Rev2 2193/2021 3.5.9; zarada, minimalna zarada, minimalna cena rada, naknada zarade i druga primanja

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 2193/2021
07.09.2022. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dobrile Strajine, predsednika veća, Gordane Komnenić i Dragane Mirosavljević, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Ivana Delić, advokat iz ..., protiv tužene Republike Srbije - Osnovni sud u Somboru, koju zastupa Državno pravobranilaštvo - Odeljenje u Subotici, radi naknade štete, odlučujući o reviziji tužilje izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2573/20 od 08.03.2021. godine, u sednici održanoj 07.09.2022. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE kao neosnovana revizija tužilje izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2573/20 od 08.03.2021. godine.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Somboru P1 561/19 od 03.07.2020. godine, stavom prvim izreke, tužbeni zahtev tužilje je usvojen. Stavom drugim i trećim izreke, obavezana je tužena da tužilji za period od 01.06.2016. godine do 31.05.2019. godine, isplati na ime naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora pojedinačno opredeljene mesečne iznose, sa zakonskom zateznom kamatom, bliže određene tim stavovima izreke. Stavom četvrtim izreke, obavezana je tužena da tužilji nadoknadi troškove parničnog postupka od 81.865,67 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti do isplate.

Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2573/20 od 08.03.2021. godine, stavom prvim izreke, žalba tužene je usvojena i preinačena prvostepena presuda tako što je odbijen tužbeni zahtev tužilje da joj tužena isplati na ime naknade troškova za ishranu u toku rada i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora, za period od 01.06.2016. godine do 31.05.2019. godine, dospele, a neisplaćene mesečne iznose sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom, u iznosima bliže određenim izrekom prvostepene presude, ukupno 227.305,16 dinara po osnovu ishrane i po osnovu regresa 107.600,04 dinara, i po osnovu troškova postupka 81.865,67 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti do isplate. Stavom drugim izreke, obavezana je tužilja da tuženoj naknadi troškove prvostepenog postupka od 6.000,00 dinara i troškove žalbenog postupka od 12.000,00 dinara.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu, reviziju je blagovremeno izjavila tužilja, zbog bitne povrede odredaba parničnog postupka, pogrešne primene materijalnog prava i pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja.

S obzirom da je revizija tužilje dozvoljena po odredbi člana 403. stav 2. tačka 2. ZPP („Službeni glasnik RS“, br. 72/11... 87/18), to nije bilo potrebe da se o istoj odlučuje kao o posebnoj reviziji.

Ispitujući pobijanu presudu na osnovu člana 408, u vezi člana 403. stav 2. tačka 2. ZPP, Vrhovni kasacioni sud je utvrdio da revizija nije osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti, a u postupku pred drugostepenim sudom nije učinjena bitna povreda odredbe parničnog postupka iz člana 374. stav 1. ZPP, na koju se revizijom ukazuje.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je u radnom odnosu u Osnovnom sudu u Somboru, na radnom mestu ... u zvanju „BB“. U dostavljenim obračunskim listama zarade za tužilju za sporni period nema posebnih stavki iz kojih bi se moglo zaključiti da su naknada za ishranu i regres obračunati i sadržani u isplaćenoj zaradi. Po poslednjem objavljenom podatku Zavoda za statistiku za decembar 2010. godine, utvrđeno je da je prosečna zarada u privredi iznosila 51.165,00 dinara bruto, odnosno 35.866,67 dinara neto, a da su podaci o efektivnim satima rada tužilje utvrđeni iz obračunskih lista zarada za tužilju za sporni period, kao i da visina zarade državnih službenika i nameštenika ne zavisi od odsustvovanja sa rada na ime godišnjeg odmora, plaćenog odsustva, odsustva u dane praznika i slično. Minimalna neto zarada po satu, utvrđena odlukama Socijalno-ekonomskog saveta u utuženom periodu kretala se u visini od 121,00 dinara do 155,30 dinara. Izvršena je analiza osnovne zarade nameštenika koji pripada VI platnoj grupi i ima koeficijent osnovne zarade 1,00 i utvrđeno je da je zarada tog nameštenika manja od minimalne neto zarade za oko 20%, iz kojih razloga se za ovakvog zaposlenog svakog meseca utvrđuje dodatak na zaradu do visine minimalne zarade i na obračunskoj listi ove iznose evidentira kao „razlika do minimalne zarade“. Nadalje, utvrđeno je da zarada nameštenika sa koeficijentom osnovne zarade od 1,00 ne sadrži u sebi naknadu za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, s obzirom da se njegova zarada obračunava i isplaćuje u visini minimalne zarade, a minimalna zarada u sebi ne sadrži dodatke.

Polazeći od utvrđenog činjeničnog stanja prvostepeni sud je usvojio tužbeni zahtev tužilje uz zaključak da joj pravo na naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora pripada u visini shodno parametrima predviđenim izmenama Opšteg kolektivnog ugovora iz 1997. godine, odnosno poslednjem propisu koji je posebno regulisao ove naknade kako po osnovu tako i po visini. U okolnostima kada prava zaposlenih (na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora) nisu bila regulisana posebnim propisima, a tužena nije mogla da se izjasni o visini ovih naknada, prvostepeni sud je zaključio da se u konkretnom slučaju primenjuju opšti propisi o radu, zbog čega je i usvojio tužbeni zahtev.

Drugostepeni sud je preinačio prvostepenu presudu i odbio tužbeni zahtev, iz razloga što ne postoji ni opšti ili posebni propis po osnovu kojih bi se uredilo pravo, visina i način isplate spornih naknada i da je su u koeficijentu za obračun plate sadržane i naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, drugostepeni sud je pravilno primenio materijalno pravo.

Prema članu 4. stav 1. Zakona o državnim službenicima („ Sl. Glasnik RS“ br.79/05, 104/09), na prava i dužnosti državnih službenika koji nisu uređeni ovim ili posebnim zakonom ili drugim propisom primenjuju se opšti propisi o radu i poseban kolektivni ugovor za državne organe.

Odredbom člana 1. Zakona o platama državnih službenika i nameštenika („Službeni glasnik RS“, broj 62/06...95/18), propisano je da se ovim zakonom uređuju plate, naknade i druga primanja državnih službenika i nameštenika, dok je članom 2. istog zakona, propisano da se plata državnih službenika i nameštenika sastoji od osnovne plate i dodatka na platu.

Naime, državni službenici se nalaze u posebnom režimu radnih odnosa na koje se primenjuju posebni propisi u ostvarivanju prava, obaveza i odgovornosti iz radnog odnosa i prilikom odlučivanja o pravu na naknadu za ishranu u toku rada i regresa za koršćenje godišnjeg odmora nema mogućnosti primene odredaba Zakona o radu, odnosno propisa koji se odnose na opšti režim radnih odnosa, jer je pitanje plate regulisno odredbama Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe, pa nisu osnovani navodi revizije o pogrešnoj primeni materijalnog prava.

Takođe, kako je ostvarivanje prava na naknadu za ishranu u toku rada i prava na regres za korišćenje godišnjeg odmora, koja su predviđena odredbama člana 118. tačka 5. i 6. Zakona o radu, obezbeđeno i Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama, za zaposlene na koje se primenjuju odredbe ovog zakona, to nije povređen princip zabrane diskriminacije u odnosu na ostale zaposlene na koje se primenjuje Zakon o radu.

Kako se revizijom ne dovodi u sumnju pravilnost pobijane presude, Vrhovni kasacioni sud je na osnovu člana 414. stav 1. ZPP, odlučio kao u izreci.

Predsednik veća - sudija

Dobrila Strajina, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić