Rev2 836/2023 3.5.9

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 836/2023
15.03.2023. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Gordane Komnenić, predsednika veća, dr Ilija Zindović i Marije Terzić, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Dragana Milidragović, advokat iz ..., protiv tužene Predškolske ustanove „Radosno detinjstvo“ Novi Sad, koju zastupa Pravobranilaštvo Grada Novog Sada, radi isplate, odlučujući o reviziji tužilje izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 3166/22 od 16.11.2022. godine, u sednici održanoj 15.03.2023. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE, kao neosnovana, revizija tužilje izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 3166/22 od 16.11.2022. godine.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Novom Sadu P1 1772/21 od 19.04.2022. godine, stavom prvim izreke, odlučeno je da se tužbeni zahtev usvaja. Stavom drugim izreke, obavezana je tužena da tužilji, za period od 30.04.2018.godine, do 31.03.2021. godine, isplati: na ime neisplaćene naknade za ishranu u toku rada iznos od 95.336,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 14.07.2021. godine, pa do isplate i iznos od 17.078,81 dinara na ime zakonske zatezne kamate obračunate za period od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do 13.07.2021. godine; na ime neisplaćene naknade za regres za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 83.692,20 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 14.07.2021. godine, pa do isplate i iznos od 13.082,96 dinara, na ime zakonske zatezne kamate obračunate za period od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do 13.07.2021. godine. Stavom trećim izreke, obavezana je tužena da tužilji isplati troškove parničnog postupka u ukupnom iznosu od 95.262,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamato, počev od izvršnosti pa do konačne isplate. Stavom četvrtim izreke, odbijen je zahtev tužilje za oslobađanje od obaveze plaćanja sudskih taksi.

Apelacioni sud u Novom Sadu je, presudom Gž1 3166/22 od 16.11.2022. godine, stavom prvim izreke, preinačio presudu Osnovnog suda u Novom Sadu P1 1772/21 od 19.04.2022. godine, i odbio zahtev tužilje da joj tužena, za period od 30.04.2018.godine, do 31.03.2021. godine, isplati na ime naknade troškova za ishranu u toku rada iznos od 95.336,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 14.07.2021. godine, do isplate, iznos od 17.078,81 dinara, na ime zakonske zatezne kamate obračunate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do 13.07.2021. godine, i po osnovu naknade troškova za regres za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 83.692,20 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 14.07.2021. godine, do isplate i iznos od 13.082,96 dinara, na ime zakonske zatezne kamate obračunate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do 13.07.2021. godine, kao i da joj naknadi troškove postupka u iznosu od 95.262,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti, do isplate. Stavom drugim izreke, obavezana je tužilja da tuženoj naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 47.400,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti presude, do isplate. Stavom trećim izreke, obavezana je tužilja da tuženoj naknadi troškove žalbenog postupka, u iznosu od 44.761,12 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti presude, do isplate. Stavom četvrtim izreke, u preostalom delu kojim je odlučeno o predlogu tužilje za oslobođenje od plaćanja sudskih taksi presuda Osnovnog suda u Novom Sadu P1 1772/21 od 19.04.2022. godine, je ukinuta i predmet u tom delu vraćen prvostepenom sudu na ponovno odlučivanje.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu, tužilja je izjavila blagovremenu reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava.

Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu presudu, primenom odredbe člana 408. u vezi člana 403. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku (''Službeni glasnik RS'', br. 72/11... 18/20) i utvrdio da je revizija neosnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je u radnom odnosu kod tužene na radnom mestu „...“, sa koeficijentom za obračun plate od 6,30. Kod tužene u spornom periodu nije bila obezbeđena ishrana za zaposlene, već je bila obezbeđena isključivo za decu u vrtiću. Tužena je tužilji u utuženom periodu obračunavala zaradu u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama tako što je koeficijent radnog mesta od 6,30 množen propisanom osnovicom za dati mesec, a ukoliko je tako obračunata plata bila niža od iznosa minimalne plate, tužena je vršila doplatu (korekciju) plate do iznosa minimalne zarade. U obračunskim listama plate tužilje nisu posebno iskazane naknade troškova za ishranu u toku rada i za regres, niti je iskazano koji deo koeficijenta se odnosi na ove naknade. Veštačenjem je utvrđena naknada troškova za ishranu u toku rada i za regres u dve varijante i to: prema parametrima iz odredbe člana 32. Opšteg kolektivnog ugovora („Službeni glasnik RS“, br. 50/2008, Aneks 1 br.104/2008 i Aneks 2 br.8/2009) u prvoj varijanti; prema najpovoljnijem kriterijumima u trenutno važećim kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji kojim je propisan dnevni iznos naknade troškova za ishranu u toku rada u visini od 250,00 dinara bruto i mesečni iznos regresa u visini od 1/12 minimalne zarade, u drugoj varijanti, korigovan u pogledu spornog perioda.

Polazeći od ovako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je primenom odredbe čl. 111. i 118. Zakona o radu, zaključio da u iznosu minimalne zarade ne mogu biti sadržane predmetne naknade, pa je tuženu obavezao da tužilji isplati naknadu za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, na osnovu obračuna prema kriterijumima u uporedno važećim kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji koji su bili važeći u istom vremenskom periodu na koji se odnosi predmetno potraživanje tužilje, a koji se odnose na javna preduzeća.

Drugostepeni sud je preinačio prvostepenu presudu tako što je tužbeni zahtev tužilje odbio nalazeći da se za utvrđivanje i obračun plate tužilje, kao i naknada i dodataka po osnovu rada, primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Pošto poseban zakon – Zakon o platama u državnim organima i javnim službama, u odredbi člana 4. stav 2. propisuje da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, drugostepeni sud je zaključio da ta odredba posebnog zakona isključuje primenu opšte norme i Zakona o radu.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, drugostepeni sud je pravilno primenio materijalno pravo.

Zakon o radu u odredbi člana 105. stav 3. propisuje da se pod zaradom smatraju sva primanja iz radnog odnosa osim primanja iz člana 14, člana 42. stav 3. tačke 4. i 5, člana 118. stav 1. tačke 1-4, člana 119, člana 120. tačka 1. i člana 158. tog zakona. Prema odredbi člana 118. stav 1. tačke 5. i 6. Zakona o radu, zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način i na regres za korišćenje godišnjeg odmora, a visina troškova iz stava 1. tačka 5. tog člana mora biti izražena u novcu (stav 2).

Zakon o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19), propisao je način utvrđivanja plate, dodataka, naknada i ostalih primanja, pored ostalog i za zaposlene u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Platu zaposlenih u javnim službama određuje osnovna plata koju čini proizvod osnovice za obračun plate (koju utvrđuje Vlada) i koeficijenta (utvrđenih aktom Vlade), dodataka na platu propisanih tim zakonom (minuli rad, prekovremeni rad, terenski dodatak, rad noću i na dan državnih i verskih praznika) i obaveze koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plate. Prema odredbi člana 4. stav 1. tog zakona, koeficijent plate izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a prema stavu 2. koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora.

Zakon o javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 42/91... 83/14), propisuje da se javnom službom u smislu tog zakona smatraju ustanove, preduzeća i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom koji obavljaju delatnost odnosno poslove kojima se obezbeđuje ostvarivanje prava građana odnosno zadovoljavanje potreba građana i organizacija, kao i ostvarivanje drugih zakonom utvrđenih interesa u određenim oblastima. Radi obezbeđivanja ostvarivanja prava utvrđenih zakonom i ostvarivanja drugog zakonom utvrđenog interesa u oblasti obrazovanja, nauke, kulture, fizičke kulture, učeničkog i studentskog standarda, zdravstvene zaštite, socijalne zaštite, društvene brige o deci, socijalnog osiguranja, zdravstvene zaštite životinja, osnivaju se ustanove. Ustanove, preduzeća i drugi oblici organizovanja za obavljanje delatnosti poslova iz člana 3. tog zakona mogu se osnovati prema članu 4. tog zakona. Republika, autonomna pokrajina i lokalna samouprava sredstva za obavljanje delatnosti obeđuje iz budžeta i drugih izvora u skladu sa zakonom, pa su zaposleni kod tih poslodavaca u poosebnom režimu rada.

