Rev2 2371/2022 3.19.1.25.1; revizija; 3.5.7; preobražaj radnog odnosa

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 2371/2022
26.12.2022. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Katarine Manojlović Andrić, predsednika veća, Gordane Džakula i Jelene Ivanović, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Marko Sokolović, advokat iz ..., protiv tuženog Instituta za javno zdravlje Niš, čiji je punomoćnik Žarko Vujović, advokat iz ..., radi utvrđenja, odlučujući o reviziji tužilje izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Nišu Gž1 524/22 od 31.03.2022. godine, u sednici održanoj 26.12.2022. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE kao neosnovana revizija tužilje izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Nišu Gž1 524/22 od 31.03.2022. godine.

ODBIJA SE zahtev tužilje za naknadu troškova postupka.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Nišu P1 3192/20 od 22.10.2021. godine, stavom prvim izreke, odbijen je kao neosnovan tužbeni zahtev tužilje kojim je tražila da sud utvrdi da joj je radni odnos kod tuženog prestao bez pravnog osnova i poništi rešenje o otkazu ugovora o radu broj .. od 30.06.2017. godine, da tužilju vrati na rad i prizna joj sva prava po osnovu rada zbog prerastanja rednog odnosa na neodređeno vreme kod tuženog u smislu člana 37. stav 6. Zakona o radu, počev od 01.07.2017. godine. Stavom drugim izreke, obavezana je tužilja da tuženom na ime troškova parnčnog postupka isplati ukupan iznos od 325.500,00 dinara.

Presudom Apelacionog suda u u Nišu Gž1 524/22 od 31.03.2022. godine, odbijena je kao neosnovana žalba tužilje i potvrđena je prvostepena presuda.

Protiv pravnosnažne drugostepene presude tužilja je blagovremeno izjavila reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava.

Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu presudu na osnovu člana 408. Zakona o parničnom postupku (''Službeni glasnik RS'', br. 72/11, 49/13-US, 74/13-US, 55/14, 87/18 i 18/20) – u daljem tekstu: ZPP i utvrdio da revizija tužilje nije osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2) ZPP, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilja je, na period od 12 meseci, sa tuženom zaključila Ugovor o radu na određeno vreme broj .. od 17.06.2015. godine, na radnom mestu ... i ... . Radno mesto tužilje sistematizovano je aktom tuženog, a tužilja je obavljala poslove u laboratoriji za ... . Zaključenjem Aneksa ugovora o radu broj 07-2680, tužilji je radni odnos produžen do 31.12.2016. godine, a nakon čega je zaključila i nov Ugovor o radu broj .. od 27.12.2016. godine radi obavljanja istih poslova, počev od 01.01.2017. godine do 30.06.2017. godine. Rešenjem tuženog broj .. od 30.0.6.2017. godine tužilji je prestao radni odnos, zbog isteka roka za koji je zasnovan. Tužilja je kod tuženog nastavila da dolazi na posao i nakon 30.06.2017. godine, radila je nalaze i štampala rezultate nalaza na osnovu uzetih uzoraka pacijenata, iako u vezi njihove izrade nije dobijala radne zadatke od strane načelnika, niti je njeno prisustvo na poslu evidentirano u evidenciji prisutnih na radu.

Polazeći od ovako utvrđenog činjeničnog stanja prvostepeni sud je odbio tužbeni zahtev tužilje, ocenivši da se u konkretnom slučaju nisu stekli uslovi iz člana 37. Stav 6. Zakona o radu, jer nije utvrđeno da je tužilja po isteku roka za koji je radni odnos zasnovan – do 30.06.2017. godine, nastavila da kod tuženog radi pet radnih dana.

Drugostepeni sud je prihvatio zaključak prvostepenog suda da je tužbeni zahtev tužilje neosnovan, ali iz drugih razloga. Drugostepeni sud je zaključio da, kod činjenice da je tuženi korisnik javnih sredstava, do preobražaja radnog odnosa na određeno vreme u radni odnos na neodređeno vreme može doći samo u okviru maksimalnog broja zaposlenih na neodređeno vreme određenog podzakonskim aktom donetim na osnovu Zakona o budžetskom sistemu. Stoga je, u konkretnom slučaju, od značaja činjenica da li je, u vreme kada je tužilji prestao radni odnos kod tuženog, u smislu maksimalnog broja zaposlenih, bilo uslova za zasnivanje radnog odnosa na neodređeno vreme sa tužiljom.

Prema oceni Vrhovnog kasacionog suda, pravilno je odbijen tužbeni zahtev tužilje i to sa razloga navedenih u obrazloženju drugostepene presude, s obzirom da se na tuženu javnu ustanovu primenjuju odredbe o zabrani zasnivanja radnog odnosa propisane Zakonom o budžetskom sistemu, koje prvostepeni sud nije imao u vidu prilikom odlučivanja.

Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu („Službeni glasnik RS“, broj 95/18) je u članu 27e stav 34. propisano da korisnici javnih sredstava ne mogu zasnivati radni odnos sa novim licima radi popunjavanja slobodnih, odnosno upražnjenih radnih mesta do 31.12.2019. godine. Izuzetno od stava 34. ovog člana radni odnos sa novim licima može se zasnovati uz saglasnost tela Vlade, na predlog nadležnog ministarstva, odnosno drugog nadležnog organa, uz prethodno pribavljeno mišljenje ministarstva. Ukupan broj zaposlenih na određeno vreme zbog povećanog obima posla, lica angažovanih po ugovoru o delu, ugovoru o privremenim i povremenim poslovima, preko omladinske i studentske zadruge i lica angažovanih po drugim osnovama, kod korisnika javnih sredstava, ne može biti veći od 10% ukupnog broja zaposlenih. Izuzetno od stava 36. ovog člana, broj zaposlenih na određeno vreme zbog povećanog obima posla, lica angažovanih po ugovoru o delu, ugovoru o privremenim i povremenim poslovima, preko omladinske i studenske zadruge i lica angažovanih po drugim osnovama, kod korisnika javnih sredstava može biti veći od 10% od ukupnog broja zaposlenih, uz saglasnost tela Vlade, na predlog nadležnog ministarstva, odnosno drugog nadležnog organa, uz prethodno pribavljeno mišljenje ministarstva kako je to propisano st. 35-37. Članom 105. istog zakona, propisano je da ako su odredbe drugih zakona odnosno propisa u suprotnosti sa ovim zakonom, primenjuju se odredbe ovog zakona.

Prema stavu Vrhovnog kasacionog suda, odredbe Zakona o budžetskom sistemu kojima se propisuje zabrana zasnivanja radnog odnosa sa novim licem radi popunjavanja slobodnih, odnosno upražnjenih radnih mesta kod korisnika javnih sredstava su lex specialis u odnosu na odredbe člana 37. stav 6. Zakona o radu, kojom je, između ostalog, propisano da ako zaposleni ostane da radi kod poslodavca najmanje pet radnih dana po isteku vremena za koje je ugovor zaključen, smatra se da je radni odnos zasnovan na neodređeno vreme.

Imajući u vidu navedeno, kako je tuženi korisnik javnih sredstava, to se na njega, po pravilnoj oceni drugostepenog suda, odnosi zabrana zasnivanja radnog odnosa mimo prethodno pribavljene saglasnosti nadležnog organa.

S obzirom na izloženo, neosnovani su navodi revizije o pogrešnoj primeni materijalnog prava, pa je Vrhovni kasacioni sud primenom odredbe člana 414. stav 1. ZPP odlučio kao u izreci.

Kako je revizija tužilje odbijena kao neosnovana, odbijen je njen zahtev za naknadu troškova postupka, pa je na osnovu člana 165. u vezi 153. stav 1. ZPP odlučeno kao u stavu drugom izreke.

Predsednik veća – sudija

Katarina Manojlović Andrić,s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić