Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 3920/2022
24.11.2022. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Branislava Bosiljkovića, predsednika veća, Branke Dražić, Dragane Boljević, Jelice Bojanić Kerkez i Vesne Stanković, članova veća, u parnici iz radnog odnosa tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Vladimir Pudar advokat iz ..., protiv tužene Osnovne škole „Sveti Sava“ iz Kikinde, koju zastupa Državno pravobranilaštvo - Odeljenje u Zrenjaninu, radi isplate, odlučujući o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 3086/22 od 04.08.2022. godine, u sednici veća održanoj dana 24.11.2022. godine, doneo je
P R E S U D U
DOZVOLJAVA SE odlučivanje o posebnoj reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 3086/22 od 04.08.2022. godine.
PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 3086/22 od 04.08.2022. godine i presuda Osnovnog suda u Kikindi P1 130/21 od 12.05.2022. godine, tako što SE ODBIJA tužbeni zahtev kojim je tužilja tražila da se za period od 01.02.2018. godine do 31.12.2020. godine obaveže tužena na isplatu: naknade za regres za korišćenje godišnjeg odmora u iznosu od 149.990,28 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.02.2022. godine pa do isplate i iznos od 31.390,52 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate počev od dospeća svakog pojedinačnog mesečnog iznosa pa do 31.01.2022. godine i na ime naknade troškova za ishranu u toku rada (topli obrok) u iznosu od 116.891,75 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.02.2022. godine do isplate i iznos od 27.141,73 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate počev od dospeća svakog pojedinačnog mesečnog iznosa pa do 31.01.2020. godine, kao i zahtev za isplatu iznosa od 87.276,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti presude do isplate na ime naknade troškova parničnog postupka.
OBAVEZUJE SE tužilja da na ime troškova celokupnog postupka isplati tuženoj iznos od 36.000,00 dinara u roku od osam dana od dostavljanja prepisa presude.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 3086/22 od 04.08.2022. godine, odbijena je žalba tužene i potvrđena presuda Osnovnog suda u Kikindi P1 130/21 od 12.05.2022. godine kojom je usvojen tužbeni zahtev i obavezana tužena da za period od 01.12.2018. godine do 31.12.2020. godine tužilji isplati: na ime naknade troškova za regres za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 149.990,28 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.02.2022. godine pa do isplate, iznos od 31.390,52 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate počev od dospeća svakog pojedinačnog mesečnog iznosa pa do 31.01.2022. godine i na ime naknade troškova za ishranu u toku rada (topli obrok) iznos od 116.891,75 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.02.2022. godine do isplate i iznos od 27.141,73 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate počev od dospeća svakog pojedinačnog mesečnog iznosa pa do 31.01.2022. godine, kao i iznos od 87.276,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti presude do isplate na ime naknade troškova parničnog postupka,dok je zahtev tužilje za oslobađanje od plaćanja sudske takse odbijen kao neosnovan.
Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tužena je, zbog pogrešne primene materijalnog prava, blagovremeno izjavila reviziju predviđenu članom 404. ZPP (posebna revizija).
Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, posebna revizija tužene u ovom sporu je dozvoljena radi ujednačavanja sudske prakse po pitanju prava zaposlenih u javnim službama kojima se plate isplaćuju u visini minimalne zarade na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, i usaglašavanja sa pravnim stavom koji je usvojen na sednici Građanskog odeljenja ovog suda od 05.07.2022. godine.
Iz navedenog razloga, na osnovu odredbe člana 404. ZPP, odlučeno je kao u prvom stavu izreke.
Odlučujući o izjavljenoj reviziji, na osnovu člana 408. ZPP, Vrhovni kasacioni sud je našao da je revizija tužene osnovana.
U sprovedenom postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je u radnom odnosu kod tužene po osnovu ugovora o radu od 01.09.2014. godine obavljala poslove ... za koje je bio utvrđen koeficijent od 6,30 za obračun i isplatu njene plate. Aneksom broj 1 ugovora o radu od 01.02.2015. godine tužilja je raspoređena na radno mesto servirke sa koeficijentom 6,83. Osnovna plata tužilje u spornom periodu, obračunata kao proizvod osnovice koju objavljuje Vlada Republike Srbije i koeficijenta njenog radnog mesta, bila je niža od minimalne zarade. Zbog toga je tužena vršila njenu korekciju do visine minimalne zarade. U spornom periodu tužena u obračunskim listama za tužilju nije iskazivala naknade za ishranu u toku rada i regresa kao posebne obračunske stavke. Veštačenjem je utvrđena visina naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora u tri varijante: prema parametrima sadržanim u posebnom kolektivnom ugovoru za osnovne škole iz 1999. godine, parametrima iz opšteg kolektivnog ugovora iz 2008. godine i parametrima posebnog kolektivnog ugovora za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji RS (naknada troškova za ishranu u toku rada u bruto iznosu od 250,00 dinara na dnevnom nivou, odnosno 175,25 dinara neto, a naknada za regres za korišćenje godišnjeg odmora u visini od najmanje 75% prosečne isplaćene zarade po zaposlenom u RS prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike za prethodnu godinu).
Polazeći od tako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su usvojili tužbeni zahtev i obavezali tuženu na isplatu traženih naknada za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora po Posebnom kolektivnom ugovoru za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike Srbije. Po stanovištu sudova, Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama nije regulisana minimalna zarada, zbog čega se u smislu člana 2. stav 2. Zakona o radu primenjuju odredbe tog zakona koje minimalnu zaradu definišu kao zakonski minimum kojim se zaposlenom obezbeđuje zaštita i zadovoljavanje njegovih egzistencijalnih i socijalnih potreba. S`obzirom da u minimalnoj zaradi nisu sadržani troškovi ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, nižestepeni sudovi su zaključili da tužilja ima pravo da joj se iste isplate u dosuđenim iznosima.
Po stanovištu Vrhovnog kasacionog suda, osnovano se izjavljenom revizijom ukazuje na pogrešnu primenu materijalnog prava.
Odrebom člana 187. stav 3. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 88/17 ... 129/21) propisano je da se na utvrđivanje i obračun plata, naknada i dodataka zaposlenih u ustanovi primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 34/01 ... 86/19) propisan je način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave. Odredbom člana 3. stav 1. tog zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Prema odredbi člana 4. stav 1. navedenog zakona, koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, i sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.
Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama, koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave.
Odredbom člana 118. stav 1. tačka 5. i 6. Zakona o radu propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu, pored ostalog i za ishranu u toku rada, ako poslodavac to pravo nije obezbedio na drugi način i za regres za korišćenje godišnjeg odmora, pri čemu visina troškova ishrane u toku rada mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drukčije određeno (član 2. stav 2).
Poseban kolektivni ugovor za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 21/15 i 27/22) određuje elmente za utvrđivanje plate tako što propisuje da se plata utvrđuje na osnovu: osnovice za obračun plata, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodataka na platu i obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata u skladu sa zakonom, a ukoliko je osnovna plata zaposlenog koja je utvrđena na osnovu osnovice za obračun plata i koeficijenta iz propisa o koeficijentima za obračun i isplatu plata za puno radno vreme i ostvareni standardni učinak manja od minimalne zarade, osnovna plata zaposlenog utvrđena na navedeni način isplaćuje se u visini minimalne zarade (član 20. stav 1. i 2).
Tužilja je zaposlena u školi, pa se na utvrđivanje i obračun njene plate, kao i naknada i dodataka po osnovu rada, primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo u slučaju kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih nisu drugačije uređeni. Kako je odredbom člana 4. stav 2. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama propisano da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, proizilazi da ta odredba posebnog zakona isključuje primenu odredbe člana 118. stav 1. tačke 5. i 6. Zakona o radu, pri čemu i posebnim kolektivnim ugovorima za zaposlene u javnim službama nije predviđeno njihovo pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. To pravo nije predviđeno ni Posebnim kolektivnim ugovorom za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 21/2015), a važećim posebnim kolektivnim ugovorom za zaposlene u osnovnim i srednjim školama utvrđeno je pravo zaposlenih na isplatu plate u visini minimalne zarade, ali ne i pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora zaposlenima koji primaju platu u visini minimalne zarade. S obzirom da je naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa u utuženom periodu tužilji isplaćivana kroz koeficijent za obračun njene plate, ne pripada joj pravo na dodatnu isplatu naknade ovih troškova koju potražuje tužbom, bez obzira na činjenicu da joj je plata isplaćivana u visini minimalne zarade.
Sledstveno izloženom, na osnovu člana 416. stav 1. ZPP, odlučeno je kao u drugom stavu izreke.
Odluka o troškovima postupka, sadržana u trećem stavu izreke, doneta je primenom člana 165. stav 2. u vezi sa članom 153. stav 1. i članom 154. ZPP. Tuženoj su, u skladu sa opredeljenim zahtevom, priznati troškovi za sastav žalbe i revizije u iznosu od po 18.000,00 dinara, dok joj troškovi prvostepenog postupka nisu priznati jer nisu opredeljeni u skladu sa čl. 163. st. 2. ZPP.
Predsednik veća – sudija
Branislav Bosiljković,s.r.
Za tačnost otpravka
upravitelj pisarnice
Marina Antonić