Република Србија
ВРХОВНИ СУД
Ус 20/2023
10.06.2024. година
Београд
Врховни суд, у већу састављеном од судија: Јелене Ивановић, председника већа, Звездане Лутовац и Бранка Станића, чланова већа, са саветником Горданом Војновић, као записничарем, решавајући сукоб надлежности између Управног суда и Вишег суда у Лесковцу, у спору по тужби АА из ..., кога заступа пуномоћник Владица Анђелковић, адвокат из ..., против тужене Општине Бојник, коју заступа Општинско правобранилаштво Бојник, ради поништаја решења Скупштине општине Бојник 02 број 119-5/2023-23-25 од 17.03.2023. године, у нејавној седници већа одржаној дана 10.06.2024. године, донео је
Р Е Ш Е Њ Е
За поступање у овој правној ствари стварно и месно је НАДЛЕЖАН Привредни суд у Лесковцу.
О б р а з л о ж е њ е
Управни суд је дана 07.12.2023. године поднео Врховном суду захтев за решавање сукоба надлежности са Вишим судом у Лесковцу који се решењем 6 П1 2/23 од 18.08.2023. године огласио стварно ненадлежним за решавање овог спора и одлучио да се предмет по правноснажности решења достави Управном суду као стварно надлежном суду.
Тужилац АА поднео је дана 30.05.2023. године тужбу Вишем суду у Лесковцу против Општине Бојник са захтевом да се поништи решење Скупштине општине Бојник 02 број 119-5/2023-23-25 од 17.03.2023. године којим је утврђен престанак мандата ликвидационог управника Једнодомног друштва са ограниченом одговорношћу „БОЈ-ПЕК ПЕКАРА“ д.о.о. Бојник, АА, дипломираном ..., због окончања поступка ликвидације Једнодомног друштва са ограниченом одговорношћу „БОЈ-ПЕК ПЕКАРА“ д.о.о. Бојник и одлучено да решење ступа на снагу даном доношења и да ће бити објављено у „Службеном гласнику града Лесковца“.
Решавајући настали сукоб надлежности у складу са одредбом члана 32. став 2. Закона о уређењу судова („Службени гласник РС“, број 10/23) Врховни суд је нашао да је за поступање у овој правној ствари стварно и месно надлежан Привредни суд у Лесковцу.
Одредбом члана 31. Закона о уређењу судова прописано је да Управни суд суди у управном спору и пружа међународну правну помоћ у оквиру своје надлежности и врши друге надлежности и послове одређене законом.
Одредбом члана 25. став 8. Закона о уређењу судова прописано је да виши суд суди поводом избора и разрешења органа правног лица ако није надлежан други суд.
Одредбом члана 27. став 3. Закона о уређењу судова прописано је да привредни суд суди у спору који произлази из примене Закона о привредним друштвима или примене других прописа о организацији и статусу привредног субјекта, као и у спору о примени прописа о приватизацији и хартији од вредности.
Одредбом члана 5. став 7. Закона о седиштима и подручјима судова и јавних тужилаштава („Службени гласник РС“, број 101/2013) прописано је да се Привредни суд у Лесковцу оснива за територију општина Бојник, Босилеград, Бујановац, Владичин Хан, Лебане, Медвеђа, Прешево, Сурдулица, Трговиште и Црна Трава и за градове Врање и Лесковац са судском јединицом у Врању за територију општина Босилеград, Бујановац, Владичин Хан, Прешево, Сурдулица и Трговиште и за град Врање.
Одредбом члана 3. Закона о управним споровима прописано је да у управном спору суд одлучује о законитости коначних управних аката, осим оних у погледу којих је предвиђена другачија судска заштита. У управном спору суд одлучује и о законитости коначних појединачних аката којима се решава о праву, обавези или на закону заснованом интересу, у погледу којих у одређеном случају законом није предвиђена другачија судска заштита. Суд у управном спору одлучује и о законитости других коначних појединачних аката када је то законом предвиђено. Одредбе овог закона које се односе на управни акт, примењују се и на друге акте против којих се може водити управни спор. Одредбом члана 4. Закона о управним споровима прописано је да управни акт, у смислу овог закона, јесте појединачни правни акт којим надлежни орган, непосредном применом прописа, решава о одређеном праву или обавези физичког или правног лица, односно друге странке у управној ствари. Одредбом члана 5. Закона о управним споровима прописано је да управна ствар, у смислу овог закона, јесте појединачна неспорна ситуација од јавног интереса у којој непосредно из правних прописа произилази потреба да се будуће понашање странке ауторитативно правно одреди.
Одредбом члана 200. став 10. и став 11. Закона о привредним друштвима („Службени гласник РС“, бр. 36/11... 109/21) прописано је да скупштина друштва са ограниченом одговорношћу одлучује о покретању поступка ликвидације као и о подношењу предлога за покретање стечајног поступка од стране друштва (став 10.); именује ликвидационог управника и усваја ликвидационе билансе и извештаје ликвидационог управника (став 11.).
Одредбом 525. став 1. тачка 2) Закона о привредним друштвима прописано је да се ликвидација друштва покреће одлуком скупштине и чланова друштва са ограниченом одговорношћу у складу са чланом 211. овог закона. Одредбом члана 530. Закона о привредним друштвима прописано је да ликвидациони управник може бити разрешен одлуком донетом у складу са чланом 395. овог закона, а истом одлуком мора бити именован нови ликвидациони управник. Чланом 529. став 1. Закона о привредним друштвима прописано је да у одлуци о покретању ликвидације друштво именује ликвидационог управника.
Чланом 1. Одлуке Скупштине општине Бојник о оснивању друштва за производњу, промет и услуге „БОЈ-ПЕК“ д.о.о из Бојника као једнодомног друштва са ограниченом одговорношћу број 06-2/12 од 03.02.2012. године прописано је да се том одлуком оснива привредно друштво као једнодомно, једночлано друштво са ограниченом одговорношћу у државној својини (у даљем тексту: Друштво). Одредбама члана 25. исте одлуке прописано је да пошто је оснивач Друштва правно лице и Друштво је једночлано у име члана оснивача Друштва функцију Скупштине обављаће Скупштина Друштва (став 1). Скупштину Друштва чине председник Скупштине Друштва и четири члана Скупштине Друштва које именује Скупштина општина Бојник као оснивач Друштва на период од четири године (став 2). Одредбом члана 26. став 1. тачка 8. и 9. исте одлуке прописано је да Скупштина Друштва одлучује о покретању поступка ликвидације као и подношењу предлога за покретање стечајног поступка од стране Друштва (став 1. тачка 8); именује ликвидационог управника и усваја ликвидационе билансе и извештаје ликвидационог управника (став 1. тачка 9).
Како тужилац тражи поништај решења Скупштине општине Бојник којим се утврђује престанак мандата ликвидационог управника Једнодомног друштва са ограниченом одговорношћу које је основано одлуком Скупштине општине Бојник 06- 2/12 од 03.12.2012. године, то оспорено решење није управни односно појединачни акт из члана 3. Закона о управним споровима за оцену чије законитости би, на основу члана 31. Закона о уређењу судова, био надлежан Управни суд, нити је спор настао поводом избора и разрешења органа правног лица за који би био надлежан виши суд на основу члана 25. став 8. Закона о уређењу судова, већ се ради о спору који произлази из примене Закона о привредним друштвима па је за његово решавање, на основу члана 27. став 3. Закона о уређењу судова, надлежан привредни суд, а на основу члана 5. став 7. Закона о седиштима судова и јавних тужилаштава, месно је надлежан Привредни суд у Лесковцу.
Имајући све напред наведено у виду, Врховни суд је на основу одредбе члана 32. став 2. Закона о уређењу судова, решио као у диспозитиву решења.
РЕШЕНО У ВРХОВНОМ СУДУ
Записничар, Председник већа – судија,
Гордана Војновић,с.р. Јелена Ивановић,с.р.
За тачност отправка
Заменик упрaвитеља писарнице
Миланка Ранковић