Rev2 863/2021 3.5.15.4.8; tehnološki višak

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 863/2021
21.12.2022. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dobrile Strajina, predsednika veća, Gordane Komnenić i Dragane Mirosavljević, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Jovana Dobrijević, advokat iz ..., protiv tuženog Doma zdravlja „Novi Beograd“, čiji je punomoćnik Jovana Tomić, advokat iz ..., radi poništaja rešenja, reintegracije i naknade štete, odlučujući o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 2417/20 od 16.10.2020. godine, u sednici održanoj 21.12.2022. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE, kao neosnovana revizija tuženog izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 2417/20 od 16.10.2020. godine.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Trećeg osnovnog suda u Beogradu P1 150/16 od 14.11.2019. godine, stavom prvim izreke, poništeno je rešenje tuženog broj 1209/1 od 24.12.2015. godine, kojim je tužilji zaposlenoj na poslovima ... u Službi za ... zdravstvenu zaštitu tuženog, otkazan ugovor o radu br. 1785/1 od 22.11.2011. godine, usled prestanka potrebe za njenim radom, kao nezakonito. Stavom drugim izreke, obavezan je tuženi da tužilju vrati na rad u roku od 8 dana od dana pravnosnažnosti presude. Stavom trećim izreke, obavezan je tuženi da tužilji na ime naknade štete zbog izgubljene zarade za period od 01.01.2016. godine do 30.11.2018. godine isplati ukupan iznos od 1.215.184,67 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom na pojedinačne mesečne iznose od dospelosti do isplate. Stavom četvrtim izreke, obavezan je tuženi da na dosuđene iznose stavom trećim izreke uplati doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje Republičkom fondu PIO, doprinose za zdravstveno osiguranje Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje i doprinose za slučaj nezaposlenosti Nacionalnoj službi za zapošljavanje. Stavom petim izreke, delimično je usvojen zahtev tužilje i obavezan tuženi da tužilji plati na ime troškova postupka 385.500,00 dinara, dok je stavom šestim izreke odbijen deo zahteva tužilje za isplatu troškova parničnog postupka od dosuđenog, pa do traženog i to za iznos od 32.250,00 dinara. Stavom sedmim izreke, odbijen je zahtev tužene za naknadu troškova postupka u iznosu od 324.325,56 dinara, kao neosnovan.

Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 2417/20 od 16.10.2020. godine, stavom prvim izreke, potvrđena je prvostepena presuda u stavu prvom, drugom, trećem, četvrtom, petom i sedmom izreke i žalba tuženog u tom delu odbijena, kao neosnovna. Stavom drugim izreke, odbijen je zahtev tuženog da se obaveže tužilja da plati tuženom troškove drugostepenog postupka, kao neosnovan.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tuženi je blagovremeno izjavio reviziju, zbog pogrešne primene materijalnog prava.

Tužilja je dala odgovor na reviziju.

Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu odluku primenom člana 408. Zakona o parničnom postupku - ZPP („Službeni glasnik RS“, broj 72/11...18/20) i utvrdio da revizija tuženog nije osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je zasnovala radni odnos kod tuženog na osnovu ugovora o radu od 22.11.2011. godine i obavljala je poslove ... u Službi ... zdravstvene zaštite. Od strane Ministarstva zdravlja tuženom je 20.05.2013. godine upućen Kadrovski plan br. 112-01-00550/2013-01 za 2013. godinu, kojim je predstavljen maksimalan broj zaposlenih u zdravstvenim ustanovama u svakoj pojedinačnoj zdravstvenoj ustanovi u odgovarajućoj budžetskoj godini i u čijem prilogu se nalazio tabelarni prikaz postojeće strukture broja zaposlenih prethodnog Kadrovskog plana (za 2012.), kao i normirani kadar predviđen za 2013. godinu, gde je između ostalog, predviđeno da kod tuženog bude zaposlena 51 ... Ministarstvo zdravlja je tuženom 30.04.2015. godine dostavilo Kriterijume za utvrđivanje viška zaposlenih u ..., određene od strane reprezentativnih sindikata u oblasti zdravstva na nivou Republike. Članom 2. i 5. tih Kriterijuma bilo je propisano da će se prestanak radnog odnosa obezbediti najpre zaposlenim na dobrovoljnoj bazi, zatim onima koji su blizu ispunjavanja uslova za starosnu penziju i na kraju zaposlenima koji imaju najmanju ocenu prema: rezultatima rada po osnovu broja izvršenih usluga (30% od ocena) i vrednosti izvršenih usluga (30% od ocene); godinama ostvarenih u radnom odnosu (40% od ocene). Određeno je da se rezultati rada utvrđuju prema podacima iz zdravstvenih ustanova počev od 01.01.2013. godine, zaključno sa 31.12.2014. godine za efektivne sate rada. Sestrama i tehničarima koji su u timu rezultati rada se utvrđuju na osnovu rezultata tima.

Odlukom VD direktora tuženog br. 940/6 od 12.11.2015. godine pokrenut je postupak za utvrđivanje viška zaposlenih u Službi za ... zdravstvenu zaštitu i istoga dana sastavljena je tabela viška zaposlenih u ... službi, prema kojoj je u trenutku pokretanja postupka bilo zaposleno 58 ... i gde je kontatovano da sedam predstavlja višak zaposlenih. Direktor tuženog doneo je rešenje o imenovanju članova komisije 12.11.2015. godine koji su trebali da čine prim. dr. BB, u svojstvu predsednika komisije, VV, kao glavna sestra ... službe i GG kao samostalni referent u Odseku za kadrovske poslove. U obrazloženju rešenja navedeno je da je zadatak komisije da predloži i sačini listu zaposlenih u Službi za ... zaštitu koji predstavljaju tehnološki višak, na osnovu kriterijuma za utvrđivanje viška zaposlenih u ... Dana 16.11.2015. godine donete su bodovne liste tuženog br. 940/12, br. 940/13 i br. 940/15, po kojima je tužilja ostvarila ukupan staž od 12 godina i 10 meseci, ukupnu zaradu za 2013. i 2014. godinu od 7.679.392,03 i po kojima je za 2013. i 2014. godinu imala ukupno 2169 pruženih usluga, dok je dr. DD sa kojim je tužilja radila u timu ostvario ukupan staž od 21 godine i 7 meseci, zaradu za 2013. i 2014. godinu od 7.679.392,03 na osnovu ukupnom 2169 pruženih usluga. Primenom predmetnih kriterijuma tužilja je ukupno bodovana sa 37,84 bodova i to 12,98 za godine staža, 20,66 za ostvarenu zaradu i 4,20 za pružene usluge. Na spisku zaposlenih za čijim radom je prestala potreba br. 940/20 od 20.11.2015. godine navedeno je ukupno 7 ..., od kojih su pet prihvatile prestanak radnog odnosa na dobrovoljnoj bazi, a pod rednim brojem 7, 8 i 9 bile su tužilja sa 37,84 bodova, ĐĐ sa 36,07 bodova i EE sa 14,72 bodova. Za ... sestru ŽŽ navedeno je da ima 37,66 bodova, ali da je izuzeta zbog trudnoće. U radu komisije nisu učestvovali članovi koji su određeni navedenim rešenjem, tako da je posledica toga bila da su kriterijumi i ko će biti proglašen viškom urađeni u saradnji sa Kadrovskom i Računovodstvenom službom.

Osporenim rešenjem o otkazu ugovora o radu od 24.12.2015. godine tužilji, zaposlenoj na poslovima ... u Službi za ... zdravstvenu zaštitu tuženog otkazan je ugovor o radu br. 1785/1 od 22.11.2011. godine, usled prestanka potrebe za radom tužilje, odlučeno da će se tužilji pre prestanka radnog odnosa isplatiti otpremnina u skladu sa članom 158. Zakona o radu i da tužilji prestaje radni odnos 31.12.2015. godine. Iz obrazloženja navedenog rešenja sledi da je tužilja zaposlena u Službi za ... zdravstvenu zaštitu obavljala posao ... na osnovu ugovora o radu od 22.11.2011. godine, da je osnov za utvrđivanje viška zaposlenih Kadrovski plan za tuženog od 11.04.2013. godine, da prema Kadrovskom planu za tuženog u Službi za ... zdravstvenu zaštitu postoji višak od sedam .../medicinskih sestara; da je zaključkom Vlade Republike Srbije od 02.10.2015. godine predviđeno utvrđivanje broja zaposlenih u ... službama za čijim je radom prestala potreba i dostavljanje podataka o visini iznosa otpremnina; da je odlukom VD direktora od 12.11.2015. godine pokrenut postupak za utvrđivanje viška zaposlenih u Službi za ... zdravstvenu zaštitu; da je primenom kriterijuma za utvrđivanje viška zaposlenih u ... donetih od strane reprezentativnih sindikata u oblasti zdravstva na nivou Republike Srbije, koji su dostavljeni od strane Ministarstva zdravlja Repbulike Srbije 30.10.2015. godine utvrđeno da tužilja predstavlja višak na radnom mestu ... sestre. Dalje iz obrazloženja sledi da je na osnovu navedenog prestala potreba za radom tužilje za koji je zaključila ugovor o radu, a pošto nije bilo uslova za premeštaj na drugi odgovarajući posao niti mogućnost za premeštaj na rad kod drugog poslodavca, da je nastupio opravdani razlog za prestanak radnog odnosa tužilji, koji se odnosi na potrebe poslodavca i da će se tužilji pre prestanka radnog odnosa isplatiti otpremnina.

Naknada štete na ime izgubljene zarade za period od 01.01.2016. godine do 30.11.2018. godine utvrđena je na osnovu nalaza i mišljenja sudskog veštaka.

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, pravilno je u nižestepenim presudama primenjeno materijalno pravo kada je rešenje o otkazu ugovora o radu poništeno, tuženi obavezan da tužilju vrati na rad i naknadi štetu u visini neisplaćenih zarada za sporni period.

Članom 179. stav 5. tačka 1. Zakona o radu („Službeni glasnik Republike Srbije“, broj 24/05, 61/05, 54/09, 32/13 i 75/14), propisano je da zaposlenom može da prestane radni odnos ako za to postoji opravdan razlog koji se odnosi na potrebe poslodavca i to ako usled tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena prestane potreba za obavljanjem određenog posla ili dođe do smanjenja obima posla. Članom 185. stav 1. istog zakona propisano je da se ugovor o radu otkazuje rešenjem, u pisanom obliku i da obavezno sadrži obrazloženje i pouku o pravnom leku.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, kod tuženog je došlo do smanjenja broja izvršilaca. Tuženi je primenom Kriterijuma za utvrđivanje viška zaposlenih u ... donetih od strane reprezentativnih sindikata u oblasti zdravstva na nivou Republike Srbije, koji su dostavljni od strane Ministarstva zdravlja RS tuženom 30.10.2015. godine utvrdio da tužilja predstavlja višak na radnom mestu ... sestre. Tužilja je ukupno bodovana sa 37,84 boda. Međutim, osporeno rešenje tuženog o otkazu ugovora o radu tužilji ne sadrži razloge zbog kojih je usled smanjenja broja izvršilaca na poslovima ... sestara koje je tužilja obavljala, baš tužilja proglašena tehnološkim viškom. Tabela ocene rada tužilje i ostalih zaposlenih na tom radnom mestu sadrži samo brojčanu ocenu bez ikakvog obrazloženja i opisne ocene rada za tužilju i druge upoređivane zaposlene, prema taksativno navedenim kriterijumima. Zato se ne može ni utvrditi na osnovu kojih elemenata po svakom od kriterijuma je data ocena za zaposlene koji se porede pa i za tužilju. Rešenje o otkazu ugovora o radu saglasno članu 185. stav 1 Zakona o radu mora da sadrži obrazloženje sa razlozima otkaza, što je u konkretnom slučaju izostalo. Osim toga, tuženi nije menjao Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova u smislu smanjenja broja izvršilaca na poslovima ... sestara. Stoga sam Kadrovski plan za tuženog od 11.04.2013. godine nije mogao biti osnov za otkaz ugovora o radu tužilji. Iz utvrđenih činjenica proizlazi da tuženi nije ispoštovao zakonom predviđenu proceduru prilikom proglašenja tužilje tehnološkim viškom. Zato revizijom tuženog nije dovedena u sumnju pravilanost zaključka nižestepenih sudova o nezakonitosti ospornog rešenja o otkazu ugovora o radu tužilje. Posledica nezakonitog otkaza je saglasno odredbi člana 191. stav 1. Zakona o radu vraćanje tužilje na rad.

S obzirom na navedeno, neosnovano se u reviziji ukazuje na pogrešnu primenu materijalnog prava, odnosno člana 179. stav 5. tačka 1. Zakona o radu i navodi da su bili ispunjeni zakonski uslovi da se tužilji otkaže ugovor o radu usled prestanka potrebe za njenim radom, odnosno jer je tužilja proglašena tehnološkim viškom.

Sa navedenih razloga, Vrhovni kasacioni sud je odlučio kao u izreci na osnovu člana 414. stav 1. ZPP.

Predsednik veća – sudija

Dobrila Strajina, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić