![](/sites/default/files/grb-srb.png)
Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 4610/2022
05.04.2023. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Zvezdane Lutovac, predsednika veća, Ivane Rađenović, Vladislave Milićević, Jasmine Stamenković i Tatjane Miljuš, članova veća, u parnici tužilja AA iz ..., BB iz ..., VV iz ... i GG iz ..., čiji je zajednički punomoćnik Ivana Čudić, advokat iz ..., protiv tuženog Kliničkog centra ''Vojvodina'', Novi Sad, koga zastupa Milena Ivošević, advokat iz ..., radi isplate, odlučujući o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2952/22 od 10.08.2022. godine, u sednici održanoj 05.04.2023. godine, doneo je
P R E S U D U
PRIHVATA SE odlučivanje o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2952/22 od 10.08.2022. godine, kao izuzetno dozvoljenoj.
PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2952/22 od 10.08.2022. godine i presuda Osnovnog suda u Novom Sadu P1 2033/2020 od 18.04.2022. godine, tako što SE ODBIJA kao neosnovan tužbeni zahtev tužilja kojim su tražile da se tuženi obaveže da im isplati i to:
-tužilji AA za period od 01.09.2017. godine do 31.08.2020. godine na ime naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 110.933,25 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.09.2021. godine do isplate i obračunate kamate od dospelosti do 31.08.2021. godine iznos od 27.084,60 dinara, kao i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 79.372,20 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.09.2021. godine do isplate i na ime obračunate kamate od dospelosti do 31.08.2021. godine iznos od 18.440, 96 dinara,
-tužilji BB za period od 01.09.2017. godine do 31.08.2020. godine na ime naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 111.108,50 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.09.2021. godine do isplate i obračunate kamate od dospelosti do 31.08.2021. godine iznos od 26.660,96 dinara, kao i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 79.372,20 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.09.2021. godine do isplate i na ime obračunate kamate od dospelosti do 31.08.2021. godine iznos od 18.440, 96 dinara,
-tužilji VV za period od 01.04.2018. godine do 30.09.2020. godine na ime naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 75.182,25 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.09.2021. godine do isplate i obračunate kamate od dospelosti do 31.08.2021. godine iznos od 14.693,25 dinara, kao i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 68.252,78 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.09.2021. godine do isplate i na ime obračunate kamate od dospelosti do 31.08.2021. godine iznos od 13.576,38 dinara,
-tužilji GG za period od 01.04.2018. godine do 30.09.2020. godine na ime naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 87.625,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.09.2021. godine do isplate i obračunate kamate od dospelosti do 31.08.2021. godine iznos od 17.925,67 dinara, kao i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 68.252,78 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 01.09.2021. godine do isplate i na ime obračunate kamate od dospelosti do 31.08.2021. godine iznos od 13.576,38 dinara,
i odbija se zahtev tužilja za naknadu troškova parničnog postupka.
OBAVEZUJU SE tužilje da tuženoj na ime naknade troškova celog parničnog postupka isplate 339.400,00 dinara, u roku od 8 dana od dana prijema otpravka presude.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Osnovnog suda u Novom Sadu P1 2033/2020 od 18.04.2022. godine, usvojen je tužbeni zahtev i tuženi obavezan da tužiljama AA i BB za period od 01.09.2017. godine do 31.08.2020. godine, a tužiljama VV i GG za period od 01.04.2018. godine do 30.09.2020. godine isplati na ime naknade troškova za ishranu u toku rada i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznose glavnice navedene u izreci presude, sa zateznom kamatom od 01.09.2021. godine do isplate i iznose obračunate zakonske zatezne kamate do 01.09.2021. godine, kao i da im naknadi troškove parničnog postupka od 206.650,00 dinara, sa kamatom od izvršnosti do isplate. Tužilje su oslobođene plaćanja troškova sudskih taksi.
Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2952/22 od 10.08.2022. godine, odbijena je kao neosnovana žalba tuženog i potvrđena prvostepena presuda.
Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tuženi je blagovremeno izjavo reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava, s tim što je predložio da se o reviziji odluči kao izuzetno dozvoljenoj, primenom člana 404. ZPP, radi ujednačavanja sudske prakse.
Pravnosnažnom presudom, odlučeno je po tužbi za isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.
Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, ispunjeni su uslovi za odlučivanje o posebnoj reviziji tuženog, radi ujednačavanja sudske prakse o pravu zaposlenih u zdravstvenim ustanovama na isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, na osnovu odredbe člana 404. stav 1. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“, br. 72/11... 18/20), pa je odlučeno kao u stavu prvom izreke.
Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu odluku, primenom člana 408. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“, br. 72/11 ... 18/20), pa je našao da je revizija osnovana.
U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilje su u utuženom periodu bile u radnom odnosu kod tuženog, na poslovima ..., sa koeficijentom za obračun plate od 7,34. Tuženi je tužiljama obračunavao i isplaćivao platu kao proizvod koeficijenta radnog mesta i osnovice. Kako je u svim mesecima spornog perioda visina osnovne plate tužiljama bila niža od iznosa minimalne zarade, svakog meseca je vršena dopuna plate tužiljama do iznosa minimalne zarade, a u obračunskim listama za sporni period nije iskazana naknada za ishranu u toku rada i naknada za regres za korišćenje godišnjeg odmora, niti deo koeficijenta koji se odnosi na ove naknade. Veštačenjem je utvrđeno da, na osnovu prisustva na radu i najpovoljnijeg kriterijuma u uporednim važećim kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji, u kojima je naknada za ishranu u toku rada propisana u visini od 250,00 dinara bruto na dnevnom nivou i naknada za regres u visini od 1/12 minimalne zarade na mesečnom nivou, a visina potraživanja na ime naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora i troškova za ishranu u toku rada utvrđena je ocenom nalaza i mišljenja sudskog veštaka za ekonomsko-finansijsku oblast.
Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su usvojili tužbene zahteve, zaključivši da u iznosu minimalne zarade, po definiciji iz člana 111. Zakona o radu, ne može da bude sadržana predmetna naknada troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, nezavisno od činjenice što je odredbom člana 4. stav 1. Zakona o platama u državnim organima, javnim službama propisano da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stavom 2. istog člana, da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Po mišljenju nižestepenih sudova, u situaciji kada je tuženi tužilji isplaćivao minimalnu zaradu sledi da tužilji nije isplaćena naknada troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, pa je tuženi dužan da joj te naknade isplati u iznosu utvrđenom veštačenjem, a prema kriterijumima u uporednim važećim kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji za javna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta, koji su bili važeći u istom vremenskom periodu na koji se odnosi i predmetno potraživanje tužilje, a u nedostatku parametara iz opštih akata, koji su bili na snazi kod tuženog pre spornog perioda.
Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, stanovište nižestepenih sudova nije pravilno.
Zakon o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19), propisuje način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave (član 1. stav 1. tačka 3). Odredbom člana 3. stav 1. tog Zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Odredbe člana 4. stav 1. istog Zakona, propisano je da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stav 2. istog člana propisuje da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.
Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 1/2015 i 3/2018), kao i Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 96/2019 i 58/2019) u odredbi člana 91. propisuje elemente za utvrđivanje plate, tako da se plata utvrđuje na osnovu: osnovice za obračun plate, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodatka na platu, obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata, i dela plate po osnovu radnog učinka, u skladu sa zakonom (stav 2), da osnovna plata pripada zaposlenom koj radi puno radno vreme ili radno vreme koje se smatra punim radnim vremenom (stav 3).
Zakonom o radu („Službeni glasnik RS“, br. 24/05... 113/17), u odredbi člana 111. stav 1. i 2. propisano je da zaposleni ima pravo na minimalnu zaradu za standardni učinak i vreme provedeno na radu, a da se minimalna zarada određuje na osnovu minimalne cene rada utvrđene u skladu sa ovim zakonom, vremena provedenog na radu i poreza i doprinosa koji se plaćaju iz zarade; članom 118. stav 1. propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu i to, između ostalog, za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način (tačka 5) i regres za korišćenje godišnjeg odmora (tačka 6), a prema stavu 2. istog člana, visina troškova iz stava 1. tačka 5. ovog člana mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog Zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drugačije određeno, na osnovu odredbe člana 2. stav 2. tog zakona.
Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 44/01... 58/14), koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Odredbom člana 2. stav 1. tačka 13. te Uredbe, utvrđeni su koeficijenti za obračun isplata zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe, koje se primenjuju na zaposlene u zdravstvenim ustanovama.
U konkretnom slučaju, tužilje su zaposlene u zdravstvenoj ustanovi, pa se na utvrđivanje i obračun njihovih plata, kao i naknada i dodataka po osnovu rada primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornostim zaposlenih nisu drugačije uređeni. Pošto poseban zakon – Zakon o platama u državnim organima i javnim službama propisuje da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, sledi da ta odredba posebnog Zakona isključuje primenu opšte norme iz Zakona o radu. Posebnim Kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 1/2015 i 3/2018), kao i Posebnim Kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 96/2019 i 58/2019) nije predviđeno pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Dakle, kako na osnovu člana 4. stav 2. citiranog Zakon o platama u državnim organima i javnim službama kao lex specialis, proizlazi da su primanja po osnovu naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržana u koeficijentu kao jednom od elemenata plate, to ne postoji pravni osnov za ostvarivanje predmetnog prava tužilja. Taj osnov ne postoji ni u opštem aktu. Saglasno navedenom, tužiljama ne pripada pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora pošto su te naknade sadržane u koeficijentu njene plate, pa je stoga činjenica da joj je u spornom periodu isplaćivana minimalna zarada (kao ona osnovna plata koja se isplaćuje u toj visini u situaciji kada je bila niža od minimalne zarade) bez uticaja na drugačiju odluku jer ona ne aktivira prava iz Zakona o radu kao opšteg zakona.
Iz izloženih razloga, Vrhovni kasacioni sud je primenom odredbe člana 416. stav 1. ZPP odlučio kao u stavu drugom izreke.
Tuženi je uspeo u postupku po reviziji pa mu, na osnovu odredbe člana 165. stav 2. u vezi člana 153. stav 1, 154. i 163. stav 2. ZPP pripadaju opredeljeni troškovi parničnog postupka, i to: na ime sastava odgovora na tužbu iznos od 9.000,00 dinara, zastupanje na dva održana ročišta po 26.250,00 dinara, za sastav žalbe i revizije po 18.000,00 dinara, prema Advokatskoj tarifi važećoj u vreme preduzimanja ovih parničnih radnji, kao i na ime takse na žalbu i drugostepenu presudu po 36.100,00 dinara, takse na reviziju 72.200,00 dinara i takse na revizijsku odluku 97.500,00 dinara, prema važećoj TT.
Iz izloženih razloga, Vrhovni kasacioni sud je odlučio kao u stavu trećem izreke.
Predsednik veća – sudija
Zvezdana Lutovac,s.r.
Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Marina Antonić