Узп 809/2015

Република Србија
ВРХОВНИ КАСАЦИОНИ СУД
Узп 809/2015
28.04.2016. година
Београд

У ИМЕ НАРОДА

Врховни касациони суд, у већу састављеном од судија: Драгана Скока, председника већа, Лидије Ђукић и Бисерке Живановић, чланова већа, са саветником Рајком Милијаш, као записничарем, одлучујући о захтеву Општине Шид, коју заступа Општински правобранилац Општине Шид, улица Карађорђева број 2, Шид, за преиспитивање судске одлуке – пресуде Управног суда, Одељење у Нишу II У 7241/15 од 29.10.2015. године, са противном странком ''R. C.'' ОД из Н., ..., у предмету расподеле средстава за суфинансирање пројекта за остваривање јавног интереса у области јавног информисања, у нејавној седници већа одржаној дана 28.04.2016. године, донео је

П Р Е С У Д У

Захтев се УВАЖАВА, УКИДА пресуда Управног суда, Одељење у Нишу II У 7241/15 од 29.10.2015. године и предмет враћа истом суду на поновно одлучивање.

О б р а з л о ж е њ е

Побијаном пресудом је уважена тужба ''R. C.'' ОД из Н. и поништено решење председника Општине Шид број 651-3-9/III-15 од 09.04.2015. године и предмет враћен надлежном органу на поновно одлучивање. Решењем председника Општине Шид број 651-3-9/III-15 од 09.04.2015. године је одлучено да се не додељују средства из буџета Општине Шид за 2015. годину за издавача електронског медија: ''R. C.'' ОД из Н. улица ..., за реализацију пројекта ''П. ф. – в. ф. з. з. о. п. п''.

У захтеву поднетом због повреде закона подносилац захтева наводи да је погрешно закључивање из побијане пресуде да је оспорено решење донео стварно ненадлежан орган - председник Општине Шид јер је одредбама члана 44. Закона о локалној самоуправи, између осталог, прописано да председник општине доноси појединачне акте за које овлашћен законом, Статутом или одлуком Скупштине као и да врши и друге послове утврђене Статутом и другим актима општине. Одредбама члана 47. ст. 1. и 2. наведеног закона је прописано да председник општине представља општинско веће, сазива и води његове седнице, те да је председник општине одговоран за законитост рада општинског већа. Одлуку о расписивању јавног позива за суфинансирање пројекта из буџета Општине Шид је расписало Општинско веће на чијем се челу налази председник општине сходно одредби члана 47. став 1. Закона о локалној самоуправи који је руководилац органа који је расписао конкурс. Председник Општине Шид је у том својству, сходно члану 24. Правилника о суфинансирању пројеката за остваривање јавног интереса у области јавног информисања донео оспорено решење. Предлаже да суд захтев уважи и укине или преиначи побијану пресуду.

Противна странка ''R. C.'' ОД из Н. није доставила одговор на захтев иако је исти према повратници у списима предмета уредно достављен на одговор.

Поступајући по поднетом захтеву и испитујући побијану пресуду у границама захтева, а у смислу члана 54. Закона о управним споровима (''Службени гласник РС'' 111/09), Врховни касациони суд је нашао:

Захтев је основан.

Према образложењу побијане пресуде суд налази да је оспореним решењем повређен закон на штету тужиоца, јер је у конкретном случају оспорено решење донето од стране стварно ненадлежног органа јер је оспорено решење којим се тужиоцу не додељују средства из буџета Општине Шид за 2015. годину донео председник Општине Шид, при чему је одлуку о расписивању јавног позива за суфинансирање пројеката из буџета Општине Шид ради остваривања јавног интереса у области јавног информисања у 2015. години, као и јавни позив за суфинансирање пројеката из буџета Општине Шид донело Општинско веће Општине Шид. Како одлуку о расподели средстава доноси руководилац органа који је расписао конкурс то председник Општине Шид није био стварно надлежан за доношење оспореног решења имајући у виду да председник Општине Шид није расписао јавни позив у конкретном случају већ је одлуку о расписивању јавног позива донело Општинско веће Општине Шид.

Оцењујући законитост побијане пресуде Врховни касациони суд налази да су основани наводи захтева којима се указује да је погрешно закључивање из побијане пресуде да је оспорено решење донео ненадлежан орган. Ово стога јер је одредбом члана 25. став 1. Закона о јавном информисању и медијима (''Службени гласник РС'' 83/14), прописано да одлуку о расподели средстава доноси руководилац органа који је расписао конкурс, а на основу образложеног предлога комисије. Према одредби члана 24. став 1. Правилника о суфинансирању пројеката за остваривање јавног интереса у области јавног информисања (''Службени гласник РС'' 126/14), прописано је да одлуку о расподели средстава са образложењем на конкурсу доноси руководилац органа који је расписао конкурс, а на основу предлога комисије. Према одредби члана 45. став 4. Закона о локалној самоуправи председник општине је председник општинског већа, а према одредбама члана 47. ст. 1. и 2. председник општине представља општинско веће, сазива и води његове седнице и одговоран је за законитост рада општинског већа, на основу чега се председник општине уподобљава са статусом руководиоца општинског већа при доношењу одлуке о расподели средстава по расписаном јавном позиву за суфинансирање пројеката из општинског буџета, ради остваривања јавног интереса у области јавног информисања.

Са изнетих разлога, сагласно цитираним прописима, Врховни касациони суд је нашао да је побијаном пресудом повређен закон на штету подносиоца захтева, па је на основу члана 55. став 3. Закона о управним споровима одлучио као у диспозитиву ове пресуде и предмет вратио Управном суду који је дужан да расправи питања на која му је указано овом пресудом.

ПРЕСУЂЕНО У ВРХОВНОМ КАСАЦИОНОМ СУДУ дана 28.04.2016. године, Узп 809/2015

Записничар,                                                                                                                  Председник већа-судија,

Рајка Милијаш,с.р.                                                                                                     Драган Скоко,с.р.