Na osnovu odredbe člana 35. Posebnog kolektivnog ugovora za zaposlene u ustanovama predškolskog vaspitanja i obrazovanja čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, broj 43/17) bilo je propisano (do 13.07.2020. godine) da zaposleni ima pravo na platu u skladu sa zakonom koja se utvrđuje na osnovu: 1) osnovice za obračun plata; 2) koeficijenta; 3) dodataka na platu i 4) obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plate u skladu sa zakonom. Ista regulativa sadržana je i u odredbama čl. 36. i 37. Posebnog kolektivnog ugovora za zaposlene u ustanovama predškolskog vaspitanja i obrazovanja čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, br. 97/20, koji je stupio na snagu 15.07.2020. godine).

Dakle, regulativa obračuna i isplate plata u javnim službama, u skladu sa normama posebnog zakona, nije istovetna regulativi obračuna i isplate zarada prema pravilima koja se primenjuju u opštem radno-pravnom režimu, jer pojam zarade u određenim radnim sredinama i plate nema jedinstveno značenje, što se direktno odražava na različitost uslova, načina i obima prava na naknadu predmetnih troškova. Obračunom plate zaposlenima u javnim službama, primenom posebnih zakona i opštih akata, zaposleni na određenim radnim mestima sa najnižim koeficijentom, primaju platu u nižem iznosu od minimalne zarade i u toj situaciji je vršena doplata do visine vrednosti minimalne zarade. Međutim, isplatom plate zaposlenima u javnim službama u visini vrednosti minimalne zarade, ne aktiviraju se pravila opšteg radno-pravnog statusa prema kome zaposleni koji u skladu sa zakonom ostvaruje pravo na isplatu minimalne zarade ima pravo na uvećanu zaradu i naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, u smislu odredbe čl. 108. i 118. Zakona o radu. Gore navedeni posebni propisi ne predviđaju pravo na naknadu za ishranu i regres za korišćenje godišnjeg odmora, posebnom normom pa tako ni Poseban kolektivni ugovor za zaposlene u ustanovama predškolskog vaspitanja i obrazovanja čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, broj 43/17) ni Poseban kolektivni ugovor za zaposlene u ustanovama predškolskog vaspitanja i obrazovanja čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, broj 97/20) ne sadrže odredbe koje se odnose na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, niti njihovu visinu. Te naknade obuhvaćene su i sadržane u koeficijentu za obračun plate (član 4. stav 2. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama), što znači da se ista ostvaruju kroz obračun i isplatu plate, zbog čega nema ni osnova (upućujućih normi) da se primenjuju parametri iz kolektivnih ugovora za zaposlene u javnim preduzećima odnosno opšteg kolektivnog ugovora. Stoga, prema sadržaju navedenih posebnih zakona, nema pravne praznine po pitanju prava na isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, zbog čega nema ni uslova za supsidijernu primenu Zakona o radu (član 2. Zakona o radu), što znači da je tužbeni zahtev tužilje neosnovan.

Na osnovu Zaključka usvojenog na sednici Građanskog odeljenja Vrhovnog kasacionog suda održanoj 05.07.2022. godine, zaposleni kojima se plate isplaćuju u visini vrednosti minimalne zarade u javnim službama, kao korisnicima budžetskih sredstava, ostvaruju pravo na naknadu troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora po osnovu rada, primenom koeficijenta za obračun i isplatu plata, u kom je sadržan dodatak na ime tih naknada i sastavni je deo koeficijenta za svakog zaposlenog. Iz tih razloga se navodima revizije tužilje neosnovano pobija pravilnost primene materijalnog prava.

Pravilna je i odluka o troškovima parničnog postupka jer je doneta pravilnom primenom odredbe člana 153. stav 1, člana 154. i člana 165. stav 2. Zakona o parničnom postupku.

Iz navedenih razloga, Vrhovni kasacioni sud je odluku kao u izreci doneo primenom odredbe člana 414. stav 1. Zakona o parničnom postupku.

Predsednik veća – sudija

Gordana Komnenić, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić