Rev2 4635/2022 3.5.7; preobražaj radnog odnosa

Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 4635/2022
30.08.2023. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Jelice Bojanić Kerkez, predsednika veća, Vesne Stanković i Radoslave Mađarov, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Dušan Samardžić, advokat iz ..., protiv tuženog JP „Elektroprivreda Srbije“ Beograd – Ogranak za snabdevanje, Sektor za podršku garantovanom snabdevanju Kruševac, radi poništaja rešenja i utvrđenja, odlučujući o reviziji tužilje izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Kragujevcu Gž1 2202/21 od 31.05.2022. godine, u sednici održanoj 30.08.2023. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE kao neosnovana revizija tužilje izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Kragujevcu Gž1 2202/21 od 31.05.2022. godine.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Kruševcu P1 372/20 od 14.05.2021. godine, stavom prvim izreke, usvojen je tužbeni zahtev tužilje, pa je utvrđeno da je radni odnos tužilje po osnovu ugovora o privremenim i povremenim poslovima kod tuženog, prerastao u radni odnos na neodređeno vreme počev od 01.03.2019. godine sa svim pravima i obavezama radnog odnosa na neodređeno vreme i obavezan je tuženi da tužilju vrati na rad. Stavom drugim izreke, obavezan je tuženi da tužilji naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 141.000,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti do isplate.

Presudom Apelacionog suda u Kragujevcu Gž1 2202/21 od 31.05.2022. godine, preinačena je prvostepena presuda tako što je odbijen kao neosnovan tužbeni zahtev tužilje da se utvrdi da je radni odnos tužilje po osnovu ugovora o privremenim i povremenim poslovima kod tuženog, prerastao u radni odnos na neodređeno vreme počev od 01.03.2019. godine sa svim pravima i obavezama radnog odnosa na neodređeno vreme i obaveže tuženi da tužilju vrati na rad i odlučeno da svaka stranka snosi svoje troškove parničnog postupka.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tužilja je blagovremeno izjavila reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava i bitne povrede odredaba parničnog postupka.

Ispitujući pobijanu presudu primenom člana 408. Zakona o parničnom postupku (''Službeni glasnik RS'' br. 72/11...18/20), Vrhovni sud je utvrdio da je revizija tužilje neosnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku, na koju Vrhovni sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je u periodu 01.02.2016. – 28.02.2019. godine bila radno angažovana kod tuženog u pogonu u ... po osnovu 10 zaključenih ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova. Poslovi za koje je tužilja zaključivala ugovore o privremenim i povremenim poslovima predviđeni su Pravilnikom tuženog o sistemtizaciji u okviru Sektora za podršku garantovanom snabdevanju ..., pod šifrom ... .

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je zaključio da su ugovori o privremenim i povremenim poslovima zaključeni suprotno članu 197. Zakona o radu, pa radni angažman tužilje ima karakter radnog odnosa na neodređeno vreme, jer je tužilja kod tuženog radila duže od 24 meseca na istim poslovima zbog čega su se stekli uslovi iz člana 37. Zakona o radu za prerastanje radnog odnosa na određeno vreme u radni odnos na neodređeno vreme.

Prema oceni drugostepenog suda, prvostepeni sud je na pravilno utvrđeno činjenično stanje pogrešno primenio materijalno pravo i to odredbu člana 27e stav 34. Zakona o budžetskom sistemu („Službeni glasnik RS“ broj 108/13...72/19). U skladu sa navedenom odredbom, a imajući u vidu da je u utuženom periodu, od marta 2015. godine pa zaključno sa decembrom 2019. godine, bio na snazi Zakon o budžetskom sistemu, to prema stanovištu drugostepenog suda tužilja spada u kategoriju novih lica, sa kojima tuženi nije mogao da zasnuje radni odnos na neodređeno vreme zbog čega, suprotno zaključku prvostepenog suda, nije bilo uslova za preobražaj njenog radnog odnosa kod tuženog u smislu navedenih odredbi Zakona o budžetskom sistemu.

Po oceni Vrhovnog suda, odluka drugostepenog suda zasnovana je na pravilnoj primeni materijalnog prava.

Članom 197. stav 1. Zakona o radu (Službeni glasnik RS", br. 24/05... 75/14) ,propisano je da poslodavac može za obavljanje poslova koji su po svojoj prirodi takvi da ne traju duže od 120 radnih dana u kalendarskoj godini zaključiti ugovor o obavljanju privremenih i povremenih poslova. Zakonsko ograničenje trajanja privremenih i povremenih poslova ne može se prema navedenoj odredbi produžavati.

Odredbom člana 37. stav 1. Zakona o radu propisano je da ugovor o radu može da se zaključi na određeno vreme za zasnivanje radnog odnosa čije je trajanje unapred određeno objektivnim razlozima koji su opravdani rokom ili izvršenjem određenog posla ili nastupanjem određenog događaja za vreme trajanja tih potreba. Stavom dva istog člana predviđeno je da poslodavac može zaključiti jedan, ili više ugovora o radu iz stava 1. ovog člana na osnovu kojih se radni odnos sa istim zaposlenim zasniva za period koji, sa prekidima, ili bez prekida, ne može biti duži od 24 meseca. Stavom šest navedenog člana 37. predviđeno je da ako je ugovor o radu na određeno vreme zaključen suprotno odredbama ovog zakona, ili ako zaposleni ostane da radi kod poslodavca najmanje pet dana po isteku vremena za koje je ugovor zaključen, smatra se da je radni odnos zasnovan na neodređeno vreme.

Tuženi je javno preduzeće koje po članu 2. stav 1. tačka 5. Zakona o budžetskom sistemu, spada u korisnike javnih sredstava, pa se u odnosu na njega primenjuju odredbe i tog zakona. Zakonom o izmenama i dopunama tog Zakona („Službeni glasnik RS“ broj 108/2013 od 06.12.2013. godine) u članu 27e dodati su novi stavovi 34. i 35. kojima je propisano da korisnici javnih sredstava ne mogu zasnivati radni odnos sa novim licima radi popunjavanja slobodnih, odnosno upražnjenih radnih mesta do 31.12.2015. godine, a izuzetno od tog stava radni odnos sa novim licima može se zasnovati uz saglasnost tela Vlade, na predlog nadležnog ministarstva, odnosno drugog nadležnog organa, uz prethodno pribavljeno mišljenje ministarstva. Postupak za pribavljanje saglasnosti propisan je Uredbom o postupku za pribavljanje saglasnosti za novo zapošljavanje i dodatno radno angažovanje kod korisnika javnih sredstava („Službeni glasnik RS „ br. 113/2013, 21/2014, 118/2014, 22/2015 i 59/2015). Navedena odredba člana 27e stav 34. Zakona, novelirana je kasnijim izmenama i dopunama („Službeni glasnik RS“ broj 142/2014 od 25. 12. 2014. godine, 103/2015 od 14.12.2015. godine, 99/2016 od 12.12.2016. godine, 113/2017 od 17.12.2017. godine, 95/2018 od 08.12.2018. godine, 31/2019 od 29.04.2019. godine, 72/2019 od 07.10.2019 godine i 149/2020 od 11.12.2020. godine), tako da korisnici javnih sredstava ne mogu zasnivati radni odnos sa novim licima radi popunjavanja slobodnih odnosno upražnjenih radnih mesta do 31. decembra 2020. godine. Članom 105. navedenog zakona propisano je da ako su odredbe drugih zakona, odnosno propisa u suprotnosti sa ovim zakonom, primenjuju se odredbe ovog zakona.

Po nalaženju Vrhovnog suda, pravilno je ocenio prvostepeni sud da su u konkretnom slučaju ugovori o obavljanju privremenih i povremenih poslova zaključeni protivno citiranoj odredbi člana 197. stav 1. Zakona o radu, ali je drugostepeni sud osnovano našao da se u odnosu na tuženo javno preduzeće primenjuju odredbe o zabrani zasnivanja radnog odnosa propisane Zakonom o budžetskom sistemu.

Odredbe Zakona o budžetskom sistemu kojima se propisuje zabrana zasnivanja radnog odnosa sa novim licem radi popunjavanja slobodnih, odnosno upražnjenih radnih mesta kod korisnika javnih sredstava su lex specialis u odnosu na odredbe Zakona o radu kojima se propisuju uslovi za preobražaj radnog odnosa sa određenog na neodređeno vreme. Dakle, nema mesta primeni odredbe člana 37. Zakona o radu, na koji član se prvostepeni sud pozvao u prilog osnovanosti tužbenog zahteva, jer se njenoj primeni suprotstavlja odredba člana 27e stav 34. u vezi sa članom 105. Zakona o budžetskom sistemu. Propisima kojima se ograničava broj zaposlenih na neodređeno vreme imperativnog su karaktera. Stoga, oni ne mogu biti derogirani pretpostavkom preobražaja radnog odnosa iz ugovora o privremenim i povremenim poslovima, te ugovora o radu na određeno odnosno na neodređeno vreme, jer bi to dovelo do povećanja broja zaposlenih na neodređeno vreme u odnosu na maksimalni broj utvrđenja broja zaposlenih na neodređeno vreme kod poslodavca, koji kao korisnik javnih sredstava podleže zakonskom ograničenju.

Nisu osnovani revizijski navodi kojima se ukazuje na pogrešnu primenu materijalnog prava, navođenjem da je tužilja sve vreme bila radno angažovana za obavljanje poslova koji, po svojoj prirodi, ne predstavljaju privremene i povremene poslove, već su u pitanju poslovi za kojima je postojala stalna potreba i koji su sistematizovani Pravilnikom o sistematizaciji. Tužilja je kod tuženog bila radno angažovana po ugovorima o obavljanju privremenih i povremenih poslova u periodu kada tuženi, kao korisnik javnih sredstava, nije bio u mogućnosti da zasnuje radni odnos sa novim licima radi popunjavanja slobodnih, odnosno upražnjenih radnih mesta, osim kada za to postoji saglasnost tela Vlade i predlog nadležnog ministarstva, odnosno drugog nadležnog organa uz prethodno pribavljeno mišljenje ministarstva, što ovde nije slučaj. Kod navedenog, zakonitost radnog angažovanja tužilje u smislu odredaba Zakona o radu u predmetnom periodu ne utiče na drugačiju odluku o tužbenom zahtevu.

Iz izloženih razloga, Vrhovni sud je primenom odredbe člana 414. stav 1. ZPP odlučio kao u izreci.

Predsednik veća – sudija

Jelica Bojanić Kerkez, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić