Rev2 4295/2022 3.19.1.25.1.4; 3.5.9

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 4295/2022
22.12.2022. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Zvezdane Lutovac, predsednika veća, Dragane Marinković, Ivane Rađenović, Vladislave Milićević i Tatjane Matković Stefanović, članova veća, u parnici tužilja AA iz ..., BB iz ..., VV iz ... i GG iz ..., čiji je zajednički punomoćnik Ivana Čudić, advokat iz ..., protiv tužene Ustanova zajedničkih poslova Instituta u Sremskoj Kamenici, Sremska Kamenica, koga zastupa punomoćnik Ivana Šimonja-Matovina, advokat iz ..., radi isplate, odlučujući o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2926/22 od 28.07.2022. godine, u sednici održanoj 22.12.2022. godine, doneo je

P R E S U D U

PRIHVATA SE odlučivanje o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2926/22 od 28.07.2022. godine.

PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2926/22 od 28.07.2022. godine i presuda Osnovnog suda u Novom Sadu P1 1475/2021 od 13.04.2022. godine, tako što se ODBIJAJU kao neosnovani tužbeni zahtevi tužilja kojim su tražile da se tužena obaveže da im za period od 01.04.2018. godine do 31.03.2021. godine isplati i to:

- tužilji AA, na ime naknade troškova za ishranu u toku rada 106.376,75 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 11.12.2021. godine do isplate i 21.386,69 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine i na ime troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora 76.962,55 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 11.12.2021. godine pa do isplate i 15.012,14 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine;

- tužilji BB, na ime naknade troškova za ishranu u toku rada 111.459,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 11.12.2021. godine do isplate i 22.642,42 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine i na ime troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora 83.692,22 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 11.12.2021. godine pa do isplate i 16.505,88 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine;

- tužilji VV, na ime naknade troškova za ishranu u toku rada 103.923,25 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 11.12.2021. godine do isplate i 21.701,96 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine i na ime troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora 83.692,22 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 11.12.2021. godine pa do isplate i 16.505,88 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine i

- tužilji GG, na ime naknade troškova za ishranu u toku rada 116.015,50 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 11.12.2021. godine do isplate i 24.072,93 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine i na ime troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora 83.692,22 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 11.12.2021. godine pa do isplate i 16.505,88 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine, i odbija se zahtev tužilja za naknadu troškova parničnog postupka.

OBAVEZUJU SE tužilje da tuženoj na ime naknade troškova celog parničnog postupka solidarno isplate iznos od 67.500,00 dinara, u roku od 8 dana od dana prijema otpravka presude.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Novom Sadu P1 1475/2021 od 13.04.2022. godine, usvojen je tužbeni zahtev tužilja i tužena je obavezana da im za period od 01.04.2018. godine do 31.03.2021. godine isplati i to: tužilji AA na ime naknade troškova za ishranu u toku rada 106.376,75 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 11.12.2021. godine do isplate i 21.386,69 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine i na ime troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora 76.962,55 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 11.12.2021. godine pa do isplate i 15.012,14 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine, tužilji BB, na ime naknade troškova za ishranu u toku rada 111.459,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 11.12.2021. godine do isplate i 22.642,42 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine i na ime troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora 83.692,22 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 11.12.2021. godine pa do isplate i 16.505,88 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine, tužilji VV, na ime naknade troškova za ishranu u toku rada 103.923,25 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 11.12.2021. godine do isplate i 21.701,96 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine i na ime troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora 83.692,22 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 11.12.2021. godine pa do isplate i 16.505,88 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine i tužilji GG, na ime naknade troškova za ishranu u toku rada 116.015,50 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 11.12.2021. godine do isplate i 24.072,93 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine i na ime troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora 83.692,22 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 11.12.2021. godine pa do isplate i 16.505,88 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate do 10.12.2021. godine. Tužena je obavezana da tužiljama naknadi troškove parničnog postupka od 261.532,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od izvršnosti pa do konačne isplate. Odbijen je zahtev tužilja za oslobađanje od obaveze plaćanja sudskih taksi.

Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2926/22 od 28.07.2022. godine, odbijena je žalba tužene i potvrđena prvostepena presuda, ispravljena rešenjem od 07.03.2022. godine, u usvajajućem delu.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tužena je blagovremeno izjavila reviziju zbog bitne povrede odredaba parničnog postupka i pogrešne primene materijalnog prava, s tim što je predložila da se o reviziji odluči kao izuzetno dozvoljenoj, primenom člana 404. ZPP, radi ujednačavanja sudske prakse.

Pravnosnažnom presudom, odlučeno je po tužbi za isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, ispunjeni su uslovi za odlučivanje o posebnoj reviziji tužene, radi ujednačavanja sudske prakse o pravu zaposlenih u javnim službama na isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, na osnovu odredbe člana 404. stav 1. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“, br. 72/11... 18/20), pa je odlučeno kao u stavu prvom izreke.

Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu odluku, primenom člana 408. ZPP, pa je našao da je revizija tužene osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilje su u utuženom periodu bile u radnom odnosu kod tužene, na radnom mestu ... sa koeficijentom za obračun plate od 7,34. U spornom periodu tuženi je tužiljama obračunavao i isplaćivao zaradu tako što je osnovicu, koju objavljuje Vlada Republike Srbije, množio koeficijentom radnog mesta na osnovu metoda obračuna plate u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19, koji se primenjuje od 18.06.2001. godine), prema kom zakonu se dodaci za regres i ishranu u toku rada za zaposlene kod tužene nisu posebno obračunavali i isplaćivali, jer su sadržani u koeficijentu radnog mesta. Pošto je tako dobijena visina osnovne plate, u spornom periodu, bila niža od iznosa minimalne zarade, tužena je tužiljama svakog meseca vršila korekciju plate do iznosa minimalne zarade, pa je tužiljama u spornom periodu, isplaćivana plata u visini minimalne zarade. U obračunskim listama plata tužilja nije iskazivana kao posebna stavka naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Veštačenjem je utvrđeno da, na osnovu prisustva na radu i najpovoljnijeg kriterijuma u uporednim važećim Kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji, dnevni iznos toplog obroka je 250,00 dinara bruto na dnevnom nivou, a regres iznosi 1/12 minimalne zarade na mesečnom nivou. Visina potraživanja na ime naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora i troškova za ishranu u toku rada utvrđena je ocenom nalaza i mišljenja sudskog veštaka za ekonomsko-finansijsku oblast.

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su usvojili tužbeni zahtev, zaključivši da u iznosu minimalne zarade, po definiciji iz člana 111. Zakona o radu, ne može da bude sadržana predmetna naknada troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, nezavisno od činjenice što je odredbom člana 4. stav 1. Zakona o platama u državnim organima, javnim službama propisano da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stavom 2. istog člana, da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Po mišljenju nižestepenih sudova, u situaciji kada je tužena tužiljama isplaćivala minimalnu zaradu sledi da im nije isplaćena naknada troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, pa je tužena dužna da te naknade isplati u iznosu utvrđenom veštačenjem, a prema kriterijumima u uporednim važećim Kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji za javna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta, koji su bili važeći u istom vremenskom periodu na koji se odnosi i predmetno potraživanje tužilja.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, stanovište nižestepenih sudova nije pravilno.

Zakon o javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 24/91... 83/14, koji se primenjuje od 01.01.2019. godine) propisuje da se pod javnom službom smatraju ustanove, preduzeća i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom, koji obavljaju delatnosti, odnosno poslove kojima se ostvarivanje prava građana, odnosno zadovoljavanje potrebe građana i organizacija, kao i ostvarivanje i drugog zakonom utvrđenog interesa u određenim oblastima (član 1). Radi obezbeđivanja ostvarivanja prava utvrđenih zakonom i ostvarivanja drugog zakonom utvrđenog interesa u oblasti: obrazovanja, nauke, kulture, fizičke kulture, učeničkog i studentskog standarda, zdravstvene zaštite, socijalne zaštite, društvene brige o deci, socijalnog osiguranja, zdravstvene zaštite životinja, osnivaju se ustanove (član 3. stav 1). Ustanovu, preduzeće i drugi oblik organizovanja za obavljanje delatnosti odnosno poslova iz člana 3. ovog zakona mogu osnovati: Republika, autonomna pokrajina, grad, opština i druga pravna i fizička lica (član 4).

Zakon o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19), propisuje način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave (član 1. stav 1. tačka 3). Odredbom člana 3. stav 1. tog Zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Na osnovu odredbe člana 4. stav 1. istog Zakona, propisano je da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stav 2. istog člana, da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.

Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 1/2015 i 3/2018), kao i Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 96/2019 i 58/2019) u odredbi člana 91. propisuje elemente za utvrđivanje plate, tako da se plata utvrđuje na osnovu: osnovice za obračun plate, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodatka na platu, obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata, i dela plate po osnovu radnog učinka, u skladu sa zakonom (stav 2), da osnovna plata pripada zaposlenom koj radi puno radno vreme ili radno vreme koje se smatra punim radnim vremenom (stav 3). Odredbom člana 102. važećeg PKU, predviđena su samo prava zaposlenog na naknadu za dolazak i odlazak sa rada, pravo na naknadu troškova za vreme provedeno na službenom putu u zemlji, za vreme provedeno na službenom putu u inostranstvu, kao i za troškove ishrane za vreme provedeno na službenom putu u zemlji (dnevnice za službeno putovanje u zemlji), a što je bilo predviđeno i odredbom člana 101. ranije važećeg PKU.

Zakonom o radu („Službeni glasnik RS“, br. 24/05... 113/17), u odredbi člana 111. stav 1. i 2. propisano je da zaposleni ima pravo na minimalnu zaradu za standardni učinak i vreme provedeno na radu, a da se minimalna zarada određuje na osnovu minimalne cene rada utvrđene u skladu sa ovim zakonom, vremena provedenog na radu i poreza i doprinosa koji se plaćaju iz zarade; članom 118. stav 1. propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu i to, između ostalog, za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način (tačka 5) i regres za korišćenje godišnjeg odmora (tačka 6), a prema stavu 2. istog člana, visina troškova iz stava 1. tačka 5. ovog člana mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog Zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drugačije određeno, na osnovu odredbe člana 2. stav 2. tog zakona.

Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 44/01... 58/14), koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Odredbom člana 2. stav 1. tačka 13. te Uredbe, utvrđeni su koeficijenti za obračun isplata zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe, koje se primenjuju na zaposlene u zdravstvenim ustanovama.

U konkretnom slučaju, tužilje su zaposlene u Ustanovi zajedničkih poslova Instituta u Sremskoj Kamenici, pa se na utvrđivanje i obračun njihove plate, kao i naknada i dodataka po osnovu rada primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornostim zaposlenih nisu drugačije uređeni. Pošto poseban zakon – Zakon o platama u državnim organima i javnim službama propisuje da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, sledi da ta odredba posebnog Zakona isključuje primenu opšte norme iz Zakona o radu. Posebnim Kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 1/2015 i 3/2018), kao i Posebnim Kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 96/2019 i 58/2019) nije predviđeno pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Dakle, kako na osnovu člana 4. stav 2. citiranog Zakon o platama u državnim organima i javnim službama kao lex specialis, proizlazi da su primanja po osnovu naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržana u koeficijentu kao jednom od elemenata plate, to ne postoji pravni osnov za ostvarivanje predmetnog prava tužilja. Taj osnov ne postoji ni u opštem aktu. Saglasno navedenom, tužiljama ne pripada pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora pošto su te naknade sadržane u koeficijentu njihove plate, pa je stoga činjenica da im je u spornom periodu isplaćivana minimalna zarada (kao ona osnovna plata koja se isplaćuje u toj visini u situaciji kada je bila niža od minimalne zarade) bez uticaja na drugačiju odluku jer ona ne aktivira prava iz Zakona o radu kao opšteg zakona.

Iz izloženih razloga, Vrhovni kasacioni sud je primenom odredbe člana 416. stav 1. ZPP odlučio kao u stavu drugom izreke.

Tužena je uspela u postupku po reviziji pa joj, na osnovu odredbe člana 165. stav 2. u vezi člana 153. stav 1, 154. i 163. stav 2. ZPP pripadaju opredeljeni troškovi parničnog postupka, i to: za sastav odgovora na tužbu od strane punomoćnika iz reda advokata i jednog obrazloženog podneska po 9.000,00 dinara, zastupanja na tri održana ročišta po 10.500,00 dinara i za sastav revizije 18.000,00 dinara, prema važećoj Advokatskoj tarifi, dok trošak sudskih taksi nije priznat shodno odredbi člana 9. stav 1. Zakona o sudskim taksama („Službeni glasnik RS“, broj 28/94... 95/2018).

Na osnovu iznetog, primenom člana 165. stav 2. ZPP, Vrhovni kasacioni sud je odlučio kao u stavu trećem izreke.

Predsednik veća - sudija

Zvezdana Lutovac, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić