Rev2 2589/2022 3.5.9

Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 2589/2022
17.05.2023. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Jelice Bojanić Kerkez, predsednika veća, Vesne Stanković i Radoslave Mađarov, članova veća, u pravnoj stvari tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Dejan Živanović, advokat iz ..., protiv tuženih „Železnice Srbije“ AD iz Beograda i „Infrastruktura železnice Srbije“ AD iz Beograda, radi isplate, odlučujući o reviziji tužioca izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 3545/21 od 25.02.2022. godine, koja je ispravljena rešenjem istog suda Gž1 3545/21 od 29.04.2022. godine, u sednici veća održanoj dana 17.05.2023. godine, doneo je

P R E S U D U

DELIMIČNO SE USVAJA revizija tužilje i PREINAČUJE presuda Apelacionog suda u Beogradu Gž1 3545/21 od 25.02.2022. godine koja je ispravljena rešenjem istog suda Gž1 3545/21 od 29.04.2022. godine, u drugom, trećem i četvrtom stavu izreke, tako što SE ODBIJAJU kao neosnovane žalbe tuženih i POTVRĐUJE presuda Prvog osnovnog suda u Beogradu P1 2580/20 od 27.05.2021. godine u prvom, drugom, trećem, četvrtom i sedmom stavu izreke.

U preostalom delu revizija tužioca, izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 3545/21 od 25.02.2022. godine, ODBIJA SE kao neosnovana.

OBAVEZUJU SE tuženi da na ime troškova postupka po reviziji isplate tužiocu ukupan iznos od 184.540,33 dinara, u roku od 15 dana od dostavljanja prepisa presude.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Prvog osnovnog suda u Beogradu P1 2580/20 od 27.05.2021. godine, stavom prvim izreke, obavezan je tuženi „Železnice Srbije“ AD Beograd da na ime naknade troškova za ishranu u toku rada za period od 01.11.2014. godine do 31.08.2015. godine isplati tužilji novčane iznose navedene u ovom stavu izreke sa zakonskom zateznom kamatom na svaki novčani iznos počev od dospelosti svakog iznosa do isplate. Stavom drugim izreke, obavezan je tuženi „Infrastruktura železnice Srbije“ AD da na ime troškova za ishranu u toku rada za period od 01.09.2015. godine do 31.12.2017. godine isplati tužilji novčane iznose navedene u ovom stavu izreke sa zakonskom zateznom kamatom na svaki novčani iznos počev od dospelosti do isplate. Stavom trećim izreke, obavezan je tuženi Železnice Srbije“ AD Beograd da na ime naknade troškova za regres za korišćenje godišnjeg odmora za period od 01.11.2014. godine do 31.08.2015. godine isplati tužilji novčane iznose navedene u ovom stavu izreke sa zakonskom zateznom kamatom na svaki novčani iznos počev od dospelosti do isplate. Stavom četvrtim izreke, obavezan je tuženi „Infrastruktura železnice Srbije“ AD da na ime naknade troškova za regres za korišćenje godišnjeg odmora za period za period od 01.09.2015. godine do 31.12.2017. godine isplati tužilji novčane iznose navedene u ovom stavu izreke sa zakonskom zateznom kamatom na svaki novčani iznos počev od dospleosti do isplate. Stavom petim izreke, odbijen je tužbeni zahtev kojim je tužilac tražio da se tuženi „Infrastruktura železnice Srbije“ AD obaveže da, solidarno sa tuženim Železnice Srbije“ AD Beograd, na ime naknade troškova za ishranu u toku rada za period od 01.11.2014. godine do 31.08.2015. godine isplati tužilji novčane iznose navedene u ovom stavu izreke sa zakonskom zateznom kamatom na svaki novčani iznos počev od dospelosti do isplate. Stavom šestim izreke, odbijen je tužbeni zahtev kojim je tužilac tražio da se obaveže tuženi „Infrastruktura železnice Srbije“ AD da, solidarno sa tuženim Železnice Srbije“ AD Beograd, na ime naknade troškova za regres za korišćenje godišnjeg odmora za period od 01.11.2014. godine do 31.08.2015. godine isplati tužilji novčane iznose navedene u ovom stavu izreke sa zakonskom zateznom kamatom na svaki novčani iznos počev od dospelosti do isplate. Stavom sedmim izreke, obavezani su tuženi da solidarno naknade tužilji troškove parničnog postupka u iznosu od 150.920,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od dana izvršnosti presude do isplate.

Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 3545/21 od 25.02.2022. godine, koja koja je ispravljena rešenjem istog suda Gž1 3545/21 od 29.04.2022. godine, stavom prvim izreke, odbijena je kao neosnovana žalba tužilje i potvrđena prvostepena u petom i šestom stavu izreke. Stavom drugim izreke, preinačena je prvostepena presuda u prvom i trećem stavu izreke tako što je odbijen tužbeni zahtev kojim je tužilja tražila da se obaveže tuženi Železnice Srbije“ AD Beograd na isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i za regres za korišćenje godišnjeg odmora za period od 01.11.2014. godine do 31.08.2015. godine u pojedinačno opredeljenim mesečnim novčanim iznosima sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do isplate. Stavom trećim izreke preinačena je prvostepena presuda u drugom i četvrtom stavu izreke tako što je odbijen tužbeni zahtev tužilje kojim je tražila da se tuženi „Infrastruktura železnice Srbije“ AD obaveže na isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora za period od 01.092015. godine do 31.12.2017. godine u pojedinačno opredeljenim mesečnim novčanim iznosima sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do isplate. Stavom četvrtim izreke, preinačeno je rešenje o parničnim troškovima sadržano u sedmom stavu izreke prvostepene presude tako što je odbijen zahtev tužilje za naknadu parničnih troškova u iznosu od 150.920,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom i obavezana tužilja da tuženom „Železnice Srbije“ AD na ime troškova prvostepenog postupka isplati iznos od 2.950,00 dinara. Stavom petim izreke odbijen je zahtev tužilje za naknadu troškova drugostepenog postupka.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu, tužilja je izjavila blagovremenu reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava, s predlogom da se o reviziji odluči kao izuzetno dozvoljenoj po odredbi čl. 404. Zakona o parničnom postupku.

Pošto je drugostepeni sud preinačio prvostepenu presudu, to je revizija dozvoljena na osnovu čl. 403. st. 2. tač. 2. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“ br. 72/11, 49/13-US, 74/13-US, 55/14 i 87/18) – u daljem tekstu: ZPP, pa je odlučivanje o posebnoj reviziji suvišno.

Vrhovni sud je ispitao pobijanu presudu, u smislu člana 408. ZPP- a, u vezi člana 403. stav 2. tačka 2., pa je našao da je revizija osnovana.

Odlučujući o izjavljenoj reviziji u skladu sa članom 403. stav 2. tačka 2. i članom 408. ZPP, Vrhovni sud je našao da je tužiljina revizija delimično osnovana.

U sprovedenom postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je do 01.09.2015. godine bila u radnom odnosu kod tuženog Železnice Srbije“ AD. Kolektivnim ugovorom tog tuženog iz marta 2015. godine predviđeno je da su naknade troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržane u vrednosti radnog časa za obračun i isplatu zarade. U obračunskim listama tužiljine zarade nisu posebno iskazivani iznosi ovih naknada, niti su u označenom kolektivnom ugovoru utvrđeni parametri na osnovu kojih je moguće ove naknade izdvojiti iz iznosa zarade po osnovu obavljenog rada i vremena provednog na radu. Po aneksu ugovora o radu od 28.08.2015. godine tužilja je od označenog dana nastavila da radi kod tuženog „Infrastruktura železnice Srbije“ AD, osnovanog Odlukom Vlade Republike Srbije od 02.07.2015. godine kao društvo sticalac dela imovine tuženog Železnice Srbije“ AD Beograd utvrđenog deobnim bilansom kao sastavnim delom plana statusne promene tog privrednog društva, izdvajanje uz osnivanje novih akcionarskih društava. Tuženi „Infrastruktura železnice Srbije“ AD Beograd upisan je u registar privrednih subjekata rešenjem Agencije za privredne registre od 10.08.2015. godine. Planom statusne promene tuženog Železnice Srbije“ AD predviđeno je da će se opis preuzetih obaveza privrednih društava nastalih statusnom promenom urediti posebnim ugovorom. Svi učesnici statusne promene potpisali su protokol o usvajanju informacije o sprovedenom postupku statusne promene tuženog Železnice Srbije“ AD od 24.06.2016. godine kojim je prihvaćeno početno stanje u poslovnim knjigama učesnika na dan 10.08.2015. godine. Po označenom protokolu, tužene Železnice Srbije“ AD preuzele su obaveze rezervisane za sudske sporove, odnosno sporove koji su u toku.

Polazeći od tako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je primenom članova 104. stav 1, 105. stav 1. i 118. stav 1. tačke 5. i 6. Zakona o radu obavezao tužene na isplatu spornih potraživanja nastalih u periodu kada je tužilja bila u radnom odnosu kod njih. Po stanovištu tog suda, označenim zakonskim odredbama tužilji je priznato pravo na tražene naknade koje u opštem aktu - kolektivnom ugovoru iz marta 2015. godine nisu konkretizovane određivanjem parametara na osnovu kojih se njihova visina može izdvojiti iz vrednosti radnog časa, niti su iste posebno iskazivane u obračunskim listama tužiljine zarade. Zbog toga je i obavezao tužene na njihovu isplatu u visini utvrđenoj veštačenjem, korišćenjem kriterijuma iz poslednjeg kolektivnog ugovora po kojem je tuženi ove naknade obračunavao i isplaćivao zaposlenima. Tužbeni zahtev kojim je traženo da se tuženi „Infrastruktura železnice Srbije“ AD (u daljem tekstu: društvo sticalac) obaveže na solidarnu isplatu utuženih potraživanja nastalih pre statusne promene tuženog Železnice Srbije“ AD (u daljem tekstu: društvo prenosilac) i njegovog osnivanja sud je odbio sa obrazloženjem da je u skladu sa Protokolom od 24.06.2016. godine obaveza isplate ovih naknada samo obaveza društva prenosioca.

Drugostepeni sud je, prihvatajući razloge nižestepenih sudova, odbio žalbu tužioca i potvrdio prvostepenu presudu u delu kojim je odbijen tužbeni zahtev, a usvojio je žalbe tuženih i preinačio pobijanu presudu u delu kojim je tužiljin zahtev usvojen. Po stanovištu tog suda, saglasno članu 118. stav 1. Zakona o radu tužilja naknadu spornih troškova ostvaruje u skladu sa opštim aktom, ugovorom o radu, odnosno kao deo osnovne zarade jer je kolektivnim ugovorom društva prenosioca bilo predviđeno da su one uračunate u vrednost radnog časa, pri čemu su bez značaja okolnosti da se ne može utvrditi obim u kojem ove naknade učestvuju u obračunskoj vrednosti radnog časa i da njihova visina nije posebno iskazivana u obračunskim listama tužiočeve zarade.

Po stanovištu revizijskog suda, osnovano se revizijom tužilje ukazuje da je drugostepeni sud pogrešno primenio materijalno pravo kada je odlučio da preinači prvostepenu presudu u delu kojim je usvojen tužbeni zahtev.

Zakonom o radu predviđeno je pravo zaposlenog na naknadu troškova u vezi sa radom. Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o radu („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 61/05) koje se primenjuju od 01.01.2006. godine, pored ostalog, predviđeno je i pravo zaposlenog na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora (član 118. tačke 5. i 6). Poslodavcima je, nakon početka primene noveliranog Zakona o radu, ostavljena mogućnost da svojim aktom utvrde visinu tih naknada. Pritom, njihova visina mora biti određena linearno za sve zaposlene, odnosno ti troškovi moraju biti isplaćeni svim zaposlenima u istom iznosu bez obzira na njihovu stručnu spremu, zvanje i radno mesto.

Kolektivnim ugovorom društva prenosioca od 24.03.2015. godine koji je nastavilo da primenjuje i društvo sticaoc predviđeno je da je u vrednost jednog radnog časa za obračun i isplatu zarade uključena mesečna vrednost za ishranu u toku rada i vrednost 1/12 regresa za korišćenje godišnjeg odmora, svedena na jedan radni čas. Iz ovakvog utvrđenja vrednosti radnog časa ne može se utvrditi koji iznos predstavlja naknadu za troškove ishrane i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, jer isti nisu iskazani u nominalnim iznosima. Tuženi nisu dostavili odluku o visini ovih naknada, niti je obavljenim veštačenjem mogla biti utvrđena njihova visina - vrednost sa kojim su uključene u vrednost jednog radnog časa. To, međutim, ne isključuje pravo tužioca na isplatu ovih naknada. Ne može se prihvatiti stav da su zaposlenima, pa i tužilji, ovi troškovi isplaćeni kroz visinu cene rada, s`obzirom da se tuženi nisu izjasnili o njihovoj visini niti su sporne naknade nominalno iskazali u platnoj listi tužilje, kako je to predviđeno Zakonom o radu.

Sledstveno izloženom, moglo bi se zaključiti da su tuženi u pogledu isplate navedenih naknada zakonske odredbe primenjivali na štetu tužilje. Pošto kolektivni ugovor koji se primenjivao u spornom periodu ne sadrži konkretnu regulativu koja utvrđuje visinu traženih naknada, tužilja može potraživati njihovu isplatu u neto iznosima prema parametrima iz ranijeg kolektivnog ugovora. U ovom slučaju tužilja je to i učinila tako što je tužbeni zahtev postavila u visini iznosa naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, utvrđenih nalazom i mišljenjem veštaka, primenom tih parametara i takav tužbeni zahtev je osnovan.

Međutim, nisu osnovani navodi revidenta o pogrešnoj primeni materijalnog prava u pogledu odluke o nepostojanju solidarne obaveze tuženog - društva sticaoca u odnosu na novčano potraživanje nastalo pre njegovog osnivanja.

Tuženo društvo sticalac osnovano je Odlukom Vlade Republike Srbije od 02.07.2015. godine („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 60/15) u postupku sprovođenja statusne promene tuženog Železnice Srbije“ AD. Reč je o statusnoj promeni iz člana 489. stav 1. tačka 1. i stav 2. Zakona o privrednim društvima (izdvajanje uz osnivanje) u kojoj se jedno društvo (društvo prenosilac) deli tako što prenosi deo svoje imovine i obaveza na jedno ili više novoosnovanih društava (društva sticaoci), a po sprovedneoj statusnoj promeni samo nastavlja da postoji. U slučaju takve stausne promene, za prenos obaveza na društvo sticaoca relevantan je isključivo ugovor o statusnoj promeni, odnosno plan podele. Na društvo sticaoca prelaze samo one obaveze društva prenosioca za koje je određeno navedenim aktima. Pored toga, odredbom člana 505. stav 1. tačka 2. Zakona o privrednim društvima propisano je da društvo sticalac solidarno odgovara sa društvom prenosiocem za obaveze koje su po navedenim statusnim dokumentima ostale na strani društva prenosioca, ali samo do iznosa razlike vrednosti imovine društva prenosioca koja mu je preneta i obaveza društva prenosioca koje je preuzeo, osim ako je sa određenim poveriocima drugačije ugovoreno.

U konkretnom slučaju, označena statusna promena društva prenosioca sprovedena je po postupku propisanom Zakonom o privrednim društvima. Rešenjem Vlade Republike Srbije od 02.07.2015. godine data je saglasnost tog privrednog društva od 11.05.2015. godine kojom je odobren nacrt plana podele koji je 31.03.2015. godine usvojio odbor direktora tog privrednog društva (objavljen na internet stranici Agencije za privredne registre, u skladu sa članom 495. stav 1. Zakona o privrednim društvima). Planom podele, kao sastavnim delom Odluke o statusnoj promeni od 11.05.2015. godine, označene su nominalne vrednosti imovine i obaveza koje se statusnom promenom prenose na društva sticaoce, i to su jednake vrednosti. Plan ne sadrži opis preuzetih obaveza ni načni na koji će se njihov prenos i realizacija izvršiti, već samo konstataciju da se na tuženo društvo sticaoca prenose obaveze koje se odnose na imovinu i obavljanje delatnosti železničkog prevoza putnika, bez jasnog određenja da li u te obaveze spadaju i novčana potraživanja zaposlenih koje je taj tuženi preuzeo od društva prenosioca. U planu je predviđeno da će o tome biti zaključen poseban ugovor, ali ne i forma u kojoj će se takav ugovor zaključiti.

Između društva prenosioca i društva sticalaca između ostalog i tuženog „Infrastruktura železnice Srbije“ AD, zaključen je 24.06.2016. godine Protokol kojim su njegovi potpisnici prihvatili Informaciju o sprovedenom postupku statusne promene društva prenosioca i otvaranju početnih stanja u poslovnim knjigama novoformiranih društava. Označenim protokolom su u bilans tuženog društva prenosioca, pored ostalog, preneta „rezervisanja“ za sudske sporove, odnosno sporove koji su u toku. Navedeni Protokol, po oceni revizijskog suda, ima značaj ugovora predviđenog u odeljku V plana podele tuženog društva prenosioca, tako da je sporno novčano potraživanje nastalo pre njegove statusne promene ostalo obaveza tog tuženog, a solidarna obaveza tuženog društva sticaoca ne postoji u smislu člana 505. stav 1. tačka 2. Zakona o privrednim društvima jer nema razlike u vrednosti imovine koja mu je preneta i obaveza koje je preuzeo.

Okolnost da je tuženo društvo sticalac preuzelo tužilju i sa njom zaključilo aneks ugovora o radu ne znači da je na taj način preuzelo i sve obaveze tužiljinog ranijeg poslodavca - društva prenosioca po osnovu radnog odnosa nastalog pre statusne promene. Zaključenje aneksa ugovora o radu predstavlja realizaciju zakonske obaveze da se tužilja zadrži u radnom osnosu, u skladu sa članovima 147-151 Zakona o radu. Međutim, tim zakonskim odredbama nije izričito propisano da se na taj način preuzimaju i obaveze poslodavca prethodnika prema zaposlenom iz njihovog radnog odnosa.

Shodno izloženom, na osnovu člana 416. stav 1. ZPP, odlučeno je kao u prvom, a na osnovu člana 414. stav 1. istog zakona kao u drugom stavu izreke.

Tužilja je uspela u postupku po reviziji, pa mu na osnovu čl. 153. i 154. ZPP pripadaju i opredeljeni troškovi ovog postupka, koji su joj dosuđeni u ukupnom iznosu od 184.540,33 dinara i to: na ime troškova za sastav revizije od strane advokata iznos od 18.000,00 dinara, kao i na ime takse na reviziju iznos od 69.040,33 dinara i na ime takse na odluku po reviziji iznos od 97.500,00 dinara, prema važećoj Tarifi o nagradama i naknadama troškova za rad advokata i Taksenoj tarifi iz Zakona o sudskim taksama.

Na osnovu iznetog, primenom člana 165. stav 2. ZPP, odlučeno je kao u stavu trećim izreke.

Predsednik veća – sudija

Jelica Bojanić Kerkez, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić