Уж 6/08

Република Србија
ВРХОВНИ СУД СРБИЈЕ
У ж 6/08
11.01.2008. година
Београд

У ИМЕ НАРОДА

 

Врховни суд Србије у Београду, у већу састављеном од судија: Љубодрага Пљакића, председника већа, Душанке Марјановић, Драгана Скока, Вере Пешић и Гордане Џакула, чланова већа, са саветником Врховног суда Србије Ружом Урошевић, као записничaрем, одлучујући по жалби предлагача кандидата за председника Републике, "AA", поднетој преко овлашћеног лица АА, изјављеној против решења Републичке изборне комисије 02 број: 013-2554/07 од 08.01.2008. године, у правној ствари заштите изборног права, у нејавној седници већа одржаној дана 11.01.2008. године, у 18,00 часова, донео је

 

 

П Р Е С У Д У

 

Жалба СЕ УВАЖАВА и ПОНИШТАВА решење Републичке изборне комисије 02 број: 013-2554/07 од 08. 01. 2008. године.

 

О б р а з л о ж е њ е

 

Решењем Републичке изборне комисије 02 број: 013-2554/07 од 08.01.2008. године, одбијен је као неоснован приговор предлагача кандидата за председника Републике, "AA", изјављен ради повреде изборног права настале доношењем Решења о измени Решења о одређивању бирачких места за гласање на изборима за председника Републике.

 

Против наведеног решења подносилац приговора је благовремено изјавио жалбу преко Републичке изборне комисије дана 10.01.2008. године у 16,15 часова, заведену под 02 број: 013-2554/07, коју је Републичка изборна комисија доставила Врховном суду Србије 11.01.2008. године у 12,00 часова,без изјашњења о жалби.

 

У жалби наводи да је доношењем ожалбеног решења повређен закон из истих разлога које је навео у приговору и додаје да је Републичка изборна комисија доношењем решења, којим је у суштини одлучила да се у општини BB не одређују бирачка места за гласање на изборима за председника Републике, због мањкавости у бирачким списковима за то подручје, онемогућила бираче у остваривању изборног права, чиме је повредила одредбу члана 52. Устава Републике Србије. Такође наводи да Републичка изборна комисија према члану 34. Закона о избору народних посланика нема овлашћење да утврђује недостатке у бирачким списковима, јер бирачке спискове на територији Косова и Метохије воде надлежни органи управе, односно координатори Владе Србије. Како је за општину BB бирачке спискове припремио и оверио координатор и благовремено их доставио Републичкој изборној комисији, она је била дужна да поступи у складу са чланом 52. Закона о избору народних посланика и у складу са чланом 7. и 8. Упутства за спровођење Закона о избору председника Републике. Указује да је поред Републичке изборне комисије и бирачки одбор орган за спровођење избора, чији састав одређује Републичка изборна комисија, и да је дужност и задатак овог органа да свим грађанима уписаним у бирачки списак, који потврде свој идентитет, омогући гласање на изборима за председника Републике. Предлаже да Врховни суд изјављену жалбу усвоји и поништи ожалбено решење или пресудом мериторно реши ствар.

 

По разматрању навода жалбе, ожалбеног решења и списа предмета, Врховни суд Србије је оценио:

 

Жалба је основана.

 

Према стању у списима Републичка изборна комисија је на седници одржаној 30.12.2007. године донела Решење о одређивању бирачких места за гласање на изборима за председника Републике и објавила га у Службеном гласнику РС бр. 131 од 30.12.2007. године, којим је у делу под 28. Призренски управни округ: Поглавље 174. Гора, одредила три бирачка места на територији општине Гора.

 

Накнадно донетим Решењем о изменама и допунама Решења о одређивању бирачких места за гласање на изборима за председника Републике од 06.01.2008. године («Службени гласник РС» бр. 2/08), измењено је првобитно решење од 30.12.2007. године, у делу под 28. Призренски управни округ, тако што је брисано цело Поглавље 174. Гора.

 

Одлучујући о приговору против наведеног решења Републичка изборна комисија је ожалбеним решењем одбила приговор као неоснован оцењујући да Решењем о измени Решења о одређивању бирачких места за гласање на изборима за председника Републике није повређено изборно право грађана. По оцени Републичке изборне комисије, констатовани недостаци у изводима из бирачких спискова за сва три предложена бирачка места у општини BB (знатан број дупло уписаних матичних бројева бирача; већи број умрлих и одсељених лица која су уписана у изводе; лица уписана под закључним бројевима који се не слажу са збиром у изводу и др;) имају нужно за последицу незаконито спровођење избора и повреду одредаба члана 55. став 1. и 2, чл. 58, 69. и 68. став 3. Закона о избору народних посланика. Због тога је Републичка изборна комисија позивајући се на овлашћења из члана 34. став 1. тачка 1. и 7. Закона о избору народних посланика и члана 38. Упутства за спровођење Закона о избору председника Републике, одбила приговор као неоснован, сматрајући да би одређивањем три бирачка места у општини BB за спровођење избора за председника Републике угрозило законитост целокупног изборног процеса.

 

Основано се жалбом указује на незаконитост ожалбеног решења, јер Републичка изборна комисија приликом одлучивања о приговору није отклонила повреде поступка учињене доношењем Решења о изменама и допунама Решења о одређивању бирачких места за гласање на изборима за председника Републике.

 

У уводу наведеног решења Републичка изборна комисија се позвала на одредбе чл. 8. Закона о избору председника Републике («Службени гласник РС» број 111/07), чл. 34. став 1. тачка 7, чл. 72.б став 2, чл. 73. став 2. и чл. 73а став 1. Закона о избору народних посланика («Службени гласник РС», бр. 35/00 и 18/04). Ове одредбе не дају овлашћење Републичкој изборној комисији да самоиницијативно после датума 30. 12. 2007. године, који представља крајњи рок за доношење решења о одређивању и оглашавању броја и адресе свих бирачких места на којима ће се гласати у смислу члана 39. Упутства о спровођењу Закона о избору председника Републике («Службени гласник РС» број 118 од 13.12.2007. године), измени и допуни раније донето решење. Осим тога, Републичка изборна комисија се није позвала ни на процесне одредбе других прописа које би представљале основ за доношење решења о измени и допуни раније донетог решења.

 

Према образложењу ожалбеног решења, Републичка изборна комисија разлог за доношење решења од 06. 01. 2008. године којим се бришу три бирачка места у општини BB, налази у констатованим битним недостацима у изводима из бирачких спискова који утичу на законитост целокупног изборног процеса, због чега је позивајући се на одредбе члана 38. Упутства за спровођење Закона о избору председника Републике решењем од 06. 01. 2008. године изменила раније донето решење. Наведеном одредбом прописано је да ће се на територији Аутономне покрајине Косова и Метохије, као делу Републике Србије, гласање обавити на појединим одређеним бирачким местима на којима су испуњени законски услови за спровођење избора и на којима су потпуно безбедни сви учесници у спровођењу избора и изборни материјал. Међутим, Републичка изборна комисија у образложењу ожалбеног решења не даје разлоге који упућују на то да на овим бирачким местима нису испуњени законски услови за спровођење избора, као и безбедносни услови за учеснике у спровођењу избора и изборни материјал, већ се само позива на недостатке у изводима из бирачких спискова, чиме чини повреду правила поступања прописану одредбом члана 199. став 2. Закона о општем управном поступку.

 

Осим наведених пропуста, према правном схватању Врховног суда Србије, Републичка изборна комисија, као орган за спровођење избора, није надлежна да оцењује исправност података унетих у оверени извод из бирачког списка достављен Републичкој изборној комисији након доношења решења о закључењу бирачког списка. Овакаво правно схватање произлази из одредби Закона о избору народних посланика из главе III – БИРАЧКИ СПИСКОВИ, одредби члана 34. истог Закона и одредби чл. 1. – 5. Упутства за спровођење Закона о избору председника Републике. Према наведеним одредбама бирачки списак је јавна исправа коју по службеној дужности води надлежни управни орган, а надзор над спровођењем одредаба Закона о избору народних посланика које се односе на бирачки списак врши министарство надлежно за послове управе. Републичка изборна комисија је према члану 22. Закона о избору народних посланика, надлежна да једино на основу судске одлуке донете у ванпарничном поступку изврши упис промене у изводе из бирачких спискова по закључењу бирачког списка. Са наведених разлога, незаконито је поступила Републичка изборна комисија када је решењем од 06.01.2008. године брисала три бирачка места у општини BB на основу констатованих недостатака у достављеним изводима из бирачких спискова. Упуштајући се у оцену недостатака у изводима из бирачких спискова, за које не постоје ни докази у списима, Републичка изборна комисија је прекорачила границе овлашћења прописане Законом, погрешно се позивајући на одредбу члана 34. став 1. тачка 1. и 7. Закона о избору народних посланика, јер ова законска одредба не даје овлашћење Републичкој изборној комисији да врши надзор над спровођењем одредаба Закона о избору народних посланика које се односе на бирачке спискове.

 

Како је жалилац у поднетом приговору указивао на повреду изборних права грађана у општини BB, насталу доношењем решења од 06.01.2008. године, а ожалбеним решењем ови наводи нису оцењени, повређена су и правила поступка прописана одредбом члана 235. став 2. Закона о општем управном поступку.

 

Са изнетих разлога, Врховни суд Србије налази да су основани наводи жалбе да је ожалбеним решењем повређен закон, па је на основу члана 97. став 4. Закона о избору народних посланика и члана 50. став 4. у вези члана 38. став 2. Закона о управним споровима, одлучио као у диспозитиву пресуде, с тим што су примедбе суда у погледу поступка и изнето правно схватање обавезујуће за Републичку изборну комисију сагласно члану 61. Закона о управним споровима.

 

ПРЕСУЂЕНО У ВРХОВНОМ СУДУ СРБИЈЕ У БЕОГРАДУ

Дана 11.01.2008. године, Уж. 6/08

 

Записничар Председник већа-судија

Ружа Урошевић, с.р. Љубодраг Пљакић, с.р.

 

За тачност отправка

Управитељ писарнице

Мирјана Војводић

МЂ