![](/sites/default/files/grb-srb-mali.jpg)
Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 728/2023
17.05.2023. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dobrile Strajina, predsednika veća, Dragane Mirosavljević i Nadežde Vidić, članova veća, u parnici tužioca AA iz ..., čiji je punomoćnik Milenko Todoreskov, advokat iz ..., protiv tužene Osnovne škole „Petefi brigada“ iz Kule, radi naknade štete, odlučujući o reviziji tužioca izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 4000/22 od 19.10.2022. godine, u sednici održanoj 17.05.2023. godine, doneo je
P R E S U D U
ODBIJA SE, kao neosnovana, revizija tužioca izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 4000/22 od 19.10.2022. godine.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Osnovnog suda u Vrbasu, Sudska jedinica u Kuli P1 201/21 od 17.05.2022. godine, stavom prvim izreke, usvojen je tužbeni zahtev tužioca, a stavom drugim izreke, obavezana tužena da tužiocu za period od 01.02.2018. godine do 31.01.2021. godine isplati 113.562,00 dinara, na ime troškova za ishranu u toku rada sa zakonskom zateznom kamatom od 14.07.2021. godine do isplate, 20.727,57 dinara po osnovu obračunate zakonske kamate do 13.07.2021. godine, 83.023,24 dinara na ime troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora sa zakonskom zateznom kamatom od 14.07.2021. godine do isplate i 14.283,08 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate do 13.07.2021. godine. Stavom trećim izreke, obavezana je tužena da tužiocu na ime troškova postupka isplati 99.500,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti do isplate. Stavom četvrtim izreks, odbijen je predlog tužioca radi oslobađanja od obaveze plaćanja sudske takse.
Apelacioni sud u Novom Sadu je, presudom Gž1 4000/22 od 19.10.2022. godine, stavom prvim izreke, usvojio žalbu tužene i preinačio prvostepenu presudu tako što je odbio tužbeni zahtev tužioca kojim je tražio da se obaveže tužena da mu za period od 01.02.2018. godine do 31.01.2021. godine isplati 113.562,00 dinara, na ime troškova za ishranu u toku rada sa zakonskom zateznom kamatom od 14.07.2021. godine do isplate, 20.727,57 dinara po osnovu obračunate zakonske kamate do 13.07.2021. godine, 83.023,24 dinara na ime troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora sa zakonskom zateznom kamatom od 14.07.2021. godine do isplate i 14.283,08 dinara na ime obračunate zakonske zatezne kamate do 13.07.2021. godine. Stavom drugim izreke, preinačeno je rešenje o troškovima postupka, tako što se odbija zahtev tužioca za naknadu troškova postupka u iznosu od 99.500,00 dinara, sa zateznom kamatom od izvršnosti do isplate. Stavom trećim izreke, odbijena je žalba tužioca i prvostepena presuda u preostalom delu potvrđena. Stavom četvrtim izreke, odbijen je zahtev tužene za naknadu troškova parničnog postupka.
Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu, tužilac je izjavio blagovremenu reviziju, zbog pogrešne primene materijalnog prava.
Vrhovni sud je ispitao pobijanu presudu, primenom odredbe člana 408. u vezi člana 403. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku (''Službeni glasnik RS'', br. 72/11... 18/20) pa je utvrdio da revizija nije osnovana.
U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku, na koju Vrhovni sud pazi po službenoj dužnosti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilac je zaposlen kod tužene na radnom mestu „...“. Tužena je tužiocu obračunavala zaradu tako što je koeficijent radnog mesta množen sa propisanom osnovicom za dati mesec. Tako utvrđena osnovna zarada je bila manja od minimalne zarade, pa je tužena vršila isplatu tužiocu u visini minimalne zarade za pun fond sati i na nju obračunavala minuli rad, dodavši na obračunsku listu kategoriju ''dodatak minimalne zarade''. Na obračunskim listama plate tužioca nisu iskazani posebno troškovi za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, a nije iskazano ni koji deo koeficijenta se odnosi na ove naknade, odnosno troškove.
Polazeći od ovako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je tužbeni zahtev tužioca usvojio i tuženu obavezao da mu isplati predmetne naknade, sa pripadajućom kamatom, jer je zaključio da iz činjenice da je tužiocu, u spornom periodu, plata isplaćivana u visini minimalne zarade, proizlazi da pravo na naknadu troškova koji mu pripada po Zakonu o platama u državnim organima, javnim službama nije realizovano isplatom po tom osnovu te da tužilac, u nedostatku konkretne regulative, može da potražuje naknadu u neto iznosima prema parametrima iz uporedno važećih kolektivnih ugovora u Republici Srbiji u spornom periodu, koji su važili u javnim preduzećima.
Drugostepeni sud je preinačio prvostepenu presudu tako što je tužbeni zahtev tužioca odbio primenom odredbe člana 4. stav 2. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01 ... 113/17), kojom je propisano da naknada na ime regresa i ishrane u toku rada uračunata u koeficijent radnog mesta, pri čemu Posebnim kolektivnim ugovorom za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik RS“, br. 21/15 i 99/20), nije predviđeno pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora, niti je to pravo predviđao prethodni važeći Poseban kolektivni ugovor („Službeni glasnik RS“, br. 12/09).
Po oceni Vrhovnog suda, drugostepeni sud je pravilno primenio materijalno pravo.
Zakon o radu u odredbi člana 105. stav 3. propisuje da se pod zaradom smatraju sva primanja iz radnog odnosa osim primanja iz člana 14, 42. stav 3. tačke 4. i 5, člana 118. stav 1. tačka 1. – 4, člana 119, člana 120. tačka 1. i člana 158. tog Zakona. Prema odredbi člana 118. stav 1. tačke 5. i 6. Zakona o radu, zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način i na regres za korišćenje godišnjeg odmora, a visina troškova iz stava 1. tačka 5. tog člana mora biti izražena u novcu (stav 2.).
Zakon o platama u državnim organima i javnim službama, propisao je način utvrđivanja plate, dodataka, naknada i ostalih primanja, pored ostalog i za zaposlene u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Platu zaposlenih u javnim službama određuje osnovna plata koju čini proizvod osnovice za obračun plate (koju utvrđuje Vlada) i koeficijenta (utvrđenih aktom Vlade), dodataka na platu propisanih tim Zakonom (minuli rad, prekovremeni rad, terenski dodatak, rad noću i na dan državnih i verskih praznika) i obaveze koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plate. Prema odredbi člana 4. stav 1. tog Zakona, koeficijent plate izražava složenost poslova, odgovrnost, uslove rada i stručnu spremu, a prema stavu 2. koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora.
Poseban kolektivni ugovor za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 21/2015, 92/2020), predviđa da ukoliko osnovna plata zaposlenog koja je utvrđena na osnovu osnovice za obrčaun i isplatu plate i koeficijenta iz propisa o koeficijentima za obračun plate za puno radno vreme i ostvareni standardni učinak, je niža od minimalne zarade, osnovna plata utvrđena na napred opisani način isplaćuje se u visini minimalne zarade (član 20.). Isto rešenje sadržano je i u članu 31. Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 38/2019, 55/2020), a prema odredbi člana 48. tog Opšteg akta, zaposleni može da ostvari pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora od 2020. godine, ako se za takvu vrstu naknade steknu uslovi u budžetu Republike Srbije, tako što visinu tih naknada utvrđuje Vlada.
Dakle, regulativa obračuna i isplate plata u javnim službama u skladu sa normama posebnog zakona, nije istovetna regulativi obračuna i isplate zarada prema pravilima koja se primenjuju u opštem radno-pravnom režimu, jer pojam zarade u određenim radnim sredinama i plate nema jedinstveno značenje, što se direktno održava na različitost uslova, načina i obima prava na naknadu predmetnih troškova. Obračunom plate zaposlenima u javnim službama, primenom posebnih zakona i opštih akata, zaposleni na određenim radnim mestima sa najnižim koeficijentom, primaju platu u nižem iznosu od minimalne zarade i u toj situaciji vršena isplata plate do visine vrednosti minimalne zarade. Međutim, isplatom plate zaposlenima u javnim službama u visini vrednosti minimalne zarade, ne aktiviraju se pravila opšteg radno-pravnog statusa prema kome zaposleni, koji u skladu sa Zakonom o radu, ostvaruje pravo na isplatu minimalne zarade ima pravo na uvećanu zaradu i naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, u smislu odredbe člana 108. i 118. Zakona o radu. Gore navedeni posebni propisi ne predviđaju pravo na naknadu za ishranu i regres za korišćenje godišnjeg odmora posebnom normom, jer su ove naknade obuhvaćene i sadržane u koeficijentu za obračun plate (član 4. stav 2. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama), što znači da se ista ostvaruju kroz obračun i isplatu plata, usled čega nema ni osnova (upućujućih normi) da se primenjuju parametri iz kolektivnih ugovora za zaposlene u javnim preduzećima, odnosno Opšteg kolektivnog ugovora. Stoga, prema sadržaju navedenih posebnih zakona, nema pravne praznine po pitanju prava na isplatu naknade troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, zbog čega nema ni uslova za supsidijernu primenu Zakona o radu (član 2. Zakona o radu), što znači da je tužbeni zahtev tužioca neosnovan.
Pravilna je i odluka o troškovima parničnog postupka jer je doneta pravilnom primenom odredbe člana 153. stav 1, 154. i 165. stav 2. Zakona parničnom postupku.
Iz izloženih razloga, Vrhovni sud je odluku kao u izreci doneo primenom odredbe člana 414. stav 1. Zakona parničnom postupku.
Predsednik veća - sudija
Dobrila Strajina,s.r.
Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Marina Antonić