
Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 3871/2022
26.01.2023. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Branka Stanića, predsednika veća, Tatjane Miljuš, Tatjane Matković Stefanović, Jasmine Stamenković i Vladislave Milićević, članova veća, u parnici tužilja AA iz ..., BB iz ..., VV iz ... i GG iz ..., koje zastupa punomoćnik Ivana Čudić, advokat u ..., protiv tuženog USTANOVA ZAJEDNIČKIH POSLOVA INSTITUTA U SREMSKOJ KAMENICI sa sedištem u Sremskoj Kamenici, čiji je punomoćnik Ivana Šumonja – Matovina, advokat u ..., radi isplate, odlučujući o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2903/22 od 06.07.2022. godine, u sednici održanoj 26.01.2023. godine, doneo je
P R E S U D U
DOZVOLJAVA SE odlučivanje o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2903/22 od 06.07.2022. godine, kao izuzetno dozvoljenoj.
PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2903/22 od 06.07.2022. godine i presuda Osnovnog suda u Novom Sadu P1 1480/2021 od 11.04.2022. godine u usvajajućem delu, tako što se ODBIJAJU kao neosnovani tužbeni zahtevi tužilja kojim su tražile da se tužena obaveže da:
- tužilji AA na ime naknade troškova ishrane u toku rada, za period počev od 01.04.2018. godine do 31.03.2021. godine isplati iznos od 106.201,50 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 21.12.2021. godine do isplate, i iznos od 23.593,13 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate do 20.12.2021. godine, i da na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora, za period počev od 01.04.2018. godine do 31.03.2021. godine, isplati iznos od 83.692,22 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 21.12.2021. godine do isplate, i iznos od 16.712,24 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate do 20.12.2021. godine;
- tužilji BB na ime naknade troškova ishrane u toku rada, za period počev od 01.04.2018. godine do 31.03.2021. godine, isplati iznos od 115.489,75 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 21.12.2021. godine do isplate, i iznos od 24.007,46 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate do 20.12.2021. godine, i da na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora za period počev od 01.04.2018. godine do 31.03.2021. godine, isplati iznos od 83.692.22 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 21.12.2021. godine do isplate, i iznos od 16.712,24 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate do 20.12.2021. godine;
- tužilji VV na ime naknade troškova ishrane u toku rada, za period počev od 01.04.2018. godine do 31.03.2021. godine, isplati iznos od 97.789.50 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 21.12.2021. godine do isplate, i iznos od 19.484,11 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate do 20.12.2021. godine, i da na ime ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora, za period počev od 01.04.2018. godine do 31.03.2021. godine, isplati iznos od 77.400.22 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 21.12.2021. godine do isplate, i iznos od 14.609,60 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate do 20.12.2021. godine;
- tužilji GG na ime naknade troškova ishrane u toku rada, za period počev od 01.04.2018. godine do 31.03.2021. godine, isplati iznos od 110.758,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 21.12.2021. godine do isplate, i iznos od 22.524,70 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate do 20.12.2021. godine, i da na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora, za period počev od 01.04.2018. godine do 31.03.2021. godine, isplati iznos od 83.692,22 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 21.12.2021. godine do isplate, i iznos od 16.712,24 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate do 20.12.2021. godine.
ODBIJA SE zahtev tužilja za naknadu troškova parničnog postupka.
OBAVEZUJU SE tužilje da tuženoj na ime naknade troškova parničnog postupka solidarno isplate iznos od 58.500,00 dinara, u roku od 8 dana od dana prijema otpravka presude.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Osnovnog suda u Novom Sadu P1 1480/2021 od 11.04.2022. godine, usvojen je tužbeni zahtev tužilja i tužena je obavezana da im za period od 01.04.2018. godine do 31.03.2021. godine isplati na ime naknade troškova za ishranu u toku rada i na ime troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora novčane iznose bliže navedene u izreci ove presude sa zateznom kamatom od 21.12.2021. godine do isplate, kao i iznose obračunate zatezne kamate do 20.12.2021. godine. Odbijen je tužbeni zahtev tužilje VV na ime obračunate zahtezne kamate do 20.12.2021. godine na odsuđeni iznos regresa za korišćenje godišnjeg odmora, preko dosuđenog iznosa od 14.609,60 dinara do traženog iznosa od 14.698,60 dinara, Tužena je obavezana da tužiljama naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 152.500,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od izvršnosti pa do konačne isplate. Tužilje su oslobođene obaveze plaćanja sudskih taksi.
Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2903/22 od 06.07.2022. godine, odbijena je žalba tužene i potvrđena prvostepena presuda.
Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tužena je izjavila blagovremenu reviziju zbog bitne povrede odredaba parničnog postupka i zbog pogrešne primene materijalnog prava, s tim što je predložila da se o reviziji odluči kao izuzetno dozvoljenoj, primenom člana 404. ZPP, radi ujednačavanja sudske prakse.
Pravnosnažnom presudom, odlučeno je po tužbi za isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.
Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, ispunjeni su uslovi za odlučivanje o posebnoj reviziji tužene, radi ujednačavanja sudske prakse o pravu zaposlenih u javnim službama na isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, na osnovu odredbe člana 404. stav 1. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“, br. 72/11... 18/20), pa je odlučeno kao u stavu prvom izreke.
Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu odluku, primenom člana 408. ZPP, pa je našao da je revizija tužene osnovana.
U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilje su u utuženom periodu bile u radnom odnosu kod tužene i obavljale poslove ..., sa koeficijentom za obračun plate od 7,34. U spornom periodu tužena je tužiljama obračunavala i isplaćivala zaradu tako što je osnovicu, koju objavljuje Vlada Republike Srbije, množila koeficijentom radnog mesta na osnovu metoda obračuna plate u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19, koji se primenjuje od 18.06.2001. godine), prema kom zakonu se dodaci za regres i ishranu u toku rada za zaposlene kod tužene nisu posebno obračunavali i isplaćivali, jer su sadržani u koeficijentu radnog mesta. Pošto je tako dobijena visina osnovne plate, u spornom periodu, bila niža od iznosa minimalne zarade, tužena je tužiljama svakog meseca vršila korekciju plate do iznosa minimalne zarade, pa je tužiljama u spornom periodu, isplaćivana plata u visini minimalne zarade. U obračunskim listama plata tužilja nije iskazivana kao posebna stavka naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Veštačenjem je utvrđeno da, na osnovu prisustva na radu i najpovoljnijeg kriterijuma u uporednim važećim Kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji, dnevni iznos toplog obroka je 250,00 dinara bruto na dnevnom nivou, a regres iznosi 1/12 minimalne zarade na mesečnom nivou. Visina potraživanja na ime naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora i troškova za ishranu u toku rada utvrđena je ocenom nalaza i mišljenja sudskog veštaka za ekonomsko-finansijsku oblast.
Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su usvojili tužbeni zahtev, zaključivši da u iznosu minimalne zarade, po definiciji iz člana 111. Zakona o radu, ne može da bude sadržana predmetna naknada troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, nezavisno od činjenice što je odredbom člana 4. stav 1. Zakona o platama u državnim organima, javnim službama propisano da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stavom 2. istog člana, da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Po mišljenju nižestepenih sudova, u situaciji kada je tužena tužiljama isplaćivala minimalnu zaradu sledi da im nije isplaćena naknada troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, pa je tužena dužna da te naknade isplati u iznosu utvrđenom veštačenjem, a prema kriterijumima u uporednim važećim Kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji za javna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta, koji su bili važeći u istom vremenskom periodu na koji se odnosi i predmetno potraživanje tužilja.
Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, stanovište nižestepenih sudova nije pravilno.
Zakon o javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 24/91... 83/14, koji se primenjuje od 01.01.2019. godine) propisuje da se pod javnom službom smatraju ustanove, preduzeća i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom, koji obavljaju delatnosti, odnosno poslove kojima se ostvarivanje prava građana, odnosno zadovoljavanje potrebe građana i organizacija, kao i ostvarivanje i drugog zakonom utvrđenog interesa u određenim oblastima (član 1). Radi obezbeđivanja ostvarivanja prava utvrđenih zakonom i ostvarivanja drugog zakonom utvrđenog interesa u oblasti: obrazovanja, nauke, kulture, fizičke kulture, učeničkog i studentskog standarda, zdravstvene zaštite, socijalne zaštite, društvene brige o deci, socijalnog osiguranja, zdravstvene zaštite životinja, osnivaju se ustanove (član 3. stav 1). Ustanovu, preduzeće i drugi oblik organizovanja za obavljanje delatnosti odnosno poslova iz člana 3. ovog zakona mogu osnovati: Republika, autonomna pokrajina, grad, opština i druga pravna i fizička lica (član 4).
Zakon o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19), propisuje način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave (član 1. stav 1. tačka 3). Odredbom člana 3. stav 1. tog Zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Na osnovu odredbe člana 4. stav 1. istog Zakona, propisano je da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stav 2. istog člana, da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.
Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 1/2015 i 3/2018), kao i Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 96/2019 i 58/2019) u odredbi člana 91. propisuje elemente za utvrđivanje plate, tako da se plata utvrđuje na osnovu: osnovice za obračun plate, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodatka na platu, obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata, i dela plate po osnovu radnog učinka, u skladu sa zakonom (stav 2), da osnovna plata pripada zaposlenom koj radi puno radno vreme ili radno vreme koje se smatra punim radnim vremenom (stav 3). Odredbom člana 102. važećeg PKU, predviđena su samo prava zaposlenog na naknadu za dolazak i odlazak sa rada, pravo na naknadu troškova za vreme provedeno na službenom putu u zemlji, za vreme provedeno na službenom putu u inostranstvu, kao i za troškove ishrane za vreme provedeno na službenom putu u zemlji (dnevnice za službeno putovanje u zemlji), a što je bilo predviđeno i odredbom člana 101. ranije važećeg PKU.
Zakonom o radu („Službeni glasnik RS“, br. 24/05... 113/17), u odredbi člana 111. stav 1. i 2. propisano je da zaposleni ima pravo na minimalnu zaradu za standardni učinak i vreme provedeno na radu, a da se minimalna zarada određuje na osnovu minimalne cene rada utvrđene u skladu sa ovim zakonom, vremena provedenog na radu i poreza i doprinosa koji se plaćaju iz zarade; članom 118. stav 1. propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu i to, između ostalog, za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način (tačka 5) i regres za korišćenje godišnjeg odmora (tačka 6), a prema stavu 2. istog člana, visina troškova iz stava 1. tačka 5. ovog člana mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog Zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drugačije određeno, na osnovu odredbe člana 2. stav 2. tog zakona.
Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 44/01... 58/14), koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Odredbom člana 2. stav 1. tačka 13. te Uredbe, utvrđeni su koeficijenti za obračun isplata zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe, koje se primenjuju na zaposlene u zdravstvenim ustanovama.
U konkretnom slučaju, tužilje su zaposlene u Ustanovi zajedničkih poslova Instituta u Sremskoj Kamenici, pa se na utvrđivanje i obračun njihove plate, kao i naknada i dodataka po osnovu rada primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornostim zaposlenih nisu drugačije uređeni. Poseban zakon – Zakon o platama u državnim organima i javnim službama propisuje da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Posebnim Kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 1/2015 i 3/2018), kao i Posebnim Kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 96/2019 i 58/2019) nije predviđeno pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Dakle, kako na osnovu člana 4. stav 2. citiranog Zakon o platama u državnim organima i javnim službama kao lex specialis, proizlazi da su primanja po osnovu naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržana u koeficijentu kao jednom od elemenata plate, to ne postoji pravni osnov za ostvarivanje predmetnog prava tužilja. Taj osnov ne postoji ni u opštem aktu. Saglasno navedenom, tužiljama ne pripada pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora pošto su te naknade sadržane u koeficijentu njihove plate, pa je stoga činjenica da im je u spornom periodu isplaćivana minimalna zarada (kao ona osnovna plata koja se isplaćuje u toj visini u situaciji kada je bila niža od minimalne zarade) bez uticaja na drugačiju odluku jer ona ne aktivira prava iz Zakona o radu kao opšteg zakona.
Iz izloženih razloga, Vrhovni kasacioni sud je primenom odredbe člana 416. stav 1. ZPP odlučio kao u stavu drugom izreke.
Tužena je uspela u postupku po reviziji pa joj, na osnovu odredbe člana 165. stav 2. u vezi člana 153. stav 1, 154. i 163. stav 2. ZPP pripadaju opredeljeni troškovi parničnog postupka, i to: za sastav odgovora na tužbu od strane punomoćnika iz reda advokata 9.000,00 dinara, zastupanja na tri održana ročišta po 10.500,00 dinara i za sastav revizije 18.000,00 dinara, prema važećoj Advokatskoj tarifi, prema opredeljenom zahtevu za naknadu ovih troškova.
Na osnovu iznetog, primenom člana 165. stav 2. ZPP, Vrhovni kasacioni sud je odlučio kao u stavu trećem izreke.
Predsednik veća - sudija
Branko Stanić, s.r.
Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Marina Antonić