Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 2272/2022
21.10.2022. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Katarine Manojlović Andrić, predsednika veća, Jelene Ivanović i Branke Dražić, članova veća, u parnici tužioca AA iz ..., čiji je punomoćnik Vanja Gavrančić, advokat iz ..., protiv tuženog Kliničkog centra Vojvodine iz Novog Sada, čiji je punomoćnik Milena Ivošević, advokat iz ..., radi isplate, odlučujući o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 365/22 od 22.02.2022. godine, u sednici veća održanoj 21.10.2022. godine, doneo je
P R E S U D U
USVAJA SE revizija tuženog i PREINAČUJE SE presuda Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 365/22 od 22.02.2022. godine u stavu prvom, drugom i četvrtom izreke, tako što se ODBIJA žalba tužioca i potvrđuje presuda Osnovnog suda u Novom Sadu P1 896/21 od 08.11.2021. godine u stavu drugom i četvrtom izreke, te odbija zahtev tužioca da se obaveže tuženi da mu naknadi troškove žalbenog postpuka.
OBAVEZUJE SE tužilac da tuženom naknadi troškove revizijskog postupka u iznosu od 18.000,00 dinara, u roku od 15 dana od dana prijema otpravka presude.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Osnovnog suda u Novom Sadu P1 896/21 od 08.11.2021. godine, stavom prvim izreke, odbijen je primarni tužbeni zahtev tužioca kojim je tražio da se obaveže tuženi da mu za period od 11.07.2018. do 28.02.2021. godine isplati, i to: na ime neisplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 71.748,62 dinara sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom od 19.08.2021. godine do konačne isplate i obračunatom zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog iznosa do dana veštačenja u iznosu od 12.311,13 dinara i na ime neisplaćene naknade za regres za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 64.679,80 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 19.08.2021. godine do konačne isplate i obračunatom zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog iznosa do dana veštačenja u iznosu od 10.952,38 dinara. Stavom drugim izreke, odbijen je eventualni tužbeni zahtev tužioca kojim je tražio da se obaveže tuženi da mu za period od 11.07.2018. do 28.02.2021. godine isplati, i to: na ime neisplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 58.533,50 dinara sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom počev od 19.08.2021. godine do konačne isplate i obračunatom zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog iznosa do dana veštačenja u iznosu od 10.278,64 dinara i na ime neisplaćene naknade za regres za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 40.689,78 dinara sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom počev od 19.08.2021. godine do konačne isplate i obračunatom zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog iznosa do dana veštačenja u iznosu od 6.868,19 dinara. Stavom trećim izreke, tužilac je oslobođen plaćanja sudskih taksi. Stavom četvrtim izreke, obavezan je tužilac da tuženom naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 70.300,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od izvršnosti presude do konačne isplate.
Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 365/22 od 22.02.2022. godine, stavom prvim izreke, delimično je usvojena žalba tužioca i preinačena presuda Osnovnog suda u Novom Sadu P1 896/21 od 08.11.2021. godine, tako što je delimično usvojen tužbeni zahtev i obavezan tuženi da tužiocu, za period od 11.07.2018. do 28.02.2021. godine, isplati: po osnovu naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 58.533,50 dinara sa zateznom kamatom od 19.08.2021. godine do isplate i obračunatom zateznom kamatom od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do 18.08.2021. godine u iznosu od 10.278,64 dinara i po osnovu naknade troškova za regres za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 40.689,78 dinara sa zateznom kamatom od 19.08.2021. godine do isplate i obračunatom zateznom kamatom od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do 18.08.2021. godine u iznosu od 6.868,19 dinara. Stavom drugim izreke, obavezan je tuženi da tužiocu naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 52.500,00 dinara sa zateznom kamatom od izvršnosti presude do isplate, a odbijen je zahtev tuženog da mu tužilac naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 67.500,00 dinara. Stavom trećim izreke, odlučeno je da se u preostalom delu žalba tužioca odbija i prvostepena presuda potvrđuje. Stavom četvrtim izreke, obavezan je tuženi da tužiocu naknadi troškove žalbenog postupka u iznosu od 18.000,00 dinara.
Protiv pravnosnažne drugostepene presude u odnosu na stav 1, 2. i 4. izeke, tuženi je blagovremeno izjavio reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava, s predlogom da se o reviziji odluči kao o izuzetno dozvoljenoj, u smislu člana 404. Zakona o parničnom postupku.
Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu presudu, u smislu člana 408. u vezi člana 403. stav 2. tačka 2) Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“, br. 72/11, 49/13-US, 74/13-US, 55/14, 87/18, 18/20) – u daljem tekstu: ZPP, pa je našao da je revizija osnovana.
U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2) ZPP, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti. Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilac je u utuženom periodu od 11.07.2018. do 28.02.2021. godine bio u radnom odnosu kod tuženog na radnom mestu ... ... Služba za ..., Odeljenje za ... Sektor ... sa koeficijentom za obračun plate 8,98. U tom periodu, tuženi je tužiocu obračunavao i isplaćivao zaradu tako što je osnovicu koju objavljuje Vlada Republike Srbije množio koeficijentom radnog mesta tužioca na osnovu metoda obračuna plate od početka primene Zakona o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19), a počev od 2001. godine. Budući da je tako visina osnovne plate za neke mesece bila u visini minimalne zarade, a za neke mesece niža od iznosa minimalne zarade, tuženi je vršio korekciju plate do iznosa minimalne zarade, pa je tužiocu isplaćivana plata u visini minimalne zarade. U listama za obračun plata tužiocu nije posebno iskazana naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Veštačenjem je utvrđeno da je tužiocu u utuženom periodu, u nedostatku parametara za obračun traženih troškova, na osnovu najpovoljnijeg kriterijuma u uporednim važećim kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji, na ime naknade troškova toplog obroka pripadao dnevni iznos od 250,00 dinara bruto, a na ime troškova regresa iznos od 1/12 minimalne zarade na mesečnom nivou. Iznosi predmetnih naknada utvrđeni su veštačenjem.
Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je primenom odredbi Zakona o platama u državnim organima i javnim službama i Posebnog kolektivnog ugovora za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, Autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave odbio tužbeni zahtev tužioca, zaključujući da zaposleni kojima se plate isplaćuju u visini vrednosti minimalne zarade u javnim službama, kao korisnicima budžetskih sredstava, ostvaruju pravo na naknadu troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora po osnovu rada, primenom koeficijenta za obračun i isplatu plata u kojem je sadržan dodatak na ime tih naknada i sastavni je deo koeficijenta za svakog zaposlenog.
Po nalaženju drugostepenog suda, prvostepeni sud je pogrešno primenio materijalno pravo, kada je zaključio da je tužbeni zahtev neosnovan, pa je preinačio prvostepenu presudu tako što je delimično usvojio tužbeni zahtev, nalazeći da u iznosu minimalne zarade, po definiciji iz člana 111. Zakona o radu, ne može da bude sadržana predmetna naknada troškova, nezavisno od činjenice što je odredbom člana 4. stav 1. Zakona o platama u državnim organima, javnim službama propisano da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stavom 2. istog člana, da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. U situaciji kada je tuženi tužiocu isplaćivao minimalnu zaradu sledi da tužiocu nije isplaćen topli obrok i regres, pa je tuženi dužan da mu tu naknadu isplati u iznosu utvrđenom veštačenjem, pravnom analogijom, prema kriterijumima u uporednim važećim Kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji za preduzeća koja se finansiraju iz budžeta, koji su bili važeći u istom vremenskom periodu na koji se odnosi i predmetno potraživanje tužioca.
Po oceni Vrhovnog kasacionog suda osnovano se revizijom tuženog ukazuje da je drugostepeni sud na pravilno utvrđeno činjenično stanje pogrešno primenio materijalno pravo.
Odredbom člana 1. Zakona o javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 42/91...83/14) propisano je da se javnom službom u smislu ovog zakona smatraju ustanove, preduzeća i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom, koji obavljaju delatnost odnosno poslove kojima se obezbeđuje ostvarivanje prava građana, odnosno zadovoljavanje potreba građana i organizacija, kao i ostvarivanje drugog zakonom utvrđenog interesa u određenim oblastima.
