
Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 392/2015
15.07.2015. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija Ljubice Milutinović, predsednika veća, Jasminke Stanojević i Biljane Dragojević, članova veća, u parnici tužioca M.K. iz A., čiji je punomoćnik advokat K.A., iz A., protiv tužene Republika Srbija, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Policijska uprava Pančevo PS Alibunar, koga zastupa Državno pravobranilaštvo, Odeljenje u Zrenjaninu, radi isplate razlike u plati, odlučujući o reviziji tužioca, izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 1198/2014 od 13.10.2014. godine, u sednici održanoj 15.07.2015. godine, doneo je
P R E S U D U
ODBIJA SE kao neosnovana revizija tužioca izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 1198/2014 od 13.10.2014. godine.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Osnovnog suda u Pančevu, Sudska jedinica Alibunar P1 149/13 od 27.12.2013. godine, usvojen je tužbeni zahtev i tužena obavezana da tužiocu na ime izgubljene dobiti po osnovu rada u dane državnih praznika, za period od 01.01.2008. do 31.03.2011. godine isplati ukupan iznos od 4.954,87 dinara sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom na pojedinačno izražene mesečne iznose od dospelosti pa do isplate svakog tog iznosa, bliže navedene u izreci, kao i da tužiocu nadoknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 4.390,00 dinara, sve u roku od 8 dana.
Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 1198/2014 od 13.10.2014. godine, stavom prvim izreke preinačena je prvostepena presuda tako što je odbijen tužbeni zahtev tužioca za isplatu izgubljene dobiti po osnovu rada u dane državnih praznika u ukupnom iznosu 4.954,87 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom na pojedinačno izražene mesečne iznose navedene u ovom stavu izreke, od dospelosti svakog od tih iznosa pa do isplate, kao i da se obaveže tuženi da tužiocu naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 4.390,00 dinara. Drugim stavom izreke odbijen je zahtev tužioca da se tužena obaveže da tužiocu naknadi troškove parničnog postupka po žalbi, a trećim stavom izreke tužilac je obavezan da tuženom naknadi troškove parničnog postupka po žalbi u iznosu od 12.000,00 dinara u roku od 15 dana.
Protiv pravnosnažne presude donesene u drugom stepenu, tužilac je blagovremeno izjavio reviziju, zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primene materijalnog prava.
Ispitujući pobijanu presudu u smislu člana 408. Zakona o parničnom postupku, Vrhovni kasacioni sud je našao da je revizija neosnovana.
U postupku donošenja pobijane presude nema bitne povrede iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju ovaj sud, pazi po službenoj dužnosti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužiocu koji je u radnom odnosu kod tužene na radnom mestu policijskog službenika u PS Alibunar, u periodu na koji se odnosi tužbeni zahtev, određena je plata po ukupnom koeficijentu od 18,52. Ovaj koeficijent sadrži pored osnovnog koefijenta od 9,96 i dodatni koefijent vezano za specifičnosti ovog radnog mesta u visini od 6,52 i 2,04 i to za uslove rada, opasnost, odgovornost i složenost poslova, kao i za zvanje, odnosno čin. Tužilac je radio na dan državnog praznika u maju 2008. godine, januaru 2009. godine i maju 2010. godine, odnosno ukupno 24 sata rada na dan državnog praznika. Upoređivanjem koeficijenta i plate tužioca u spornom periodu sa platom uporednog radnika tuženih koji je radio u administraciji – I.S. na radnom mestu pisarnica arhiva, kao i sa platom radnika uprave zatvora – LJ.LJ., raspoređenog na poslovima magacionera, pri čemu oba zaposlena nemaju status uniformisanih i ovlašćenih policijskih službenika, primenjujući odredbe Zakona o unutrašnjim poslovima, Zakona o policiji, Zakona o platama u državnim organima i javnim službama kao i odredbe Zakona o radu, koje se odnose na uvećanu zaradu, zaključio da tužiocu nije uvećan koefijent za obračun plate u procentu od 30% do 50% nominalno veći od koefijenta za druge zaposlene na ime neredovnosti u radu na dan praznika koji je neradni dan, zbog čega je usvojio tužbeni zahtev tužioca i dosudio traženu razliku u plati.
Drugostepeni sud je na održanoj raspravi, ocenom nalaza i mišljenja veštaka utvrdio da je uporedni radnik LJ.LJ. imao K i to 6.68, 4.61 i 2.68, a da je I.S. imala K. 6.68, da oba ova zaposlena nemaju status uniformisanih i ovlašćenih policijskih službenika jer je LJ.LJ. raspoređen na poslovima magacionera u 31 platnom razredu u kome se nalazi i I.S. na radnom mestu pisarnica/arhiva, kao i da su oba ova izvršioca sa srednjom stručnom spremom. Imajući ovo u vidu drugostepeni sud je zaključio da je tužbeni zahtev neosnovan jer je tužiocu izvršeno uvećanje plate kroz uvećanje dodatnog koefijenta u odnosu na nestatusnog državnog službenika za procenat koji je veći od 30%, pozivajući se pri tom i na odluku Ustavnog suda Už 4045/2012 od 20.06.2013. godine, u kojoj je kao uporedni radnik uzet nestatusni državni službenik – na radnom mestu pisarnica/arhiva.
Razlozi revizije kojima se ukazuje na pogrešnu primenu materijalnog prava nisu osnovani.
Naime, prema odredbi člana 146. Zakona o policiji (''Službeni glasnik RS'', broj 101/2005) policijski službenici i drugi zaposleni u ministarstvu imaju pravo na platu koja se sastoji od osnovice koju utvrđuje Vlada i osnovnog i dodatnog koefijenta u odnosu na zvanje, posebne uslove rada, opasnost, odgovornost i složenost posla. Ova plata se uvećava za 0,4 % na svaku navršenu godinu radnog staža, a visinu koeficijenta utvrđuje ministar aktom o platama zaposlenih u ministarstvu, koji donosi uz saglasnost Vlade.
Prema sadržaju odredbe člana 147. istog zakona, do izmena objavljenih u ''Službenom glasniku RS'' br.92/2011 od 07.12.2011. godine, zbog posebnih uslova rada, opasnosti za život i zdravlje, odgovornosti, težine i prirode poslova, rada na dan praznika koji je neradni dan, noćnog rada, rada u smenama, prekovremenog rada, dežurstava i pripravnosti i drugih vidova neredovnosti u radu, zaposlenom u ministarstvu mogu se utvrditi koefijenti za obračun plate koji su od 30 do 50 odsto nominalno veći od koeficijenta za druge državne službenike, a u visini mase sredstava potrebnih za isplatu dodatnih koeficijenata i člana 146. stav 1. istoga zakona. Uz saglasnost Vlade, za pojedine kategorije zaposlenih mogu se utvrditi koeficijenti koji su u smislu stava 1. ovog člana veći i za više od 50%. Na prava i obaveze proistekle iz napred navedenih posebnih uslova rada ne primenjuju se odredbe opštih radno- pravnih propisa o uvećanoj zaradi (stav 3).
U kontekstu navedenih materijalno-pravnih odredbi i utvrđenog činjeničnog stanja, pravilan je zaključak drugostepenog suda da je tužiocu izvršeno uvećanje plate kroz uvećanje dodatnog koeficijenta u odnosu na nestatusnog državnog službenika za procenat veći od 30%, te da se nalaz i mišljenje veštaka u delu u kojem je izvršio upoređivanje plate tužioca i drugog statusnog državnog službenika, koji je prihvatio i prvostepeni sud, ne mogu prihvatiti kako pravilan, jer je suprotan odredbi člana 147. Zakona o policiji. Pri tome, prema stavu ovog suda, treba imati u vidu i odredbe člana 4. Zakona o policiji kojima se određuje pojam policijskih službenika i poslova koji oni obavljaju i to tako da policijski službenici u ministarstvu jesu: 1) uniformisani i neuniformisani zaposleni koji primenjuju policijska ovlašćenja (ovlašćena službena lica) i 2) zaposleni na posebnim ili određenim dužnostima čiji su poslovi u neposrednoj vezi sa policijskim poslovima.
Po oceni ovog suda, pravilno je drugostepeni sud, prilikom odlučivanja o tužbenom zahtevu tužioca za isplatu razlike u plati po osnovu rada u dane koji su državni praznici, izvršio poređenje koeficijenta za obračun plate tužioca kao ovlašćenog policijskog službenika i koeficijenta S.I. zaposlenoj na radnom mestu pisarnica-arhiva, koja nema status ovlašćenog policijskog službenika, ali obavlja poslove koji su u neposrednoj vezi sa policijskim poslovima, kako je to učinio i Ustavni sud u svojoj odluci Už 4045/2012 od 20.06.2013. godine, gde je u identičnoj situaciji kao uporedni radnik uzet nestatusni državni službenik – pisarnica-arhivar.
Sud je cenio navode revizije da je tužilac u vreme važenja Zakona o unutrašnjim poslovima imao veći koeficijent za obračun zarade od tzv. uporednog službenika za najmanje 30%, koji je Pravilnikom o platama, nakon stupanja na snagu Zakona o policiji, bitno smanjen, te da se odredbom člana 147a Zakona o policiji tačno definiše način obračuna dodatka na platu, pa nalazi da su isti bez značaja, s obzirom da Zakon o unutrašnjim poslovima, kao ni novelirana odredba člana 147. Zakona o policiji, nisu bili u primeni u periodu na koji se odnosi tužbeni zahtev tužioca u ovoj parnici.
Iz napred iznetih razloga, s obzirom da se ostalim revizijskim navodima osporava utvrđeno činjenično stanje suprotno članu 407. stav 2. ZPP, ovaj sud je primenom člana 414. ZPP, odlučio kao u izreci.
Predsednik veća – sudija
Ljubica Milutinović, s.r.