Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 3290/2022
22.12.2022. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Zvezdane Lutovac, predsednika veća, Dragane Marinković i Ivane Rađenović, članova veća, u parnici tužilaca AA iz ..., BB iz ..., VV iz ..., GG iz ... i DD iz ..., čiji su punomoćnici Jasmina Mihailović i Nenad Stanković, advokati iz ..., protiv tužene Predškolske ustanove „Milica Nožica“ iz Valjeva, radi isplate, odlučujući o reviziji tužilaca izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 428/2022 od 18.05.2022. godine, u sednici održanoj 22.12.2022. godine, doneo je
P R E S U D U
ODBIJA SE kao neosnovana revizija tužilaca izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 428/2022 od 18.05.2022. godine.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Osnovnog suda u Valjevu P1 79/21 od 03.11.2021. godine, stavovima prvim, trećim, petim, sedmim i devetim izreke, tužena je obavezana da na ime neisplaćenih troškova za ishranu u toku rada za period od marta 2018. godine zaključno sa martom 2021. godine isplati tužiocima iznos od po 310.215,90 dinara, sve u pojedinačnim mesečnim iznosima sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog iznosa do isplate, bliže određeni ovim stavovima izreke. Stavovima drugim, četvrtim, šestim, osmim i desetim, tužena je obavezana da na ime neisplaćenih troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora za period od marta 2018. godnie zaključno sa martom 2021. godine isplati tužiocima iznos od po 129.256,63 dinara, sve u pojedinačnim mesečnim iznosima, sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog iznosa do isplate, bliže određeni ovim stavovima izreke. Stavom jedanaestim izreke, tužena je obavezana da tužiocima naknadi troškove postupka u iznosu od 363.410,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti presude do isplate.
Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 428/2022 od 18.05.2022. godine, preinačena je prvostepena presuda tako što su odbijeni tužbeni zahtevi tužilaca kojim su tražili da se obaveže tužena da im za period od marta 2018. godine zaključno sa martom 2021. godine, na ime naknade troškova za ishranu u toku rada isplati iznos od po 310.215,90 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog mesečnog iznosa do isplate i na ime regresa za godišnji odmor iznos od po 129.256,63 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti svakog mesečnog iznosa do isplate. Odbijen je zahtev tužilaca za naknadu troškova postupka u iznosu od 363.410,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od izvršnosti presude do isplate i obavezani su tužioci da tuženoj naknade troškove postupka u iznosu od 10.000,00 dinara.
Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tužioci su blagovremeno izjavili reviziju zbog bitne povrede odredaba parničnog postupka i pogrešne primene materijalnog prava pozivajući se na odredbu člana 404. ZPP.
Revizija je dozvoljena na osnovu člana 403. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku (''Službeni glasnik RS'' br. 72/11... 18/20), zbog čega nije bilo mesta oceni izuzetne dozvoljenosti revizije u smislu člana 404. ZPP.
Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu odluku, u smislu odredbe člana 408, u vezi člana 403. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“, br. 72/11... 18/20), pa je našao da revizija nije osnovana.
U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti. Neosnovani su revizijski navodi da je drugostepeni sud učinio bitnu povredu iz člana 374. stav 2. tačka 12. ZPP, zato što ta povreda ne predstavlja dozvoljen revizijski razlog u smislu člana 407. ZPP.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužioci su sa tuženom zaključili ugovore o radu na neodređeno vreme i anekse ugovora kojima je utvrđen koeficijent radnog mesta i to: tužilji AA za poslove radnog mesta servirke 7,27, tužiocu BB za poslove radnog mesta domara 8,23, tužilji VV za poslove radnog mesta spremačice 6,30, tužilji GG za poslove radnog mesta spremačice 6,30 i tužiocu DD za poslove radnog mesta vozača 8,23. U spornom periodu od marta 2018. godine zaključno sa martom 2021. godine, tužena je tužiocima obračunavala i isplaćivala platu tako što je osnovicu, koju objavljuje Vlada Republike Srbije, množila koeficijentom radnog mesta na osnovu metoda obračuna plate u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19, koji se primenjuje od 18.06.2001. godine), a prema kom zakonu se dodaci za regres i ishranu u toku rada za zaposlene kod tužene nisu posebno obračunavali i isplaćivali, jer su sadržani u koeficijentu radnog mesta. U periodu kada je tako dobijena visina osnovne plate bila niža od iznosa minimalne zarade, tužena je tužiocima vršila korekciju plate do iznosa minimalne zarade, pa je tužiocima u spornom periodu isplaćivana plata u visini minimalne zarade. U obračunskim listama plata tužilaca nije iskazivana kao posebna stavka naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.
Visina potraživanja na ime naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora i troškova za ishranu u toku rada utvrđena je ocenom nalaza i mišljenja sudskog veštaka za ekonomsko-finansijsku oblast primenom kriterijuma iz odredbe člana 32. Opšteg kolektivnog ugovora („Službeni glasnik RS“ bro. 5/08... 8/09), tako što je obračun toplog obroka izvršen u visini od 15% prosečne mesečne neto zarade po zaposlenom u privredi Republike, a regresa u visini od 75% prosečne mesečne neto zarade po zaposlenom u privredi Republike, sve prema prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike. Tužioci su opredelili konačno postavljen tužbeni zahtev u skladu sa nalazom i mišljenjem veštaka kojim je utvrđena visina predmetnog potraživanja.
Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je usvojio tužbeni zahtev, zaključivši da u iznosu minimalne zarade, po definiciji iz člana 111. Zakona o radu, ne može da bude sadržana predmetna naknada troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Kako je tužena tužiocima isplaćivala minimalnu zaradu sledi da im nije isplaćena naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, pa je tužena dužna da im te naknade isplati u iznosu utvrđenom veštačenjem, a prema poznatim kriterijumima iz odredbe člana 32. Opšteg kolektivnog ugovora („Službeni glasnik RS“ bro. 5/08... 8/09).
Drugostepeni sud je preinačio prvostepenu presudu i odbio tužbeni zahtev, budući da su prema odredbi člana 4. stav 2. Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama, kao posebnog zakona, u koeficijentu za obračun plate sadržane naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, te da ovo pravo zaposlenih nije predviđeno ni Posebnim kolektivnim ugovorom za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika, zbog čega nema osnova za isplatu traženog novčanog potraživanja.
Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, odluka drugostepenog suda zasnovana je na pravilnoj primeni materijalnog prava.
Prema odredbi člana 52. Zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju („Službeni glasnik RS“, br. 18/2010...129/2021) i člana 187. stav 3. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Službeni glasnik RS“, br. 88/2017... 129/2021), visina plate, naknada i drugih primanja utvrđuje se jedinstveno za sve zaposlene u predškolskim ustanovama čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave, u skladu sa propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih iz radnog odnosa u javnim službama.
Zakon o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19), propisuje način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave (član 1. stav 1. tačka 3). Odredbom člana 3. stav 1. tog Zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Na osnovu odredbe člana 4. stav 1. istog Zakona, propisano je da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stav 2. istog člana, da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.
Poseban Kolektivni ugovor za zaposlene u ustanovama predškolskog vaspitanja i obrazovanja čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 43/17 i 92/20) u odredbi člana 35, i Poseban Kolektivni ugovor za zaposlene osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik RS“, br. 21/15 i 97/20) u odredbi člana 20, propisuju elemente za utvrđivanje plate, tako da se plata utvrđuje na osnovu: osnovice za obračun plate, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodataka na platu i obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata u skladu sa zakonom. Ukoliko je osnovna plata zaposlenog, koja je utvrđena na osnovu osnovice za obračun plata i koeficijenta iz propisa o koeficijentima za obračun i isplatu plata, za puno radno vreme i ostvareni standardni učinak, manja od minimalne zarade, osnovna plata zaposlenog utvrđena na gore opisani način, isplaćuje se u visini minimalne zarade.
Zakonom o radu („Službeni glasnik RS“, br. 24/05... 113/17), u odredbi člana 118. stav 1. propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu i to, između ostalog, za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način (tačka 5) i regres za korišćenje godišnjeg odmora (tačka 6), a prema stavu 2. istog člana, visina troškova iz stava 1. tačka 5. ovog člana mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog Zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drugačije određeno, na osnovu odredbe člana 2. stav 2. tog zakona.
Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 44/01... 58/14), koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Odredbom člana 2. stav 1. tačka 1. te Uredbe, utvrđeni su koeficijenti za obračun isplata zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe, koje se primenjuju na zaposlene u predškolskim ustanovama.
U konkretnom slučaju, tužioci su zaposleni u preškolskoj ustanovi, pa se na utvrđivanje i obračun njihove plate, kao i naknada i dodataka po osnovu rada prema odredbi člana 52. Zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju i člana 187. stav 3. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Suprotno navodima revizije, supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornostim zaposlenih nisu drugačije uređeni. Pošto poseban zakon – Zakon o platama u državnim organima i javnim službama propisuje da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, sledi da ta odredba posebnog Zakona isključuje primenu opšte norme iz Zakona o radu. Posebanim Kolektivnim ugovorom za zaposlene u ustanovama predškolskog vaspitanja i obrazovanja čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 43/17 i 92/20) koji je bio u primeni u spornom periodu i Posebnim Kolektivnim ugovorom za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik RS“, br. 21/15 i 92/20, čije važenje je na osnovu Sporazuma produženo do 05.03.2022. godine) nije predviđeno pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Dakle, kako na osnovu člana 4. stav 2. citiranog Zakon o platama u državnim organima i javnim službama kao lex specialis, proizlazi da su primanja po osnovu naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržana u koeficijentu kao jednom od elemenata plate, to ne postoji pravni osnov za ostvarivanje predmetnog prava tužilaca. Taj osnov ne postoji ni u opštem aktu.
Stoga je pravilan zaključak drugostepenog suda da tužiocima ne pripada pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora pošto su te naknade sadržane u koeficijentu njihove plate, pa je stoga činjenica da im je u spornom periodu isplaćivana plata u visini minimalne zarada na osnovu člana 20. stav 2. Posebnog Kolektivnog ugovora za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika (kao ona osnovna plata koja se isplaćuje u toj visini i u situaciji kada je bila niža od minimalne zarade) bez uticaja na drugačiju odluku jer ona ne aktivira prava iz Zakona o radu kao opšteg zakona.
Pravilno je odlučeno i o naknadi troškova postupka na osnovu člana 165. stav 2. u vezi članova 153. stav 1. i 154. ZPP.
Iz izloženih razloga, Vrhovni kasacioni sud je primenom odredbe člana 414. stav 1. ZPP odlučio kao u izreci.
Predsednik veća - sudija
Zvezdana Lutovac, s.r.
Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Marina Antonić