![](/sites/default/files/grb-srb-mali.jpg)
Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 3730/2022
17.05.2023. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dobrile Strajina, predsednika veća, Dragane Mirosavljević, Nadežde Vidić, Mirjane Andrijašević i Gordane Komnenić, članova veća, u parnici tužioca AA iz ..., čiji je punomoćnik Ilija Žarković, advokat iz ..., protiv tuženog Instituta za kardiovaskularne bolesti Vojvodine, Sremska Kamenica, čiji je punomoćnik Nikola Stevanić, advokat iz ..., radi isplate, odlučujući o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2382/22 od 22.06.2022. godine, u sednici održanoj 17.05.2023. godine, doneo je
P R E S U D U
PRIHVATA SE odlučivanje o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2382/22 od 22.06.2022. godine.
PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2382/22 od 22.06.2022. godine i presuda Osnovnog suda u Novom Sadu P1 2303/2021 od 31.03.2022. godine u stavu drugom, trećem i četvrtom izreke, tako što se ODBIJA kao neosnovan tužbeni zahtev tužioca kojim je tražio da se tuženi obaveže da mu za period od 01.06.2018. godine do 31.05.2021. godine isplati i to: na ime naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 104.974,75 dinara, sa zateznom kamatom od 21.01.2022. godine do isplate, kao i iznos od 20.894,06 dinara na ime zatezne kamate obračunate od dospelosti do 20.01.2022. godine i na ime naknade regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 80.143,61 dinara, sa zateznom kamatom od 21.01.2022. godine do isplate, kao i iznos od 15.536,03 dinara na ime zatezne kamate obračunate od dospelosti do 20.01.2022. godine, i ODBIJA zahtev tužioca za naknadu troškova parničnog postupka.
OBAVEZUJE SE tužilac da tuženom na ime naknade troškova celog parničnog postupka isplati iznos od 173.267,75 dinara, u roku od 8 dana od dana prijema otpravka presude.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Osnovnog suda u Novom Sadu P1 2303/2021 od 31.03.2022. godine, stavom prvim izreke, odbijen je predlog za prekid postupka. Stavom drugim izreke, tužbeni zahtev tužioca je usvojen. Stavom trećim izreke, obavezan je tuženi da tužiocu za period od 01.06.2018. godine do 31.05.2021. godine, isplati i to: na ime naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 104.974,75 dinara, sa zateznom kamatom od 21.01.2022. godine do isplate, kao i iznos od 20.894,06 dinara na ime zatezne kamate obračunate od dospelosti do 20.01.2022. godine i na ime naknade regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 80.143,61 dinara, sa zateznom kamatom od 21.01.2022. godine do isplate, kao i iznos od 15.536,03 dinara na ime zatezne kamate obračunate od dospelosti do 20.01.2022. godine. Stavom četvrtim izreke, obavezan je tuženi da tužiocu na ime troškova parničnog postupka isplati iznos od 59.000,00 dinara sa zateznom kamatom od dana izvršnosti presude do isplate. Stavom petim izreke, oslobođen je tužilac obaveze plaćanja troškova sudskih taksi.
Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2382/22 od 22.06.2022. godine, odbijena je žalba i prvostepena presuda potvrđena u usvajajućem delu odluke o tužbenom zahtevu.
Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tuženi je blagovremeno izjavo reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava sa predlogom da se o reviziji odluči kao izuzetno dozvoljenoj, primenom člana 404. ZPP.
Po oceni Vrhovnog suda, ispunjeni su uslovi za odlučivanje o posebnoj reviziji tuženog, radi ujednačavanja sudske prakse o pravu zaposlenih u zdravstvenim ustanovama na isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, na osnovu odredbe člana 404. stav 1. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“, br. 72/11...18/20, 10/23 drugi zakon), pa je odlučeno kao u stavu prvom izreke.
Vrhovni sud je ispitao pobijanu odluku, primenom člana 408. Zakona o parničnom postupku, pa je našao da je revizija osnovana.
U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni sud pazi po službenoj dužnosti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilac je u radnom odnosu kod tuženog sa koeficijentom za obračun i isplatu plate radnog mesta od 8,06. U spornom periodu tuženi je tužiocu obračunavao i isplaćivao zaradu tako što je osnovicu koju objavljuje Vlada Republike Srbije i koja je bila u primeni množio sa koeficijentom radnog mesta tužioca, te kako je dobijeni proizvod osnovice i koeficijenta radnog mesta tužioca sa uvećanjem po osnovu minulog rada u spornom periodu bio niži od iznosa propisane minimalne neto zarade. Tuženi je tužiocu prilikom obračuna osnovne plate vršio dopunu – njenu korekciju do propisane minimalne neto zarade. U obračunskim listama plata tužioca nije iskazana kao posebna stavka naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, niti je iskazivan koji deo koeficijenta se odnosi na ove naknade. Veštačenjem je utvrđena visina pripadajuće naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora spram prisustva na radu tužioca i u odnosu na najpovoljnije parametre za tuženog u uporednim važećim kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji. Primenom navedenih parametara, obračunata je visina neisplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada za period od juna 2018. godine do maja 2021. godine u iznosu od 104.974,75 dinara (neto) uz obračun zatezne kamate od dospelosti svakog mesečnog iznosa do dana veštačenja (20.01.2022. godine) u iznosu od 20.894,04 dinara i regresa za korišćenje godišnjeg odmora u istom periodu u iznosu od 80.143,61 dinara (neto) uz obračun zatezne kamate od dospelosti svakog mesečnog iznosa do dana veštačenja (20.01.2022. godine) u iznosu od 15.536,03 dinara.
Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su usvojili tužbeni zahtev, zaključivši da u iznosu minimalne zarade, po definiciji iz člana 111. Zakona o radu, ne može da bude sadržana predmetna naknada troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, nezavisno od činjenice što je odredbom člana 4. stav 1. Zakona o platama u državnim organima, javnim službama propisano da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stavom 2. istog člana, da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Po mišljenju nižestepenih sudova, u situaciji kada je tuženi tužiocu isplaćivao minimalnu zaradu sledi da tužiocu nije isplaćena naknada troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, pa je tuženi dužan da tužiocu naknade isplati u iznosu utvrđenom veštačenjem, a prema kriterijumima u uporednim važećim Kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji za javna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta.
Po oceni Vrhovnog suda, stanovište nižestepenih sudova nije pravilno.
Zakon o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19), propisuje način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave (član 1. stav 1. tačka 3). Odredbom člana 3. stav 1. tog Zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Odredbom člana 4. stav 1. istog Zakona, propisano je da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stav 2. istog člana, propisuje da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.
Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 1/2015 i 3/2018), kao i Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 96/2019 i 58/2019) u odredbi člana 91. propisuje elemente za utvrđivanje plate, tako da se plata utvrđuje na osnovu: osnovice za obračun plate, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodatka na platu, obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata, i dela plate po osnovu radnog učinka, u skladu sa zakonom (stav 2), da osnovna plata pripada zaposlenom koji radi puno radno vreme ili radno vreme koje se smatra punim radnim vremenom (stav 3).
Zakonom o radu („Službeni glasnik RS“, br. 24/05... 113/17), u odredbi člana 111. stav 1. i 2. propisano je da zaposleni ima pravo na minimalnu zaradu za standardni učinak i vreme provedeno na radu, a da se minimalna zarada određuje na osnovu minimalne cene rada utvrđene u skladu sa ovim zakonom, vremena provedenog na radu i poreza i doprinosa koji se plaćaju iz zarade; članom 118. stav 1. propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu i to, između ostalog, za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način (tačka 5) i regres za korišćenje godišnjeg odmora (tačka 6), a prema stavu 2. istog člana, visina troškova iz stava 1. tačka 5. ovog člana mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog Zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drugačije određeno, na osnovu odredbe člana 2. stav 2. tog zakona.
Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 44/01... 58/14), koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Odredbom člana 2. stav 1. tačka 13. te Uredbe, utvrđeni su koeficijenti za obračun isplata zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe, koje se primenjuju na zaposlene u zdravstvenim ustanovama.
U konkretnom slučaju, tužilac je zaposlen u zdravstvenoj ustanovi, pa se na utvrđivanje i obračun njegove plate, kao i naknada i dodataka po osnovu rada primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornostim zaposlenih nisu drugačije uređeni. Pošto poseban zakon – Zakon o platama u državnim organima i javnim službama propisuje da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, sledi da ta odredba posebnog Zakona isključuje primenu opšte norme iz Zakona o radu. Posebnim Kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 1/2015 i 3/2018), kao i Posebnim Kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 96/2019 i 58/2019) nije predviđeno pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Dakle, kako na osnovu člana 4. stav 2. citiranog Zakon o platama u državnim organima i javnim službama kao lex specialis, proizlazi da su primanja po osnovu naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržana u koeficijentu kao jednom od elemenata plate, to ne postoji pravni osnov za ostvarivanje predmetnog prava tužilje. Taj osnov ne postoji ni u opštem aktu. Saglasno navedenom, tužiocu ne pripada pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora pošto su te naknade sadržane u koeficijentu njegove plate, pa je stoga činjenica da mu je u spornom periodu isplaćivana minimalna zarada (kao ona osnovna plata koja se isplaćuje u toj visini u situaciji kada je bila niža od minimalne zarade) bez uticaja na drugačiju odluku jer ona ne aktivira prava iz Zakona o radu kao opšteg zakona.
Iz izloženih razloga, Vrhovni sud je primenom odredbe člana 416. stav 1. ZPP odlučio kao u stavu drugom izreke.
Tuženi je uspeo u postupku po reviziji pa mu, na osnovu odredbe člana 165. stav 2. u vezi člana 153. stav 1, 154. i 163. stav 2. ZPP pripadaju opredeljeni troškovi parničnog postupka, i to: za sastav odgovora na tužbu od strane punomoćnika iz reda advokata 9.000,00 dinara, taksa na odgovor na tužbu 6.751,18 dinara, zastupanja na dva održana ročišta po 10.500,00 dinara, pristup na jedno neodržano ročište 6.000,00 dinara, za sastav žalbe i revizije po 18.000,00 dinara, odmereni prema Advokatskoj tarifi važećoj u vreme preduzimanja ovih parničnih radnji, kao i po 13.502,37 na ime takse na žalbu i takse na odluku po žalbi i 27.004,73 dinara na ime takse na reviziju i 40.507,10 dinara na ime takse na odluku po reviziji, prema Zakonu o sudskim taksama („Službeni glasnik RS“, broj 28/94... 95/2018).
Iz izloženih razloga, Vrhovni sud je odlučio kao u stavu trećem izreke.
Predsednik veća - sudija
Dobrila Strajina s.r.
Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Marina Antonić