Rev2 2565/2022 3.6

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 2565/2022
20.10.2022. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Vesne Subić, predsednika veća, Zorana Hadžića i Mirjane Andrijašević, članova veća, u parnici tužilaca AA iz sela ..., Opština Lipljan, BB iz sela ..., Opština Lipljan, VV iz sela ..., Opština Priština, GG iz sela ..., Opština Lipljan i DD iz sela ..., Opština Lipljan, čiji je punomoćnik Miodrag Janković, advokat iz ..., protiv tužene Republike Srbije - Ministarstvo unutrašnjih poslova, Direkcija policije, koju zastupa Državno pravobranilaštvo iz Beograda, radi utvrđenja diskriminacije i naknade štete, odlučujući o reviziji tužilaca izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 749/22 od 01.04.2022. godine, u sednici veća održanoj dana 20.10.2022. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE, kao neosnovana, revizija tužilaca izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 749/22 od 01.04.2022. godine.

ODBIJA SE zahtev tužilaca za naknadu troškova revizijskog postupka.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Višeg suda u Beogradu P1 161/19 od 03.02.2022. godine, stavom prvim izreke, odbijeni su tužbeni zahtevi tužilaca kojim su tražili da se utvrdi da su tužioci radno diskriminisani od strane tužene, jer tužena nije donela i odbija da donese rešenja o prestanku radnog odnosa tužiocima kao ostalim zaposlenima tužene kojima je donela rešenja o prestanku radnog odnosa zaključno sa 31.12.2013. godine, a koji su poslove i zadatke iz nadležnosti MUP-a obavljali na teritoriji AP KiM nakon 1999. godine, na osnovu kojih rešenja je Republički fond za PIO doneo rešenje o priznavanju prava na posebnu penziju, kao neosnovan.Stavom drugim izreke, odbijeni su tužbeni zahtevi tužilaca kojim su tražili da sud zabrani tuženoj ponašanje kojim odbija dostavljanje rešenja o zasnivanju radnog odnosa , rešenja o prestanku radnog odnosa i izveštaj za tužioce Republičkom fondu PIO, da su tužioci poslove iz nadležnosti MUP-a obavljali na teritoriji AP KiM od zasnivanja radnog odnosa od 2009.godine, kako bi Republički fond PIO na osnovu dostavljenih rešenja i izveštaja doneo rešenja tužiocima o priznavanju prava na posebu penziju.Stavom trećim izreke, odbijen je zahtev tužilaca u delu kojim su tražili da sud naloži tuženoj da dostavi rešenja o zasnivanju radnog odnosa, da donese rešenje o prestanku radnog odnosa zbog rada tužilaca na AP KiM i nakon 1999. godine i ista dostavi Republičkom fondu PIO, da dostavi spisak Republičkom fondu PIO za tužioce koji su obavljali poslove iz nadležnosti tužene nakon zasnivanja radnog odnosa kod tužene 2009. godine, kako bi Republički fond PIO tužiocima doneo rešenje sa priznavanjem prava na posebnu penziju, kao neosnovan.Stavom četvrtim izreke, odbijen je tužbeni zahtev tužilaca kojim su tražili da se obaveže tužena da tužiocima na ime naknade štete zbog pretrpljenih duševnih bolova zbog diskriminacije isplati iznos od po 100.000,00 dinara, sa zakonskom kamatom od dana presuđenja, pa do isplate, kao neosnovan. Stavom petim izreke, obavezani su tužioci da tuženoj na ime troškova postupka isplate iznos od 9.000,00 dinara.

Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 749/22 od 01.04.2022. godine odbijena je kao neosnovana žalba tužilaca i potvrđena presuda Višeg suda u Beogradu P1 161/19 od 03.02.2022. godine. Odbijen je kao neosnovan zahtev tužilaca za naknadu troškova postupka po žalbi.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu, reviziju su blagovremeno izjavili tužioci zbog bitnih povreda odredaba parničnog postupka, pogrešne primene materijalnog prava i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja.