Zakon o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19) propisuje način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave (član 1. stav 1. tačka 3)). Odredbom člana 3. stav 1. tog zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Prema odredbi člana 4. stav 1. navedenog zakona, koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a prema stavu 2. istog člana koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.
Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, broj 1/15 i 3/18 – Sporazum o produženju roka važenja) u odredbi člana 91. određuje elemente za utvrđivanje plate, tako da se plate utvrđuju na osnovu osnovice za obračun plata, koeficijenata sa kojima se množi osnovica, dodatka na platu, obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata, i dela plate po osnovu radnog učinka, u skladu sa zakonom (stav 2.), a osnovna plata pripada zaposlenom koji radi puno radno vreme ili radno vreme koje se smatra punim radnim vremenom ( stav 3.).
Na isti način su određeni elementi za utvrđivanje plate odredbama člana 90. st. 2. i 3. Posebnog Kolektivnog ugovora za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, broj 106/18 od 31.12.2018. godine) i odredbama člana 91. st. 2. i 3. Posebnog Kolektivnog ugovora za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, broj 96/19 i 58/20 – u primeni počev od 09.01.2020. godine).
Odredbama člana 118. stav 1. tač. 5) i 6) Zakona o radu („Službeni glasnik RS“, br. 24/05... 95/18), propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu, pored ostalog, za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način i za regres za korišćenje godišnjeg odmora, a stavom 2. ovog člana propisano je da visina troškova iz stava 1. tačka 5) ovog člana mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drukčije određeno (član 2. stav 2).
Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama, koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Odredbom člana 2. stav 1. tačka 13) te Uredbe, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe, koje se primenjuju na zaposlene u zdravstvenim ustanovama.
Prema stavu Vrhovnog kasacionog suda usvojenom na sednici Građanskog odeljenja održanoj 05.07.2022. godine, zaposleni kojima se plate isplaćuju u visini vrednosti minimalne zarade u javnim službama, kao korisnicima budžetskih sredstava, ostvaruju pravo na naknadu troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora po osnovu rada, primenom koeficijenta za obračun i isplatu plata u kojem je sadržan dodatak na ime tih naknada i sastavni je deo koeficijenta za svakog zaposlenog.
U konkretnom slučaju, na utvrđivanje i obračun plata tužioca, kao i naknada i dodataka po osnovu rada, primenjuju se propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih nisu drugačije uređeni. Kako je odredbom člana 4. stav 2. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama propisano da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, sledi da ta odredba posebnog zakona isključuje primenu odredaba člana 118. stav 1. tač. 5) i 6) Zakona o radu, kao i da posebnim kolektivnim ugovorima za zaposlene u javnim službama nije predviđeno pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora. To pravo nije predviđeno ni Posebnim Kolektivnim ugovorima za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave koji su važili u utuženom periodu, niti prethodno važećim Posebnim kolektivnim ugovorom iz 2010. godine. S obzirom na to da je naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora u utuženom periodu tužiocu isplaćivana kroz koeficijent za obračun njegove plate, tužiocu ne pripada pravo na dodatnu isplatu naknade ovih troškova koju tužbom potražuje, bez obzira na činjenicu da mu je plata isplaćivana u visini minimalne zarade.
Zbog svega izloženog, Vrhovni kasacioni sud je odluku kao u stavu prvom izreke doneo primenom odredbe člana 416. stav 1. Zakona o parničnom postupku.
Tuženi je uspeo u postupku po reviziji pa mu, na osnovu odredbe člana 165. stav 2. u vezi člana 153. stav 1. i člana 154. ZPP pripadaju u reviziji opredeljeni troškovi tog postupka na ime angažovanja punomoćnika advokata za sastav revizije od 18.000,00 dinara prema važećoj Advokatskoj tarifi („Službeni glasnik RS“, broj 37/21).
Iz tih razloga, Vrhovni kasacioni sud je odlučio kao u stavu drugom izreke.
Predsednik veća – sudija
Katarina Manojlović Andrić,s.r.
Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Marina Antonić