
Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 906/2024
15.05.2024. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija Jelice Bojanić Kerkez, predsednika veća, Vesne Stanković i Radoslave Mađarov, članova veća, u parnici iz radnog odnosa tužioca AA iz ..., čiji je punomoćnik Jelena Petrović, advokat iz ..., protiv tuženog JP „Komunalac“ Bujanovac, čiji je punomoćnik Miodrag Kostić, advokat iz ..., radi isplate razlike troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, odlučujući o reviziji tužioca, izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Nišu Gž1 3221/22 od 07.09.2023. godine, na sednici održanoj 15.05.2024. godine, doneo je
P R E S U D U
ODBIJA SE kao nesnovana revizija tužioca izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Nišu Gž1 3221/22 od 07.09.2023. godine.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Apelacionog suda u Nišu Gž1 3221/22 od 07.09.2023. godine, preinačena je presuda Osnovnog suda u Bujanovcu P1 198/20 od 15.04.2023. godine tako što je odbijen kao neosnovan tužbeni zahtev kojim je traženo da se obaveže tuženi da tužiocu, na ime razlike između isplaćenog i pripadajućeg iznosa naknade troškova za ishranu u toku rada za period od 06.05.2016. do 06.05.2019. godine, isplati ukupan iznos od 89.663,62 dinara i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora za isti periodu o ukupan iznos od 115.538,30 dinara, sve u pojedinačno opredeljenim mesečnim iznosima sa zakonskom zateznom kamatom počev od datuma dospelosti do isplate (visina iznosa i datum dospeća određeni u izreci presude). Tom presudom je odbijen tužbeni zahtev da se tuženi obaveže da tužiocu na naznačene mesečne iznose, kao osnovicu, obračuna i uplati doprinose po osnovu penzijskog i invalidskog osiguranja Republičkom fondu PIO, doprinose za nezaposlenost kod Nacionalne službe za zapošljavanje, doprinose za zdravstveno osiguranje kod Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje, u visini prema Zakonu o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje na dan uplate. Odlučeno je da svaka stranka snosi svoje troškove.
Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu, tužilac je izjavio reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava, na osnovu odredbe člana 404. stav 1. Zakona o parničnom postupku.
Vrhovni sud je odlučivao na osnovu člana 408. u vezi člana 403. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku – ZPP („Službeni glasnik RS“ br. 72/11, 49/13 - US, 74/13 - US, 55/14, 87/18, 18/20 i 10/23 dr.zakon), budući da je prvostepena presuda preinačena i ocenio da revizija tužioca nije osnovana
U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju ovaj sud pazi po službenoj dužnosti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilac je u radnom odnosu kod tuženog na poslovima ... po Ugovoru o uređenju međusobnih odnosa iz radnog odnosa od 08.05.2016. godine. U periodu od maja 2016. godine do maja 2019. godine, tuženi je isplaćivao zaposlenima naknadu troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora u skladu sa Pravilnikom tuženog o izmenama i dopunama Pravilnika o zaradi, naknadi zarade i drugim primanjima u JP“Komunalac“ Bujanovac br.4511 od 29.05.2015. godine (izmenjen Pravilnik tuženog br. 3004 od 06.04.2015. godine), po kome naknada troškova koje zaposleni ima u toku rada iznosi 1.000,00 dinara mesečno za svakog zaposlenog, srazmerno vremenu provedenom na radu na osnovu evidencije ovlašćenih službi, a izmene i dopune ovog Pravilnika stupaju na snagu i primenjivaće se od 01.06.2015. godine. Iznosi dosuđeni prvostepenom presudom predstavljaju razliku između naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora obračunate u vrednosti propisanoj Posebnim kolektivnim ugovorom za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike Srbije („Službeni glasnik RS“, br. 27/15) i naknade tih troškova isplaćenih tužiocu u granicama mase sredstava iz budžeta opštine za utuženi period. Visinu potraživanja prvostepeni sud je utvrdio na osnovu rezultata veštačenja obavljenog od strane veštaka ekonomsko – finansijske struke.
Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, drugostepeni sud je zaključio da tužilac neosnovano potražuje manje isplaćenu naknadu troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora u skladu sa naznačenim Posebnim kolektivnim ugovorom za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike Srbije, budući da tužilac pravo na navedene naknade ostvario u granicama mase sredstava za zarade, predviđene programom koji je tuženi doneo uz saglasnost osnivača, a koji je dalje usaglašen sa odlukama lokalne vlasti o budžetu za svaku kalendarsku godinu.
Po oceni Vrhovnog suda, drugostepeni sud je pravilno primenio materijalno pravo.
Odredbom člana 1. Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava („Službeni glasnik RS“, broj 116/14 – stupio na snagu 28.10.2014. godine), propisano je da se ovim zakonom privremeno uređuje osnovica, odnosno vrednost radnog časa, vrednost boda i vrednost osnovne zarade, za obračun i isplatu plata, odnosno zarada kao i drugih stalnih primanja izabranih, imenovanih, postavljenih i zaposlenih lica kao korisnika javnih sredstava sa ciljem očuvanja finansijskog sistema u Republici Srbiji i sistema plata i zarada u javnom sektoru. U članu 3. stav 1. navedenog zakona, propisano je da se u ovom zakonu platom smatra zarada zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđen u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose, odnosno plate izabranog, imenovanog i postavljenog lica, zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđenog u skladu sa zakonom koji uređuje platu u državnim organima, organima lokalne vlasti, organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja i javnim službama. U članu 4. istog zakona, propisano je da su ništave odredbe opšteg ili pojedinačnog akta kojima se povećavaju osnovice, koeficijenti i drugi elementi, odnosno uvode novi elementi na osnovu kojih se povećava iznos plate i drugih stalnih primanja kod subjekata iz člana 2. ovog zakona, donet za vreme primene ovog zakona.
Tuženi je korisnik budžetskih sredstava, pa se na njega, osim pomenutog zakona, primenjuje i Zakon o budžetu i Zakon o budžetskom sistemu, te obaveze koje preuzima moraju odgovarati aproprijaciji koja mu je odobrena za tu namenu u odgovarajućoj budžetskoj godini (član 54. Zakona o budžetskom sistemu).
Pod zaradom smatraju se primanja iz radnog odnosa kao što su, između ostalog, i naknada za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, a što proizlazi iz odredbe člana 105. Zakona o radu, a pojam zarade u skladu sa Zakonom o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, podrazumeva zaradu utvrđenu u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose. Drugačijim tumačenjem pojma zarade ne bi bio ispunjen cilj Zakona o privremenom uređivanju osnovnice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava (član 1), jer bi to značilo selektivnu primenu zakona, imajući u vidu i da koeficijent za obračun plate izabranih, imenovanih i postavljenih lica i zaposlenih u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama, sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, na koje se kao i na zaposlene kod tuženog primenjuje Zakon o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava.
Imajući u vidu da su odredbe Zakona o privremenom uređivanju osnovnice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, Zakona o budžetu i Zakona o budžetskom sistemu imperativne prirode koja se moraju bezuslovno poštovati, a da je tuženi tužiocu priznao pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regres u granicama mase sredstava za zarade, prema programu koji je doneo, to kod budžetskog finansiranja plata kod tuženog nije moguće primeniti korektivno pravilo iz člana 8. stav 2. Zakona o radu, jer je upravo zakonom određen način utvrđivanja osnovice za plate. Zbog toga i po shvatanju ovog suda, odredbe Posebnog kolektivnog ugovora, donete nakon stupanja na snagu Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, ništave su i kao takve ne mogu da proizvode pravno dejstvo (PKU ne može biti suprotan zakonu na osnovu člana 103. ZOO u vezi člana 240. Zakona o radu) zbog čega je drugostepeni sud pravilno preinačio prvostepenu presudu i odbio tužbeni zahtev.
Iz navedenih razloga, na osnovu člana 414. stav 1. ZPP odlučeno je kao u izreci.
Predsednik veća - sudija
Jelica Bojanić Kerkez,s.r.
Za tačnost otpravka
Zamenik upravitelja pisarnice
Milanka Ranković