Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 314/2023
08.02.2023. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dobrile Strajina, predsednika veća, Gordane Komnenić i Dragane Mirosavljević, članova veća, u parnici tužilja AA, BB, VV, GG, DD i ĐĐ, svih iz ..., čiji je zajednički punomoćnik Danijel Drinčić, advokat iz ..., protiv tužene Osnovne škole „Jovan Grčić Milenko“ iz Beočina, koju zastupa Pravobranilaštvo Opštine Beočin, radi naknade štete, odlučujući o reviziji tužilja izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 4140/22 od 19.10.2022. godine, u sednici održanoj 08.02.2023. godine, doneo je
P R E S U D U
ODBIJA SE, kao neosnovana, revizija tužilja izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 4140/22 od 19.10.2022. godine.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Osnovnog suda u Novom Sadu P1 2639/2021 od 21.06.2022. godine, stavom prvim izreke, odlučeno je da se tužbeni zahtev tužilja usvaja. Stavom drugim izreke, tužena je obavezana da tužilji AA iz ... isplati na ime neisplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada (topli obrok) za period od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine iznos od 92.006,25 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 14.877,14 dinara, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 92.006,25 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do dana isplate i na ime neisplaćene naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora za period od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine, iznos od 75.152,35 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 11.521,45 dinara, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 75.152,35 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do dana isplate. Stavom trećim izreke, obavezana je tužena da tužilji BB iz ... isplati na ime neisplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada (topli obrok) za period od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine iznos od 100.944,00 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 15.816,82 dinara, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 100.944,00 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do dana isplate i na ime neisplaćene naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora za period od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine, iznos od 75.274,97 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 11.525,51 dinar, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 75.274,97 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do dana isplate. Stavom četvrtim izreke, tužena je obavezana da tužilji VV iz ... isplati na ime neisplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada (topli obrok) za period od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine, iznos od 98.315,25 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 14.809,87 dinara, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 98.315,25 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do dana isplate i na ime neisplaćene naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora za period od 01.08.2018. do 28.02.2021. godine, iznos od 75.274,97 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 11.525,51 dinar, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 75.274,97 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do isplate. Stavom petim izreke, obavezana je tužena da tužilji GG iz ... isplati na ime neisplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada (topli obrok) za period od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine iznos od 82.718,00 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 13.360,65 dinara, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 82.718,00 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do dana isplate i na ime neisplaćene naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora u periodu od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine, iznos od 74.469,79 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 11.411,14 dinara, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 74.469,79 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do isplate. Stavom šestim izreke, obavezana je tužena da tužilji DD iz ... isplati na ime neisplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada (topli obrok) za period od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine iznos od 95.336,00 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 15.538,23 dinara, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 95.336,00 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do isplate i na ime neisplaćene naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora za period od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine iznos od 75.274,97 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 11.525,51 dinar, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 75.274,97 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do dana isplate. Stavom sedmim izreke, obavezana je tužena da tužilji ĐĐ iz ... isplati na ime neisplaćene naknade troškova za ishranu u toku rada (topli obrok) za period od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine iznos od 76.058,50 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 11.401,77 dinara, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 76.058,50 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do dana isplate i na ime neisplaćene naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora za period od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine, iznos od 73.844,97 dinara, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom obračunatom do 31.07.2021. godine u iznosu od 11.144,78 dinara, kao i zakonsku zateznu kamatu na iznos glavnice od 73.844,97 dinara obračunatu od 01.08.2021. godine do dana isplate. Stavom osmim izreke, obavezana je tužena da tužiljama naknadi troškove postupka u iznosu od 256.500,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od dana izvršnosti presude do dana isplate. Stavom devetim izreke, tužilje su oslobođene obaveze plaćanja troškova sudskih taksi.
Apelacioni sud u Novom Sadu je, presudom Gž1 4140/22 od 19.10.2022. godine, stavom prvim izreke, usvojio žalbu tužene i preinačio presudu Osnovnog suda u Novom Sadu P1 2639/2021 od 21.06.2022. godine, tako što je odbio, kao neosnovane, tužbene zahteve svih tužilja na način opredeljen u izreci prvostepene presude. Stavom drugim izreke, preinačeno je rešenje o troškovima postupka tako što je odbijen zahtev tužilje za naknadu troškova parničnog postupka u iznosu od 256.500,00 dinara, sa zateznom kamatom od dana izvršnosti presude do isplate. Stavom trećim izreke, tužilje su obavezane da tuženoj naknade troškove prvostepenog postupka u iznosu od 30.000,00 dinara, sa zateznom kamatom od dana izvršnosti presude do isplate. Stavom četvrtim izreke, obavezane su tužilje da tuženoj naknade troškove drugostepenog postupka u iznosu od 18.000,00 dinara.
Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu, tužilje su izjavile blagovremenu reviziju zbog bitne povrede odredaba parničnog postupka, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primene materijalnog prava.
Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu presudu, primenom odredbe člana 408. u vezi člana 403. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku (''Službeni glasnik RS'', br. 72/11... 18/20) i utvrdio da je revizija tužilja neosnovana.
U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. Zakona o parničnom postupku, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti, a ni bitna povreda iz odredbe člana 374. stav 1.tog Zakona, na koju revidenti u reviziji neosnovano ukazuju.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilje su u radnom odnosu kod tužene tako što obavljaju poslove ... sa koeficijentom za obračun zarade od 6,30. Tužena je, u utuženom periodu od 01.07.2018. do 28.02.2021. godine tužiljama obračunavala i isplaćivala plate tako što je osnovicu koju objavljuje Vlada Republike Srbije množila sa koeficijentom radnog mesta za poslove koje su tužilje obavljale (6,30), a koji metod obračuna plate tužena primenjuje od početka primene Zakona o platama u državnim organima i javnim službama (2001. godine). Pošto je tako dobijeni proizvod tj. visina osnovne plate, za pretežni deo spornog perioda (osim za april i maj 2020. godine) bio manji od iznosa minimalne zarade, tužena je tužiljama vršila dopunu plate do iznosa minimalne zarade a u obračunskim listama nije iskazivala naknadu za ishranu u toku rada i regres, kao posebnu obračunsku stavku. od strane sudskog Veštačenjem veštaka ekonomsko-finansijske struke, utvrđen je iznos traženih naknada u tri varijante i to: na osnovu parametara propisanih Opštim kolektivnim ugovorom iz 2008. godine (varijanta 1), na osnovu najpovoljnijih kriterijuma u trenutno važećim kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji (varijanta 2); na osnovu koeficijenata tužilja pre donošenja Uredbe i nakon donošenja Uredbe (povećanje koeficijenta od 3,02 – varijanta 3).
Polazeći od ovako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je tužbeni zahtev tužilja usvojio i tuženu obavezao da im isplati predmetne naknade u iznosima utvrđenim veštačenjem, drugom varijantom nalaza i mišljenja veštaka, prema kriterijumima u uporedno važećim kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji u istom vremenskom periodu na koje se odnose i predmeta potraživanja tužilja a odnosi se na javna preduzeća. Po mišljenju prvostepenog suda, u iznosu minimalne zarade koja je tužiljama isplaćivana u utuženom periodu, ne mogu biti sadržane predmetne naknade a pošto pravo na naknadu predmetnih troškova na osnovu Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, nije realizovano konkretnom isplatom, prvostepeni sud je zaključio da je tužena dužna da tužiljama predmetne naknade isplati, na osnovu odredbe čl. 111. i 112. Zakona o radu.
Drugostepeni sud je, usvajanjem žalbe tužene, preinačio prvostepenu presudu tako što je tužbene zahteve tužilja odbio nalazeći da pravila iz Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava („Službeni glasnik RS“, br. 116/14), koji je stupio na snagu 28.10.2014. godine i bio u primeni od 01.01.2020. godine na osnovu Zakona o prestanku važenja tog zakona („Službeni glasnik RS“, br. 86 od 06.12.2019. godine), kao i Zakon o budžetu i Zakon o budžetskom sistemu, su imperativne prirode koje se moraju bezuslovno poštovati bez prava da se u njima bilo šta menja, te kod budžetskog poslovanja, plate u javnim službama nije moguće primeniti bilo koje korektivno pravilo jer je upravo Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19) određen način utvrđivanja osnovice za plate tako što u odredbi člana 4. stav 2. tog zakona je propisano da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, pa ta odredba posebnog zakona isključuje primenu opšte norme i Zakona o radu.
Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, drugostepeni sud je pravilno primenio materijalno pravo.
Zakon o radu u odredbi člana 105. stav 3. propisuje da se pod zaradom smatraju sva primanja iz radnog odnosa osim primanja iz člana 14, 42. stav 3. tačke 4. i 5, člana 118. stav 1. tačka 1. – 4, člana 119, člana 120. tačka 1. i člana 158. tog Zakona. Prema odredbi člana 118. stav 1. tačke 5. i 6. Zakona o radu, zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način i na regres za korišćenje godišnjeg odmora, a visina troškova iz stava 1. tačka 5. tog člana mora biti izražena u novcu (stav 2.).
Zakon o platama u državnim organima i javnim službama propisao je način utvrđivanja plate, dodataka, naknada i ostalih primanja, pored ostalog i za zaposlene u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Platu zaposlenih u javnim službama određuje osnovna plata koju čini proizvod osnovice za obračun plate (koju utvrđuje Vlada) i koeficijenta (utvrđenih aktom Vlade), dodataka na platu propisanih tim Zakonom (minuli rad, prekovremeni rad, terenski dodatak, rad noću i na dan državnih i verskih praznika) i obaveze koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plate. Prema odredbi člana 4. stav 1. tog Zakona, koeficijent plate izražava složenost poslova, odgovrnost, uslove rada i stručnu spremu, a prema stavu 2. koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora.
Poseban kolektivni ugovor za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 21/2015, 92/2020), predviđeno je da ukoliko osnovna plata zaposlenog koja je utvrđena na osnovu osnovice za obrčaun i isplatu plate i koeficijenta iz propisa o koeficijentima za obračun plate za puno radno vreme i ostvareni standardni učinak, je niža od minimalne zarade, osnovna plata utvrđena na napred opisani način isplaćuje se u visini minimalne zarade (član 20.). Isto rešenje sadržano je i u članu 31. Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 38/2019, 55/2020), a prema odredbi člana 48. tog Opšteg akta, zaposleni može da ostvari pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora od 2020. godine, ako se za takvu vrstu naknade steknu uslovi u budžetu Republike Srbije, tako što visinu tih naknada utvrđuje Vlada.
Dakle, regulativa obračuna i isplate plata u javnim službama u skladu sa normama posebnog zakona, nije istovetna regulativi obračuna i isplate zarada prema pravilima koja se primenjuju u opštem radno-pravnom režimu, jer pojam zarade u određenim radnim sredinama i plate nema jedinstveno značenje, što se direktno održava na različitost uslova, načina i obima prava na naknadu predmetnih troškova. Obračunom plate zaposlenima u javnim službama, primenom posebnih zakona i opštih akata, zaposleni na određenim radnim mestima sa najnižim koeficijentom, primaju platu u nižem iznosu od minimalne zarade i u toj situaciji vršena isplata plate do visine vrednosti minimalne zarade. Međutim, isplatom plate zaposlenima u javnim službama u visini vrednosti minimalne zarade, ne aktiviraju se pravila opšteg radno-pravnog statusa prema kome zaposleni, koji u skladu sa Zakonom o radu, ostvaruje pravo na isplatu minimalne zarade ima pravo na uvećanu zaradu i naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, u smislu odredbe člana 108. i 118. Zakona o radu. Gore navedeni posebni propisi ne predviđaju pravo na naknadu za ishranu i regres za korišćenje godišnjeg odmora posebnom normom, jer su ove naknade obuhvaćene i sadržane u koeficijentu za obračun plate (član 4. stav 2. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama), što znači da se ista ostvaruju kroz obračun i isplatu plata, usled čega nema ni osnova (upućujućih normi) da se primenjuju Parametri iz kolektivnih ugovora za zaposlene u javnim preduzećima, odnosno Opšteg kolektivnog ugovora. Stoga, prema sadržaju navedenih posebnih zakona, nema pravne praznine po pitanju prava na isplatu naknade troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, zbog čega nema ni uslova za supsidijernu primenu Zakona o radu (član 2. Zakona o radu), što znači da je tužbeni zahtev tužilje neosnovan.
Na osnovu Zaključka usvojenog na sednici Građanskog odeljenja Vrhovnog kasacionog suda održanoj 05.07.2022. godine, zaposleni kojima se plate isplaćuju u visini vrednosti minimalne zarade u javnim službama, kao korisnicima budžetskih sredstava, ostvaruju pravo na naknadu troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora po osnovu rada, primenom koeficijenta za obračun i isplatu plata, u kom je sadržan dodatak na ime tih naknada i sastavni je deo koeficijenta za svakog zaposlenog. Iz tih razloga se navodima revizije tužilje neosnovano pobija pravilnost primene materijalnog prava.
Pravilna je i odluka o troškovima parničnog postupka jer je doneta pravilnom primenom odredbe člana 153. stav 1, 154. i 165. stav 2. Zakona parničnom postupku.
Iz izloženih razloga, Vrhovni kasacioni sud je odluku kao u izreci doneo primenom odredbe člana 414. stav 1. Zakona o parničnom postupku.
Predsednik veća – sudija
Dobrila Strajina,s.r.
Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Marina Antonić