Rev 16452/2023 3.1.1.5; zaštita svojine

Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev 16452/2023
09.10.2024. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Gordane Komnenić, predsednika veća, dr Ilije Zindovića i Marije Terzić, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Branislav Herceg, advokat iz ..., protiv tuženog Grada Novog Sada, koga zastupa Pravobranilaštvo Grada Novog Sada, radi isplate, odlučujući o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž 979/23 od 12.04.2023. godine, u sednici održanoj 09.10.2024. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE kao neosnovana revizija tuženog izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž 979/23 od 12.04.2023. godine.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Višeg suda u Novom Sadu P 487/22 od 21.03.2023. godine, stavom prvim izreke, obavezan je tuženi da tužilji isplati iznos od 8.712.225,28 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 21.03.2023. godine do isplate i da joj naknadi troškove postupka u iznosu od 379.586,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od dana izvršnosti presude do isplate. Stavom drugim izreke, utvrđeno je da je tuženi stekao pravo svojine na kat. parcelama broj .., površine 222m2 i .. površine 130m2, obe KO Petrovardin, upisane kod RGZ SKN Novi Sad u LN .. što je tužilja dužna trpeti da se tuženi sa ovim pravom upiše kod nadležne službe za katastar nepokretnosti po pravnosnažnosti presude.

Apelacioni sud u Novom Sadu je presudom Gž 979/23 od 12.04.2023. godine, stavom prvim izreke, odbio žalbu tuženog i potvrdio presudu Višeg suda u Novom Sadu P 487/22 od 21.03.2023. godine. Stavom drugim izreke, odbijen je zahtev tuženog za naknadu troškova žalbenog postupka.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu, tuženi je blagovremeno izjavio reviziju zbog bitne povrede odredaba parničnog postupka i pogrešne primene materijalnog prava.

Vrhovni sud je ispitao pobijanu presudu primenom člana 408. Zakona o parničnom postupku – ZPP („Službeni glasnik RS“, br. 72/11... 10/23-drugi zakon) pa je ocenio da revizija tuženog nije neosnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni sud pazi po službenoj dužnosti, a revizijom se ne ukazuje na drugu konkretnu bitnu povredu odredaba parničnog postupka.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je vlasnik katastarskih parcela .. – njiva četvrte klase, potes/ulica Mišeluk gradsko građevinsko zemljište, površine 222m2 i .. KO Petrovaradin – njiva četvrte klase, potes/ulica Mišeluk gradsko građevinsko zemljište, površine 130m2. Obe parcele se nalaze u naseljenom mestu Petrovaradin, Opština Novi Sad i prema Planu generalne regulacije Mišeluk sa ribnjakom („Službeni list Grada Novog Sada“, br. 57/14) i Planom detaljne regulacije Mišeluk 3 u Novom Sadu („Službeni list Grada Novog Sada“, br. 60/18) u celosti su namenjene za javnu površinu ulicu, koja još nije dobila naziv. Obe parcele se u celosti i koriste kao saobraćajna i javna površina – ulica i delimično su opremljene komunalnom infrastrukturom, odnosno opremljene su elektroenergetskom, gasnom i telekomunikacionom infrastrukturom. Visina tržišne vrednosti predmetnih parcela utvrđena je iz nalaza i mišljenja veštaka građevinske struke u visini od 24.750,64 dinara/m2 na dan veštačenja. Ukupna tržišna vrednost ovih parcela iznosi 8.712.225,28 dinara.Postupak eksproprijacije u vezi sa ovim parcelami nije vođen, niti je tužilji isplaćena bilo kakva naknada za faktički oduzeto zemljište.

Polazeći od ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su u smislu odredbe člana 58. Ustava Republike Srbije i člana 1. Protokola 1 uz Evropsku konvenciju za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda usvojili tužbeni zahtev zaključivši da je tuženi stekao pravao javne svojine na predmetnoij parceli i obavezali tuženog da tužilji isplati novčanu naknadu za predmetne kat. parcele budući da se tužilja ne može koristiti svojim svojinskim ovlašćenjima na navedenim parcelama zbog izvršene faktičke eksproprijacije tih parcela.

Neosnovani su navodi revizije tuženog kojima se pravnosnažna presuda pobija zbog pogrešne primene materijalnog prava.

Odredbom člana 58. Ustava Republike Srbije, između ostalog, propisano je da se jemči mirno užavanje svojine i drugih imovinskih prava stečenih na osnovu zakona (stav 1), kao i da pravo svojine može biti oduzeto ili ograničeno samo u javnom interesu utvrđenom na osnovu zakona i da je učinjeno uz naknadu, koja ne može biti niža od tržišne (stav 2).

Odredbom člana 2. stav 1. tačka 6. Zakona o planiranju i izgradnji („Službeni glasnik RS“, br 72/2009, sa izmenama i dopunama) koji je bio na snazi u vreme usvajanja Plana generalne regulacije i Plana detaljne regulacije, propisano je da je površina javne namene prostor određen planskim dokumentom za uređenje ili izgradnju objekata javne namene ili javnih površina, za koje je predviđeno utvrđivanje javnog interesa u skladu sa posebnim zakonom (ulice, trgovi, parkovi i drugo).

Odredbom člana 10. stav 2. Zakon o javnoj svojini („Službeni glasnik RS“, br 72/11 ... 105/2014), propisano je da se dobrima u opštoj upotrebi u javnoj svojini, smatraju one stvari koje su zbog svoje prirode namenjene korišćenju svih i koje su, kao takve, određene zakonom (javni putevi, javne pruge, most i tunel na javnom putu, pruzi ili ulici, ulice, trgovi, javni parkovi, granični prelazi i dr.), a stavom 10. istog člana da su dobra u opštoj upotrebi u svojini Republike Srbije, izuzev puteva drugog reda, koji su u svojini autonomne pokrajine na čijoj se teritoriji nalaze, kao i izuzev nekategorisanih puteva, opštinskih puteva i ulica (koje nisu deo autoputa ili državnog puta prvog i drugog reda) i trgova, javnih površina, koji su u svojini jedinica lokalne samouprave na čijoj se teritoriji nalaze.

U konkretnom slučaju, predmetne parcele čiji je tužilja vlasnik, planskim aktima su u celosti određene za ulicu i kao takve se i koriste. U situaciji kada zemljište planskim aktom jedinice lokalne samouprave biva određeno za ulicu, to zemljište od tog momenta po sili zakona postaje sredstvo javne svojine. Shodno tome, jedinica lokalne samouprave ima obavezu da zemljište koje je postalo sredstvo javne svojine izuzme iz poseda ranijeg vlasnika i za to mu isplati odgovarajuću naknadu, a da u javne knjige da upiše svoje pravo svojine na istom.

Imajući u vidu činjenicu da su predmetne parcele faktički privedene nameni predviđenoj planskim aktom, da se koriste kao ulica – javni put u naselju koji saobraćajno povezuje delove naselja, to je na taj način izvršena tzv. faktička eksproprijacija, koja i nastaje kada se na zemljištu grade putevi, infrastrukturni i drugi objekti u javnom interesu, a ne postoji rešenje o eksproprijaciji zemljišta, odnosno njegovom izuzimanju iz poseda. Stoga je po oceni Vrhovnog suda pravilan zaključak nižestepenih sudova da kada je zemljište faktički privedeno nameni u skladu sa planskim aktom i po sili zakona postalo javna svojina, tužilja kao vlasnik tog zemljišta ne može trpeti štetne posledice zato što nadležni organ nije sproveo upravni postupak i doneo rešenje o eksproprijaciji koje bi bilo osnov za isplatu novčane naknade. Tužilji je na taj način povređeno pravo na imovinu pa zato ima pravo da potražuje naknadu za faktički oduzetu imovinu. Stoga su, nasuprot revizijskim navodima, nižestepeni sudovi pravilno primenili materijalno pravo kada su tuženog obavezali da tužilji isplati novčanu naknadu u visini odmerenoj prema tržišnoj vrednosti utvrđenoj na osnovu nalaza i mišljenja sudskog veštaka. Naime, ova naknada tužilji pripada na osnovu člana 1. Protokola 1 uz Evropsku konvenciju i člana 58. Ustava Republike Srbije.

Nasuprot revizijskim navodima, tuženi jeste obveznik isplate naknade, pri čemu je bez uticaja da li je nekom svojom radnjom deposedirao tužilju, jer njegova odgovornost proizilazi iz činjenice da je titular prava javne svojine na spornom zemljištu koje je faktički pretvoreno u dobro u opštoj upotrebi – ulicu, a isto je za takvu namenu predviđeno odgovarajućim planskim aktom.

U preostalom delu revizija osporava pravilnost utvrđenog činjeničnog stanja, iz kog razloga se revizija ne može izjaviti prema članu 407. stav 2. ZPP.

Iz iznetih razloga, na osnovu člana 414. stav 1. ZPP, odlučeno je kao u izreci.

Predsednik veća - sudija

Gordana Komnenić, s.r.

Za tačnost otpravka

Zamenik upravitelja pisarnice

Milanka Ranković