Rev2 2056/2022 3.5.8; Ugovor o pravima i obavezama direktora

Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 2056/2022
13.12.2023. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dobrile Strajina, predsednika veća, Dragane Mirosavljević i Nadežde Vidić, članova veća, u parnici tužioca AA iz ..., čiji je punomoćnik Vladan Selaković, advokat iz ..., protiv tužene Opštine Nova Varoš, čiji je zakonski zastupnik Opštinsko pravobranilaštvo, radi poništaja rešenja, odlučujući o reviziji tužene, izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Kragujevcu Gž1 1653/21 od 09.02.2022. godine, u sednici veća održanoj dana 13.12.2023. godine, doneo je

P R E S U D U

ODBIJA SE kao neosnovana revizija tužene izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Kragujevcu Gž1 1653/21 od 09.02.2022. godine.

ODBIJA SE zahtev tužioca za naknadu troškova revizijskog postupka.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Višeg suda u Užicu P1 2/21 od 24.03.2021. godine, stavom prvim izreke, odbijen je kao neosnovan tužbeni zahtev tužioca da se poništi rešenje Skupštine opštine Nova Varoš broj 06-115/4/2017-02 od 16.11.2017. godine o imenovanju BB za direktora Biblioteke „Jovan Tomić“ Novi Varoš, na mandatni period od četiri godine i da se obaveže tužena da u roku od 8 dana od dana pravnosnažnosti presude sprovede postupak po raspisanom konkursu za izbor direktora Biblioteke „Jovan Tomić“ iz Nove Varoši i donese novu odluku o izboru direktora Biblioteke. Stavom drugim izreke, obavezan je tužilac da tuženoj na ime troškova spora plati 106.500,00 dinara.

Presudom Apelacionog suda u Kragujevcu Gž1 1653/21 od 09.02.2022. godine, preinačena je prvostepena presuda, tako što je usvojen tužbeni zahtev tužioca i poništeno rešenje Skupštine opštine Nova Varoš broj 06-115/4/2017-02 od 16.11.2017. godine o imenovanju direktora Biblioteke „Jovan Tomić“ Nova Varoš, BB iz ... na mandatni period od četiri godine i obavezana tužena da u u roku od 8 dana od dana pravnosnažnosti presude sprovede postupak po već raspisanom konkursu za izbor direktora Biblioteke „Jovan Tomić“ iz Nove Varoši i donese novu odluku o izboru direktora Biblioteke, te da tužiocu na ime troškova parničnog postupka isplati 154.500,00 dinara sa zateznom kamatom od izvršnosti presude do isplate.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tuženi je blagovremeno izjavio reviziju zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primene materijalnog prava.

Tužilac je dao odgovor na reviziju.

Ispitujući pravilnost pobijane presude na osnovu člana 408. Zakona o parničnom postupku - ZPP (''Sl. Glasnik RS, br. 72/11 ...18/20), Vrhovni sud je ocenio da revizija nije osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, Upravni odbor biblioteke „Jovan Tomić“ iz Nove Varoši je na sednici održanoj 31.08.2017. godine, doneo odluku o raspisivanju konkursa za direktora biblioteke. Konkurs je objavljen 13.09.2017. godine u publikaciji „Poslovi“. Konkursom su predviđeni opšti uslovi za izbor, i to: zdravstvena sposobnost, državljanstvo Republike Srbije, da kandidat nije osuđivan za krivično delo bezuslovne kazne od najmanje šest meseci ili delo koje ga čini nepodobnim za obavljanje poslova u državnom organu, da nije pokrenuta istraga, niti podignuta optužnica za krivična dela koja se gone po službenoj dužnosti. Predviđeni su i posebni uslovi, i to: visoka stručna sprema sedmog stepena, pet godina radnog iskustva u struci i tri godine iskustva u kulturi, kao i da kandidat dostavi biografiju, izvod iz MKR, overenu kopiju lične karte i program rada i razvoja ustanove. Statutom Biblioteke predviđeni su isti opšti i posebni uslovi za izbor direktora, kao u navedenom konkursu. Na konkurs su se javila dva kandidata, odnosno tužilac i BB. Upravni odbor Biblioteke na sednici održanoj 29.09.2017. godine većinom glasova je od prijavljenih kandidata predložio BB za direktora ustanove. Skupština opštine Nova Varoš na sednici održanoj 16.11.2017. godine, na predlog Upravnog odbora Biblioteke, jednoglasno je izabrala BB, profesora razredne nastave iz ... za direktora Biblioteke. Rešenjem predsednika Skupštine opštine Nova Varoš broj 06-115/4/2017-02 od 16.11.2017. godine, koje tužilac pobija u ovoj pravnoj stvari, za direktora Biblioteke imenovana je BB, sa mandatom od četiri godine. U obrazloženju ovog rešenja navedeno je da je isto doneto primenom odredaba članova 34. i 35. Zakona o kulturi, člana 17. Zakona o bibliotečkoj informacionoj delatnosti i članova 20, 21. i 27. Statuta biblioteke, kao i člana 32. stav 1. tačka 9. Zakona o lokalnoj samoupravi i člana 40. Statuta opštine Nova Varoš. Utvrđeno je i da je tužilac rođen ...1966. godine, da je visoko obrazovanje stekao 10.09.2008. godine na Fakultetu za ... u ..., Univerziteta ... u Beogradu, sa nazivom diplomirani ..., te da je bio zaposlen u Domu kulture „Jovan Tomić“ u Novoj Varoši na poslovima direktora Doma kulture, u periodu od 28.03.2006. godine do 28.03.2016. godine. Pored navedenog stručnog osposobljavanja na fakultetu, prošao je i obuku plesa u septembru 1995. godine i član je Jugoslovenskog udruženja za profesionalni ples. Takođe je utvrđeno da je izabrani kandidat, kao učesnik konkursa, BB, rođena ...1975. godine. Visoko obrazovanje je stekla 22.06.2000. godine na Učiteljskom fakultetu u ..., Univerziteta u ... . Ista ima radno iskustvo: u periodu od 16.09.1999. godine do 31.08.2001. godine na poslovima nastavnika likovne i muzičke kulture u OŠ „VV“ u ..., u periodu od 15.11.2001. godine do 31.08.2002. godine kao profesor razredne nastave u OŠ „GG“ ..., u periodu od 01.09.2004. godine do 10.04.2009. godine kao nastavnik srpskog jezika u OŠ „VV“ u ..., u periodu od 01.09.2010. godine do 01.07.2011. godine, kao profesor razredne nastave u OŠ „GG“ ..., u periodu od 01.09.2011. godine do 26.02.2015. godine na poslovima profesora razredne nastave i nastavnika muzičke kulture u OŠ „VV“, u periodu od 01.09.2015. godine do 31.08.2016. godine na poslovima profesora razredne nastave u OŠ „DD“ u ..., kao i od 07.11.2016. godine kao v.d. direktor Biblioteke „Jovan Tomić“ Nova Varoš.

Polazeći od ovako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je ocenio da je postupak izbora direktora biblioteke „Jovan Tomić“ Nova Varoš sproveden u skladu sa Statutom biblioteke „Jovan Tomić“ Nova Varoš i odredbama članova 35. i 36. Zakona o kulturi, s obzirom da je konkurs raspisan na osnovu Odluke Upravnog odbora biblioteke, koji je razmatrao prijave kandidata i dao predlog za izbor direktora tuženoj Opštini Nova Varoš, kao osnivaču Biblioteke, kako je i predviđeno Statutom biblioteke i navedenim odredbama zakona. Takođe, prvostepeni sud nalazi da izabrani kandidat ispunjava sve uslove konkursa, pa tako i konkursom predviđeni uslov od tri godine radnog iskustva u kulturi, jer nalazi da je rad u obrazovanju sličan poslovima koje obavljaju zaposleni u ustanovama kulture, pa je tužbeni zahtev tužioca odbio kao neosnovan.

Prema stanovištu drugostepenog suda, izabrani kandidat u momentu prijavljivanja na predmetni konkurs za direktora Biblioteke, nije ispunila neophodan uslov od tri godine koji se tiče radnog iskustva u kulturi, što osporeno rešenje čini nezakonitim, uprkos činjenici da je ista u navedenom periodu aktivno učestvovala u obavljanju određenih delatnosti (organizovanje školske priredbe, vođenje dramske i recitatorske sekcije, hora i spremanje izložbe), jer su navedene aktivnosti preduzete u okviru nastavno-obrazovnog plana i programa škole, a sve u sklopu sistema obrazovanja i vaspitanja, te iste nemaju karakter kulturnih delatnosti u smislu člana 8. Zakona o kulturi.

Po oceni Vrhovnog suda, na ovako utvrđeno činjenično stanje, pravilno je drugostepeni sud primenio materijalno pravo kada je usvojio tužbeni zahtev tužioca za poništaj osporenog rešenja o imenovanju direktora biblioteke.

Članom 8. st. 1 Zakona o kulturi važećeg u vreme donošenja osporenog rešenja (''Službeni glasnik RS'' br.72/2009...30/2016), propisano je da se kulturnom delatnošću, u smislu ovog zakona, smatraju poslovi naročito u sledećim oblastima: 1) književnost (stvaralaštvo, prevodilaštvo), 2) muzika (stvaralaštvo, produkcija, interpretacija), 3) likovne, primenjene, vizuelne umetnosti, dizajn i arhitektura, 4) pozorišna umetnost (stvaralaštvo, produkcija i interpretacija), 5) umetnička igra – klasičan balet, narodna igra, savremena igra (stvaralaštvo, produkcija i interpretacija), 6) filmska umetnost i ostalo audio-vizuelno stvaralaštvo, 7) digitalno stvaralaštvo i multimediji, 8) ostala izvođenja kulturnih programa i kulturnih sadržaja (mjuzikl, cirkus, pantomima, ulične umetnosti i sl.), 9) otkrivanje, prikupljanje, istraživanje, dokumentovanje, proučavanje, vrednovanje, zaštita, očuvanje, predstavljanje, interpretacija, korišćenje i upravljanje kulturnim nasleđem, 10) bibliotečko-informacione delatnosti, 11) naučno istraživačke i edukativne delatnosti u kulturi, 12) menadžment u kulturi.

Članom 21. istog zakona propisano je da kulturnu delatnost mogu obavljati ustanove kulture, udruženja u kulturi, umetnici, saradnici, odnosno stručnjaci u kulturi, kao i drugi subjekti u kulturi, dok se, prema čl. 73. drugim subjektima u kulturi smatraju: 1. zadužbine i fondacije u kulturi, 2. privredna društva i preduzetnici registrovani za obavljanje delatnosti u kulturi, 3. druga pravna lica i subjekti u kulturi.

Odredbom čl. 2. st. 1 Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (''Sl. Glasnik RS'', br.72/09 ... 62/16 Odluka Ustavnog suda) propisano je da sistem obrazovanja i vaspitanja obuhvata predškolsko vaspitanje i obrazovanje, osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje i predstavlja sastavni deo ukupnog učenja tokom života svih građana u RS.

Čl. 3 st. 1 Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju (''Sl. Glasnik RS'', br. 55/13) propisano je da delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja obavlja osnovna škola (u daljem tekstu: škola), i to: 1) osnovna škola, 2) osnovna škola za obrazovanje odraslih, 3) osnovna muzička škola, 4) osnovna baletska škola, 5) osnovna škola za učenike sa smetnjama u razvoju.

Imajući u vidu citirane odredbe zakona, proizlazi da su kulturna delatnost i delatnost obrazovanja i vaspitanja dve različite vrste društvene delatnosti, koje su kao takve i različito institucionalno organizovane. Poslovi u oblastima koje se smatraju kulturnom delatnošću povereni su subjektima predviđenim čl.21 Zakona o kulturi, dok je delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja, poverena školama, na osnovu čl. 3. st. 1. Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju.

U konkretnom slučaju, kod utvrđenog da je konkursom za izbor direktora Biblioteke ''Jovan Tomić'' Nova Varoš, kao poseban uslov za izbor, predviđeno tri godine radnog iskustva u kulturi, a da je izabrani kandidat, radno iskustvo stekla u osnovnim školama u kojima je radila obavljajući poslove nastavnika (osim u periodu od 7.11.2016. godine pa do dana prijave na konkurs, kada je obavljala dužnost v.d. direktora Biblioteke ''Jovan Tomić''), pravilan je, i prema stanovištu ovog suda, zaključak drugostepenog suda da izabrani kandidat do momenta prijavljivanja na predmetni konkurs, nije ispunila neophodan uslov od tri godine koji se tiče radnog iskustva u kulturi, s obzirom da se dotadašnje iskustvo imenovane odnosi na delatnost obrazovanja i vaspitanja, a ne i na poslove iz oblasti kulturne delatnosti. Imajući u vidu navedeno, okolnost da je u ugovorima o radu na određeno vreme, koje je izabrani kandidat zaključivala sa osnovnim školama, u opisu njenih poslova, pored ostalog, navedeno i da ’’organizuje i izvodi posete priredbama, kulturnim i drugim organizacijama od interesa za nastavni program učenika'', nasuprot navodima revizije, ne predstavlja dokaz da je takvim radom ista stekla iskustvo u kulturi jer su navedene aktivnosti preduzete u okviru Plana i programa rada u školi, a sve u sklopu sistema obrazovanja i vaspitanja, te nemaju karakter kulturnih delatnosti u smislu čl. 8 Zakona o kulturi.

Kod izloženog, pravilno je pobijanom presudom osporeno rešenje poništeno kao nezakonito i tužena obavezana da po već raspisanom konkursu sprovede postupak i donese novu odluku o izboru direktora Biblioteke.

Na osnovu člana 414. stav 1. ZPP odlučeno je kao u stavu prvom izreke.

Vrhovni sud je primenom člana 165. stav 1. ZPP odbio zahtev tužioca za naknadu troškova revizijskog postupka, s obzirom da nisu bili potrebni, u smislu člana 154. stav 1. ZPP.

Iz tog razloga odlučeno je kao u stavu drugom izreke.

Predsednik veća - sudija

Dobrila Strajina, s.r.

Za tačnost otpravka

Zamenik upravitelja pisarnice

Milanka Ranković