Рев2 1636/2021 3.5.9; зарада, минимална зарада, минимална цена рада, накнада зараде и друга примања

Република Србија
ВРХОВНИ КАСАЦИОНИ СУД
Рев2 1636/2021
15.09.2021. година
Београд

У ИМЕ НАРОДА

Врховни касациони суд, у већу састављеном од судија: Звездане Лутовац, председника већа, Драгане Маринковић и Гордане Комненић, чланова већа, у парници из радног односа тужиоца АА из села ..., Општина ..., кога заступа Стефан Ђорђевић, адвокат из ..., против тужене Републике Србије, Министарство правде Управа за извршење кривичних санкција, коју заступа Државно правобранилаштво са седиштем у Београду, ради исплате јубиларне награде, одлучујући о ревизији тужиоца, изјављеној против пресуде Апелационог суда у Београду Гж1 3712/20 од 10.12.2020. године, у седници одржаној 15.09.2021. године, донео је

П Р Е С У Д У

ОДБИЈА СЕ као неоснована ревизија тужиоца, изјављена против пресуде Апелационог суда у Београду Гж1 3712/20 од 10.12.2020. године.

О б р а з л о ж е њ е

Пресудом Првог основног суда у Београду П1 1734/19 од 22.09.2020. године, ставом првим изреке, дозвољено је преиначење тужбе као у поднеску пуномоћника тужиоца од 19.05.2020. године. Ставом другим изреке, усвојен је тужбени захтев тужиоца и обавезана тужена да му исплати 54.344,00 динара са законском затезном каматом почев од 15.06.2018. године до исплате. Ставом трећим изреке, обавезена је тужена да тужиоцу накнади трошкове парничног поступка а ставом четвртим изреке, тужилац је ослобођен плаћања судских такси на тужбу и на пресуду.

Пресудом Апелационог суда у Београду Гж1 3712/20 од 10.12.2020. године, преиначена је првостепена пресуда у ставу другом и трећем изреке, тако што је одбијен тужбени захтев тужиоца и обавезан тужилац да туженој накнади трошкове првостепеног и жалбеног поступка. Одбијен је захтев тужиоца за накнаду трошкова жалбеног поступка.

Против правноснажне пресуде донете у другом степену тужилац је изјавио ревизију због погрешне примене материјалног права.

Испитујући правилност побијане пресуде у смислу члана 408. ЗПП, Врховни касациони суд је нашао да ревизија није основана.

У поступку није учињена битна повреда одредаба парничног поступка из члана 374. став 2. тачка 2. ЗПП на коју ревизијски суд пази по службеној дужности.

Према утврђеном чињеничном стању, решењем тужене од 29.04.2008. године, тужилац који је био запослен у привременим институцијама Косова и Метохије у Казнено поправном дому у Липљану, преузет је у Управу за извршење заводских санкција почев од 15.05.2008. године и остварио плату према дотадашњем решењу односно у висини од 16.000,00 динара. Закључком Владе РС од 17.04.2008. године прописано је да се положај лица која су била запослена у привременим институцијама Косова и Метохије уподобљава положају државних службеника и намештеника, који су радили у органима који су укинути, а чији је делокруг преузео други орган (члан 135. став 1. Закона о државним службеницима), да они имају право да буду преузети у орган Републике Србије који је преузео делокруг ако претходно органу Републике Србије који се преузима доставе писмени доказ о томе да им је престао рад у привременим институцијама Косова и Метохије. Висина просечне зараде без пореза и доприноса по запосленом у Републици Србији за децембар месец 2017. у износу од 54.344,00 динара утврђена је увидом у „Сл. гласник РС“, 7/2018.

Код овако утврђеног чињеничног стања, првостепени суд је на основу чланова 34. став 1, 48. став 1. 126, 131. став 1. тачка 3, 132, 135, 137. и 138. Закона о државним службеницима, члану 39. Закона о платама државних службеника и намештеника и члана 44. став 1. тачка 1. Посебног колективног уговора за државне органе закључио да се тужилац налазио у радном односу код тужене од дана преузимања из привремених институција КиМ од 15.05.2008. године, да тужена није донела решење о нераспоређивању тужиоца, односно није доставила доказ да је тужиоцу утврђен статус нераспоређеног државног службеника, па како се тужилац налазио у радном односу код тужене и даље, односно више од десет година од дана заснивања радног односа, усвојио је тужбени захтев тужиоца, закључујући да је тужилац 15.05.2018. године остварио право на јубиларну награду за навршених 10 година рада у радном односу код органа тужене, односно након преузимања код тужене.

По оцени другостепеног суда, јубиларна награда се исплаћује за „верност“ и везана је за континуирано време проведено на раду код послодавца, па имајући у виду да тужилац фактички не ради код тужене код које је само преузет из привремених институција КиМ, и коме је одређено право на плату на коју се не обрачунава минули рад, закључио да тужилац нема право на ову врсту накнаде.

Становиште другостепеног суда је правилно.

Према члану 44. став 2. Посебног колективног уговора за државне органе („Сл. гласник РС“, бр.25/15...34/18), запослени остварује право на јубиларну награду за навршених 10, 20, 30, 35. и 40. година рада проведених у радном односу у државном органу, органу Аутономне Покрајине, односно јединице локалне самоуправе, без обзира на то у ком органу је запослени остваривао права из радног односа. Код утврђивања права на јубиларну награду, рачунају се и године рада код послодавца од кога је надлежни орган преузео надлежности, послове и запослене.

У конкретном случају, тужилац код тужене није стекао, супротно ревизијским наводима, статус државног службеника односно намештеника. Тужилац је преузет од привремених институција КиМ и утврђена му је плата у одређеној висини, а није му се обрачунавао минули рад. Он није радио код тужене (није долазио на посао), није ни распоређен на одређено радно место, због чега му и по оцени ревизијског суда не припада право на јубиларну награду. Кључна одредница за остваривање овог права из цитираног ПКУ је „рад проведен у радном односу“. У конкретном случају рада тужиоца у радном односу код тужене нема. Он се само формално води у радном односу код тужене по закључцима Владе, али не остварује рад код тужене што је неопходан услов за остваривање наведеног права.

С тим у вези, нису основани ревизијски наводи да је недоношење решења о распоређивању од утицаја на остваривање овог права. Преузимање на основу Закључка Владе не подразумева остваривање свих права из радног односа о чему сведочи и чињеница да је тим Закључком одређен само фиксни износ плате при чему се није обрачунавао минули рад. Нераспоређивање тужиоца у дужем временском периоду је било у његову корист на основу извршавања Закључка Владе, при чему треба имати у виду да тужени у датој ситуацији није могао, због примене наведеног Закључка, да тужиоца остави нераспоређеног (у том случају престао би му радни однос).

На основу члана 414. ЗПП, одлучено је као у изреци.

Председник већа - судија

Звездана Лутовац,с.р.

За тачност отправка

Управитељ писарнице

Марина Антонић