
Република Србија
ВРХОВНИ КАСАЦИОНИ СУД
Рев2 1423/2015
19.05.2016. година
Београд
У ИМЕ НАРОДА
Врховни касациони суд, у већу састављеном од судија: Љубице Милутиновић, председника већа, Јасминке Станојевић и Биљане Драгојевић, чланова већа, у парници тужиоца С.Ж. из П., чији су пуномоћници Г.Н.-М. и Л.М., адвокати из Б., против тужене Народне банке Србије, са седиштем у Б., ради поништаја решења, одлучујући о ревизији тужиоца изјављеној против пресуде Апелационог суда у Београду Гж1 1563/14 од 26.03.2015. године, у седници већа одржаној 19.05.2016. године, донео је
П Р Е С У Д У
ОДБИЈА СЕ као неоснована ревизија тужиоца изјављена против пресуде Апелационог суда у Београду Гж1 1563/14 од 26.03.2015. године.
О б р а з л о ж е њ е
Пресудом Првог основног суда у Београду П1 1193/12 од 04.12.2013. године одбијен је тужбени захтев тужиоца којим је тражио да се поништи решење тужене Г. бр. 13222 од 29.12.2011. године, да се обавеже тужена да га врати на радно место које одговара степену његове стручне спреме, знању и способностима, као и да му накнади трошкове парничног поступка.
Пресудом Апелационог суда у Београду Гж1 1563/14 од 26.03.2015. године, ставом првим изреке, одбијена је као неоснована жалба тужиоца и потврђена је првостепена пресуда у ставу I изреке у делу којим је одбијен тужбени захтев тужиоца за поништај решења тужене Г. бр. 13222 од 29.12.2011. године и за враћање на рад, као и у ставу II изреке. Ставом другим изреке укинута је првостепена пресуда у ставу I изреке у делу којим је одбијен тужбени захтев тужиоца да се обавеже тужена да га распореди на радно место које одговара степену његове стручне спреме, знању и способностима и у овом делу тужба тужиоца је одбачена. Ставом трећим изреке одбијен је захтев тужиоца за накнаду трошкова насталих у поступку по жалби.
Против правноснажне пресуде донете у другом степену тужилац је благовремено изјавио ревизију због битне повреде одредаба парничног поступка и погрешне примене материјалног права.
Испитујући побијану пресуду на основу члана 408. ЗПП („Службени гласник РС“, бр. 72/11, 55/14) Врховни касациони суд је утврдио да ревизија тужиоца није основана.
У поступку није учињена битна повреда одредаба парничног поступка из чл. 374. став 2. тачка 2. ЗПП, на коју ревизијски суд пази по службеној дужности, а нема ни других битних повреда одредаба парничног поступка.
Према утврђеном чињеничном стању, тужилац је до 31.12.2011. године радио на неодређено време код тужене Народне банке Србије, а од 01.01.2012. године радио је у Министарству финансија – Д.и.. Побијаним решењем тужене од 29.12.2011. године констатовано је да тужиоцу, који је обављао послове самосталног стручног сарадника за контролу мењачких послова у Одсеку за контролу мењачких послова – Одељење за специјалну контролу – С.з.к.п.б., престаје радни однос код тужене. У образложењу овог решења наведено је да је Законом о изменама и допунама Закона о девизном пословању предвиђено да од 01.01.2012. године Девизни инспекторат преузима послове издавања и одузимања овлашћења за обављање мењачких послова и послове контроле мењачких послова, запослене у Народној Банци Србије који су на дан 31.12.2011. године обављали послове у вези са издавањем и одузимањем овлашћења за обављање мењачких послова и послове контроле мењачких послова, као и оперативну документацију, опрему и средстава за рад који су служили за обављање тих послова. Законом је такође утврђено да ће министар надлежан за послове финансија и гувернер Народне банке Србије споразумом ближе уредити питање преузимања мењачких послова, запослених који су обављали те послове у Народној банци Србије, оперативне документације, опреме и средства за рад, који су служили за обављање тих послова, као и питање у вези са коришћењем пословног простора у коме ће се обављати ти послови (члан 35. ст. 1. и 2.).
У складу са наведеном одредбом закона, гувернер Народне банке Србије и министар финансија РС закључили су споразум о преузимању послова, запослених, оперативне документације, опреме и средстава за рад и о коришћењу пословног простора дана 28.12.2011. године, којим су ближе регулисана питања преузимања из члана 35. наведеног закона, а поред осталог њиме су регулисана и питања преузимања запослених у Девизни инспекторат, који су у Народној банци обављали мењачке послове. Споразумом је предвиђена обавеза Девизног инспектората да од 01.01.2012. године преузме запослене који су на дан 31.12.2011. године обављали мењачке послове, а списак запослених које преузима Девизни инспекторат дат је у прилогу 1. који је саставни део тог споразума. Запослени се преузимају у радни однос на неодређено време у Девизни инспекторат од 01.01.2012. године, који је у обавези да преузме 28 запослених у Народној банци Србије који су на дан 31.12.2011. године обављали послове из члана 1. овог споразума. Решењем Министарства финансија – Девизни инспекторат од 30.12.2011. године тужилац, државни службеник који је решењем преузет из НБС на неодређено време почев од 01.01.2012. године, распоређен је на радно место девизни инспектор у контроли, у звању самостални саветник у Одељењу за непосредну контролу. Истим решењем одређен му је пробни рад у трајању од шест месеци од дана заснивања радног односа у овом органу.
Полазећи од овако утврђеног чињеничног стања, правилно су нижестепени судови применили материјално право када су одбили тужбени захтев тужиоца за поништај решења тужене о престанку радног односа.
Одредбом члана 35. Закона о изменама и допунама Закона о девизном пословању („Службени гласник РС“, бр. 31/11) предвиђено је да ће од 01.01.2012. године Девизни инспекторат преузети послове издавања и одузимања овлашћења за обављање мењачких послова и послове контроле мењачких послова, запослене у Народној банци Србије који су на дан 31.12.2011. године обављали послове у вези са издавањем и одузимањем овлашћења за обављање мењачких послова и послове контроле мењачких послова, као и оперативну документацију, опрему и средства за рад која су служила за обављање тих послова (став 1.). Министар надлежан за послове финансија и гувернер Народне банке Србије споразумом су ближе уредили питања преузимања из става 1. овог члана, као и питања у вези са коришћењем пословног простора у којима ће се обављати послови из тог става (став 2.). Поступак издавања и одузимања овлашћења за обављање мењачких послова, као и послове контроле мењачких послова, које је започела Народна банка, а који нису окончани до 31.12.2011. године, окончаће Девизни инспекторат у складу са овим законом (став 3.).
По схватању овог суда, правилан је закључак нижестепених судова да су се испунили услови за престанак радног односа тужиоцу, с обзиром да је утврђено да је дошло до организационих промена, да је Девизни инспекторат преузео послове које је тужилац обављао, те да је у тој ситуацији закључен споразум о преузимању послова, запослених, оперативне документације, опреме, средстава за рад и о коришћењу пословног простора, који је потписан од стране гувернера и министра финансија и у складу са њим је тужилац преузет. У конкретном случају, ради се о престанку радног односа на основу посебног закона – Закона о девизном пословању, а такав начин престанка радног односа је као могућност предвиђен и чланом 175. тачка 7. Закона о раду, те није било места примени норми које регулишу престанак радног односа због постојања вишка запослених. Доношењем оспореног решења тужиоцу је констатован престанак радног односа са 31.12.2011. године и нису повређена његова права из радног односа јер му је у складу са законом радни однос престао код тужене, а наредног дана 01.01.2012. године је на основу споразума закљученог у складу са законом од стране овлашћених лица преузет у радни однос на неодређено време у Министарство финансија у смислу члана 35. Закона о изменама и допунама Закона о девизном пословању.
Осталим наводима ревизије побија се утврђено чињенично стање, па их овај суд није испитивао, будући да се утврђено чињенично стање ревизијом не може побијати у смислу члана 407. став 2. ЗПП.
На основу члана 414. став 1. ЗПП, одлучено је као у изреци.
Председник већа - судија
Љубица Милутиновић,с.р.