Ispitujući pobijanu odluku u smislu odredbe člana 408. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“, br.72/11 ...18/20), Vrhovni kasacioni sud je našao da je revizija tužilaca neosnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti, a revizijom se ukazuje na bitnu povredu odredaba parničnog postupka, koja nije propisana kao revizijski razlog (iz člana 374. stav 2. tačka 12. ZPP).

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužioci su pre podnošenja tužbe u ovom sporu vodili protiv tužene spor radi isplate naknade zarade koja im je obustavljena u junu mesecu 2013.godine ( bez donošenja rešenja o prestanku radnog odnosa), da su svi tužioci tokom 2009.godine zasnovali radni odnos u MUP-u RS gde su im isplaćivane zarade i pripadajući doprinosi sve do juna meseca 2013.godine, kada je prestala isplata. Tužioci su istovremeno bili zaposleni i u kosovskoj policijskoj službi, gde i danas redovno ostvaruju zaradu. Utvrđeno je da tužioci do danas nisu dobili rešenja o prestanku radnog odnosa u MUP-u RS, odnosno rešenja kojim bi se odlučilo o njihovom radnopravnom statusu u MUP-u RS.

Polazeći od ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su zaključili da tužioci nisu učinili verovatnim da je tužena učinila akt diskriminacije, odnosno da je ponašanje organa tužene u postupku vršenja svojih ovlašćenja u momentu odlučivanja o pravima tužilaca bilo diskriminatorno, tako što je tužioce stavila u nejednak položaj u odnosu na druge zaposlene. Prema shvatanju sudova u konkretnom slučaju tužioci nisu dokazali da su bilo kojim aktom ili postupanjem organa tužene diskriminisani, ni na neposredan ni na posredan način, niti da su tužiocima zbog nekog ličnog svojstva neopravdano uskraćena prava, pa su odbili tužbene zahteve tužilaca, kao neosnovane.

Po nalaženju Vrhovnog kasacionog suda pravilno su nižestepeni sudovi odbili tužbeni zahtev za utvrđenje da je tužena diskriminatorski postupala prema tužiocima, a sledstveno tome i za naknadu nematerijalne štete.

Zabrana diskriminacije u oblasti rada propisana je Ustavom, a bliže je regulisana Zakonom o zabrani diskriminacije i Zakonom o radu. Prema čl. 16. stav 1. Zakona o zabrani diskriminacije, zabranjena je diskriminacija u oblasti rada, odnosno narušavanje jednakih mogućnosti za zasnivanje radnog odnosa ili uživanje pod jednakim uslovima svih prava u oblasti rada, kao što su pravo na rad, na slobodan izbor zaposlenja, na napredovanje u službi, na stručno usavršavanje i profesionalnu rehabilitaciju, na jednaku naknadu za rad jednake vrednosti, na pravične i zadovoljavajuće uslove rada, na odmor, na obrazovanje i stupanje u sindikat, kao i na zaštitu od nezaposlenosti. Zaštitu od diskriminacije iz stava 1. ovog člana uživa lice u radnom odnosu, lice koje obavlja privremene i povremene poslove ili poslove po ugovoru o delu ili drugom ugovoru, lice na dopunskom radu, lice koje obavlja javnu funkciju, pripadnik vojske, lice koje traži posao, student i učenik na praksi, lice na stručnom osposobljavanju i usavršavanju bez zasnivanja radnog odnosa, volonter i svako drugo lice koje po bilo kom osnovu učestvuje u radu.

Zakon o zabrani diskriminacije („Službeni glasnik RS“, broj 22/09), u članu 2. stav 1. tačka 1. propisuje da izrazi „diskriminacija“ i „diskriminatorsko postupanje“ označavaju svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i članova njihovih porodica, ili njima bliska lica na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na nekom ličnom svojstvu.

