Rev2 470/2023 3.5.9

Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 470/2023
27.06.2023. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dragane Marinković, predsednika veća, Marine Milanović i Zorice Bulajić, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Branislav Manić, advokat iz ..., protiv tuženog Dom zdravlja Pančevo, čiji je punomoćnik Aleksandra Smilevski, advokat iz ..., radi isplate, odlučujući o reviziji tužilje izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 2814/22 od 06.10.2022. godine, u sednici održanoj 27.06.2023. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE kao neosnovana revizija tužilje izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 2814/22 od 06.10.2022. godine.

ODBIJA SE zahtev tuženog za naknadu troškova odgovora na reviziju.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Pančevu P1 99/20 od 20.05.2021. godine, stavom prvim izreke, usvojen je osnovni tužbeni zahtev tužilje i tuženi je obavezan da tužilji isplati po osnovu neisplaćenih troškova za ishranu u toku rada – toplog obroka i neisplaćenih troškova za regres za korišćenje godišnjeg odmora za period od februara 2017.godine do januara 2020.godine novčane iznose, u vrednosti i sa kamatom, kao u njenom sadržaju. Stavom drugim izreke, obavezan je tuženi da tužilji naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 110.135,00 dinara.

Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 2814/22 od 06.10.2022. godine, stavom prvim izreke, preinačena je prvostepena presuda, i odbijen, kao neosnovan, tužbeni zahtev tužilje kojim je tražila da se obaveže tuženi da joj po osnovu neisplaćenih troškova za ishranu u toku rada – toplog obroka i regresa za korišćenje godišnjeg odmora za period od februara 2017.godine do januara 2020.godine isplati pojedinačne novčane iznose, sa zakonskom zateznom kamatom kao i zahtev tužilje za naknadu troškova parničnog postupka u iznosu od 110.135,00 dinara, a tužilja je obavezana da tuženom naknadi troškove prvostepenog parničnog postupka u izosu od 57.340,00 dinara. Stavom drugim izreke, obavezana je tužilja da tuženom naknadi troškove postupka po žalbi u iznosu od 44.910,00 dinara. Stavom trećim izreke, odbijen je, kao neosnovan, zahtev tužilje za naknadu troškova drugostepenog postupka.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tužilja je blagovremeno izjavila reviziju zbog bitne povrede odredaba parničnog postupka, pogrešne primene materijalnog prava i pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja.

Tuženi je podneo odgovor na reviziju, ističući zahtev za troškove odgovora na reviziju.

Vrhovni sud je ispitao pobijanu odluku, u smislu odredbe člana 408, u vezi člana 403. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“, br. 72/11...18/20), u vezi člana 92. Zakona o uređenju sudova („Službeni glasnik RS“, br. 10/23), pa je našao da revizija nije osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku, na koju Vrhovni sud pazi po službenoj dužnosti, dok se na druge bitne povrede odredaba parničnog postupka revizijom određeno ne ukazuje.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je zaposlena kod tuženog na neodređeno vreme. Tužilja je do 01.11.2018.godine obavljala poslove medicinske sestre/tehničara II u Službi za ..., sa koeficijentom za obračun plate 13,57, a od 01.11.2018.godine je obavljala poslove medicinske sestre/tehničara u ... sa istim koeficijentom za obračun plate. Tuženi je zdravstvena ustanova u javnoj svojini osnovana u skladu sa odredbama člana 28 Zakona o zdravstvenoj zaštiti. Zarada tužilje za obavljeni rad i vreme provedeno na radu je u utuženom periodu bila utvrđena kao proizvod osnovice za obračun i isplatu koju utvrđuje Vlada RS i koeficijenta, a na tako utvrđenu zaradu u bruto iznosu dodato je 0,4 % za svaku navršenu godinu radnog staža. Posebanim kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač RS, koji je prestao da važi 31.12.2014.godine nije bilo ugovoreno pravo zaposlenih na naknadu troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, kao ni kasnije zaključenim Posebnim kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove, važećem u utuženom periodu. Tuženi zaposlenima, pa ni tužilji u utuženom periodu nije organizovao ishranu u toku rada. Obračun naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora nije iskazivan u obračunu zarade tužilje za utuženi period, nije pojmovno imenovan, niti nominalno obračunat u odnosu na koeficijent tužilje ili u odnosu na bilo koji drugi parametar. Visina traženih naknada utvrđena je na osnovu nalaza i mišljenja sudskog veštaka ekonomsko – finansijske oblasti, u dve varijante, prema odredbama Opšteg kolektivnog ugovora („Službeni glasnik RS“, br. 510/08, 104/08-aneks i 8/09- aneks II) i prema odredbama Posebnog kolektivnog ugovora za javna i javnokomunalna preduzeća Grada Pančeva („Službeni glasnik RS“, br. 59/15).

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je primenom člana 118. stav 1. tačka 5. i 6. Zakona o radu usvojio tužbeni zahtev nalazeći da troškovi za ishranu u toku rada i za regres za korišćenje godišnjeg odmora nisu isplaćeni tužilji kroz visinu cene rada i u okviru koeficijenta. Kako Posebni kolektivni ugovori doneti u okviru delatnosti tuženog ne sadrže konkretnu regulativu koja utvrđuje visinu ovih naknada, tužilja može da potražuje predmetne naknade u neto iznosima prema parametrima iz ranijeg Opšteg kolektivnog ugovora.

Drugostepeni sud je preinačio prvostepenu presudu i odbio tužbeni zahtev nalazeći da je tužilji u periodu potraživanja isplaćena naknada za ishranu u toku rada i za regres za korišćenje godišnjeg odmora, jer joj je plata obračunavana i isplaćivana prema ugovorenom koeficijentu, u kome su u skladu sa članom 4. Zakona o platama u državnim organima i javnim služama sadržane i predmetne naknade troškova.

Po oceni Vrhovnog suda, odluka drugostepenog suda zasnovana je na pravilnoj primeni materijalnog prava.

Zakon o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19), propisuje način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave (član 1. stav 1. tačka 3). Odredbom člana 3. stav 1. tog Zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Odredbom člana 4. stav 1. istog Zakona, propisano je da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stav 2. istog člana propisuje da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.

Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 1/2015 i 3/2018), kao i Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 96/2019) u odredbi člana 91, a Poseban Kolektivni ugovor za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br.106/18) u odredbi člana 90. propisuje elemente za utvrđivanje plate, tako da se plata utvrđuje na osnovu osnovice za obračun plate, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodatka na platu, obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata, i dela plate po osnovu radnog učinka, u skladu sa zakonom (stav 2), da osnovna plata pripada zaposlenom koj radi puno radno vreme ili radno vreme koje se smatra punim radnim vremenom (stav 3).

Zakonom o radu („Službeni glasnik RS“, br. 24/05...95/18), u odredbi člana 111. stav 1. i 2. propisano je da zaposleni ima pravo na minimalnu zaradu za standardni učinak i vreme provedeno na radu, a da se minimalna zarada određuje na osnovu minimalne cene rada utvrđene u skladu sa ovim zakonom, vremena provedenog na radu i poreza i doprinosa koji se plaćaju iz zarade; članom 118. stav 1. propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu i to, između ostalog, za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način (tačka 5) i regres za korišćenje godišnjeg odmora (tačka 6), a prema stavu 2. istog člana, visina troškova iz stava 1. tačka 5. ovog člana mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog Zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drugačije određeno, na osnovu odredbe člana 2. stav 2. tog zakona.

Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 44/01... 58/14), koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Odredbom člana 2. stav 1. tačka 13. te Uredbe, utvrđeni su koeficijenti za obračun isplata zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe, koje se primenjuju na zaposlene u zdravstvenim ustanovama.

U konkretnom slučaju, tužilja je zaposlena u zdravstvenoj ustanovi, pa se na utvrđivanje i obračun njene plate, kao i naknada i dodataka po osnovu rada primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Suprotno navodima revizije, primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornostim zaposlenih nisu drugačije uređeni. Pošto poseban zakon – Zakon o platama u državnim organima i javnim službama propisuje da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, sledi da ta odredba posebnog Zakona isključuje primenu opšte norme iz Zakona o radu. Posebnim Kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 1/2015 i 3/2018), Posebnim Kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br.106/18), kao i Posebnim Kolektivnim ugovorom za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 96/2019) nije predviđeno pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Dakle, kako na osnovu člana 4. stav 2. citiranog Zakona o platama u državnim organima i javnim službama kao lex specialis, proizlazi da su primanja po osnovu naknade za ishranu u toku rada i za regres za korišćenje godišnjeg odmora sadržana u koeficijentu kao jednom od elemenata plate, to ne postoji pravni osnov za ostvarivanje predmetnog prava tužilje. Taj osnov ne postoji ni u opštem aktu. Stoga je pravilan zaključak drugostepenog suda da tužilji ne pripada pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i za regres za korišćenje godišnjeg odmora pošto su te naknade sadržane u koeficijentu njene plate.

Pravilno je odlučeno i o naknadi troškova postupka na osnovu člana 165. stav 2. u vezi članova 153. stav 1. i 154. Zakona o parničnom postupku.

Iz izloženih razloga, Vrhovni sud je primenom odredbe člana 414. stav 1. Zakona o parničnom postupku, odlučio kao u stavu prvom izreke.

Vrhovni sud je odbio zahtev tuženog za naknadu troškova za odgovor na reviziju, s obzirom da nisu bili nužni za vođenje ove parnice, u smislu člana 154. stav 1. ZPP, zbog čega je u smislu odredbe člana 165. stav 1. ZPP odlučio kao u stavu drugom izreke.

Predsednik veća - sudija

Dragana Marinković, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić