa zaposlenim od 29.04.2015. godine, kojim je određeno šta čini zaradu, kao i da je visina koeficijenta tužioca za obavljeni posao 2,10, da se ista množi sa cenom rada za najjeftiniji posao za mesec u kome se vrši obračun zarade i da se ista primenjuje počev od 01.05.2015. godine. Navedenim ugovorom, članom 7.tačka 5.i 6.određeno je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišeg odmora u visini određenoj Pravilnikom o zaradi, naknadi zarade i drugim primanjima kod tuženog. Tuženi je doneo i Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o radu od 05.04.2019. godine, a osnivač je na isti dao saglasnost 24.04.2019. godine. Tužilac zahtev za isplatu navedenih troškova zasniva na odredbama Posebnog kolektivnog ugovora za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti od 18.03.2015. godine. Iz nalaza i mišljenja veštaka proizlazi da su sva sredstva za isplatu zarada prema Programu poslovanja za 2016. godinu, 2017., 2018. i 2019. godinu, svrstana u jednom stavu na klasi konta 5.200 (zarada i naknada bruto), te da je odlukom od 13.05.2016. godine poslodavac priznao pravo na tražene isplate i istu uvrstio u plan i program poslovanja, s tim da ga u njemu nije prikazao kao posebnu stavku.

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su zaključili da tužilac osnovano potražuje manje isplaćenu naknadu troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora u skladu sa Posebnim kolektivnim ugovorom, jer tuženi ovu naknadu u utvrđenim iznosima nije tužiocu isplatio, a odlukom od 13.05.2016. godine je priznao pravo na tražene isplate, pa su usvojili postavljeni tužbeni zahtev i obavezali tuženog da tužiocu naknadi navedene troškove.

Po oceni Vrhovnog suda, ovakvo stanovište nižestepenih sudova nije pravilno.

Odredbom člana 1. Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava („Službeni glasnik RS“, broj 116/14 – stupio na snagu 28.10.2014. godine), propisano je da se ovim zakonom privremeno uređuje osnovica, odnosno vrednost radnog časa, vrednost boda i vrednost osnovne zarade, za obračun i isplatu plata, odnosno zarada kao i drugih stalnih primanja izabranih, imenovanih, postavljenih i zaposlenih lica kao korisnika javnih sredstava sa ciljem očuvanja finansijskog sistema u Republici Srbiji i sistema plata i zarada u javnom sektoru. U članu 3. stav 1. navedenog zakona, propisano je da se u ovom zakonu platom smatra zarada zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđen u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose, odnosno plate izabranog, imenovanog i postavljenog lica, zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđenog u skladu sa zakonom koji uređuje platu u državnim organima, organima lokalne vlasti, organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja i javnim službama. U članu 4. istog zakona, propisano je da su ništave odredbe opšteg ili pojedinačnog akta kojima se povećavaju osnovice, koeficijenti i drugi elementi, odnosno uvode novi elementi na osnovu kojih se povećava iznos plate i drugih stalnih primanja kod subjekata iz člana 2. ovog zakona, donet za vreme primene ovog zakona.

Tuženi je korisnik budžetskih sredstava, pa se na njega, osim pomenutog zakona, primenjuje i Zakon o budžetu i Zakon o budžetskom sistemu, te obaveze koje preuzima moraju odgovarati aproprijaciji koja mu je odobrena za tu namenu u odgovarajućoj budžetskoj godini (član 54. Zakona o budžetskom sistemu).

Pod zaradom smatraju se primanja iz radnog odnosa kao što su, između ostalog, i naknada za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, a što proizlazi iz odredbe člana 105. Zakona o radu, a pojam zarade u skladu sa Zakonom o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, podrazumeva zaradu utvrđenu u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose. Drugačijim tumačenjem pojma zarade ne bi bio ispunjen cilj Zakona o privremenom uređivanju osnovnice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava (član 1), jer bi to značilo selektivnu primenu zakona, imajući u vidu i da koeficijent za obračun plate izabranih, imenovanih i postavljenih lica i zaposlenih u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama, sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, na koje se kao i na zaposlene kod tuženog primenjuje Zakon o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava.

S obzirom da su pravila iz Zakona o privremenom uređivanju osnovnice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, Zakona o budžetu i Zakona o budžetskom sistemu imperativne prirode koja se moraju bezuslovno poštovati, bez prava da se u njima bilo šta menja, kod budžetskog finansiranja plata kod tuženog nije moguće primeniti korektivno pravilo iz člana 8. stav 2. Zakona o radu, jer je upravo zakonom određen način utvrđivanja osnovice za plate. Zbog toga i po shvatanju ovog suda, odredbe Posebnog kolektivnog ugovora, donete nakon stupanja na snagu Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, ništave su i kao takve ne mogu da proizvode pravno dejstvo. Sledom navedenog, nije osnovan ni tužbeni zahtev za uplatu doprinosa RF, PIO, RFZO i NZS, obzirom da je postavljen kao akcesorni zahtev. Iz navedenih razloga, nižestepene presude su preinačene i tužbeni zahtev tužioca odbijen.

Na osnovu člana 416. stav 1. ZPP odlučeno je kao u stavu drugom izreke.

Tuženi je uspeo u sporu, pa mu saglasno odredbama člana 153, 154. i 163. ZPP, pripada pravo na naknadu opredeljenih troškova celog postupka i to: za sastav žalbe 18.000,00 dinara, zastupanje na šest održanih ročišta po 10.500,00 dinara i na dva neodržana ročišta po 6.000,00 dinara, saglasno Tarifi o nagradama i naknadama troškova za rad advokata, troškovi sudskih taksi za žalbu i odluku po žalbi po 14.000,00 dinara, za reviziju 28.017,04 dinara i odluku po reviziji 42.025,56 dinara, saglasno Zakonu o sudskim taksama. Iz navedenih razloga, odlučeno je kao u stavu trećem izreke.

Predsednik veća – sudija

Dobrila Strajina,s.r.

Za tačnost otpravka

Zamenik upravitelja pisarnice

Milanka Ranković