Republika Srbija
VRHOVNI SUD SRBIJE
U 1446/06
15.06.2006. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni sud Srbije u Beogradu, u veću sastavljenom od sudija: Ljubodraga Pljakića, predsednika veća, Dušanke Marjanović i Dragana Skoka, članova veća, sa savetnikom Milankom Alkalaj, kao zapisničarem, odlučujući po tužbi tužioca \"AA", koga zastupa AB, advokat, protiv tuženog Ministarstva privrede Republike Srbije – Sektora za upravne, upravno nadzorne i normativne poslove u oblasti registracije privrednih subjekata, radi poništaja rešenja tuženog broj 160-720-00-00120/06, od 15. marta 2006. godine, u predmetu upisa promene podataka u Registar privrednih subjekata, u nejavnoj sednici veća, održanoj dana 15.06.2006. godine, doneo je
P R E S U D U
Tužba SE UVAŽAVA i PONIŠTAVA rešenje Ministarstva privrede Republike Srbije – Sektora za upravne, upravno nadzorne i normativne poslove u oblasti registracije privrednih subjekata broj: 160-720-00-00120/06-06, od 15. marta 2006. godine.
O b r a z l o ž e nj e
Osporenim rešenjem tuženog organa odbijena je žalba tužioca \"AA", izjavljena protiv zaključka Agencije za privredne registre Republike Srbije, broj 108567-1/2006 od 27.02.2006. godine, kojim je prekinut postupak pokrenut po zahtevu tužioca broj 108567, od 20.02.2006. godine, za upis u Registar privrednih subjekata promene osnovnog kapitala, osnivača i promene udela osnivača kod privrednog subjekta upisanog u Registar privrednih subjekata kao \"AA", sa matičnim brojem ____.
U blagovremeno podnetoj tužbi, kojom je pokrenuo upravni spor, tužilac osporava zakonitost rešenja tuženog organa, zbog povrede postupka i zbog pogrešne primene materijalnog prava. U tužbi između ostalog navodi, da su upravni organi pri donošenju upravnih akata u ovoj upravnoj stvari postupali protivno odredbama člana 22. i 26. Zakona o registraciji privrednih subjekata, kojim odredbama je propisano i taksativno nabrojano koje sve odlučne činjenice Registrator mora pravilno i potpuno da utvrdi u postupku registracije, da Registrator u postupku registracije ne ispituje tačnost podataka i verodostojnost dokumenata dostavljenih uz registracionu prijavu, zbog čega nema meritornog odlučivanja u postupku jer je predviđeno samo donošenje dve vrste odluka i to: zaključak kojim se odbacuje prijava, kada nisu ispunjeni uslovi iz člana 22. Zakona i rešenje kojim se usvaja zahtev za registracione prijave, kada su ispunjeni uslovi iz člana 22. Zakona (nema rešenja o odbijanju registracije, nema prekida postupka, nema povraćaja u pređašnje stanje, nema ponavljanja postupka, nema zapisnika o vođenju upravnog postupka i drugih instituta predviđenih Zakonom o opštem upravnom postupku) s tim što je Registrator dužan da donese rešenje po registracionoj prijavi u roku od 5 dana. Pošto Registrator u zakonskom roku od 5 dana nije odlučio po registracionoj prijavi, bio je dužan da postupi po članu 26. Zakona o registraciji privrednih subjekata i bez odlaganja izvrši traženi upis. Smatrajući da je osporenim rešenjem povređen zakon na njegovu štetu predložio je da sud donese presudu kojom se tužba uvažava i poništava rešenje tuženog organa.
U odgovoru na tužbu tuženi organ smatra da je tužba neosnovana iz razloga navedenih u osporenom rešenju i predlaže Vrhovnom sudu Srbije da donese presudu kojom se tužba tužioca odbija.
Odlučujući o zakonitosti osporenog rešenja, u smislu odredbe člana 39. Zakona o upravnim sporovima, nakon ocene navoda tužbe, odgovora na tužbu, i spisa predmeta, Vrhovni sud Srbije nalazi da je osporeno rešenje nezakonito.
Prema obrazloženju osporenog rešenja tuženi organ je odbio žalbu tužioca izjavljenu protiv zaključka prvostepenog organa jer je našao da je prvostepeni organ pravilno postupio kada je, pozivajući se na odredbu člana 134. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku, prekinuo postupak registracije u Registar privrednih subjekata po prijavi tužioca, do okončanja postupka revizije promene vrednosti vlasničke strukture kapitala i titulara akcije \"VV", po zaključku Vlade Republike Srbije broj: 464-766/2006, od 16.02.2006. godine, nalazeći da odluka u postuku revizije predstavlja prethodno pitanje u postupku registracije po prijavi tužioca.
Prema Zakonu o registraciji privrednih subjekata (''Službeni glasnik RS'', br. 55/2004 i 61/05) postupak registracije u Registar privrednih subjekata vrši se po sistemu registracione prijave, i zasniva se na načelima: javnosti; istinitosti i savesnosti; samostalnosti u rešavanju; efikasnosti; dostupnosti; ekonomičnosti; prioriteta i jedinstva uznosa podataka prilikom registracije osnivanja, kako je to propisano članom 3. Zakona. Odredbama člana 15. i 16. Zakona propisano je da se postupak registracije pokreće podnošenjem registracione prijave Agenciji, da se registraciona prijava podnosi na propisanom obrascu koji sadrži podatke koji se registruju i uz prijavu se prilažu; dokumentacija koja se, u skladu sa ovim zakonom i drugim zakonima, podnosi za registraciju i dokaz o uplati naknade o registraciji.
Prema odredbi člana 22. stav 1. navedenog Zakona, Registrator po prijemu registracione prijave proverava ispunjenost uslova za registraciju i to: da li je nadležan za postupanje po registracionoj prijavi; da li je kao potpisnik registracione prijave naznačeno ovlašćeno lice; da li registraciona prijava sadrži sve podatke u skladu sa ovim Zakonom; da li je uz registracionu prijavu priložena sva dokumentacija utvrđena zakonom; da li je uz registracionu prijavu priložen dokaz o uplati naknade za registraciju; da li su podaci koji se unose u registracionu prijavu istovetni kao i podaci u dokumentaicji priloženoj uz prijavu; da li je pod istim nazivom registrovan drugi privredni subjekt, odnosno da li je taj naziv već rezervisan u skladu sa ovim Zakonom, ako se registraciona prijava odnosi na registraciju osnivanja ili promene naziva, da li je pod istim nazivom i sa sedištem u istom mestu registrovan drugi privredni subjekt, ako se registraciona prijava odnosi na registraciju promene sedišta; da li je uz registracionu prijavu podneta saglasnost koja je zakonom propisana kao uslov za traženu registraciju. Stavom 2. navedene zakonske odredbe izričito je propisano da Registrator ne ispituje tačnost podataka i verodostojnost dokumenata dostavljenih uz registracionu prijavu.
Odredbom člana 23. istog Zakona predviđena je forma odlučivanja Registratora i Registrator može doneti dve vrste odluka: rešenje kojim se usvaja zahtev iz registracione prijave, ako su ispunjeni uslovi za registraciju iz člana 22. stav 1. Zakona ili zaključak kojim se odbacuje registraciona prijava, ako Registrator utvrdi da nisu ispunjeni uslovi iz čl. 22. stav 1. Zakona, s tim što Registrator ne može da odbaci registracionu prijavu ako je podneta u skladu sa ovim Zakonom. Registrator je dužan da u roku od 5 dana od dana podnošenja registracione prijave donese odluku o registracionoj prijavi, kako je to propisano čl. 24. st. 1. i čl. 25. st. 1. Zakona.
Polazeći od načela registracije propisanih čl. 3. Zakona o registraciji privrednih subjekata, a naročito od načela efikasnosti, prema kome je registrator dužan da sve prijavljene podatke bez odlaganja unosi u Registar, koje je afirmisano u odredbama čl. 22-26. Zakona, prema kojim odredbama je Registrator dužan da u zakonskom roku od 5 dana od dana podnošenja prijave donese odluku, prethodno proveravajući da li su ispunjeni uslovi iz člana 22. stav 1. Zakona, bez ispitivanja tačnosti podataka i verodostojnosti dostavljenih dokumenata i da se zbog propuštanja roka za odlučivanje smatra da je zahtev iz prijave usvojen, kao i od činjenice da je Zakonom o registraciji privrednih subjekata propisana celokupna procedura postupka registracije, uključujući pravne lekove i pravo na upravno-sudsku zaštitu, prema pravnom shvatanju Vrhovnog suda Srbije u postupku registracije – unošenja podataka o privrednom subjektu u Registar privrednih subjekata, nema mesta prekidu postupka po članu 134. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku. Zbog toga Agencija za privredne registre RS nije mogla da pokrene postupak registracije tužioca po čl. 134. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku do donošenja odluke nadležnog organa u postupku revizije procene vrednosti i vlasničke strukture \"VV" po Zaključku Vlade Republike Srbije br. 464-766/2006 od 16.02.2006. godine.
Po stavu Vrhovnog suda Srbije odlučivanjem upravnih organa po zahtevu tužioca, na način propisan citiranim odredbama čl. 22-26. Zakona o registraciji privrednih subjekata, ne vređaju se načelo zakonitosti iz člana 5. i načelo istine iz člana 8. Zakona o opštem upravnom postupku, obzirom da Zakon daje mogućnost licima koja imaju pravni interes da pred nadležnim sudom osporavaju punovažnost registracije.
U ponovnom postupku tuženi organ će prilikom odlučivanja imati u vidu datum podnošenja registracione prijave i zakonski rok u kome Registrator rešava po registracionoj prijavi.
Nalazeći da je osporenim rešenjem povređen zako na štetu tužioca, Vrhovni sud SRbije je, na osnovu odredbe člana 41. stav 1. i 2. u vezi člana 38. stav 2. Zakona o upravnim sporovima, odlučio kao u dispozitivu presude, s tim što je u novom postupku tuženi organ vezan pravnim shvatanjem suda kao i primedbama suda u pogledu postupka, na osnovu odredbe člana 61. Zakona o upravnim sporovima.
PRESUĐENO U VRHOVNOM SUDU SRBIJE U BEOGRADU,
dana 15.06.2006. godine, U.broj 1446/06
Zapisničar Predsednik veća-sudija
Milanka Alkalaj, s.r. Ljubodrag Pljakić, s.r.
Duda/MĐ,06, nz