Zakonom o radu zabranjena je neposredna i posredna diskriminacija lica koja traže zaposlenje kao i zaposlenih s obzirom na pol, rođenje, jezik, rasu, boju kože, starost, trudnoću, zdravstveno stanje, odnosno invalidnost, nacionalnu pripadnost, veroispovest, bračni status, porodične obaveze, seksualno opredeljenje, političko ili drugo uverenje, socijalno poreklo, imovinsko stanje, članstvo u političkim organizacijama, sindikatima, ili neko drugo lično svojstvo (član 18.); dok neposredna diskriminacija u smislu ovog zakona jeste svako postupanje uzrokovano nekim od osnova iz člana 18. ovog zakona, kojim se lice koje traži zaposlenje kao i zaposleni stavlja u nepovoljniji položaj u odnosu na drugo lice u istoj ili sličnoj situaciji (član 19.).

Polazeći od zakonskih normi, osnovna karakteristika diskriminacije jeste pravljenje razlike između lica koje tvrdi da je diskriminisano i drugih lica u istoj ili sličnoj situaciji, koje pri tom mora biti neopravdano i mora biti vezano za neko lično svojstvo diskrimisanog lica. Takođe, prema članu 45. stav 2. navedenog zakona, lice koje tvrdi da je diskriminisano mora da učini verovatnim akt diskriminacije, odnosno da mu je zbog nekog ličnog svojstva povređeno ljudsko ili manjinsko pravo zajemčeno Ustavom i to predstavlja neophodnu pretpostavku da bi se mogla utvrditi povreda načela zabrane diskriminacije.

Tužioci su tražili da se utvrdi da je tužena izvršila diskriminaciju prema njima povređujući njihova prava iz oblasti rada (član 18, 19. i 20. Zakona o radu), zato što im nije donela i odbija da donese rešenja o prestanku radnog odnosa, kao što je donela drugim zaposlenima. Međutim, pravilno je stanovište nižestepenih sudova da u postupanju tužene ne postoji ni neposredna, ni posredna diskriminacija. Tužioci nisu dokazali da je tužena povoljnije postupala prema drugim zaposlenima u sličnoj situaciji, a da je jedina razlika između njih neko zaštićeno pravo odnosno lično svojstvo, jer mora postojati uzročna veza između nepovoljnog postupanja i tog ličnog svojstva. Iako tužena nije tužiocima donela rešenja o prestanku radnog odnosa (dok nekim drugim zaposlenima jeste) to samo po sebi ne predstavlja akt diskriminacije, već je reč o postupanju tužene u okviru svojih ovlašćenja. Dakle, u ovom slučaju sporno je pravo tužilaca čija zaštita se ostvaruje u upravnom postupku, postupku za naknadu štete povodom nezakonitog ili nepravilnog rada državnog organa ili upravnom sporu, pa se u konkretnom slučaju ponašanje tužene ne može smatrati diskriminatornim, a zaštitu navedenih prava tužioci mogu ostvariti u navedenim postupcima. U situaciji kada su tužioci nezadovoljni postupanjem tužene (jer nije donela rešenja o prestanku radnog odnosa tužiocima) i smatraju da je takvo ponašanje diskriminatorsko, a da pri tom nisu dokazali da je takvo postupanje tužene u vezi sa ličnim svojstvima tužilaca, ne može se govoriti o diskriminaciji u smislu citiranih odredbi zakona.

S obzirom na izloženo neosnovani su navodi revizije o pogrešnoj primeni materijalnog prava s obzirom na to da iz utvrđenog činjeničnog stanja ne sledi da je tužena neopravdano stavila tužioce u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlene i to iz razloga koji bi predstavljali diskriminaciju prema tužiocima.

Iz napred navedenih razloga, a s obzirom na to da je utvrđeno da tužena nije diskriminatorski postupala prema tužiocima, neosnovani su i ostali zahtevi tužilaca zbog čega je na osnovu člana 414. stav 1. ZPP, odlučeno kao u stavu prvom izreke.

Odbijen je zahtev tužilaca za naknadu revizijskih troškova, jer nisu uspeli u postupku po reviziji, pa je primenom člana 165. ZPP odlučeno kao u stavu drugom izreke.

Predsednik veća - sudija

Vesna Subić, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić