
Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev 31169/2023
11.12.2024. godina
Beograd
Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Branka Stanića, predsednika veća, Tatjane Miljuš, Tatjane Matković Stefanović, Tatjane Đurica i Mirjane Andrijašević, članova veća, u predmetu predlagača AA iz ..., čiji je punomoćnik Mihailo Repić, advokat iz ... i predlagača BB iz ..., čiji je punomoćnik Uroš Đokić, advokat iz ..., protiv protivnika predlagača Javnog preduzeća „Putevi Srbije“ sa sedištem u Beogradu, čiji je zastupnik Zoran Ilić, radi određivanja naknade za eksproprisano zemljište, odlučujući o reviziji predlagača izjavljenoj protiv rešenja Višeg suda u Prokuplju Gž 835/23 od 26.07.2023. godine, u sednici veća održanoj dana 11.12.2024. godine, doneo je
R E Š E NJ E
PRIHVATA SE odlučivanje o reviziji predlagača izjavljenoj protiv rešenja Višeg suda u Prokuplju Gž 835/23 od 26.07.2023. godine u stavu prvom izreke.
USVAJA SE revizija predlagača, UKIDAJU SE rešenje Višeg suda u Prokuplju Gž 835/23 od 26.07.2023. godine u stavu prvom izreke i rešenje Osnovnog suda u Kuršumliji 2R1. 3/2022 od 15.03.2023. godine u stavu prvom i drugom izreke i predmet vraća prvostepenom sudu na ponovno suđenje.
O b r a z l o ž e nj e
Rešenjem Višeg suda u Prokuplju Gž 835/23 od 26.07.2023. godine, odbijena je kao neosnovana žalba predlagača i potvrđeno rešenje Osnovnog suda u Kuršumliji 2R1. 3/2022 od 15.03.2023. godine u stavu prvom i drugom izreke, kojim je određena je naknada za eksproprisanu nepokretnost predlagača AA i BB, obojice iz ... sa obimom udela od po 1/2 i to: kp. br. .., šuma 5. klase, pov. 1114 m2 u iznosu od 278.500,00 dinara i na ime vrednosti drvnih sortimenata sa obe parcele iznos od 55.562,32 dinara, što ukupno iznosi 334.062,32 dinara, kp. br. .., livada 5. klase površine .. m2, u iznosu po m2 260,00 dinara, upisane u li. br. .. KO ..., vlasništvo predlagača AA i BB sa udelima od po 1/2. Stavom drugim izreke naloženo je protivniku predlagača da predlagaču AA na ime naknade za eksproprisanu nepokretnost iz stava prvog plati iznos od 1.034.651,16 dinara, a predlagaču BB takođe iznos od 1.034.651.16 dinara shodno obimima udela od po ½. Stavom trećim izreke naloženo je protivniku predlagača da predlagačima nadoknadi troškove postupka u iznosu od 99.000,00 dinara.
Protiv navedenog rešenja, predlagači su izjavili blagovremenu reviziju, nezadovoljni utvrđenom visinom naknade za eksproprisanu nepokretnost, pozivajući se na odredbu člana 404. ZPP, sa obrazloženjem da je odlučivanje o posebnoj reviziji potrebno radi ujednačavanja sudske prakse i u interesu ravnopravnosti građana.
Odlučujući o dozvoljenosti revizije na osnovu člana 404. stav 2 u vezi člana 420. stav 6. Zakona o parničnom postupku - ZPP („Sl. glasnik RS“ br. 72/11...10/23 – dr. zakon) i člana 30. stav 2. Zakona o vanparničnom postupku – ZVP („Službeni glasnik RS“ br. 46/95,...14/22), Vrhovni sud je našao da su ispunjeni uslovi iz člana 404. stav 1. ZPP da se dozvoli odlučivanje o posebnoj reviziji predlagača radi ujednačavanja sudske prakse, pa je odlučio kao u stavu prvom izreke.
Ispitujući pravilnost pobijanog rešenja na osnovu člana 408. u vezi člana 420. stav 6. ZPP, Vrhovni sud je našao da je revizija osnovana.
U postupku donošenja pobijanog rešenja nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. ZPP, na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, predlagačima su rešenjem SO Kuršumlija – Odeljenje za privredu, lokalni i ekonomski razvoj broj 01-465-143 od 29.09.2021. godine, eksproprisane parcele u njihovom suvlasništvu, bliže opisane u izreci prvostepene presude, po predlogu korisnika eksproprijacije, ovde protivnika predlagača JP „Putevi Srbije“ iz Beograda u njegovu korist, a na osnovu utvrđenog javnog interesa radi izgradnje autoputa E-80 deonica Niš-Merdare o čemu je donet prostorni plan posebne namene. Na osnovu nalaza i mišljenja sudskog veštaka poljoprivredne struke utvrđena je tržišna cena eksproprisanih parcela kao poljoprivrednog zemljišta u pojedinačnim iznosima, pa je predlagačima dosuđen iznos od po 1.034.651,16 dinara, što predstavlja polovinu ukupne vrednosti predmetnih parcela, a srazmerno svojinskim udelima predlagača.
Polazeći od utvrđenog činjeničnog stanja i utvrđene tržišne vrednosti eksproprisanog zemljišta kao poljoprivrednog zemljišta, u kom statusu su parcele upisane u katastru nepokretnosti i taj status su imale u momentu pravnosnažnosti rešenja o eksproprijaciji, prvostepeni sud je obavezao protivnika predlagača da predlagaču isplati novčanu naknadu u iznosu utvrđenim poljoprivrednim veštačenjem na osnovu odredbi članova 41. stav 2. i 42. stav 1. Zakona o eksproprijaciji.
Prihvatajući u potpunosti argumentaciju prvostepenog suda zasnovanu na citiranim odredbama Zakona o eksproprijaciji, drugostepeni sud je ocenio da se novčana naknada za eksproprisano zemljište određuje prema statusu i vrsti tog zemljišta u vreme donošenja pravnosnažnog rešenja o eksproprijaciji, te da naknadna promena namene zemljišta nema uticaja na sudski postupak određivanja naknade za isto.
Pravilno je stanovište drugostepenog suda da naknadna promena namene zemljišta nema uticaja na sudski postupak određivanja naknade za eksproprisano zemljište, ali je to suprotno konkretnoj situaciji, s obzirom na to da po podacima iz pravnosnažnog rešenja o eksproprijaciji proizlazi da su predmetne katastarske parcele eksproprisane radi izgradnje auto-puta E-80 deonica Niš-Merdare. Naime, predlagač osnovano ističe u reviziji da je do promene statusa predmetnog eksproprisanog zemljišta došlo pre pravnosnažnog rešenja o eksproprijaciji od 06.04.2021. godine, donošenjem Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora auto-puta E – 80, deonica Niš-Merdare („Sl. glasnik RS“, br. 102/17...62/19). Zbog toga se ne može prihvatiti zauzeto stanovište nižestepenih sudova koje implicira na naknadnu promenu statusa predmetnog zemljišta.
Po stanovištu Vrhovnog suda, stupanjem na snagu Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora auto-puta E 80, deonica Niš-Merdare, došlo je do promene namene eksproprisanog zemljišta koje je po tom osnovu postalo građevinsko zemljište na osnovu člana 82. Zakona o planiranju i izgradnji („Sl. glasnik RS“, br. 72/09...83/18) bez obzira što ta promena namene i statusa nije provedena u katastru. Prema ovoj zakonskoj odredbi koja reguliše pojam građevinskog zemljišta, ono je definisano kao zemljište koje je određeno zakonom i planskim dokumentom kao građevinsko, koje je predviđeno za izgradnju i redovno korišćenje objekata, kao i zemljište na kojem su izgrađeni objekti u skladu sa zakonom. Odredbom člana 83. stav 2. istog zakona, propisano je da stupanjem na snagu planskog dokumenta kojim je promenjena namena zemljišta u građevinsko zemljište, vlasnici tog zemljišta stiču prava i obaveze propisane ovim zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu zakona, bez obzira na činjenicu što organ nadležan za upis na nepokretnostima i pravima na njima nije sproveo promenu u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i prava. Iz odredbe člana 88. istog zakona, proizlazi da je u slučaju kada se planskim dokumentom promeni namena poljoprivrednog i šumskog u građevinsko zemljište, organ nadležan za donošenje planskog dokumenta dužan je da u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu tog dokumenta, organu nadležnom za poslove državnog premera i katastra dostavi akt koji sadrži opis katastarskih parcela kojima je promenjena namena (stav 1), a organ nadležan za poslove državnog premera i katastra u roku od 15 dana po dobijanju akta iz stava 1. istog člana, rešenjem provodi nastalu promenu i stavlja zabeležbu o obavezi plaćanja naknade za promenu namene u bazu podataka katastra nepokretnosti za koju se izdaje LN (stav 2). Poljoprivredno zemljište kome je planskim dokumentom promenjena namena u građevinsko, do privođenja nameni može se koristiti za poljoprivrednu proizvodnju (stav 3). Od dana stupanja na snagu planskog dokumenta kojim je izvršena promena namene poljoprivrednog i šumskog zemljišta u građevinsko zemljište, vlasnik takvog zemljišta ostvaruje sva prava vlasnika na građevinskom zemljištu, u skladu sa ovim zakonom (stav 9).
Članom 11. Zakona o planiranju i izgradnji je propisano da su planski dokumenti prostorni i urbanistički planovi, a da su prostorni planovi pored ostalog i Prostorni plan područja posebne namene. Članom 2. istog zakona, namena zemljišta je definisana kao način korišćenja zemljišta određen planskim dokumentom.
Prema tome, s obzirom na to da pravno dejstvo planskog dokumenta nastaje njegovim stupanjem na snagu (član 88. stav 9) od tada vlasnik takvog zemljišta ostvaruje svoja prava vlasnika na građevinskom zemljištu u skladu sa ovim zakonom, a bez obzira na to što organ nadležan za upis prava na nepokretnostima nije sproveo tu promenu namene u katastru nepokretnosti (član 83. stav 2). U tom kontekstu je bez pravnog značaja to što se poljoprivredno zemljište kojem je planskim dokumentom promenjena namena u građevinsko do privođenja namene može koristiti za poljoprivrednu proizvodnju (član 88. stav 3). To znači da se novčana naknada za eksproprisano zemljište određuje prema vrsti (statusu) zemljišta u vreme donošenja pravnosnažnog rešenja o eksproprijaciji.
Kako u konkretnom slučaju prema podacima iz pravnosnažnog rešenja o eksproprijaciji proizlazi da nije reč o naknadnoj promeni statusa zemljišta, već o tome da je pre eksproprijacije bio utvrđen javni interes za eksproprijaciju i donet planski dokument (Prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora auto puta E-80, deonica Niš-Merdare) koji ga je odredio kao građevinsko zemljište, to upućuje na zaključak da je pre pravnosnažnosti rešenja o eksproprijaciji stupanjem na snagu planskog dokumenta bio promenjen status ovog zemljišta u građevinsko zemljište.
Iz izloženih razloga, prvostepeni sud će u ponovnom postupku utvrditi visinu tržišne cene eksproprisanog zemljišta kao građevinskog zemljišta na osnovu članova 41. stav 2. i 42. Zakona o eksproprijaciji.
Odluka o troškovima postupka ukinuta je od strane drugostepenog suda, pa takva odluka nije bila predmet revizije.
Na osnovu izloženih razloga, Vrhovni sud je primenom člana 416. stav 2. u vezi člana 420. stav 6. ZPP i člana 30. stav 2. ZVP, odlučio kao u stavu drugom izreke ovog rešenja.
Predsednik veća – sudija
Branko Stanić, s.r.
Za tačnost otpravka
Zamenik upravitelja pisarnice
Milanka Ranković