Rev2 2298/2021 3.5.9; zarada, minimalna zarada, minimalna cena rada, naknada zarade i druga primanja

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 2298/2021
18.11.2021. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Branislava Bosiljkovića, predsednika veća, Branke Dražić, Danijele Nikolić, Marine Milanović i Katarine Manojlović Andrić, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Marinela Ljubić Todoran advokat iz ..., protiv tuženog JKP „Vodovod i kanalizacija“ iz Pančeva, čiji je punomoćnik Saša Levnajić advokat iz ..., radi naknade troškova za ishranu u toku rada, odlučujući o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 688/21 od 20.05.2021. godine, u sednici veća održanoj 18.11.2021. godine, doneo je

P R E S U D U

DOZVOLJAVA SE odlučivanje o posebnoj reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 688/21 od 20.05.2021. godine.

PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Beogradu Gž1 688/21 od 20.05.2021. godine i presuda Osnovnog suda u Pančevu P1 730/19 od 10.12.2020. godine, tako što se ODBIJA kao neosnovan tužbeni zahtev kojim je tužilja tražila da se obaveže tuženi da joj, na ime razlike između isplaćene i pripadajuće naknade troškova za ishranu u toku rada za period od 01.10.2016. godine do 01.09.2019. godine, isplati ukupan iznos od 43.960,80 dinara, u pojedinačnim mesečnim iznosima sa opisanom zakonskom zateznom kamatom, uz uplatu pripadajućih doprinosa i da joj naknadi troškove parničnog postupka.

OBAVEZUJE SE tužilja da tuženom naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 70.652,00 dinara u roku od 15 dana od dana prijema otpravka presude.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Pančevu P1 730/19 od 10.12.2020. godine, u prvom stavu izreke usvojen je tužbeni zahtev i obavezan tuženi da tužilji, na ime razlike između isplaćene i pripadajuće naknade troškova za ishranu u toku rada za period od 01.10.2016. godine do 01.09.2019. godine, isplati ukupan iznos od 43.960,80 dinara u pojedinačnim mesečnim iznosima sa zakonskom zateznom kamatom na opisani način. U drugom stavu izreke obavezan je tuženi da za tužilju, na iznose iz prethodnog stava izreke, uplati pripadajuće doprinose za obavezno socijalno osiguranje. U trećem stavu izreke obavezan je tuženi da tužilji naknadi troškove parničnog postupka u iznosu 47.816,76 dinara, uvećane za iznos zakonske zatezne kamate od dana izvršnosti odluke do isplate.

Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 688/21 od 20.05.2021. godine, u prvom stavu izreke odbijena je kao neosnovana žalba tuženog i potvrđena prvostepena presuda u prvom i drugom stavu izreke. U drugom stavu izreke preinačeno je rešenje sadržano u trećem stavu izreke prvostepene presude i obavezan tuženi da tužilji naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 52.317,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od dana izvršnosti odluke do isplate. U trećem stavu izreke odbijeni su zahtevi stranaka za naknadu troškova drugostepenog postupka.

Protiv pravnosnažne drugostepene presude tuženi je blagovremeno izjavio reviziju u smislu člana 404. Zakona o parničnom postupku, zbog pogrešne primene materijalnog prava.

Prema odredbi člana 404. stav 1. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“ br. 72/11 … 18/20), revizija je izuzetno dozvoljena zbog pogrešne primene materijalnog prava i protiv drugostepene presude koja ne bi mogla da se pobija revizijom, ako je po oceni Vrhovnog kasacionog suda potrebno da se razmotre pravna pitanja od opšteg interesa ili pravna pitanja u interesu ravnopravnosti građana, radi ujednačavanja sudske prakse, kao i ako je potrebno novo tumačenje prava (posebna revizija). U stavu 2. istog člana propisano je da o dozvoljenosti i osnovanosti revizije iz stava 1. ovog člana odlučuje Vrhovni kasacioni sud u veću od pet sudija.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, u ovom sporu postoji potreba za odlučivanjem o reviziji predviđenoj navedenom odredbom radi ujednačavanja sudske prakse, imajući u vidu drugačiju sudsku praksu u istoj pravnoj situaciji.

Ispitujući pobijanu presudu, na osnovu člana 408. ZPP, Vrhovni kasacioni sud je našao da je revizija tuženog osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je u utuženom periodu bila u radnom odnosu kod tuženog na neodređeno vreme. U tom periodu na snazi je bio Poseban kolektivni ugovor za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike Srbije („Službeni glasnik RS“ br. 27/2015 od 18.03.2015. godine, koji je stupio na snagu 26.03.2015. godine), kojim je u članu 65. utvrđeno da zaposleni ima pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada u visini utvrđenoj opštim aktom i ugovorom o radu, a da se visina naknade troškova za ishranu u toku rada sa pripadajućim porezima i doprinosima utvrđuje dnevno najmanje u iznosu od 250,00 dinara kao i Poseban kolektivni ugovor za javna i javna komunalna preduzeće Grada Pančeva („Službeni glasnik RS“ br. 59/2015-30 koji je stupio na snagu 03.07.2015. godine) kojim je u članu 84. utvrđeno da zaposleni ima pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada u visini utvrđenoj posebnim kolektivnim ugovorom, ovim ugovorom, opštim aktom kod poslodavca i ugovorom o radu, a da se visina naknade troškova za ishranu u toku rada sa pripadajućim porezima i doprinosima utvrđuje dnevno najmanje u visini od 250,00 dinara. Tuženi poslodavac naknadu za ishranu u toku rada zaposlenima, pa i tužilji, nije isplaćivao u skladu sa citiranim odredbama ovih opštih akata već u nižem iznosu od 3.500,00 dinara bruto za puno radno vreme, i to pozivom na odredbe Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava („Službeni glasnik RS“ br. 116/2014, koji je stupio na snagu 28.10.2014. godine i počeo da se primenjuje od 01.11.2014. godine), a kojim zakonom su se u cilju očuvanja finansijskog sistema u Republici Srbiji i sistema plata i zarada u javnom sektoru privremeno uređivali osnovica, odnosno vrednost radnog časa, vrednost boda i vrednost osnovne zarade za obračun i isplatu plata postavljenih i zaposlenih lica kod korisnika javnih sredstava. Iznosi dosuđeni nižestepenim presudama predstavljaju razliku između tužilji isplaćenih naknada na ime ishrane u toku rada i pripadajućih naknada prema kolektivnim ugovorima važećim u utuženom periodu. Visina ukupnog potraživanja tužilje utvrđena je na osnovu nalaza i mišljenja sudskog veštaka.

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja nižestepeni sudovi su, primenjujući članove 118. stav 1. tačka 5. i 6, 246. stav 1. i 2, 256-259. i 257. Zakona o radu u vezi člana 9. st. 1. i 2. Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, pravila iz odredbe 65. Posebnog kolektivnog ugovora za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike Srbije i odredbe 4. Posebnog kolektivnog ugovora za javna i javna komunalna preduzeća Grada Pančeva, ocenili da tužilja osnovano potražuje manje isplaćenu naknadu troškova za ishranu u toku rada u skladu sa posebnim kolektivnim ugovorima, da se pravila iz člana 4. Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata odnosno zarade i drugih primanja kod korisnika javnih sredstava ne odnose na naknadu za ishranu u toku rada, pa je usvojen tužbeni zahtev, a drugostepeni sud je potvrdio presudu.

Stanovište nižestepenih sudova nije pravilno.

Odredbom člana 1. Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava („Službeni glasnik RS“, broj 116/14 – stupio na snagu 28.10.2014. godine) propisano je da se ovim zakonom privremeno uređuje osnovica, odnosno vrednost radnog časa, vrednost boda i vrednost osnovne zarade, za obračun i isplatu plata, odnosno zarada kao i drugih stalnih primanja izabranih, imenovanih, postavljenih i zaposlenih lica kod korisnika javnih sredstava s ciljem očuvanja finansijskog sistema u Republici Srbiji i sistema plata i zarada u javnom sektoru. U članu 3. stav 1. navedenog zakona propisano je da se u ovom zakonu platom smatra zarada zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđena u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose, odnosno plata izabranog, imenovanog i postavljenog lica i zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđena u skladu sa zakonima koji uređuju plate u državnim organima, organima lokalne vlasti, organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja i javnim službama. U članu 4. istog zakona propisano je da su ništave odredbe opšteg ili pojedinačnog akta kojima se povećavaju osnovice, koeficijenti i drugi elementi, odnosno uvode novi elementi na osnovu kojih se povećava iznos plata i drugog stalnog primanja kod subjekata iz člana 2. ovog zakona, donetog za vreme primene ovog zakona.

Tuženi je korisnik budžetskih sredstava pa se na njega, osim pomenutog zakona, primenjuje i Zakon o budžetu i Zakon o budžetskom sistemu, tako da obaveze koje preuzima moraju odgovarati aproprijaciji koja mu je odobrena za tu namenu u odgovarajućoj budžetskoj godini (član 54. Zakona o budžetskom sistemu).

Pod zaradom se smatraju primanja iz radnog odnosa, između ostalog i naknada za ishranu u toku rada, što proizilazi iz odredbe člana 105. Zakona o radu, a pojam zarade u skladu sa Zakonom o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, podrazumeva zaradu utvrđenu u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose. Drugačijim tumačenjem pojma zarade ne bi bio ispunjen cilj Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava (član 1), jer bi to značilo selektivnu primenu zakona, imajući u vidu i da koeficijent za obračun plate izabranih, imenovanih i postavljenih lica i zaposlenih, u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama, sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada, na koje se kao i na zaposlene kod tuženog primenjuje Zakon o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava.

S obzirom da su pravila iz Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, Zakona o budžetu i Zakona o budžetskom sistemu imperativne prirode koja se moraju bezuslovno poštovati, bez prava da se u njima bilo šta menja, kod budžetskog finansiranja plata kod tuženog nije moguće primeniti korektivno pravilo iz člana 8. stav 2. Zakona o radu jer je upravo zakonom određen način utvrđivanja osnovice za plate. Zbog toga i po shvatanju ovog suda, odredbe Posebnog kolektivnog ugovora, donete nakon stupanja na snagu Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, ništave su i kao takve ne mogu da proizvode pravno dejstvo (PKU ne može biti suprotan zakonu na osnovu člana 103. ZOO u vezi člana 240. Zakona o radu) zbog čega su nižestepene presude preinačene i tužbeni zahtev tužilje odbijen.

Na osnovu člana 165. stav 2. ZPP tuženom su dosuđeni troškovi prvostepenog, drugostepenog i revizijskog postupka u ukupnom iznosu od 70.652,00 dinara i to na ime odgovora na tužbu i obrazloženi podnesak od strane advokata po 6.000,00 dinara, zastupanje na dva održana ročišta po 7.500,00 dinara, na ime takse na odgovor na tužbu 2.118,00 dinara, za sastav žalbe 12.000,00 dinara, takse na žalbu i drugostepenu odluku po 4.236,00 dinara, za sastav revizije 12.000,00 dinara, takse na reviziju 8.472,00 dinara i taksa na revizijsku odluku 10.590,00 dinara, sve odmereno prema važećoj AT i TT.

Predsednik veća – sudija

Branislav Bosiljković,s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić