Узп 327/2022 4.1.2.7.1

Република Србија
ВРХОВНИ СУД
Узп 327/2022
12.04.2023. година
Београд

У ИМЕ НАРОДА

Врховни касациони суд, у већу састављеном од судија: Гордане Џакула, председника већа, Јелене Ивановић и Бранка Станића, чланова већа, са саветником Мирелом Костадиновић, као записничарем, одлучујући о захтеву „АА – u prinudnoj likvidaciji“ из Приштине, ..., чији је пуномоћник Урош Вукоје, адвокат из ..., ..., за преиспитивање судске одлуке – пресуде Управног суда – Одељења у Нишу II-3 У 6951/2021 од 30.09.2021. године, са Министарством привреде Републике Србије, као противном странком, у предмету промене у регистру, у нејавној седници већа, одржаној дана 12.04.2023. године, донео је

П Р Е С У Д У

Захтев се ОДБИЈА.

О б р а з л о ж е њ е

Побијаном пресудом, ставом првим диспозитива, одбијена је тужба подносиоца захтева поднета против решења Министарства привреде Републике Србије број 720-00- 200/2019-10 од 01.07.2019. године, којим је одбијена његова жалба, изјављена против решења Регистратора Агенције за привредне регистре који води Регистар привредних субјеката БДСЛ 15039/2019 од 31.05.2019. године, а ставом другим диспозитива, одбијен захтев подносиоца захтева за накнаду трошкова управног спора. Наведеним првостепеним решењем од 31.05.2019. године одређено је да се покреће поступак принудне ликвидације над привредним друштвом уписаним у Регистар привредних субјеката као: Предузеће за производњу, трговину и услуге АА, регистарски/ матични број ... и региструје помена података, тако да се уписује Предузеће за производњу, трговину и услуге АА – у принудној ликвидацији, с тим да је истовремено на интернет страници Регистра привредних субјеката код истог друштва објављен и оглас о принудној ликвидацији у непрекидном трајању од 60 дана.

У захтеву за преиспитивање побијане пресуде, поднетом због повреде правила поступка која је од битног утицаја на решење ствари, подносилац истиче да је поступак ликвидације незаконито покренут, да Управни суд није ценио све материјалне доказе приложене уз тужбу - потврде о пошиљци и електричне потписе о достављању завршних рачуна за 2015. и 2016. годину, којима се доказује да је подносилац захтева, у складу са одредбом члана 33. Закона о рачуноводству, благовремено доставио завршне рачуне за наведене године, те да се из истих види да је активно привредно друштво. Ове доказе, Управни суд, иако су од битног утицаја на решење предметне управне ствари, не наводи нити их посебно цени у побијаној пресуди. Предлаже да Врховни касациони суд захтев уважи, а побијану пресуду преиначи или укине.

Противна странка у одговору на захтев предлаже да суд захтев одбије као неоснован.

Поступајући по поднетом захтеву и испитујући побијану пресуду у границама захтева у смислу одредбе члана 54. Закона о управним споровима (''Службени гласник РС'' 111/09), Врховни касациони суд је нашао да је захтев неоснован.

Према разлозима образложења побијане пресуде, правилно је тужени орган утврдио да је првостепеним решењем, саглсано члану 547. у вези члана 546. Закона о привредним друштвима, правилно покренут поступак принудне ликвидације код тужиоца и регистрована промена података, тако што је тужилац преведен у статус „ у принудној ликвидацији“, која ознака му је додата уз пословно име, након што је утврђено да се стекао разлог за покретање поступка принудне ликвидације прописан чланом 546. тачка 10) Закона о привредним друштвима, јер је утврђено да тужилац није, у остављеном року, доставио финансијске извештаје до краја претходне пословне године (2017.) за претходне две узастопне године (2015. и 2016.), нити уместо тога, изјаве о неактивности за означене године, односно није отклонио разлог који је у складу са законом могуће отклонити и тако регистровао промене одговарајућих података у складу са законом о регистрацији.

Одредбом члана 36а Закона о поступку регистрације у Агенцији за привредне регистре (Службени гласник РС“ 99/11, 83/14 и 31/19) који је додат Законом о изменама и допунама Закона о поступку регистрације у Агенцији за привредне регистре (Службени гласник РС“ 83/14) прописано је да се јавно објављивање података из финансијских извештаја и документације која се уз те извештаје доставља Агенцији, Регистру финансијских извештаја сагласно закону који уређује рачуноводство, врши у складу са одредбама тог закона.

Према одредби члана 33. Закона о рачуноводству (Службени гласник РС“ 62/13 и 30/18), правна лица, односно предузетници дужни су да редовне годишње финансијске извештаје за извештајну годину доставе Агенцији, ради јавног објављивања, најкасније до 30. јуна наредне године, осим ако посебним законом није друкчије уређено (став 1); правно лице које није имало пословних догађаја, нити у пословним књигама има податке о имовини и обавезама, дужно је да до краја фебруара наредне године достави Агенцији изјаву о неактивности која се односи на извештајну годину (став 5); финансијски извештаји из ст. 1-4. овог члана и изјава из става 5. овог члана, потписани квалификованим електронским потписом законског заступника, уносе се у посебан информациони систем Агенције и достављају Агенцији у електронском облику.

Одредбом члана 546. став 1. тачка 10) Закона о привредним друштвима (Службени гласник РС", бр. 36/2011, 99/2011, 83/2014 (други закон), 5/2015, 44/2018, 95/2018) прописано је да се, између осталог, принудна ликвидација покреће ако друштво не достави надлежном регистру годишње финансијске извештаје до краја претходне пословне године за две узастопне пословне године које претходе години у којој се подносе финансијски извештаји. Чланом 547. истог закона, прописано је да: пре покретања поступка принудне ликвидације, регистратор који води регистар привредних субјеката на интернет страници тог регистра објављује обавештење о привредном друштву код кога су се стекли разлози за принудну ликвидацију из члана 546. овог закона са позивом том привредном друштву да у року од 90 дана од дана објављивања тог обавештења, отклони наведене разлоге које је у складу са овим законом могуће отклонити и региструје промене одговарајућих података у складу са законом о регистрацији (став 1); по истеку рока из става 1. овог члана регистратор који води регистар привредних субјеката у случајевима из члана 546. овог закона по службеној дужности доноси акт о покретању поступка принудне ликвидације којим друштво преводи у статус "у принудној ликвидацији" и истовремено објављује оглас о принудној ликвидацији на интернет страници регистра привредних субјеката у непрекидном трајању од 60 дана (став 2); уз пословно име друштва из става 2. овог члана, додаје се ознака: "у принудној ликвидацији" (став 4).

Оцењујући законитост побијане пресуде, Врховни касациони суд налази да је пресуда донета без повреда правила поступка, уз правилну примену материјалног права. Правилан је закључак Управног суда да је поступак принудне ликвидације против тужиоца правилно покренут и тужилац уведен у статус "у принудној ликвидацији", јер тужилац није у законском року (до краја 2017. године), Агенцији за привредне регистре - Регистру финансијских извештаја, доставио финансијске извештаје за 2015. и 2016. годину, нити изјаве из члана 33. став 5. Закона о рачуноводству о неактивности привредног друштва које се односе на извештајне године, све у форми електронског документа потписаног квалификованим електронским потписом законског заступника, сагласно одредбама чл. 5. и 6. Правилника о условима и начину јавног објављивања финансијских извештаја и вођењу Регистра финансијских извештаја (Службени гласник РС", бр. 127/2014 ...111/ /2017). При томе по оцени Врховног касационог суда, ни по позиву објављеном на сајту Агенције за привредне регистре 31.12.2018. године то није могао да учини, јер надлежни Регистратор који води Регистар привредних субјеката није имао законски основ да у 2019. години изврши пријем и објаву финансијских извештаја тужиоца за 2015/2016 годину па су правилно примењене одредбе члана 547. у вези, члана 546. став 1. тачка 10) Закона о привредним друштвима.

Са наведених разлога, по оцени Врховног касационог суда, без утицаја су на другачију оцену законитости побијане пресуде наводи захтева за преиспитивање судске одлуке да Управни суд није ценио све материјалне доказе приложене уз тужбу, јер их је Управни суд ценио и сматрао да не могу довести до другачијег пресуђења по тужби, јер се њима не доводи у сумњу законитост оспореног решења имајући у виду непоступање тужиоца у заком прописаним роковима, о чему је дао довољне и на закону засноване разлоге. Ови докази који су приложени и уз захтев, не могу утицати на доношење другачије одлуке.

Са изнетих разлога, налазећи да су наводи захтева неосновани и да не могу довести до другачије одлуке суда по поднетом захтеву, Врховни касациони суд је на основу члана 55. став 1. Закона о управним споровима одлучио као у диспозитиву пресуде.

ПРЕСУЂЕНО У ВРХОВНОМ КАСАЦИОНОМ СУДУ

дана 12.04.2023. године, Узп 327/2022

Записничар                                                                                                                                        Председник већа – судија

Мирела Костадиновић,с.р.                                                                                                          Гордана Џакула,с.р.

За тачност отправка

Управитељ писарнице

Марина Антонић